Jag har fråga till er som tittat på dessa element.
Har en sommarstuga med direkt el där värmen är avstängd tidvis. Jag skulle vilja sätta på den remote ngn dag innan man kommer dit. Tänkte köra Tempiro (https://tempiro.com/) eftersom varje element ligger på egen propp. Någon som har erfarenhet av detta (eller annat förslag) och dessutom har en lösning på hur elementen reagerar på strömavbrott.
Skulle kunna fungera med Adax wifi om det går att stänga av och sätta på elementen remote med detta.

Tack på förhand till alla kunniga.
 
P Peter8881 skrev:
Jag har fråga till er som tittat på dessa element.
Har en sommarstuga med direkt el där värmen är avstängd tidvis. Jag skulle vilja sätta på den remote ngn dag innan man kommer dit. Tänkte köra Tempiro ([länk]) eftersom varje element ligger på egen propp. Någon som har erfarenhet av detta (eller annat förslag) och dessutom har en lösning på hur elementen reagerar på strömavbrott.
Skulle kunna fungera med Adax wifi om det går att stänga av och sätta på elementen remote med detta.

Tack på förhand till alla kunniga.
Ja du kan styra allt via wifi och app. Kommer inte ihåg ang strömavbrott men inget som jag reagerade på iaf så antar att det återstartade själv
 
Grymt, tack Putte22 för snabbt svar.
Vet du om elementen går att stänga av helt (och på) via wifi. undrar även hur mycket nättrafik de tar eftersom inget fast internet finns.
 
P Peter8881 skrev:
Grymt, tack Putte22 för snabbt svar.
Vet du om elementen går att stänga av helt (och på) via wifi. undrar även hur mycket nättrafik de tar eftersom inget fast internet finns.
Det går att stänga av och på genom wifi. Det blir som när du stänger av TVn med fjärrkontrollen, dom går in i standby. Men det kan inte kosta många kronor per år:)
 
Mikael_L
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Jag hade ett krav, och de var att de inte skulle vara uppkopplade till nätet.

IoT device är ofta mycket dåliga skyddade, och fler attacker har gått via IoT-device än vid datorer sedan flera år tillbaka.

En dag har du Ransomeware på dina radiatorer och får betala 3000 spänn för att få tillbaka värmen i huset...

Jag kanske är paranoid, men med tanke hur lite vinst jag tycker det är att kunna ändra värmen från mobilen så känns det inte värt det...
Problemet är kanske inte så mycket att de kan stänga av värmen, fast visst skulle det också vara ett problem, men en annan femma är att ifall de är uppkopplade på wifi-nätet hemma så kan IT-buset få sig en gateway innanför router/brandvägg, vilket blir en risk för alla enheter på det lokala nätverket.
Men vad som går att åstadkomma beror ju väldigt mycket på vad för hård och mjuk-vara som finns installerat i den "smarta prylen".

Men just i dagsläget verkar det värsta med smarta prylarna vara att det hackas sig in i övervakningskameror så kan sen alla möjliga annat folk kolla in vad som händer hemma hos en.
Hackas och hackas, ofta bara scannas och sen provar men med default lösenord och vips - inne.
 
Raka Raka skrev:
Det går att stänga av och på genom wifi. Det blir som när du stänger av TVn med fjärrkontrollen, dom går in i standby. Men det kan inte kosta många kronor per år:)
Korrekt dom kan stängas ner i standby. Förbrukning borde vara lika som en tv på viloläge.
 
H
Väcker liv i gammal tråd
Vi köpte fyra Adax Neo NP 08 runt 2017. Har inte varit några problem med dem förutom att min sambo tycker sig höra något högfrekvent ljud i det element vi har i sovrummet.

Igår när vi skulle lägga oss så gick jag in i dotterns rum och checkade allt var ok och kände att det var jättevarmt i rummet. Det visade sig att elementet körde max värmeläge trots att termostat stod på 22 C och var varmt i rummet.Stängde av och på elementet men den röda lampan (som visar att den värmer) fortsatte lysa. Testade sätta termostat ända ner till 6 C men den stängde inte av värming.
Förmodligen har termostat slutat fungera. Googlade lite och hittade info på Adax sida hur man kan testa resetta element och ska prova detta nu

känns inte så bra att ett element kan börja uppföra sig så här. Säkerhetsmässigt inte alls bra.
Är det något man ska förvänta sig att element och digitalt termostat slutar fungera efter ca 7 år?
Någon mer som råkat ut för likadant?
Revision på elementet är S5
 
När strömmen går till elementet så går det över till 22 grader (när strömmen är tillbaka). Men det gick alltås inte att ställa ner tempen sen?
 
H hemmabygg skrev:
Är det något man ska förvänta sig att element och digitalt termostat slutar fungera efter ca 7 år?
Nu vet jag inte hur de här elementen är konstruerade. Men i princip kan man råka ut för samma eller liknande problem med alla elektriska produkter som innehåller någon form av avstängning. Att den slutar fungera.

Jag skulle gissa att det sitter en elektronisk brytare (Triac) i de här elementen. Om en sådan går sönder så brukar det bli kortslutning genom den, så att den leder ström hela tiden, kan inte styras längre. Det är samma typ av komponenet som finns i de flesta dimmers. Skillnaden är att i dimmern bryter/sluter den strömmen till lampan 100ggr / s. Släpper igenom en liten del av växelströmsperioden.

Men även ett relä (elektromekaniskt) som ju ger samma funktion att bryta/sluta ström, kan hänga upp sig i slutet läge. Kontakterna svetsar ihop sig.

Däremot är det knappas t vanligt.

Det borde inte vara farligt, annat än för plånbolen, om elementet är igång hela tiden.
 
Vi har upplevt att flera Adax Neo skenar, speciellt i sommarstugan. Det är som att de inte slår ifrån oavsett hur varm det blir. I vårt fall går det att sänka på termostaten och då är det som att den vaknar till liv igen och inser att temperaturen är uppnådd och stänger av.

Helt klart störande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.