G Ghytrdfserv skrev:
Ja, det där ser verkligen inte ut som linoljefärg, inte ens om den är målad alldeles för tjockt. Och kittningen ser konstig ut den också. Bra trä, korrekt linoljemålning och välgjord kittning håller vanligen väldigt länge. Är det linoljefärg som är rätt målad brukar färgen hålla 10-15 år och därefter enbart behöva en lätt putsning innan ommålning.
Det handlar väldigt mycket om läge. fasad 2km från västkusten är det nog väldigt få linoljefärger som regelmässigt klarar 10-15 år utan ommålning....men min erfarenheter är att de inte ser ut såhär när färgen bryts ner...
 
Redigerat:
  • Gilla
Utdelning och 3 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Kollade på bilderna.

Nu har jag inte sett sådana fönster tidigare.

Men var har de egentligen lagt kittet?
Ligger det en list utanpå kittet, för det ser ju ut att vara gerade 45 grader i hörnen.

Och är kittet draget med kittkniv?
Är ju typ samma ojämnhet på fönstrena.

Ja, ja... Kanske så man gör nuförtiden.
Det ser ut att vara en helt vanligt enkel ytterbåge, kittad. Absolut inget märkligt med konstruktionen av bågen från vad som kan ses på bilderna. Det som ser ut som en gering är där man stoppat med kittkniven och dragit åt andra hållet. Jag vet inte exakt, men man har nog gjort så i typ 100+ år. Sen tycker jag inte att kittningen ser så väldigt vass ut.
 
  • Gilla
lostinsweden och 1 till
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
De erbjuder linolja färg:
Virket till fönster och dörrar är noga utvalt. Sekelgamla Norrländska stamblock i furu av A-kvalitet - precis som förr i tiden. På utsidan av fönstren används kärnvirket. Vår färg levereras av Engvall & Claesson (linoljefärg) och Tikkurila.
Jag känner inte till Tikkurila. Men vad menas med att det är två olika leverantörer som har levererat färg? Eller får man Tikkurila om man väljer en annan typ av färg än linoljefärg och så får man EoC om man väljer linoljefärg?

Nu får man vara försiktig med att se på bilder på nätet och vara tvärsäker i sina uttalanden. Men om någon skulle säga att man har en båga grundad med någon annan färgtyp och sen täckmålad med linolejfärg så skulle det stämma mer överens med hur jag hade förväntat mig sprickbildningen i färgen.
 
  • Gilla
Jönas och 4 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Har ni specialbeställt linoljemålade fönster, eller hade tillverkaren sådana att erbjuda? Ett problem är väl också att ni gjort affär med en försäljare, inte tillverkare. Försäljaren har detta till trots erbjudit en liten kompensation.
Men problemet är nog, som flera nämnt, att det är målat med linoljefärg. Troligtvis hade det bättre om allt var gjort på gammalt sätt. Men dessa fönster är konstruerade och utprovade med nya typer av färger. Tillsammans med nytt kitt och annat blir det fel. Särskilt på en så utsatt vägg som denna.
Jag lider verkligen med er. Men ge er inte heller. Försök få en dialog med både försäljare och tillverkare. Förhoppningsvis kan ni finna en lösning tillsammans. Mitt tips är också att skippa linoljefärg på den fasaden.
TS måste såklart reda ut vad som har hänt etc. Och jag tycker att du (AG A) resonerar klokt, förutom att jag inte håller med om rådet att skippa linoljefärg på fasaden. Linoljefärg är ett utmärkt val för tuffa förhållanden. Inte för att det klarar sig utan underhåll hur länge som helst - utan för att det relativt enkelt går att underhålla och skyddar träet bättre än alla andra färger jag har sett.
 
  • Gilla
skogaliten och 9 till
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Värför har vi blivit lurade? Jag vill samla in kunskap här innan jag vänder mig till tillverkaren för att jag kan inte så mycket om fönster (som sagt det var sambon som var inblandade i köpet). Jag vill veta vad jag pratar om när jag tar kontakt med dem.
Tycker det inte heller ser ut som linoljefärg. Jag föreslår att du tar dit någon som kan besiktiga arbetet så får ni mer på fötterna, kan vara värt att gå med i Byggnadsvårdföreningen för att prata med deras länsombud som guidar till till rätt person: https://byggnadsvard.se/lansombud/?lan=919&um_search=1
 
  • Gilla
Linda Berggren och 4 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ang att måla med linoljefärg [länk]
Man ser på dina bilder att färgen lossnat vid träskarvar / hörn , tror din fönstertillverkare ej har kunskapen hur linoljefärg skall appliceras (många tunna lager)
Man kan även se att färg som lossnat är vit på sidan / baksidan 😐
Linoljefärg skall ej ha ngn grundfärg .
Det finns olika benämningar på de olika lagerna i linoljefärgen. De flesta utgår ifrån en grundning med linolja (tex Selder), eller annan olja (Tex Jupex 45 från Wibo). Därefter en mellanstrykningsfärg (som hos vissa kallas grundfärg, tex hos Selder eller Ottosson). Och sen slutstryknings/färdigfärg. Från Ottosson köper man bara en burk linoljefärg och blandar själv sin grundfärg. Selder och Wibo har färdigblandade.

