Vi har nyligen köpt ett 70-talshus som är i behov av storrenovering, bl a behövs det nya fönster. Har funderat länge och väl på underhållsfria PVC-fönster.

Pratade med företaget som ska hjälpa oss med del av husrenoveringen och de avrådde från s.k plastfönster. De menade att de håller max 10 kanske 15 år men att de sen måste bytas - de blir tydligen böjda/krökta för de kan inte hantera den stora skillnaden mellan varmt o kallt i Sverige......

De rekommenderade istället vanliga träfönster eller trä med aluminium för underhållsfriheten.

Är det någon annan som känner till hur det egentligen är med PVC-fönster??? Funkar de bra i Sverige under en längre period, eller behöver de bytas ut efter en relativt kort til??
 
Också hört liknande. Vet dock inte om det är sant. Vi har också ett 70-tals hus och bytte nyligen alla fönster. Vi tog trä. Det funkar :).
 
Ett återkommande debattämne på forumet. Det hade varit bra om dina snickare verkligen kunde visa på de där fönsterna som böjt sig efter åtta år i det bistra, svenska klimatet. För det är väl inte så att de har provision på någon visst fabrikat och därför förordar dem? Eller att de är osäkra på hur man monterar PVC-fönster, och avråder för den sakens skull?
Angående livslängden så finns det naturligtvis de som tycker precis tvärt om. De som säljer PVC-fönster, tex. Om du letar lite så hittar du leverantörer som lämnar 10 års garanti på PVC-fönster. Det finns även någon referensinstallation från 1982 som ska se helt nya ut. Statens Provningsanstalt har också en testinstallation av fönster, där de tydligen inte hittat några tecken på åldrande på de 10 år gamla PVC-fönsterna.
 
Jag blir också rätt så villrådig. Det kan kanske vara så att de pvc-fönster som tillverkades och sattes in på 80-talet inte var de bästa för svenskt klimat men utvecklingen har säkert gått framåt sen dess (som med allting annat :) ).

Nix, tror inte snickarna har provision men vet ju att de ibland kan vara ett konservativt släkte ;-).

Ska kolla upp statens provningsanstalt och se vad de har kommit fram till så här långt...

Tack för alla svaren! Finns de fler därute som tycker och tänker i ämnet så låt mig gärna höra vad ni har att säga!
 
Kan bara instämma med andersmc. Jag var när jag började titta på nya fönster kommande sommar synnerligen negativ till plastfönster och helt inställd på träfönster. Men ju mer jag lärde mig om moderna fönster, desto mer insåg jag att Sverige numera mest liknar ett u-land, där utvecklingen det senaste årtiondet sprungit förbi oss vad gäller fönsterteknik i alla fall. Med de kunskaper jag idag har, utesluter jag helt träfönster som alternativ för mina pågående inköp.

Ingen köper idag en bil med trä i stället för plast runt backspeglarna, i stötfångare etc etc. Den säljare som argumenterar för trä på bilar blir lika utskrattad, som en träfönsterförsäljare borde bli, när han framför argumenten enligt ovan. Plast håller på bilar i extrem kyla, med dess långt snabbare temperaturväxlingar (från minus 30 grader in i varmgarage) än på något av våra hus. Träfönsterförsäljarnas argument är alltså rent NONSENSSNACK

För mera info om PVC-fönster läs PVC-fönster ??? sida 3 och 4. Där finns förhoppningsvis de fakta du behöver för att jämföra alternativen.
 
Fogarbo skrev:
Kan bara instämma med andersmc. Jag var när jag började titta på nya fönster kommande sommar synnerligen negativ till plastfönster och helt inställd på träfönster. Men ju mer jag lärde mig om moderna fönster, desto mer insåg jag att Sverige numera mest liknar ett u-land, där utvecklingen det senaste årtiondet sprungit förbi oss vad gäller fönsterteknik i alla fall. Med de kunskaper jag idag har, utesluter jag helt träfönster som alternativ för mina pågående inköp.

Ingen köper idag en bil med trä i stället för plast runt backspeglarna, i stötfångare etc etc. Den säljare som argumenterar för trä på bilar blir lika utskrattad, som en träfönsterförsäljare borde bli, när han framför argumenten enligt ovan. Plast håller på bilar i extrem kyla, med dess långt snabbare temperaturväxlingar (från minus 30 grader in i varmgarage) än på något av våra hus. Träfönsterförsäljarnas argument är alltså rent NONSENSSNACK

För mera info om PVC-fönster läs PVC-fönster ??? sida 3 och 4. Där finns förhoppningsvis de fakta du behöver för att jämföra alternativen.

