J Johan Larsson9794 skrev:
Tänkte på det också men hade egentligen vela ha den i nivå med gräset. Hur djupt ska man gräva då?
Om du bildgooglar lite så kommer du att finna att nästan ingen har trädäck nedsänkt i gräsmattan. Det finns en orsak till det. Utrymmet under blir en fuktig balja, vilket gör att det ruttnar, även om man använder tryckat virke.

Vi har ett hörn av vårt däck nedsänkt så, och man märker tydligt att virket blir sämre där snabbare än på resten av altanen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Om du vill ha ytan helt i marknivå så kör med marksten i stället.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Om du bildgooglar lite så kommer du att finna att nästan ingen har trädäck nedsänkt i gräsmattan. Det finns en orsak till det. Utrymmet under blir en fuktig balja, vilket gör att det ruttnar, även om man använder tryckat virke.

Vi har ett hörn av vårt däck nedsänkt så, och man märker tydligt att virket blir sämre där snabbare än på resten av altanen.
Tänker nog inte ha hela vägen nedsänkt men kanske 5-10cm ovanför. Tänker att det problem du beskriver uppstår oavsett på trallen som använda i profil. Att ha helt öppet ser inte klokt ut så det är ändå inget alternativ.
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
J Johan Larsson9794 skrev:
Tänker nog inte ha hela vägen nedsänkt men kanske 5-10cm ovanför. Tänker att det problem du beskriver uppstår oavsett på trallen som använda i profil. Att ha helt öppet ser inte klokt ut så det är ändå inget alternativ.
Jag vet inte riktigt vad du menar nu.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jag vet inte riktigt vad du menar nu.
Du har väl en profil som går längs med marken ändå?
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Du har väl en profil som går längs med marken ändå?
Så här ser det ut:
Trädgård med hund, trädäck, växter, tom matskål, simbassäng för barn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där jag står börjar marken slutta neråt.
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Så här ser det ut:
[bild]
Där jag står börjar marken slutta neråt.
Tycker det ser bra ut. Vi kommer nog ha en planka som står på höjden samt grus emellan trallen och gräset.

Söt hund förresten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag förstår inte frågeställningen heller riktigt.

Svar ja. Du kan bygga ett trädäck direkt på gräset med någon sorts platta under reglarna som fördelar ut vikten av dessa över en större yta så att de inte sjunker ner i jorden direkt.

Lägger du något på gräset kommer det högre än gräset är idag. Vill du ha däcket i samma nivå som gräset behöver du gräva ut lika mycket som däcket bygger på höjden. Tänk på att reglarna inte bör ha direktkontakt med jorden De ruttnar då över tid.

Fördelen med att gräva ut matjorden och bygga sen är flera.
1. Du kan säkerställa att komma ned till bättre dränerade material så att tjälskjutning inte blir ett problem
2. Du kan packa upp material så att det blir enklare att justera in och få däcket i nivå.
3. Underlaget blir stabilare och du riskerar inte sättningar med tiden som gör däcket ojämnt.

Vill du undvika att gräva för mycket och kan tänka dig en lite nivåskillnad mellan däcket och gräsmattan kan du gräva ut precis där du ska ha stöd för reglarna, t ex marksten eller Lecablock. Sen kan du ha en snygg ram på 10 cm runt om däcket som täcker utrymmet mellan däcket och gräset.

Inget av detta är nödvändigt. Men om jag var i din sits och vill ha ett däck i mer än några år skulle jag hellre lägga lite tid och möda på förarbetet nu, än att behöva åtgärda saker senare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vill du ha verandan i exakt nivå med gräset, måste du naturligtvis gräva. Själva verandan i trä, blir absolut minst 56 mm tjock om du använder trallvirke som skruvreglar. Men då måste stenarna ligga väldigt tätt. Cc60 cm i både bredd och djuplek. Sen måste det ju grävas ca 5cm för varje plattas tjocklek. Men sen bör du gräva minst lika mycket till under varje platta, så du får ner markduk och 4-5cm stenkross också.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Nej du fyller upp hela gräsmattan.
Jobbigt om man har 1000kvm😁
 
Antar att du bor i södra Sverige? Om du bor i norra måste man gräva ut mer än en meter pga tjäle.
 
J juanxxx skrev:
Så hör gjorde jag. Efter mycket läsande i olika trådar här.
1. Grävde endast där plattorna skulle ligga (minimalt arbete)
2. Markduk + sten/grus i groparna
3. Plattor + papp
4. Reglar (reglade åt två håll för att få rätt nivå)
5. Trall
Hej, där du grävde ut hålen, hade du markduk ner i hålen då och sedan fyllde på med en platta i botten + makadam? Hade du sedan ytterligare markduk över hela ytan på det?

Eller fyllde du upp hålen med platta och makadam och sedan körde markduk över hela ytan + makadam o platta där hålen är?
 
Oskarander Oskarander skrev:
Hej, där du grävde ut hålen, hade du markduk ner i hålen då och sedan fyllde på med en platta i botten + makadam? Hade du sedan ytterligare markduk över hela ytan på det?

Eller fyllde du upp hålen med platta och makadam och sedan körde markduk över hela ytan + makadam o platta där hålen är?
Ska försöka förklara.

Jag grävde hålen.
Sen rullade jag ut markduk över hela ytan.
Hällde ned grus i hålen. Då gled ju markduken ner lite. Så då fick man flytta efter nästa lager markduk lite.
Sen försökte jag trycka till gruset så gott det gick. Hade ingen vibratorpadda.
Blev lite grus över och det la jag bara ut över markduken som ett extra lager.
Sen la jag plattor.
Därefter får man ju justera plattorna med hjälp av grus eller andra justeringsbrickor för att få alla plattor i lod.
 
  • Gilla
Oskarander
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.