Men antagandet att det inte finns grundfärg för linoljefärg är fel.

Antagandet att grundfärgen för linoljefärg inte kan vara av annan kulör än slutstrykningsfärgen är fel.

Här finns lite olika skolor. En del föredrar att använda olika kulörer på de olika lagerna, dels för att enklare se hur man målar, dels för att man bara behöver köpa/blanda en grund på tvåfärgsmålade fönster. Det finns också åsikten att olika pigment kompletterar varandra som skydd mot UV-ljud, får erkänna att jag inte riktigt fattar hur det funkar.

Oavsett kan du inte dra slutsatsen att det är fel grundfärg pga att den har en annan färg än färdigfärgen.

Däremot tycker jag att sprickorna tyder på att det skulle kunna vara fel grundfärg.
 
  • Gilla
jonaskop och 6 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Jodå, det ska det väl? Nån mix med färg, linolja och terpentin. Kommer inte ihåg blandningsförhållandet utantill, men jag kör vit på mina. Sedan till mellan, slut, och slut-slutstrykning vitt på insidan och (i mitt fall) grönt på utsidan. Så om jag skulle misslyckat totalt med vidhäftningen skulle det gröna vara vitt på insidan.
Helt rätt. Sen är det olika med olika tillverkare. Från vissa får man blanda fram de olika lagerna själv, från andra köper man färdigblandade. Däremot har de allra flesta tillverkare gått ifrån terpentinet, eller har alternativa recept utan terpentin.
 
Om tillverkaren av misstag (eller av bristande ansvar/kompetens) målat med vanlig grundfärg och bara täckmålat med linoljefärg har man tyvärr fått nackdelarna med plastfärg att det stänger inne fukt och spricker, .men också nackdelen med linoljefärg, att den tappar glansen fortare än plastfärg. Mycket olyckligt. Nu är det ju spekulation, men om så är fallet kan fler kunder vara lurade och det är viktigt att gå till botten med detta.

Jag vet inte om det finns någon annan förklaring? Kanske att man använt nån special blandning linoljefärg eller målat på fuktigt virke i för tjocka lager?

Köpte (tror det var) Beckers linoljefärg, kanske 20l, på rea på byggvaruhus. Luktar starkt av lösningsmedel. Går att måla mycket tjockare. Torkar jättefort. Färgen är inte dålig vad jag sett (målat foder och knutar på en bod) men känns inte alls som vanlig linoljefärg. Så säkert finns variationer.
 
  • Gilla
LadyS och 5 till
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Sambon som gillar gammal stil valde att ha spröjsade träfönster med linoljefärg på vårt hus. Eftersom det skulle blir dyrt så bestämde vi oss att det skulle göras under 3 faser: framsidan, gavlarna sedan baksidan och det har vi gjort under en 3 års period.

Fönsterna på framsida som är mot havet har börjat på fler ställen se ut så här efter 3 år. Funktions garanti som gäller i 3 år har gått ut men vi kontaktade försäljaren ändå som erbjöd oss 15000kr för reperationskostnader. Han menade att de har ingen skyldighet att betala eftersom garantin inte gäller längre men erbjöd summan eftersom vi har varit bra kunder (vi har köpt fönster på över 300000kr totalt).

Tråkigt att de börjar blir slitna redan efter 3år. De har inte ens varit installerade i 3 år eftersom de var i källaren i 6 månader under tiden vi väntade på snickaren. Försäljaren menade också att vårt läge är utsatt men vår tidigare fönster har hållit i 40år. Klart de gamla har haft nytt kitt men inte redan efter 3 år.
Finns nåt man kan göra? Är det bara att gilla lägret och vara nöjd med dem 15000kr som inte kommer räcker långt med kostnader som blir om alla på framsidan blir likadana?
Förstår att garantin inte gäller men tycker att försäljaren kunde har varit lite mer seriös om de vill ha kvar sina bra ryckte om ’kvalitets’ fönster. Vi får vänta hur det blir med dem andra som är kvar under garantin. [bild][bild][bild][bild]
Jösses, sådär ska det verkligen inte se ut! Det ser ut som de slarvat med underarbetet rejält. Detta ska definitivt åtgärdas anser jag. Ta det en vända till med leverantören och godkänn inte 15 000! Annars finns det väl andra instanser ni kan ta detta vidare med (fast man ska orka också).
 
