P PHPersson skrev:
Absolut men 50år är knappast medellivslängden.
Var har du sett aluminiumbeklädda fönster från 70-talet där det är metallen som är slut?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag har varit och besökt Wibo Färg för konsultation angående linoljefärg och dina bilder ser ut som mitt hus som är målat med lite olika hopkok genom åren. Trots min okunskap så skulle jag sätta rätt mycket på att det där inte är linoljefärg rakt igenom. Bor du i närheten utav Göteborg så skulle jag tagit med mig bilderna till Wibo för en professionell bedömning som du sedan kan ta med till tillverkaren.
 
  • Gilla
Richard Andeberg och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
K karlmb skrev:
Var har du sett aluminiumbeklädda fönster från 70-talet där det är metallen som är slut?
Jag har inte sett åldrade aluminiumdelar på fasader som inte sett fula ut.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har inte sett åldrade aluminiumdelar på fasader som inte sett fula ut.
Inte riktigt samma sak. Om du tittar på tex helalumiumfönster från -69 på Östra Sjukhuset i Göteborg så är de ju usla på att hålla värmen inne, men de ser i princip ut som nya på utsidan iaf.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Är det ni eller tillverkaren som målat? Jag tycker inte det ser ut som linoljefärg.
Det flagar på fel sätt
 
Måste man specificera i kontraktet?

Trät ska Max ha 10% fuktig het. Typ, grundolja. 2-3 tunna lager färg. Fönsterfalsen oljas och kittas, fönstret sättes i. Kittstift fixerar, kitta. Kittet ska sitta. Fast på…… man tycker ju att man inte ska behöva det. Yrkesmän? Ser då inte ut så på kittet.
 
H Helena_Gavle skrev:
Måste man specificera i kontraktet?

Trät ska Max ha 10% fuktig het. Typ, grundolja. 2-3 tunna lager färg. Fönsterfalsen oljas och kittas, fönstret sättes i. Kittstift fixerar, kitta. Kittet ska sitta. Fast på…… man tycker ju att man inte ska behöva det. Yrkesmän? Ser då inte ut så på kittet.
En professionell tillverkare hade givetvis beskrivit sin process och sina mtrl val mtrl innan en 300 000kronors affär med en privatperson. TS har ju medvetet köpt glasade fönster utan linoljekitt.
 
  • Gilla
Nephew
  • Laddar…
K karlmb skrev:
K karlmb skrev:
Var har du sett aluminiumbeklädda fönster från 70-talet där det är metallen som är slut?
På många ställen på västkusten där saltet förstår aluminium. Men min poäng är att det inte går att renovera utan är en slit och släng produkt.
 
K karlmb skrev:
Inte riktigt samma sak. Om du tittar på tex helalumiumfönster från -69 på Östra Sjukhuset i Göteborg så är de ju usla på att hålla värmen inne, men de ser i princip ut som nya på utsidan iaf.
Det är väl ändå lite samma sak, de flesta målar ändå sina fönster för att de även skall se fina ut?
 
H Helena_Gavle skrev:
Måste man specificera i kontraktet?

Trät ska Max ha 10% fuktig het. Typ, grundolja. 2-3 tunna lager färg. Fönsterfalsen oljas och kittas, fönstret sättes i. Kittstift fixerar, kitta. Kittet ska sitta. Fast på…… man tycker ju att man inte ska behöva det. Yrkesmän? Ser då inte ut så på kittet.
Den som kittat deras fönster är definitivt ingen som jag kallar yrkesman.
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
På många ställen på västkusten där saltet förstår aluminium. Men min poäng är att det inte går att renovera utan är en slit och släng produkt.
Nja, det går bra att måla på aluminium. Skulle man vilja så kan man slipa bort ev ärg o måla igen. Lär ju hålla betydligt längre än trä iaf.
Göteborg ligger nära havet, men givetvis finns det alltid extremlägen där inget håller. De fasader du sett är troligen heller inte eloxerade utan med någon undermålig lack. Har ju förekommit även med stålplåt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nja, det går bra att måla på aluminium. Skulle man vilja så kan man slipa bort ev ärg o måla igen. Lär ju hålla betydligt längre än trä iaf.
Alltså saltet förstör aluminium, det oxiderar. Precis som stål rostar. Inte bara färgen som förstörs.
 
P PHPersson skrev:
Alltså saltet förstör aluminium, det oxiderar. Precis som stål rostar. Inte bara färgen som förstörs.
Fast aluminium oxiderar och normalt skyddar sedan oxiden mot ytterligare korrosion, till skillnad mot rost på stål som bara blir värre o värre.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Fast aluminium oxiderar och normalt skyddar sedan oxiden mot ytterligare korrosion, till skillnad mot rost på stål som bara blir värre o värre.
Håller inte alls med, mina 20år gamla aluminiumfälgar har massor med fysiska gropar. Då har jag ändå tvättat dem betydligt oftare än jag tvättar fönster. Men denna tråden handlar om dåligt målade träfönster så vi kanske bara skall släppa det?
 
P PHPersson skrev:
Håller med men det är också anmärkningsvärt att trät redan spruckit och grånat. Det tyder på att färgen släppte relativt omgående för det krävs lite tid. Hade varit intressant att dra bort lite färg…
Att färgen släppt så tidigt kan bero på att fönstertillverkaren har använt äldre begagnade fönster!
Alltså inte nytillverkade fönster ett nytt fönster ska inte se ut som dessa efter 3 år!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.