Hej, har nyligen köpt hus för första gången. Det är en enplansvilla från 1970-talet, belägen på landet, ca 115 m2. Värms just nu upp av luftvärmepump och vi lär oss elda i husets Keddykamin och vedspis.

Kylan den här vintern är en tankeställare och vi undrar om det finns andra värmesystem att investera i. Det får gärna kosta om det har chans att bli bra och lite mer bekvämt. Nuvarande luftvärmepumpens värme sprider sig inte i hela huset, och vi funderar på ett vattenburet system istället. Huset har inte haft något liknande innan utan det finns bara ett och annat el-element som vi inte använder. Sätter man då in helt nya rör och element och allt? Vad kan man tänka sig för pris ungefär? Huset har krypgrund som är i gott skick.

Ny på detta med hus och bygg men vill lära oss.
 
Jag skulle gissa på någonstans 300-400 000 för att konvertera till vattenburet värmesystem inkl allt.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Räkna med ca 8000 till 11000 kr per vattenburen radiator inkl allt. Snåla inte med antalet radiatorer, det påverkar direkt komforten. Till detta kommer förslagsvis en luftvattenvärmepump för runt 150 tkr inkl installation.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Tack för snabba svar. Hur är det med buller? Brukar inomhusdelen av en luftvattenvärmepump låta lika mycket som en luftvärmepump? Nuvarande pumpen sitter förvisso i en öppen miljö mitt i huset och kanske skulle en ny kunna ställas i ett mindre utrymme som går att stänga om.
 
Vill man installera radiatorerna själv så finns det en hel del pengar att spara. Här kostade det totalt ca 90 kSEK för 16 st nya radiatorer i varierande storlekar inklusive två Fromax 55 rörbockare för 12 mm och 15 mm rör samt en Rothenberger RP30 provtryckningspump. Vi återanvände de gamla prisolrören som är dragna under golven men rören är en liten kostnad i förhållande till radiatorer och allt annat.

90 kSEK / 16 st radiatorer = 5625 kr per radiator + några hundra timmar studier, planering och eget arbete.

Det återstår att installera en bergvärmepump.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
W Wayward skrev:
Tack för snabba svar. Hur är det med buller? Brukar inomhusdelen av en luftvattenvärmepump låta lika mycket som en luftvärmepump? Nuvarande pumpen sitter förvisso i en öppen miljö mitt i huset och kanske skulle en ny kunna ställas i ett mindre utrymme som går att stänga om.
Luftvatten låter ingenting inomhus. Pumpen står på utsidan. På insidan har du en värmepanna. Den låter ingenting förutom ytterst lite när cirkulationspumpen går
 
  • Gilla
Wayward och 2 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Luftvatten låter ingenting inomhus. Pumpen står på utsidan. På insidan har du en värmepanna. Den låter ingenting förutom ytterst lite när cirkulationspumpen går
Tack för det! Aldrig haft en innan. Det vore också ett klart plus att minska ljudnivån inne. Det lutar nu åt att vi satsar på detta till huset.
 
W Wayward skrev:
Tack för det! Aldrig haft en innan. Det vore också ett klart plus att minska ljudnivån inne. Det lutar nu åt att vi satsar på detta till huset.
Jag installerade själv en ctc lösning 2019 och ångrar inte det en sekund. Väldigt jämn värme och bra varmvatten och så betydligt lägre kostnader för förbrukningen.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
W Wayward skrev:
Tack för det! Aldrig haft en innan. Det vore också ett klart plus att minska ljudnivån inne. Det lutar nu åt att vi satsar på detta till huset.
Gillar du inte fläktar så är ju Bergvärme ett alternativ, då har du ett garderobsliknande skåp på insidan och lite rör medans du inte har nått synligt alls på utsidan, men kostar mer än luft/vatten
 
A
har du även funderingar på solceller är det helt klart lönt att räkna på luft/vatten och bergvärme för att se vilken el-effekt som behövs
 
Bergvärme/jordvärme tystast och slår allt annat på fingrarna, visst lite dyrare, men du slipper avfrostningar titt som tätt, och även under kallaste perioden så pumpar den bara på hela tiden.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Bergvärme/jordvärme tystast och slår allt annat på fingrarna, visst lite dyrare, men du slipper avfrostningar titt som tätt, och även under kallaste perioden så pumpar den bara på hela tiden.
Det är direkt felaktigt. Det är det bästa och jag avundas folk med bergvärme, men... Har du ingen källare och är känslig för ljud så skall du nog skippa jord eller bergvärme. De har blivit bättre men låter fortfarande en hel del.
Luft-vatten har kompressorn ute och låter ute, berg och jordvärme har kompressorn inne och låter inne.
 
