Ny översvämning. Samt gurgel i avloppet.

Tog en dusch i eftermiddags efter att avloppen inte använts särskilt mycket under dagen. Ca -5° ute. När jag kom ner i källaren var det duschvatten på golvet. Långtifrån allt, men ändå.

Då hade jag redan hunnit starta både diskmaskin och tvättmaskin. (Den senare står i källaren i rummet bredvid det som brukar svämma över först, det är kanske två meter emellan.) När tvättmaskinen i källaren tömde sitt vatten hörde jag hur det gurglade ganska rejält i diskhon på entréplan, dvs en trappa upp från källaren. Inget kom upp, men det var en del oljud.

Tvättmaskinen körde på 40° så vattnet därifrån bör ha hållit samma temperatur. Duschen var väl något liknande. Diskmaskinen körde på 70°.

Blir någon klokare efter dessa nya ledtrådar?

(Jag för min del ser fortfarande dynamit som ett fullt tänkbart alternativ 😡😡😡😡)
 
Finns ju bara 4 möjliga fel:
1. Propp någonstans mellan avlopp-brunn(pga svacka)
2. Propp någonstans mellan avlopp-brunn(pga att din gamla rör spruckit/glidit isär.
3. Propp för att rören är förlagda för grunt.
4. Avluftningen är ur funktion.

Kan ju även vara trasiga rör någonstans i huset som orsakar propp..
 
ricebridge ricebridge skrev:
Kollade nu med den k. hustrun, som var den som var hemma senast spolbilen var här, om vad som sades då. Spolbilskillen kunde inte säga så mycket, svarade hon, eftersom det var något ”maskineri” som hade gått sönder, oklart vilket. Så där finns nog inte så mycket mer info att hämta.

Nivåmätning i trekammarbrunn och jämförelse med golvnivån bjuder på särskilda utmaningar som jag inte bemästrar just nu, eftersom det är en bit terräng emellan.
Jamen vilken usel spolbilskille. Han kunde väl åtminstone tala om vad han gjorde? Om han inte gjorde någonting så ska han väl inte ha betalt heller? Vilket maskineri som gick sönder - i spolbilen eller i ditt avloppssystem? Hu så frustrerande. Men fixade han översvämningen då???
--- För några år sedan hade jag totalstopp i min dagvattenledning efter ett skyfall. Översvämning i alla stuprör, och i källaren. Jag ringde efter spolbil. Efter en kort stund konstaterade han att det var trädrötter i dagvattenledningen ända från brunnen i trottoaren och 20 meter in på min tomt. Det såg han på mätaren.
--- Därefter var det bara att vidta åtgärder: Bort med alla träd och buskar i riskzonen - där var bl.a. annat ett kraftigt träd, tro det eller ej, men planterat nästan mitt ovanpå dagvattenledningen! Sedan dess har det avloppet varit problemfritt. Min dagvattenledning ligger på c:a 1,8m djup på tomten, även avloppsledningen - jag har mätt i inspektionsbrunnarna.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det låter som en propp , gurglar det på något ställe så kan inte luften gå ut som den ska genom avluftningen. Det kan bero på att skivattnet in har plats för att rinna undan, normalt så har ett 110 rör så pass stor plats att det inte fylls helt, när skiten kommer farande, upp till halva rörets dim kan det bli. Så kolla även avluftningen, tror inte på det riktigt men ändå.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Kan du se ner i trekammarbrunnen?
Kolla där om nivån stiger där så tyder det väl på fel efter trekammarbrunnen, kanske igensatt infiltration?
Om det är normal nivå = inkommande rör är över nivån, så är felet innan brunnen...
Men detta kanske du redan har kollat?

Finns det någon pumpbrunn? Kanske en strulande pump?
 
Zixten Zixten skrev:
Kan du se ner i trekammarbrunnen?
Kolla där om nivån stiger där så tyder det väl på fel efter trekammarbrunnen, kanske igensatt infiltration?
Om det är normal nivå = inkommande rör är över nivån, så är felet innan brunnen...
Men detta kanske du redan har kollat?

Finns det någon pumpbrunn? Kanske en strulande pump?
Japp, och i trekammarbrunnen ska det väl från det inkommande röret vara kanske ett par dm till tankens innertak? Där borde man ju kunna se på ett ungefär hur det ligger till. Kanske kan vara svårt att se in- och utrören från luckan på trekammarbrunnen? Så i normalläget borde det vara några dm från vattenytan i trekammarbrunnen till brunnens (tankens) innertak. Beroende på hur just den brunnen är konstruerad...
 
Redigerat:
ricebridge ricebridge skrev:
Ny översvämning. Samt gurgel i avloppet.

Tog en dusch i eftermiddags efter att avloppen inte använts särskilt mycket under dagen. Ca -5° ute. När jag kom ner i källaren var det duschvatten på golvet. Långtifrån allt, men ändå.