Jag har lusläst den tråden...är jättebra. Men det jag undrar över mer specifikt är just det här med hur de ser ut efter 10-15år - om de böjer eller "kroknar" så att säga...

Ska börja med att kontakta några olika PVC-fönster företag för att få lite mer kött på benen. Jag är fortfarande dock positivt inställd till dessa fönster så vi får se hur det går....
 
Jag vet inte exakt vilken plastkvalité profiltillverkarna använder, men plasten på min gamla snöskoter från 1977 har forttfarande jättefin finish. Detta efter över 30 år :)

Befintliga träfönster målade vi senast 1998, och till sommaren är vi tvungna att skrapa och måla om de vi inte byter ut ännu en gång. Ommålning minst vart tionde år :mad: . Trä, sol, värme, vatten och rimfrost-is tar mycket hårdare på trä än det någonsin gör på specialplaster som utvecklats för specifika ändamål (typ snöskotrar med extrema temperaturskillnader, is, vatten etc). Plasten i PVC-fönstren har säkert getts liknande egenskaper, därför att det gagnar alla i branschen att göra så. Den absoluta merparten nytillverkade fönster i världen är idag PVC-fönster och inte av trä.

Observera att PVC-fönster har stålskenor som förstärkning (eller motsvarande) i profilerna, och stål kroknar inte.
 
Att jämföra en snöskoter med ett fönster är ju som att jämföra ja ni vet vad... Plastfönster är säkert jättebra men det finns säkert idioter som fuskar med tillverkningen i den branchen också så vilken tillverkare man väljer är nog viktigt, som alltid. I övrigt beror nog frågan plast vs trä vs aluminium på hur man är lagd också. Tror ju knappast att en byggvårdsfetischist skulle smäcka in plastfönster i ett sekelskifteshus...
 
Snailman
Fran skrev:
Jag har lusläst den tråden...är jättebra. Men det jag undrar över mer specifikt är just det här med hur de ser ut efter 10-15år - om de böjer eller "kroknar" så att säga...

Ska börja med att kontakta några olika PVC-fönster företag för att få lite mer kött på benen. Jag är fortfarande dock positivt inställd till dessa fönster så vi får se hur det går....
De flesta plastfönster har ju en stålprofil i mitten av ramarna, så att dessa skulle krokna? har jag ganska svårt att föreställa mig...
 
esox71 skrev:
Att jämföra en snöskoter med ett fönster är ju som att jämföra ja ni vet vad... Plastfönster är säkert jättebra men det finns säkert idioter som fuskar med tillverkningen i den branchen också så vilken tillverkare man väljer är nog viktigt, som alltid. I övrigt beror nog frågan plast vs trä vs aluminium på hur man är lagd också. Tror ju knappast att en byggvårdsfetischist skulle smäcka in plastfönster i ett sekelskifteshus...
Helt enig. Det finns idioter överallt, men få fordon konstrueras för svårare förhållanden än just snöskotrar, därför valde jag jämförelsen. :) Som "professionell uppfinnare" sedan massor av år vet jag

a) att det idag finns (billiga) plastkvalitéer som klarar nästan vad som helst betr väder, temp och frost. Därför exemplet
b) att produktionsprocesser och logistik idag avgör kvaliteten (PVC-fönster kan automatiseras på helt andra sätt än träfönster)
c) att produktionsvolymer avgör kostnader (PVC-fönster masstillverkas, träfönster görs i små serier)
d) att fönsters utseenden styrs av valda karmprofiler, och det finns massor av PVC-profiler att välja på
e) Millimetaranpassade, måttbeställda PVC-fönster kostar ca 2/3 av vad motsvarande träfönster (i svenska standardmått) gör

Högre kvalité, mindre underhåll och längre livslängd, allt till lägre kostnad gör valet lätt. Det enda svåra var att hitta rätt i den djungel. som PVC-fönster i Sverige blivit, med dess massor av mer eller mindre seriösa importörer från toppmoderna stora fabriker i främst Polen (som byggts utifrån senaste tyska eller franska teknologi) och en handfull svenska småtillverkare som försöker överleva i denna stenhårda nya konkurrens man fått.

Därför sätter vi nu spröjsade PVC-fönster på vårt gamla 1800-talshus. Jag är övertygad om att få kommer att se skillnad mellan PVC-fönstren och träfönstren (när träfönstren är nymålade förstås). Det krävdes en dock hel del research (se länken PVC-fönster??? nedan, sid 3-4), eftersom fönsterbranschen är så efterbliven i Sverige just nu, för branschfolk verkar inte hängt med i utvecklingen de senaste tio åren.
 
