K karlmb skrev:
Kan ju bero på dina 2 konkurrerande Zigbee nät då..
De ligger på olika band
 
B bygges skrev:
WiFi i ett hem (läs bostad, inte flygplats), är inte en optimal teknik i detta avseende. Varför jämförelsen ens görs med flygplatser förstår jag inte.
WiFi är en bra teknik för detta. Man anpassar efter storleken på nätverk och plats så klart.

Du sa att det var ett problem med många Shelly på samma nätverk. Det är inte ett problem. Man anpassar nätverket! Och det är lätt och billigt att få att fungera bra i en bostad.
 
  • Gilla
tensiden och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
useless useless skrev:
På en enda accesspunkt?
512 klienter per AP har mina jobb-prylar i sin tekniska specifikation.
Men det får nog anses vara mer en teoretisk gräns än något som eftersträvas.

Man behöver ju få plats med människorna som håller i enheterna också... 🙃
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
B
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
WiFi är en bra teknik för detta. Man anpassar efter storleken på nätverk och plats så klart.

Du sa att det var ett problem med många Shelly på samma nätverk. Det är inte ett problem. Man anpassar nätverket! Och det är lätt och billigt att få att fungera bra i en bostad.
Jättebra.
 
Nissens
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
WiFi är en bra teknik för detta. Man anpassar efter storleken på nätverk och plats så klart.

Du sa att det var ett problem med många Shelly på samma nätverk. Det är inte ett problem. Man anpassar nätverket! Och det är lätt och billigt att få att fungera bra i en bostad.
Det är ett problem i sig att man måste anpassa nätverket efter Shelly… hur kan du tycka att det är en fördel?
 
Nissens Nissens skrev:
Det är ett problem i sig att man måste anpassa nätverket efter Shelly… hur kan du tycka att det är en fördel?
Att man bygger nätverket efter den kapacitet man behöver verkar rätt rimligt.
 
  • Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är ett problem i sig att man måste anpassa nätverket efter Shelly… hur kan du tycka att det är en fördel?
Verkligen udda att man vill ha wifi täckning i hela huset va, hur har du gjort?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du kan ha tusentals klienter på wifi?? Hur tror du det ser ut på en flygplats??
De kör väl inte Wifi på våra mobiler?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Verkligen udda att man vill ha wifi täckning i hela huset va, hur har du gjort?
Finns ju en poäng i att slippa ha bra bandbredd i varje litet hörn. Zigbee är mkt mer tolerant.
 
K karlmb skrev:
Finns ju en poäng i att slippa ha bra bandbredd i varje litet hörn. Zigbee är mkt mer tolerant.
Vilka hemautomationsprylar behöver bra bandbredd? Inga.
 
B
MathiasS MathiasS skrev:
Vilka hemautomationsprylar behöver bra bandbredd? Inga.
Precis och därför är WiFi inte optimalt då kanalbredden om minst 20 MHz resulterar i hög bandbredd på bekostnad av ökad interferens.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jättebra.

Varför försöker ni dra in mig i något sorts fanboykrig mellkan shelly, zigbee och plejd? Jag skiter i vilket ärligt talat och har bara luftat mitt designkriterie för nätverket här hemma - inga prylar som pratar med varandra i flera steg.
Visst, men hur menar du att Zigbee är i flera steg, kontra ditt wifinätverk?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vilka hemautomationsprylar behöver bra bandbredd? Inga.
Precis, så varför låta de ta upp bandbredd i wifinätet då?
 
B bygges skrev:
WiFi i ett hem (läs bostad, inte flygplats), är inte en optimal teknik i detta avseende. Varför jämförelsen ens görs med flygplatser förstår jag inte.
Det finns inga tekniska problem att ha ett hundratal Shelly-prylar på samma WiFi-nät. Givetvis får man inte högsta möjliga bandbredd, men det är å andra sidan helt ointressant för prylar som sänder några siffror i minuten.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De ligger på olika band
Du har alltså krånglat till det med någon av de struliga stickorna som du vägrar att kasta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.