N Niq skrev:
Ja dom har nog flyttat från någon stadsbygd.
Dom brukar sitta på terrassen med någon sådandär myggskrämmare och smutta på någon jäst druvjuice som några stackars barnarbetare har trampat. Dom har också sådana där konstiga glas på hög fot.
Dricker de inte direkt ur burken?
 
P Pin skrev:
Dricker de inte direkt ur burken?
Dom har flaskor😵‍💫
 
  • Wow
  • Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
Snälla, nu måste ni hjälpa mig!
Jag har köpt hus, och nu har jag upptäckt att grannen har en liten fastighet på sin tomt, tror det är en 15-20 kvadratmeter, någon sorts förråd. Men den är bara 3 meter från gränsen till mitt, det kan väl inte vara OK? Jag menar, jag har inte godkänt det!!!
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
NL12345 och 5 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Snälla, nu måste ni hjälpa mig!
Jag har köpt hus, och nu har jag upptäckt att grannen har en liten fastighet på sin tomt, tror det är en 15-20 kvadratmeter, någon sorts förråd. Men den är bara 3 meter från gränsen till mitt, det kan väl inte vara OK? Jag menar, jag har inte godkänt det!!!
Nej du har helt rätt, stod det inget om detta i säljarens besiktningen så har du all rätt att få det rivet eller flyttat in på din sida tomtgränsen.
Inte helt otänkbart att du har rätt till ersättning för det lidandet detta orsakat.

Ring mäklaren direkt och kräv din rätt!!
 
  • Gilla
NL12345 och 2 till
  • Laddar…
R
Uppenbart dolt fel…
 
  • Älska
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
grannen har en liten fastighet på sin tomt,
Vilken vidrig granne! Jag har hört att det finns de som har sin tomt på sin fastighet men detta tar priset av vansinne. Jag skulle genast anmäla detta någonstans. KU kanske… 🤔
 
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Snälla, nu måste ni hjälpa mig!
Jag har köpt hus, och nu har jag upptäckt att grannen har en liten fastighet på sin tomt, tror det är en 15-20 kvadratmeter, någon sorts förråd. Men den är bara 3 meter från gränsen till mitt, det kan väl inte vara OK? Jag menar, jag har inte godkänt det!!!
Är det 3 meter från din fastighet, din tomt eller din bostad? Det kan spela roll för kommunstyrelsen när de planerar byggnadsnämnden. Oavsett så bör du kontakta säljaren och fråga om de har gett tillstånd till fastigheten på grannens tomt, eller om det kan vara urminnes hävd. Finns det några servitut eller gemensamhetsanläggningar som kan ställa till det? En kulvert kan ibland betyda att fastigheten måste flyttas från tomten närmare huset. Har du otur kan du bli tvungen att riva växthuset, men bara om ni inte delar elabonnemang. Men börja med att kolla med mäklaren i prospektet om det står någonting om lagfart.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Hur är det med hönshuset?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Är det 3 meter från din fastighet, din tomt eller din bostad? Det kan spela roll för kommunstyrelsen när de planerar byggnadsnämnden. Oavsett så bör du kontakta säljaren och fråga om de har gett tillstånd till fastigheten på grannens tomt, eller om det kan vara urminnes hävd. Finns det några servitut eller gemensamhetsanläggningar som kan ställa till det? En kulvert kan ibland betyda att fastigheten måste flyttas från tomten närmare huset. Har du otur kan du bli tvungen att riva växthuset, men bara om ni inte delar elabonnemang. Men börja med att kolla med mäklaren i prospektet om det står någonting om lagfart.
Amen sluta märka ord!!! Det är mot forumreglerna och dessutom fattade du säkert vad jag menade!?!
Jag glömde kanske nämna att på andra sidan min gräns står det en stenmur med massa mossa på, för jag bor jämte en kyrkogård, så det kanske är nåt hus för döingar som står för nära mig. Kan väl inte vara godkänt? Jag vill gärna ha rätt, men jag vill inte bråka.

Urminnes hävd betyder väl att jag får flytta till grannens när jag är död. Eller ska jag skriva i testamentet att de får göra kyrkogård av min tomt också? Fast de nya ägarna när jag har dött har dött kanske blir sura då???

Jag har varken växthus eller hönshus, är ni helt efterblivna eller? Däremot har jag ett hembränneri, men jag fick sluta använda det när elen blev dyr, det gick åt flera tusen Kw/H extra och det har jag inte råd med.
 
  • Gilla
  • Haha
BengtH och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Snälla, nu måste ni hjälpa mig!
Jag har köpt hus, och nu har jag upptäckt att grannen har en liten fastighet på sin tomt, tror det är en 15-20 kvadratmeter, någon sorts förråd. Men den är bara 3 meter från gränsen till mitt, det kan väl inte vara OK? Jag menar, jag har inte godkänt det!!!
Köp de fastigheter du vill bestämma över, vad grannarna gör/bygger eller inte på sina fastigheter har du inte med att göra.
 
  • Ledsen
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Amen sluta märka ord!!!
Och hur ska jag då få tillbaka dem om någon tar dem och de är omärkta? Varför tror du alla verktyg på ett bygge är märkta? Detta är faktiskt ett byggforum!
 
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag har varken växthus eller hönshus, är ni helt efterblivna eller? Däremot har jag ett hembränneri, men jag fick sluta använda det när elen blev dyr, det gick åt flera tusen Kw/H extra och det har jag inte råd med.
Stackare, bygg de hus du saknar enligt reglerna i Byggningabalken. Koka brännvinet med svenskt biobränsle så vi får lite fart på virkesmarknaden.
 
  • Älska
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur är det med hönshuset?
Rätt bra, taket har 3dm snötäcke. Behöver jag skotta eller räcker det med att sätta på stora Elbjörnen på högsta värme?
 
F fribygg skrev:
Rätt bra, taket har 3dm snötäcke. Behöver jag skotta eller räcker det med att sätta på stora Elbjörnen på högsta värme?
Beror på. Hur lång är kabeln till grannen och har grannen högre än 63A huvudsäkring?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur lång är kabeln till grannen och har grannen högre än 63A huvudsäkring?
Minns inte, jag har gott om kabel men den mesta är nog med 32A don.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.