Rickard.
Kan du redogöra exakt vad du menar med platonversionen så kan jag säkert hitta saker att gnälla på ;) Eller så går du in på någon försäljare av sedum och läser hur dom tycker man ska bygga sedumtak med deras sedum, t ex www.vegtech.se
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Kan du redogöra exakt vad du menar med platonversionen så kan jag säkert hitta saker att gnälla på ;) Eller så går du in på någon försäljare av sedum och läser hur dom tycker man ska bygga sedumtak med deras sedum, t ex www.vegtech.se
Helt enkelt bara (på ett sadeltak med normal taklutning) :
Råspont
Underlagspapp typ YAP2200
Platonmatta
Sedum/gräs från någon lev.

Platonmattan borde man kunna lägga från sida till sida över nock och bara fästa nere vid stödplåtarna. Ev tar man upp några mindre hål precis vid nocken för lite ventilation under platon. Den kan läggas omlott några dm utefter nocken.
 
Rickard.
Hur tänker du vid avloppsavluftning? Ventilationshuv? Skorsten? Kantavslutet?

Det är enligt mig inte ens en realistisk idé och den löser ingenting, att lita på ≈1mm tjock plast är också väldigt riskabelt även i någon magisk teori där man fått det tätt då någon ska först bära ut det tunga sedumet och sen ska det underhållas utan att plasten får skadas någonstans.
 
Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Hur tänker du vid avloppsavluftning? Ventilationshuv? Skorsten? Kantavslutet?

Det är enligt mig inte ens en realistisk idé och den löser ingenting, att lita på ≈1mm tjock plast är också väldigt riskabelt även i någon magisk teori där man fått det tätt då någon ska först bära ut det tunga sedumet och sen ska det underhållas utan att plasten får skadas någonstans.
Ventilstionshuvar mm borde inte vara så annorlunda än för vanliga plåt eller papptak. Det har jag dock inget behov av på mina små uthus.

Gällande trampa sönder så kan jag tänka mig att det vore ett problem ifall man skulle gå upp och ner på platonmattan flera ggr men i detta fall börjar man ju nedifrån och lägger flak efter flak succesivt uppåt så man behöver ju bara kliva på redan lagd sedum.
Sedan har man ju ändå en underlagspapp ifall det osannolika skulle hända och det kommer in vatten någonstans.
Och den är tom ventilerad till skillnad från alla de märkliga konstruktioner med fukthållande fibermattor och skit som verkar vanligt idag.
Hur länge dröjer det innan en papp är nedbruten av ständig fukt och frysningar?
 
R
K karlmb skrev:
Ventilstionshuvar mm borde inte vara så annorlunda än för vanliga plåt eller papptak. Det har jag dock inget behov av på mina små uthus.

Gällande trampa sönder så kan jag tänka mig att det vore ett problem ifall man skulle gå upp och ner på platonmattan flera ggr men i detta fall börjar man ju nedifrån och lägger flak efter flak succesivt uppåt så man behöver ju bara kliva på redan lagd sedum.
Sedan har man ju ändå en underlagspapp ifall det osannolika skulle hända och det kommer in vatten någonstans.
Och den är tom ventilerad till skillnad från alla de märkliga konstruktioner med fukthållande fibermattor och skit som verkar vanligt idag.
Hur länge dröjer det innan en papp är nedbruten av ständig fukt och frysningar?
Pappen håller längre under sedumtaket än om den ligger framme..
Det är solen och värmen som bryter ned takpappen…
 
Rickard.
Mitt första gröna tak gjorde jag 2014 och det står sig än men jag har ingen aning, många år längre än platon är min gissning men du får såklart bygga som du vill.

Sedum behöver något fukthållande för att ha en chans att klara sig utan att man vattnar det hela tiden.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Mitt första gröna tak gjorde jag 2014 och det står sig än men jag har ingen aning, många år längre än platon är min gissning men du får såklart bygga som du vill. Sedum behöver något fukthållande för att ha en chans att klara sig utan att man vattnar det hela tiden.
Det är ju inte ovanligt i Norge så de små groparna håller väl vatten antar jag. FÖ beror det ju en del på vad man har och odlar sedum/örter i från början. Man använder ju inte sand direkt.
Varför skulle Platon brytas ned om det inte exponeras för solljus?
 
R Rejäl skrev:
Pappen håller längre under sedumtaket än om den ligger framme..
Det är solen och värmen som bryter ned takpappen…
Inte enbart.
 
Rickard.
K karlmb skrev:
Det är ju inte ovanligt i Norge så de små groparna håller väl vatten antar jag.
Enligt ett inlägg i denna tråd eller vet du med säkra källor att det är vanligt i Norge? Dom plastprodukter jag känner till används inte som tätskikt utan som vattenhållande och dränerande men dom är inte täta.
Svart plasthållare med rundade utrymmen täckt med filtklädsel på trälaminatbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Enligt ett inlägg i denna tråd eller vet du med säkra källor att det är vanligt i Norge? Dom plastprodukter jag känner till används inte som tätskikt utan som vattenhållande och dränerande men dom är inte täta.
[bild]
Har sett det med egna ögon. Ja, platon ser ju ut ungefär som den bilden. Varför har de gjort hål i dem?
 
Rickard.
K karlmb skrev:
Har sett det med egna ögon. Ja, platon ser ju ut ungefär som den bilden. Varför har de gjort hål i dem?
Så vatten kan rinna igenom och bort när sedumet är mättat, annars finns det väl risk att vattensamlingar ovanpå sedumet ställer till med problem.

(Är inte helt 100% exakt varför men dränering är i alla fall anledningen)
 
Rickard. Rickard. skrev:
Så vatten kan rinna igenom och bort när sedumet är mättat, annars finns det väl risk att vattensamlingar ovanpå sedumet ställer till med problem.

(Är inte helt 100% exakt varför men dränering är i alla fall anledningen)
Ok. Men det kanske är mer för platta tak då. Svårt att tänka mig en vattensamling på ett 27 graders tak..
 
Rickard.
Jo precis, det var bara ett exempel på en plastprodukt under sedum.

Om det är vanligt med platon eller motsvarande i Norge så lär det inte vara så svårt att hitta exakt den lösningen på norska sedum-hemsidor och bara kopiera. Det finns en massa olika lösningar här men vad jag vet så grundar sig alla i ett tätskikt under.

Vill man inte betala för ett tätskikt tycker jag i alla fall att det är rimligare att gå på det näst bästa vilket bör bli 3⁰ självtäck.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Jo precis, det var bara ett exempel på en plastprodukt under sedum.

Om det är vanligt med platon eller motsvarande i Norge så lär det inte vara så svårt att hitta exakt den lösningen på norska sedum-hemsidor och bara kopiera. Det finns en massa olika lösningar här men vad jag vet så grundar sig alla i ett tätskikt under.

Vill man inte betala för ett tätskikt tycker jag i alla fall att det är rimligare att gå på det näst bästa vilket bör bli 3⁰ självtäck.
? Jag har ju ett tätskikt under.
 
Rickard.
När man pratar om tätskikt i byggsammanhang så brukar man syfta på något som är helt tätt även under ett visst tryck, I taksammanhang är det generellt bara svetsade produkter som räknas som tätskikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.