Efter att ha läst PVC-tråden så har jag nu kollat på bl a G&B och på Nerikefönster. Finns det något annat bra företag ni kan rekommendera? Eller som ni känner till.
Blev lite osäker på Kronfönster då det var några som upplevde dem som sämre än G&B....

Tack så mycket hittills för alla svar och passar på att tacka på förhand ang. frågorna ovan..:)
 
Debatten kring PVC-fönster och trä-fönster liknar den mellan PC-frälsta och Mac-frälsta. Mycket åsikter och lite kunskap om "de andras" produkt.

Jag bytte i höstas fönster och fönsterdörrar i mitt sjuttiotalshus (mexitegel) från kopplade tvåglas träfönster i stort renoveringsbehov till PVC-fönster.

Lite bökigt att hitta bra leverantörer men jag fastnade till slut för en liten importör i stockholmsområdet som köper fönster från Litauen (tyska Veka-profiler och pilkingtonglas som monteras i fabrik i Litauen)

Med fönsterleveransen följde två montörer från fabriken. Dessa talade inte svenska och knacklig engelska. MEN den svenska importören deltog i hela arbetet och hade vana att arbeta med litauerna. Monteringen blev mycket bra. (köpte endast grovmontering, dvs utan smygar och foder) Kostade inte mer än 10 000 kr inkl moms för 20 fönster) Köpte sedan måttanpassade plåtsmygar i egenvald kulör via plåtis i Sverige. Det blev kanon.

Har köpt PVC-fönsterkonceptet fullt ut. Tror att det är svårt att köpa skräp (om man väljer kända profiler från moderna fabriker (Veka, Wirus osv)

/Fredrik
 
foppa72 skrev:
Debatten kring PVC-fönster och trä-fönster liknar den mellan PC-frälsta och Mac-frälsta. Mycket åsikter och lite kunskap om "de andras" produkt.

Jag bytte i höstas fönster och fönsterdörrar i mitt sjuttiotalshus (mexitegel) från kopplade tvåglas träfönster i stort renoveringsbehov till PVC-fönster.

Lite bökigt att hitta bra leverantörer men jag fastnade till slut för en liten importör i stockholmsområdet som köper fönster från Litauen (tyska Veka-profiler och pilkingtonglas som monteras i fabrik i Litauen)

Med fönsterleveransen följde två montörer från fabriken. Dessa talade inte svenska och knacklig engelska. MEN den svenska importören deltog i hela arbetet och hade vana att arbeta med litauerna. Monteringen blev mycket bra. (köpte endast grovmontering, dvs utan smygar och foder) Kostade inte mer än 10 000 kr inkl moms för 20 fönster) Köpte sedan måttanpassade plåtsmygar i egenvald kulör via plåtis i Sverige. Det blev kanon.

Har köpt PVC-fönsterkonceptet fullt ut. Tror att det är svårt att köpa skräp (om man väljer kända profiler från moderna fabriker (Veka, Wirus osv)
/Fredrik
Det låter ju onekligen intressant. Vi behöver byta ungefär lika många - alla fönster orginal från -77 och i riktigt dåligt skick. Hur mycket kostade kalaset för dig? (vore intressant att veta vid kontakt med andra företag).
Tack på förhand!
 
Snailman skrev:
De flesta plastfönster har ju en stålprofil i mitten av ramarna, så att dessa skulle krokna? har jag ganska svårt att föreställa mig...
Låter ju helt vettigt! :)
 
Fran skrev:
Det låter ju onekligen intressant. Vi behöver byta ungefär lika många - alla fönster orginal från -77 och i riktigt dåligt skick. Hur mycket kostade kalaset för dig? (vore intressant att veta vid kontakt med andra företag).
Tack på förhand!
16 fönster (en-luft och två-luft, några fasta och några öppningbara, det största 1800x1300 och det minsta 900x900) och två helglasade fönsterdörrar (en inåtgående och en utåtgående 900x2100).
PVC-profil från Veka (5-kammare)
Ca 33 kvm glas (två-glas med argon)
Enligt uppgift (nypa salt) 1,1 i U-värde.
Fönsterbleck i plåt egenvald kulör (ljusgrå)
Montering (grovmontage, dvs urtag gamla fönster, insättning nya samt bleck, dvs inte smyg).
Utvändiga smygar i plåt i egenvald kulör
Summa under 70 000 kr inkl moms.

/f
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.