P pmd skrev:
Jämföra kan man alltid, men förutsättningarna är lite olika. Vid den ryska invasionen 2022 hade Ukraina legat i krig med Ryssland i åtta år redan. En viss medvetenhet om vad som behövde göras bör nog ha funnits.

Sverige har inte haft krig på eget territorium sen 1809.
Vi är 100% fredskadade.

Jämför tex Ukrainska politiker och tjänstemän med de svenska motsvarigheter. I sverige har vi till stor del män och vars främsta tillgång är de har rätt ”värdegrund” och rätt partibok som styr.

Det här är Kievs borgmästare (motsvarigheten till KSO i de svenska kommunerna, i stockholm heter det finansborgarråd), jämför mer er lokala Kommunstyrelsens ordförande… vem skulle ni vilja ha som ledare när krisen kommer?
Man i mössa och väst med ukrainska flaggan, utomhus, allvarlig. Sveriges Radio-logotyp, text om Kiev borgmästare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
Stora problemet som jag ser i Sverige är att ingen vågar göra någonting alls åt ett problem innan man först har diskuterat och uppnått samförstånd.
Det här är i grunden Sveriges styrka men sedan vissa andra kom på att de kan dels ensamma styra stora processer och dels blockera alla åtgärder genom att bli "kränkta" vid rätt tillfälle så började systemet gå i baklås. När sedan alla andra blev rädda för att råka "kränka" lättkränkthetsproffsen och i förlängningen för att göra något beslut överhuvudtaget då gick systemet totalt i baklås.
De beslut som fattas i dagsläget verkar i första hand vara så att säga självfattande beslut som uppstår i organisationshierarkin utan att någon egentligen väger in kända fakta och gör ett beslut baserat på dem och sätter namnet under. Medan alla lägre ner väntar snällt på ett beslut oberoenda av vilka följder väntandet får.
För mycket av Sveriges styrka blev er stora svaghet. Minska på det och späd ut med en lämplig dos finländskt Management By Perkele (som vi har för mycket av för att få Finland att fungera optimalt) så blir det bra.
Det är ibland väldigt frustrerande att vara finlandssvensk och se Finland göra en dumhet och Sverige en annan och se att om båda länderna skulle lära sig litet av det andra så skulle båda fungera bättre.

Ett annat problem är att rikssvensken är ett extremt flockdjur. Jag bor ihop med en kvinna som är uppvuxen i Sverige och jag har själv vistats en del i Sverige och jag upphör aldrig att förvånas. Samtidigt som hon säger att när hon kommer hem till Sverige efter en lång tid här i Österbotten märker hon att hon helt automatiskt är betydligt mindre välanpassad än när hon bodde där och betydligt mindre välanpassad än hon förväntas vara. Hon har vant sig vid att ha mer eget utrymme och egen valfrihet här på landet i Österbotten. I Sverige var valen gjorda på förhand och det fanns normer för allt.

Det egendomliga med den rikssvenska flockmentaliteten är att den sätter extremt trånga gränser för vad individen förväntas göra och tillåts göra samtidigt som den är dålig på att rent praktiskt ta hand om flockmedlemmar. Ni behöver bli bättre på att rent praktiskt bry er om varandra för det räddar liv och håller ihop flocken i kristid.
Samtidigt behöver ni bli bättre på att ge blanka fan i uppförandenormer och hierarkier när ett arbete behöver utföras för antingen den enskildes bästa eller flockens bästa och utförandet inte skadar någon medmänniska. I Sverige gör man det ändå inte eftersom det anses opassande att bryta mot uppförandenormen och till exempel ta hem och kapa och klyva 80 kubikmeter ved på tomten under energikris och låta grannarna köpa litet ved till rabatterat pris i utbyte mot att de inte gnäller om att man stör. Sådant gör man helt enkelt inte i Sverige.
I Österbotten gör man en extra kontroll så ingen människa drabbas på ett avgörande sätt och så skiter man i uppförandereglerna och några smärre lagar och får arbetet gjort.
 
  • Gilla
OramaC och 9 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Stora problemet som jag ser i Sverige är att ingen vågar göra någonting alls åt ett problem innan man först har diskuterat och uppnått samförstånd.
Det här är i grunden Sveriges styrka men sedan vissa andra kom på att de kan dels ensamma styra stora processer och dels blockera alla åtgärder genom att bli "kränkta" vid rätt tillfälle så började systemet gå i baklås. När sedan alla andra blev rädda för att råka "kränka" lättkränkthetsproffsen och i förlängningen för att göra något beslut överhuvudtaget då gick systemet totalt i baklås.
De beslut som fattas i dagsläget verkar i första hand vara så att säga självfattande beslut som uppstår i organisationshierarkin utan att någon egentligen väger in kända fakta och gör ett beslut baserat på dem och sätter namnet under. Medan alla lägre ner väntar snällt på ett beslut oberoenda av vilka följder väntandet får.
För mycket av Sveriges styrka blev er stora svaghet. Minska på det och späd ut med en lämplig dos finländskt Management By Perkele (som vi har för mycket av för att få Finland att fungera optimalt) så blir det bra.
Det är ibland väldigt frustrerande att vara finlandssvensk och se Finland göra en dumhet och Sverige en annan och se att om båda länderna skulle lära sig litet av det andra så skulle båda fungera bättre.

