E Erikhall skrev:
Jag tolkar den som att en minskning i isoleringstjocklek från 30cm till 5cm ger en ökad energiförbrukning på 8%.
Jag kanske är helt ute och cyklar när jag då kör på en gissning att 30cm till 0cm kanske landar runt 15% förlust?
Nja det hade jag inte vågat gissa. De första cm isolering ger förmodligen mycket mer effekt än de sista.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Ja exakt, den är en högst exponentiell kurva.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Nissens
E Erikhall skrev:
Nej, linjär blir den inte. Det har ingen påstått.

Hur mycket kommer att försvinna ner i betongen? Tycks vara svårt att få en uppskattning, är det 15, 30, 50 eller 85% av värmen?
Ditt resonemang antydde det.
Den termiska resistansen lär vara betydligt mindre ner i marken än vad den blir ut i luften i byggnaden.

Det borde betyda att det går åt MYCKET mer värme ner i backen än vad som ger värme i byggnaden. Jag hade inte ens funderat på det. Själv lade jag 200 mm isolering i min garageplatta när jag byggde garaget med vattenburen golvvärme. Det märks knappt på uppvärmningskostnaderna att värma det.

Jag skulle nog låtit bila upp plattan du har och gjort rätt.
 
Redigerat:
Jag får inte ihop det med 30 cm betong. Väldigt ovanligt med tjockare än 10-15 cm. Men under bärande väggar har du nog en tjockare balk under.
Beroende på hur gammalt det är är det kanske bra att bila upp och samtidigt se över avloppssystemet.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
[bild]
[bild]
2 exempel, 50mm eller 250mm.
Skillnaden i u värde är 0.519W/m2, K.

Om du har 5c under huset och 25c på golvet (förmodligen på tok för lågt räknat, med tanke på golvvärme) så diiffar det runt 10W/m2, mellan 5cm isolering och 25cm. Som sagt lågt räknat diffen är nog större i praktiken. 10 kvadratmeter blir då lågt räknat 100W skillnad i effekbehov, och fulräknar man ett halvår värmebehov, så är det ungefär 600kWh/år. En mindre yta med bara 5cm isolering är ingen katastrof.

[bild]
300mm betong har utvärde på 11,3W/m2, K. 300mm betong isolerar är ungefär lika mycket som 5mm isolering. Med andra ord hae betong en helt obetydligt låg isolerförmåga.


Jämfört med 5cm isolering så är diffen i princip 11W/m2,K. Jämför själv med 5 och 25cm isolering.

Du inser säkert att det blir helt orimligt högt värmebehov om man skippar isoleringen på en platta och kör golvvärme.

Om du kör golvvärme på oisolerad platta kommer du få en enorm elräkning och slå av den. Och därefter börja fundera på hur du ska få dit isoleringen med minsta möjliga förstoring av ytskikt.

Personligen tror jag det är bättre med matta på golvet och hålla sig till radiatorer, om man ska skippa isoleringen.
Där har vi ju teorin, men något stämmer ju inte här.

Jag har precis mätt temperaturen på mina källargolv, 16 grader är de utan golvvärme. Toaletten uppe där golvvärmen är på och upplevs som varmt är temperaturen 22 grader.
Så vi ska med direktverkande el öka temperatur med 6 och inte 20 grader?

5 grader under källaren stämmer säkert, men med beräkningarna ovan skulle det ju innebära att det i dagsläget (med 5watts ökad effektbehov/10 graders skillnad) går åt 7500kwh för att min platta är dåligt isolerad. Men, det gäller om jag hade haft 5cm isolering, det har jag inte - jag har ingen. Och då ska det gå åt mångdubbelt av 7500kwh.
Nu kan jag ju bara gissa mitt totala energibehov för värme, men 20000kwh känns som ett rimligt max, och att allt detta skulle gå ner i min oisolerade platta kan ju ingen påstå.
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Jag får inte ihop det med 30 cm betong. Väldigt ovanligt med tjockare än 10-15 cm. Men under bärande väggar har du nog en tjockare balk under.
Beroende på hur gammalt det är är det kanske bra att bila upp och samtidigt se över avloppssystemet.
Jag har precis bytt 3 golvbrunnar i utrymmet, så vet därför att jag har en vansinnigt tjock platta på 30 cm.
 
E Erikhall skrev:
Jag har precis bytt 3 golvbrunnar i utrymmet, så vet därför att jag har en vansinnigt tjock platta på 30 cm.
Att betongen är tjockare runt golvbrunnen är inget konstigt men att hela plattan är 30 cm är rätt otroligt/udda.
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Att betongen är tjockare runt golvbrunnen är inget konstigt men att hela plattan är 30 cm är rätt otroligt/udda.
Hm, troligen är den då till större delen 10-15cm? Men oavsett ett grisjobb vill jag tro.
 
E Erikhall skrev:
Hm, troligen är den då till större delen 10-15cm? Men oavsett ett grisjobb vill jag tro.
Jo visst är det de.
 
  • Tomt rum med nygjuten grå betonggolv, vit vägg, radiator under fönster, öppen dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jordgolv, skottkärra, grävspade, byggarbetsplats, rörstumpar, suddig, inomhus, renovering eller grävningsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbruten betonggolv med en jackhammare och sladdar i ett tomt rum. Renovering eller rivearbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dortmunder DAB skrev:
Skulle man kunna lägga 5cm isolering på befintligt golv och sedan lägga nät + värmekabel och gjuta ca 2-3cm ovanpå allt och justera lite trösklar och eventuella rörgenomföringar? Eller måste man fräsa ner i befintligt golv?

Sedan behövs ju nytt tätskikt som borde kunna skarvas en bit upp på väggen, eller måste hela tätskiktet göras om?
Jo, iaf 2-3cm eps eller xps hade kunnat vara ett alternativ.

Någon som vet om det kan bli något problem om man flyter en tunn kaka på exempelvis xps eller eps?

Typ denna
Skärmdump från webbutik som visar cellplastskiva, produktinformation, pris, och köpalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Det är inga problem att flyta på cellplast, se till att ha en hård sort gärna xps den du har bild på är för mjuk den håller inte ens att gå på vid tunna skivor på betong..
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det är inga problem att flyta på cellplast, se till att ha en hård sort gärna xps den du har bild på är för mjuk den håller inte ens att gå på vid tunna skivor på betong..
Så om jag limmar xps300 mot befintlig platta, installerar golvvärme på detta och flyter någon cm ovan detta så är den största risken vissa fuktproblem gissar jag?
 
R
E Erikhall skrev:
Så om jag limmar xps300 mot befintlig platta, installerar golvvärme på detta och flyter någon cm ovan detta så är den största risken vissa fuktproblem gissar jag?
Varför skulle det bli fuktproblem?
Rekomenderar ett renoveringsnät i flytspacklet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Varför skulle det bli fuktproblem?
Rekomenderar ett renoveringsnät i flytspacklet.
Läst att besiktningsmän klassar isolering på denna sida som en riskkonstruktion, varför har jag sämre koll på, misstänkte att det kan stoppa fuktvandring på fel ställe?
 
R
E Erikhall skrev:
Läst att besiktningsmän klassar isolering på denna sida som en riskkonstruktion, varför har jag sämre koll på, misstänkte att det kan stoppa fuktvandring på fel ställe?
Du har en golvvärme som kommer att trycka bort eventuell fukt inga problem..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.