istället för diverse häxkurer så som att bränna ner huset så ring Anticimex, det puffar lite kisel samtidigt som ni är ute och åker pulka! Det kan behövas upprepade pulkaåkningar men både tapeter och hus kommer att finnas kvar
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
I Igelknorr skrev:
Tänk på att det behöver vara 50 (några säger 60) i allt material. De kommer fly från värmen till kallare ställen, det kan ta ett tag att verkligen värma upp allt till rätt temperatur och i denna kylan kanske en list kring fönstret bara blir 45 grader även om rummet är 60 grader.
Y yehor skrev:
Sant det du säger
Många fönster? tejpa fönstret runt om på utsidan så du minimerar draget.
 
Y yehor skrev:
Enda som står i rummet är en säng, som jag omringad med pulver och tejp. Jag vill åt lössen finns ev finns bakom golv, taklister etc men förstår att det finns en chans att de tar skydd ännu djupare in. Alla närliggande rum är också fyllda med pulver och är ingen som sover där. Här även tagit förebyggande åtgärder i de andra sovrummen.
Vad gör du med alla döda löss sen då?Du vill väl inte att de ligger och luktar kadaver i väggarna sen heller.
 
  • Haha
SysterNett
  • Laddar…
Fairlane
En tanke när det gäller att maxa ett antal byggfläktar eller liknande under en längre period är att fundera över hur elkablar i väggarna mår av detta. Tanken är väl att allt ska nå 60 grader, även inne i väggen där elkabeln gå. Ligger det då en rejäl last på den kabeln i ett dygn så lär temperaturen sticka över vad som är lämpligt?!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
I mitt förslag #19 var tanken att man med ett rejält elverk driver byggfläktar som boostar uppvärmningen så att det går snabbt och inte belastar husets kablar och säkringar mer än lämpligt/möjligt.
Tror fortfarande att det är det bästa sättet att få det hett snabbt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Fairlane
M MagHam skrev:
I mitt förslag #19 var tanken att man med ett rejält elverk driver byggfläktar som boostar uppvärmningen så att det går snabbt och inte belastar husets kablar och säkringar mer än lämpligt/möjligt.
Tror fortfarande att det är det bästa sättet att få det hett snabbt.
Ja med ett rejält elverk och förlängningskablar från detta är det ju ingen risk med det jag nämner. Tänkte bara nämna det om man kör på husets el.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Som tur är har jag bara slagits mot silverfisk 😎.

En fråga! fungerar Kiselgur? Om ja och man själv inte önskar vara lockbete skulle inte en myggfångare (gasdriven) locka till sig även lössen?

Tänkte att man strör pulvret runt maskinen, flyttar iväg till någon några veckor och de hungriga lössen dras till maskinen och måste gå genom pulvret.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Som tur är har jag bara slagits mot silverfisk 😎.

En fråga! fungerar Kiselgur? Om ja och man själv inte önskar vara lockbete skulle inte en myggfångare (gasdriven) locka till sig även lössen?

Tänkte att man strör pulvret runt maskinen, flyttar iväg till någon några veckor och de hungriga lössen dras till maskinen och måste gå genom pulvret.
Hittade detta på nätet, vet dock inte hur väl det fungerat. Men bygger på samma tanke.
https://forvaltarforum.se/2019/11/04/ny-giftfri-metod-for-att-sanera-vaggloss/
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Hittade detta på nätet, vet dock inte hur väl det fungerat. Men bygger på samma tanke.
[länk]
Intressant, de kräken går igång på koldioxid från djur o människor alltså.
 
Y yehor skrev:
Ja, om inte Google ljuger. 50 grader i minst 90min eller 0 grader i 4 dygn.
Då är det inte lufttemperaturen i rummet utan temperaturen inne i väggen där de lever som skall vara 50 grader. Även om du har 50+ i rummet så lär det dröja väldigt länge innan väggar, golv och tak får samma temperatur. Så du bör ha det bra mycket varmare i luften inne i rummet så att väggar, tak och golv värms upp till 50+ grader.

Gasolvärmare kan man hyra och ger bra värme. Även intilliggande rum bör värmas upp annars är nog problemet tillbaka ganska snart. Även allt som förvarats i rummet måste saneras. Vägglöss kommer ofta in via secondhand prylar.
 
Y yehor skrev:
Har redan fått rummet (15m2) behandlat vilket borde fått död på alla vägglöss men för att sova bättre under natten vill jag ändå värma upp rummet till 50 grader under ett dygn.

Tänkte först köpa ett bastuaggregat men har inga uttag som är mer än 16A. Har totalt 2x25A huvudsäkringar och flera 16A uttag så jag borde kunna dra in ett gäng förlängningssladdar. Men är detta nog och vad ska jag använda som värmekälla?

Ska även tilläga att jag kan få upp rummet till strax under 30 grader med den nuvarande värmekällan som inte drar el.
Hur varmt hsde de, när de värmebehandlade? Satt tapeterna kvar? Mvh
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Y yehor skrev:
Förstår inte varför det skulle vara en tveksam lösning då "proffsen" använder samma metod men har annorlunda utrustning.


Kommer köra rummet där det sanerats, om det försöker fly så kommer du genom ett rum där jag förberett med pulver.
Hur gick det?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.