Ett annat problem är att rikssvensken är ett extremt flockdjur. Jag bor ihop med en kvinna som är uppvuxen i Sverige och jag har själv vistats en del i Sverige och jag upphör aldrig att förvånas. Samtidigt som hon säger att när hon kommer hem till Sverige efter en lång tid här i Österbotten märker hon att hon helt automatiskt är betydligt mindre välanpassad än när hon bodde där och betydligt mindre välanpassad än hon förväntas vara. Hon har vant sig vid att ha mer eget utrymme och egen valfrihet här på landet i Österbotten. I Sverige var valen gjorda på förhand och det fanns normer för allt.

Det egendomliga med den rikssvenska flockmentaliteten är att den sätter extremt trånga gränser för vad individen förväntas göra och tillåts göra samtidigt som den är dålig på att rent praktiskt ta hand om flockmedlemmar. Ni behöver bli bättre på att rent praktiskt bry er om varandra för det räddar liv och håller ihop flocken i kristid.
Samtidigt behöver ni bli bättre på att ge blanka fan i uppförandenormer och hierarkier när ett arbete behöver utföras för antingen den enskildes bästa eller flockens bästa och utförandet inte skadar någon medmänniska. I Sverige gör man det ändå inte eftersom det anses opassande att bryta mot uppförandenormen och till exempel ta hem och kapa och klyva 80 kubikmeter ved på tomten under energikris och låta grannarna köpa litet ved till rabatterat pris i utbyte mot att de inte gnäller om att man stör. Sådant gör man helt enkelt inte i Sverige.
I Österbotten gör man en extra kontroll så ingen människa drabbas på ett avgörande sätt och så skiter man i uppförandereglerna och några smärre lagar och får arbetet gjort.
Klockrent!
Skulle säga innerstadsmedelsvensken ist rikssvensken. Men annars håller jag med till 100%

Det är vårt konsensustänkande som fört oss dit vi är i dag. Men det funkar så länge folk agerar på fakta och utifrån verkligheten och inte känslor eller rädslan för att råka kränka någon övercurlad 35årig hipster.
Sverige behöver mer av perkele helt enkelt 👌
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Klockrent!
Skulle säga innerstadsmedelsvensken ist rikssvensken. Men annars håller jag med till 100%

Det är vårt konsensustänkande som fört oss dit vi är i dag. Men det funkar så länge folk agerar på fakta och utifrån verkligheten och inte känslor eller rädslan för att råka kränka någon övercurlad 35årig hipster.
Sverige behöver mer av perkele helt enkelt 👌
Ja du har rätt i att i på landsbygden i övre Norrland och kanske också på andra mer avsides orter brukar folk vara förnuftiga och inte ha de där tokerierna för sig.
 
Oavsett vad en kallar det, så hör den här sociala ängsligheten och konformismen ofta hemma hos stadsbor av medelklass. Folk på landsbygderna är mer olika sinsemellan, och accepterande inför dessa olikheter.

Om vi ska återgå till ämnet, så är det lägenhetsboende personer (som mestadels finns i tätort) som lär ha det svårast under den strömlöshet vi diskuterar. Det är också de som har sämst möjlighet att förbereda sig.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är vad som brukar hända i krig. Läs det som länkas inlägg #91.
Jag har svårt att tro att svenskar är annorlunda och skulle låta bli att leta mat i ett övergivet hus.
Om du menar övergivna hus ja, det gjorde inte jag. Övergivna hus innehåller sällan mat och dryck.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Oavsett vad en kallar det, så hör den här sociala ängsligheten och konformismen ofta hemma hos stadsbor av medelklass. Folk på landsbygderna är mer olika sinsemellan, och accepterande inför dessa olikheter.

Om vi ska återgå till ämnet, så är det lägenhetsboende personer (som mestadels finns i tätort) som lär ha det svårast under den strömlöshet vi diskuterar. Det är också de som har sämst möjlighet att förbereda sig.
N noone70 skrev:
Klockrent!
Skulle säga innerstadsmedelsvensken ist rikssvensken. Men annars håller jag med till 100%

Det är vårt konsensustänkande som fört oss dit vi är i dag. Men det funkar så länge folk agerar på fakta och utifrån verkligheten och inte känslor eller rädslan för att råka kränka någon övercurlad 35årig hipster.
Sverige behöver mer av perkele helt enkelt 👌
Så krasst räknat skulle en lösning vara att flytta mer av makten i Sverige till orter som Traryd och Årjäng och Sorsele och Tärendö.............. för att få saker att fungera!
Tyvärr tycker jag att otyget verkar sprida sig allt längre ut på landsbygden med tiden.
 
