Nu måste det upp 2st pall till. Efter det kan jag börja återfylla uthuset och sist vedboden. Mest gran, lite björk och endast en rejäl ekgren.
 
  • Vinterlandskap, snötäckta vedstaplar, skogsbakgrund, soligt, kallt, snöklädd stig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
Har ett system med vedkorgar hemma och vid fritidshuset, men aldrig funderat på hur mycket som går i dem. Så nu när jag fyllde två av dem gjorde jag en kontrollvägning.
Vågen visade 16,5 kg/korg och det blir väl en säck i butik för en hundralapp. Så här står väl 400kr ved.
Fyra trähyllor fyllda med staplade vedträn för uppvärmning. Inomhus, brunt, vitt, organiserat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Idag är rekordet för lägsta temperatur sedan vi köpte huset 1991 slaget för andra gången på mindre än 2 veckor, -30 nu vilket är 1,5 grader lägre än tidigare rekord för drygt en vecka sedan.
Idag också första gången sedan jag installerade bergvärmen 2013 som jag eldar pannan på morgonen.
När det är riktigt kallt brukar jag elda på kvällen då borrhålet får vila lite.

Nu har jag också väldigt fin björkved som jag sågade och klöv i mars och som jag tog in ett par kärror av igår och eldar av.
Funkar alldeles utmärkt, normalt eldar jag aldrig med ved som torkat mindre än 2 år, men den äldre veden är krånglig att komma åt så får plocka av den som ligger ute under en pressenning på lastpallar.

Nu ryker det ur de flesta skorstenar i byn, ser så trevligt ut!
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Idag är rekordet för lägsta temperatur sedan vi köpte huset 1991 slaget för andra gången på mindre än 2 veckor, -30 nu vilket är 1,5 grader lägre än tidigare rekord för drygt en vecka sedan.
Idag också första gången sedan jag installerade bergvärmen 2013 som jag eldar pannan på morgonen.
När det är riktigt kallt brukar jag elda på kvällen då borrhålet får vila lite.

Nu har jag också väldigt fin björkved som jag sågade och klöv i mars och som jag tog in ett par kärror av igår och eldar av.
Funkar alldeles utmärkt, normalt eldar jag aldrig med ved som torkat mindre än 2 år, men den äldre veden är krånlig att komma åt så får ploca av den som ligger ute under en pressenning på lastpallar.

Nu ryker det ur de flesta skorstenar i byn, ser så trevligt ut!
Ja samma kyla här -32 men vedpannan håller huset varmt. Dottern håller på att renovera ett gammalt hus och ska installera bergvärme, det ska bli spännande se framöver hur det fungerar.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Ja samma kyla här -32 men vedpannan håller huset varmt. Dottern håller på att renovera ett gammalt hus och ska installera bergvärme, det ska bli spännande se framöver hur det fungerar.
Se till att hon har en backup med ved på något sätt, men det utgår jag från att en sunt tänkande jordnära norrländska redan har koll på.
 
Nissens
N Niq skrev:
Många har dött i förtid av vedeldning. När dom sågat sig eller fällt ett träd över sig eller liknande
Menar du att de eldade samtidigt som de sågade och fällde träd? 😂
 
  • Gilla
Mikko58
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Se till att hon har en backup med ved på något sätt, men det utgår jag från att en sunt tänkande jordnära norrländska redan har koll på.
Jodå det blir en braskamin och redan nu är det en fin vedspis i köket och gratis färdig kluven ved har hon så länge jag är pigg 😊
 
  • Älska
mikethebik
  • Laddar…
galento
mikethebik mikethebik skrev:
Nu har jag också väldigt fin björkved som jag sågade och klöv i mars och som jag tog in ett par kärror av igår och eldar av.
Funkar alldeles utmärkt

Nu ryker det ur de flesta skorstenar i byn, ser så trevligt ut!
Det gör vi också , eldar nu ved som klövs ifjol vår. Inga som helst problem med det.
Ja här ryker det också i skorstenarna , vi har också äldre ved i vedboden men får
ta det i traktorkärrorna först så de blir lediga.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Idag är rekordet för lägsta temperatur sedan vi köpte huset 1991 slaget för andra gången på mindre än 2 veckor, -30 nu vilket är 1,5 grader lägre än tidigare rekord för drygt en vecka sedan.
Idag också första gången sedan jag installerade bergvärmen 2013 som jag eldar pannan på morgonen.
När det är riktigt kallt brukar jag elda på kvällen då borrhålet får vila lite.

Nu har jag också väldigt fin björkved som jag sågade och klöv i mars och som jag tog in ett par kärror av igår och eldar av.
Funkar alldeles utmärkt, normalt eldar jag aldrig med ved som torkat mindre än 2 år, men den äldre veden är krånglig att komma åt så får plocka av den som ligger ute under en pressenning på lastpallar.

Nu ryker det ur de flesta skorstenar i byn, ser så trevligt ut!
Och snörekord sedan 2012. 60 cm och man får skotta hela tiden när man kommer. Man kan inte röra sig i skogen ens på skidor.
Kommer troligen inte hinna få ihop ved till nästa vinter. Det blir förnedring när man kanske får köpa ved till nästa vinter
 
  • Ledsen
mikethebik
  • Laddar…
Ingen vedhantering här, men en runda med snöslungan istället och det var tre år sen senast.
 
Ställde upp lite ved på släpvagnsparkeringen 2017, kanske dags att börja förbruka lite. Fick granbarkborreproblem så har kommit in ved i omkörningsfilen 😬

Staplar av ved i förgrunden, gula hus och träd i bakgrunden, grå himmel, ingen snö, sannolikt sent på dagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Ställde upp lite ved på släpvagnsparkeringen 2017, kanske dags att börja förbruka lite. Fick granbarkborreproblem så har kommit in ved i omkörningsfilen 😬
Tokslut Tokslut skrev:
Ställde upp lite ved på släpvagnsparkeringen 2017, kanske dags att börja förbruka lite. Fick granbarkborreproblem så har kommit in ved i omkörningsfilen 😬

[bild]
Härligt med så bra framförhållning 👍
 
Norrtull Norrtull skrev:
Härligt med så bra framförhållning 👍
Kan vara bra då det finns några pallar med EK
 
Norrtull Norrtull skrev:
Härligt med så bra framförhållning 👍
Vi ligger på 8 månader
 
galento
Med tanke på hur träden hänger snötyngda och ev plusgrader så är det
nog troligt med lite motorsågsjobb framöver 😎😉
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.