MathiasS MathiasS skrev:
Nej det är precis så det ska vara. Modulbyggt och varje tekniklösning gör det den är bra på. Prylar som pratar med varandra fungerar ju inte ens toppen med prylar som är avsedda att göra just detta….
Du har aldrig haft ett bra Zigbee nät.
 
Nissens
D davidzki skrev:
Håller på att bygga ny villa och elektrikern rekommenderar att sätta Plejd för att styra spottar osv. Men jag har sökt runt lite på nätet och tycker Shelly lockar lite mer, dels för priset men även för att man kan styra mer saker än bara belysning. Elektrikern menade på att deras grossist inte säljer Shelly så allt tyder på att jag kommer behöva köpa hem alla puckar etc. Så då undrar jag vilken sida beställer ni från? Vad rekommenderas?
Varför tror du att man bara kan styra belysning med Plejd?

Många styr massor med prylar med Plejd…

Tänk dig för innan du bygger in ett fast system som är beroende av ditt wifi. Inte säkert att en potentiell köpare av huset i framtiden ser det som någon fördel.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Du har aldrig haft ett bra Zigbee nät.
Nej och inte ett dåligt heller. Det är helt ointressant med saker som skapar egen kommunikation när jag redan har kommunikation överallt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nej och inte ett dåligt heller. Det är helt ointressant med saker som skapar egen kommunikation när jag redan har kommunikation överallt.
Säg inte att det är skit då.
 
D
Skulle jag bygga nytt skulle jag alla dagar satsa på Shelly. Förutsatt att WIFI nätet byggs bra med trådad anslutning till acesspunkerna.

Har märkt att Shelly kan strula lite om de inte får bra kontakt med WIFI. Det som hänt mig är att några Shellys gått över till AP-mode. Lite störande om man inte är på plats och kan åtgärda.

Hade jag byggt nytt hade jag även satsat på lite tomma kopplingsdosor i ett stjärnät till platsen för server/smart kontroller osv. Då kan man alltid placera ut lite BLE proxy och Z-wave extenders, till exempel.
 
B bygges skrev:
Det är ett fritt land. WiFi är dock inte byggt för ändamålet. Bra att det fungerar för dig 👍
Du kan ha tusentals klienter på wifi?? Hur tror du det ser ut på en flygplats??
 
K karlmb skrev:
Säg inte att det är skit då.
Jag har inte sagt att zigbee är skit jag har sagt att prylar som paratar med varandra i serie är skit. Det är en grundprincip som är fel och som jag inte vill ha i mitt nätverk. Jag behöver inte prova några produkter för att komma på det.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du kan ha tusentals klienter på wifi?? Hur tror du det ser ut på en flygplats??
På en enda accesspunkt?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du kan ha tusentals klienter på wifi?? Hur tror du det ser ut på en flygplats??
Kom igen nu.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B
MathiasS MathiasS skrev:
Jag har inte sagt att zigbee är skit jag har sagt att prylar som paratar med varandra i serie är skit. Det är en grundprincip som är fel och som jag inte vill ha i mitt nätverk. Jag behöver inte prova några produkter för att komma på det.
Mina Plejd är antagligen de mest stabila enheterna jag använt alla kategorier.
 
useless useless skrev:
På en enda accesspunkt?
?
Det är tekniken som kritiserats, det finns väl ingen som säger att man bara ska ha en sån?
 
B bygges skrev:
Kom igen nu.
Ingen fara, inte lätt att tänka på allt ☺️
 
B bygges skrev:
Mina Plejd är antagligen de mest stabila enheterna jag använt alla kategorier.
Jättebra.

Varför försöker ni dra in mig i något sorts fanboykrig mellkan shelly, zigbee och plejd? Jag skiter i vilket ärligt talat och har bara luftat mitt designkriterie för nätverket här hemma - inga prylar som pratar med varandra i flera steg.
 
B
MathiasS MathiasS skrev:
Jättebra.

Varför försöker ni dra in mig i något sorts fanboykrig mellkan shelly, zigbee och plejd? Jag skiter i vilket ärligt talat och har bara luftat mitt designkriterie för nätverket här hemma - inga prylar som pratar med varandra i flera steg.
Hm jag svarade på din kommentar kring mesh. Jag har både Shelly och Plejd så uppfattar mig neutral. Shelly (ej mesh) är stabilt om WiFi är stabilt, vilket det inte alltid är. Plejd (blåtandsmesh) bara rullar på.
 
B
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
?
Det är tekniken som kritiserats, det finns väl ingen som säger att man bara ska ha en sån?
WiFi i ett hem (läs bostad, inte flygplats), är inte en optimal teknik i detta avseende. Varför jämförelsen ens görs med flygplatser förstår jag inte.
 
  • Gilla
Frebbe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.