Då hade jag redan hunnit starta både diskmaskin och tvättmaskin. (Den senare står i källaren i rummet bredvid det som brukar svämma över först, det är kanske två meter emellan.) När tvättmaskinen i källaren tömde sitt vatten hörde jag hur det gurglade ganska rejält i diskhon på entréplan, dvs en trappa upp från källaren. Inget kom upp, men det var en del oljud.

Tvättmaskinen körde på 40° så vattnet därifrån bör ha hållit samma temperatur. Duschen var väl något liknande. Diskmaskinen körde på 70°.

Blir någon klokare efter dessa nya ledtrådar?

(Jag för min del ser fortfarande dynamit som ett fullt tänkbart alternativ 😡😡😡😡)
Jag satsar mina brallor på att du har ett stopp i källargolvet, isåfall. Sannolikt precis efter golvbrunnen. Om du har källare, med golvbrunn förståss.
Detta säger jag, för att dina problem likar de jag hade, exakt.
Har du några rensbrunnar, eller inspektionsluckor, så du kan komma åt och rensa själv.
Jag hade tur som hade renslucka 3-4meter efter stoppet. På så vis kunde jag rensa med vattenslangen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag satsar mina brallor på att du har ett stopp i källargolvet, isåfall. Sannolikt precis efter golvbrunnen. Om du har källare, med golvbrunn förståss.
Detta säger jag, för att dina problem likar de jag hade, exakt.
Har du några rensbrunnar, eller inspektionsluckor, så du kan komma åt och rensa själv.
Jag hade tur som hade renslucka 3-4meter efter stoppet. På så vis kunde jag rensa med vattenslangen.
Ja, då kan du inboxa mig för att få adressen dit du ska skicka byxorna… 😉 för det förklarar inte varför detta bara sker när det är minusgrader ute eller störtregnar. I källaren är det konstant +11° sommar som vinter.

Rensluckor finns tyvärr inte i golvet.
 
  • Haha
StefanMJ
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Ja, då kan du inboxa mig för att få adressen dit du ska skicka byxorna… 😉 för det förklarar inte varför detta bara sker när det är minusgrader ute eller störtregnar. I källaren är det konstant +11° sommar som vinter.

Rensluckor finns tyvärr inte i golvet.
Du är inte ensam om översvämningar, se här om varningarna på VA Syds hemsida:
https://www.vasyd.se/Nyheter/Storning/Lackor-januari

Och på det här forumet har jag sett hur andra personer har börjat få in vatten i sina källare igen, p.g.a. stigande grundvatten, efter att tövädret kom för några dagar sedan...
 
Zixten Zixten skrev:
Kan du se ner i trekammarbrunnen?
Kolla där om nivån stiger där så tyder det väl på fel efter trekammarbrunnen, kanske igensatt infiltration?
Om det är normal nivå = inkommande rör är över nivån, så är felet innan brunnen...
Men detta kanske du redan har kollat?

Finns det någon pumpbrunn? Kanske en strulande pump?
Så här ser en trekammarbrunn ut från FANN. På ena sidan inloppet, och på andra sidan utloppet - en dm lägre. Andra modeller kan ha andra utseenden - har sett någon med koniskt tak. Lyft på locket och titta ner. Var är vattennivån? Om det är upp till taket och högre så är det överfullt. Fotografera gärna, så kanske någon sakkunnig här kan uttala sig. Annars är det svårt att komma vidare. Räcker inte bara med att sitta vid datorn och spekulera...
 