Enligt Byggahus jämförelse av bergvärmepumpar så skiljer det mycket på det uppgivna värdet för ljudnivå. Värdena kommer från tillverkarna. Jag har inte rotat i det men gissar att de olika värdena inte är jämförbara rakt av. Att mäta ljudnivå är ganska svårt och det finns lite olika specar för hur man ska gå tillväga.

Vi lutar mest åt att skaffa en Thermia, de värden som anges i tabellen är väldigt låga och de två modellerna som jag har sett och lyssnat på har varit väldigt tysta men jag tror inte att man ska placera en bergvärmepump i ett rum som angränsar till ett sovrum. Grannen som har sin Thermia på andra sidan korridoren från sovrummen har dock inget problem med ljudnivån.

Måste man välja en tveksam placering så skulle jag se till att få besöka någon som har den aktuella modellen.

https://www.byggahus.se/c/bergvarmepumpar
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Enligt Byggahus jämförelse av bergvärmepumpar så skiljer det mycket på det uppgivna värdet för ljudnivå. Värdena kommer från tillverkarna. Jag har inte rotat i det men gissar att de olika värdena inte är jämförbara rakt av. Att mäta ljudnivå är ganska svårt och det finns lite olika specar för hur man ska gå tillväga.

Vi lutar mest åt att skaffa en Thermia, de värden som anges i tabellen är väldigt låga och de två modellerna som jag har sett och lyssnat på har varit väldigt tysta men jag tror inte att man ska placera en bergvärmepump i ett rum som angränsar till ett sovrum. Grannen som har sin Thermia på andra sidan korridoren från sovrummen har dock inget problem med ljudnivån.

Måste man välja en tveksam placering så skulle jag se till att få besöka någon som har den aktuella modellen.

[länk]
Både luft-vatten och bergvärme pumpar har ju blivit väldigt mkt tystare. Det är dock ibland inte försumbart, jag har varit hemma hos folk där det dånar ganska bra från tex en ny termia pump.
Det är helt enkelt så att det som främst låter från alla dessa pumpar är kompressorn, den sitter inne med bvp och ute med lvvp.
Med det sagt skulle jag inte alls vara orolig om det finns en källare eller ett isolerat och avgränsat rum.
Sedan beror det ju på var i landet också, norr om Gävle hade jag aldrig valt ngt annat än bergvärme.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
H
W Wayward skrev:
Hej, har nyligen köpt hus för första gången. Det är en enplansvilla från 1970-talet, belägen på landet, ca 115 m2. Värms just nu upp av luftvärmepump och vi lär oss elda i husets Keddykamin och vedspis.

Kylan den här vintern är en tankeställare och vi undrar om det finns andra värmesystem att investera i. Det får gärna kosta om det har chans att bli bra och lite mer bekvämt. Nuvarande luftvärmepumpens värme sprider sig inte i hela huset, och vi funderar på ett vattenburet system istället. Huset har inte haft något liknande innan utan det finns bara ett och annat el-element som vi inte använder. Sätter man då in helt nya rör och element och allt? Vad kan man tänka sig för pris ungefär? Huset har krypgrund som är i gott skick.

Ny på detta med hus och bygg men vill lära oss.
Vi satsade på vattenburen golvvärme, man slipper fula element och man har en jämn värme. Vi har en hög krypgrund. Slingorna lägger du själv inkopplingen gör en VVS firma. Pumparna låter inget. De spårade spånskivorna kostar en del, speciellt om man köper vändskivor. Gå in på t.ex. Rinkabyror.sebså kan du få en uppskattning av kostnaderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.