Redigerat:
P pmd skrev:
Filtrerar det även salter, humus, arsenik och andra föroreningar?
Nja det är ett partikleffilter som effektivt plockar bort microorganismer ner tom virus. Humus ja men salt nej. För arsenik och salter fungerar omvänd osmos men det kräver vattentryck
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du menar övergivna hus ja, det gjorde inte jag. Övergivna hus innehåller sällan mat och dryck.
Ja, jag missade kanske att det handlade om rån snarare än inbrott.
Vad som finns i ett övergivet hus beror nog på hur snabbt det övergavs.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Nja det är ett partikleffilter som effektivt plockar bort microorganismer ner tom virus. Humus ja men salt nej. För arsenik och salter fungerar omvänd osmos men det kräver vattentryck
Bör fungera utmärkt bra för vatten som man samlar i regntunnor, alltså.
För vatten från vattensamlingar eller brunnar är det kanske mer tveksamt.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
C
N noone70 skrev:
vem skulle ni vilja ha som ledare när krisen kommer?
Det var nog så Kiev-borna tänkte också när de valde en gammal världsmästare i tungviktsboxning till borgmästare. Men hans föregångare var ju av post-sovjetisk tradition oligark.
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja, men vi klarar inte att göra något om ingen ger oss information. Det första en svensk klagar på i en extraordinär situation är att den inte fick någon information.
Håller inte med, men jag uttalat mig bara utifrån dem jag känner och umgås med och inte "svenska folket som helhet".
 
P
Jag raljerade lite. "Vi har inte fått någon information" brukar vara en vanlig kommentar när någon intervjuas efter att en liten katastrof har inträffat (som en bomb i en portgång, ett tåg som har stått stilla i flera timmar eller en jättekö med bilar på E22:an). Urvalet är förstås gjort av journalister så en viss slagsidan har det nog.
 
  • Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Sverige har inte haft krig på eget territorium sen 1809.
Ett av de stora slagen mot "ryssen" skedde under 1808 - 1809 års krig i Nykarleby i Österbotten. Där står ff ett ståtligt monument över slaget vid Jutas, von Döbeln sårades och huset där han fick vård finns kvar där vid älvens strand - så säger i alla fall historien.

" Jag vill, jag skall bli frisk, det får ej prutas,
jag måste upp, om jag i graven låg.
Lyss, hör, ni kanonerna vid Jutas;
där avgörs finska härens återtåg.
Jag måste dit, förrän min trupp är slagen.
Skall vägen spärras, Adlercreutz bli tagen?
Vad blir du här, ditt öde sen?
Nej, doktor, nej, tänk ut en sats, min herre,
som gör mig för i morgon sjufalt värre,
men hjälper mig i dag på mina ben"


ur Fänrik Ståls sägner - Johan Ludvig Runeberg

Jag är född och uppvuxen i Nykarleby och jag minns att det var spännande när vi som barn letade kulor från kriget i skogarna runt Jutas.

Ursäkta utvikelsen men lite historia och kultur är väl alltid trevligt 😏
 
  • Gilla
  • Älska
OramaC och 6 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Förhoppningsvis är du redan registrerad av SÄPO som därför kan plocka dig i god tid innan du ställer till med för stor skada.

Eller så är du bara en tangentbordsrevolutionär som kommer att gömma sig under köksbordet när det smäller till.
SÄPO kan köra upp något stort där bak. När det smäller så kan jag absolut tjänstgöra, men det kommer liksom inte finnas någon organisation. Bara en massa skrikiga karlar med attityd och noll hjärna. Vår beredskap är troligtvis på samma nivå som allt annat är i detta ofantligt korkade samhälle. Toppstyrt av folk vars enda intresse är att hålla budget och rapportera goda nyheter. Däremellan fuskar man och ser om sitt eget hus. Du kan visa exempel i precis varje enhet. Allt är så förbannat korrupt och fyllt av "Yes Man" att skiten aldrig kommer upp till ytan innan det är för sent. Jag har såklart inte detaljkoll, men om man fick tänka sig hur det skulle se ut, vis av erfarenhet från tidigare så lär större delen av maskinparken ha fel som inte blivit omhändertagna. Fel ammunition till vapnen. Blev säkert nån usel upphandling med nån kines. Utrustning till soldater som inte räcker till. Man har säkert sandaler till de i norra delarna av landet. Överbelastning av nät. Massa material som blir odugligt vid strömbortfall pga miljötänk vid upphandling.

Det är helt enkelt en förtroendefråga och alla får försöka bilda sig en egen uppfattning.
 
  • Haha
  • Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.