  • Blå trekammarbrunn, grön förlängning, svart lock, gräs, text "världens bästa trekammarbrunn".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå plastkomponent, FANN Blue 2200L, monteringsanvisning, två perspektiv, industriellt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Det är lite lurigt och motsägelsefullt att du báde har problem vid minusgrader och störtregn. Är du säker på att det är avloppsvatten som kommer in alla tillfällen? Stuprören borde inte vara inkopplade I detta system utan borde ligga ut till separat stenkista
. Vattengången på spillen bör ligga väldigt lågt med tanke på att det är från källaren Vilket borde utesluta frostrisk. Vilken höjd ligger market utanför hus kontra källarplatta?
Sitter det en pumpbrunn mellan 3-kammarbrun och infiltration. (För att kunna höja infiltrationsbädd)?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pette skrev:
Det är lite lurigt och motsägelsefullt att du báde har problem vid minusgrader och störtregn. Är du säker på att det är avloppsvatten som kommer in alla tillfällen? Stuprören borde inte vara inkopplade I detta system utan borde ligga ut till separat stenkista
. Vattengången på spillen bör ligga väldigt lågt med tanke på att det är från källaren Vilket borde utesluta frostrisk. Vilken höjd ligger market utanför hus kontra källarplatta?
Sitter det en pumpbrunn mellan 3-kammarbrun och infiltration. (För att kunna höja infiltrationsbädd)?
I inledningen står det att det är på vintrarna som det brukar svämma över, men även vid andra tider på året efter långvariga kraftiga regn. Gemensamt för bägge situationerna är att vattennivån nere i marken kan stiga kraftigt, vilket kan göra att vattnet inte kan rinna iväg från infiltrationsbädden och trekammarbrunnen. Du påpekade också att det handlar om källaravlopp, och då måste ett system med självfall ha en trekammarbrunn på en ganska låg nivå, och på dom nivåerna är det på många håll, inte minst inom VA Syds område, just nu överfullt med vatten! Ända sedan sent i höstas för övrigt! Se varningsmeddelande på VA Syds hemsida!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
I inledningen står det att det är på vintrarna som det brukar svämma över, men även vid andra tider på året efter långvariga kraftiga regn. Gemensamt för bägge situationerna är att vattennivån nere i marken kan stiga kraftigt, vilket kan göra att vattnet inte kan rinna iväg från infiltrationsbädden och trekammarbrunnen. Du påpekade också att det handlar om källaravlopp, och då måste ett system med självfall ha en trekammarbrunn på en ganska låg nivå, och på dom nivåerna är det på många håll, inte minst inom VA Syds område, just nu överfullt med vatten! Ända sedan sent i höstas för övrigt! Se varningsmeddelande på VA Syds hemsida!
Ja, jag vet. Jag skrev också tidigare att det är reglerat att att anlägga infiltrationen 1 m ovanför högsta grundvattennivå. Nu ska ju detta vara seriöst utfört och kontrollerat av Kommunen enligt ts.

Nu vet vi ju inget om topografin i lanskapet. Kanske ligger huset på en kulle, eller är det en kraftigt lutande tomt? Men ofta är det svårt att från en Källare klara klara av självfall ut till infiltration utan pump med vattnet från brunn till “upphöjd infiltration”.
Som exempel kan man anta vattengång på Avlopp till 30 cm under källargolv. Sedan fall ut till trekammarbrunn ~20 cm (10 m)där det är ~ 10 cm skillnad mellan in o utlopp. + fallet till infiltrationen…
Då skulle alltså Högsta årsmedelgrundvattennivån behöva ligga ~1,6 m under källargolv./
 
P pette skrev:
Ja, jag vet. Jag skrev också tidigare att det är reglerat att att anlägga infiltrationen 1 m ovanför högsta grundvattennivå. Nu ska ju detta vara seriöst utfört och kontrollerat av Kommunen enligt ts.

Nu vet vi ju inget om topografin i lanskapet. Kanske ligger huset på en kulle, eller är det en kraftigt lutande tomt? Men ofta är det svårt att från en Källare klara klara av självfall ut till infiltration utan pump med vattnet från brunn till “upphöjd infiltration”.
Som exempel kan man anta vattengång på Avlopp till 30 cm under källargolv. Sedan fall ut till trekammarbrunn ~20 cm (10 m)där det är ~ 10 cm skillnad mellan in o utlopp. + fallet till infiltrationen…
Då skulle alltså Högsta årsmedelgrundvattennivån behöva ligga ~1,6 m under källargolv./
Ja precis, nu vet vi ju inte hur det ser ut med topografin och annat. Det är därför jag försökt säga att en av dom viktigaste undersökningsåtgärderna är att lyfta på locket och titta ner i trekammarbrunnen för att försöka se om vattennivån är ok där. Annars famlar man bara i blindo med vilda gissningar!
--- Och det är ytterst tråkigt, och oseriöst, att den spolbilskille som varit där vid flera tillfällen verkar vara ytterst förtegen om vad han har gjort för att åtgärda översvämningen.
--- Han kanske har pumpat ut en skvätt vatten ur brunnen, ljugit ihop något till kunden, åkt därifrån, och sedan förväntat sig att kunden ska ringa snart igen för att bli lurade på ytterligare en massa pengar. Verkar skumt med den spolfirman!
 
ricebridge ricebridge skrev:
Ja, då kan du inboxa mig för att få adressen dit du ska skicka byxorna… 😉 för det förklarar inte varför detta bara sker när det är minusgrader ute eller störtregnar. I källaren är det konstant +11° sommar som vinter.

Rensluckor finns tyvärr inte i golvet.
Än sålänge är jag inte beredd att ge upp dem😄.
Precis som du tänker, tänkte jag. Att ingenting stämde med ett stopp. Men trots allt försvann problemen, när jag bytte rören i golvet, där det alltid blev stopp. Dock kunde det vara stopp länge, utan att det märktes så mycket. Det bara gurglade, och rann undan sakta ibland. Men sen plötsligt, från ingenstans kom översvämningen. Troligtvis var det också vid regn, eller högt grundvatten.
När jag bilade upp gamla avloppsrören, hittade jag även gamla dräneringsrör på samma ställe.
Jag tror tyvärr inte att det finns någon annan lösning än att byta rören.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.