Tillverkaren skriver: Vid förvaring av fönstren ska de ställas på ett väl ventilerat utrymme under tak.

Ni hade förvarat de 6 månader i källare? Vad för klimat har ni i källaren?
 
  • Gilla
SirMayo och 1 till
  • Laddar…
Hej Alla dessa fönster problem beror på att man gjort lite olika fel.
Gör så här:
Använd Engvall & Claesons linolja färg.
Grunda fönsterfalsen m 40% utspädd färg
Tunt lager linolje kitt i falsen
Tryck dit glaset lätt
Stifta fast glaset
Kitta med linolje kitt
Du kan måla på kittet ,behöver ej torka
1. Måla med 40% utspädd färg ,tunt!
2. Måla med 20% utspädd färg, tunt!
3 .Måla men färg direkt ur burken. tunt!
Målar du för tjockt ,torkar det på ytan och skrumpnar som ett russin
Färgen skall gå ut 2 mm på glaset
Använd INTE mask tejp
Bara fint om det inte blir helt rakt och perfekt i början
Köp en Gemla pensel ,rund eller flat smaksak dyr men håller i 100 år
När du är klar låt penseln ha mycket färg kvar .
Ställ den i en burk med rå linolja.
När du skall använda den i gen kan du tvätta den med liolje såpa om du vill .
Obs Trasor med linolja / lösningsmedel kan själv antända
Lägg i burk m vatten
eller elda upp direkt.
Glöm inte trasan i målar byxorna.
Efter ngr år kritar färgen ,stryk tunt med linolja.
!0 -12 år skall det hålla i söder läge .
Mot norr nästa hur länge som helst.
Sol väder och vin påverkar olika .
Gör rätt ,lycka till.
lars
 
  • Gilla
Ghytrdfserv och 4 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Är det ni eller tillverkaren som målat? Jag tycker inte det ser ut som linoljefärg.
Linoljefärg brukar krackelera i ett rutmönster så jag instämmer. Ser ut som plastfärg.
 
  • Gilla
Linda Berggren och 1 till
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Sambon som gillar gammal stil valde att ha spröjsade träfönster med linoljefärg på vårt hus. Eftersom det skulle blir dyrt så bestämde vi oss att det skulle göras under 3 faser: framsidan, gavlarna sedan baksidan och det har vi gjort under en 3 års period.

Fönsterna på framsida som är mot havet har börjat på fler ställen se ut så här efter 3 år. Funktions garanti som gäller i 3 år har gått ut men vi kontaktade försäljaren ändå som erbjöd oss 15000kr för reperationskostnader. Han menade att de har ingen skyldighet att betala eftersom garantin inte gäller längre men erbjöd summan eftersom vi har varit bra kunder (vi har köpt fönster på över 300000kr totalt).

Tråkigt att de börjar blir slitna redan efter 3år. De har inte ens varit installerade i 3 år eftersom de var i källaren i 6 månader under tiden vi väntade på snickaren. Försäljaren menade också att vårt läge är utsatt men vår tidigare fönster har hållit i 40år. Klart de gamla har haft nytt kitt men inte redan efter 3 år.
Finns nåt man kan göra? Är det bara att gilla lägret och vara nöjd med dem 15000kr som inte kommer räcker långt med kostnader som blir om alla på framsidan blir likadana?
Förstår att garantin inte gäller men tycker att försäljaren kunde har varit lite mer seriös om de vill ha kvar sina bra ryckte om ’kvalitets’ fönster. Vi får vänta hur det blir med dem andra som är kvar under garantin. [bild][bild][bild][bild]
Men varför skylla på sambon , nu om ngt är ni ett team . Börja med att skrapa fram litet kitt, färgprov och lämna in för analys , ta med lilla burken dessutom . Med resultatet i handen blir det enklare att jämföra med fönstertillverkarens/snickarens tillvägagångssätt . Inte är det ngn nackdel att i samråd med en fönstertillverkare välja spröjs med äldre teknik . Håller tummarna att ni får hela fönstersidan rätt åtgärdad . ✊️✊️
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ni borde kolla med tillverkaren exakt hur de kittat, oljat, och målat. De borde ha en processbeskrivning som de kan lämna ut, inklusive torktid mellan varje åtgärd.

Linoljefärg kräver (som redan nämnts av andra) väldigt många rundor innan det är färdigt, och jag kan tänka mig att de slirat lite på den kanten, blir dyrt annars. Du skriver visserligen att fönstren var dyra, men det utesluter ju inte att tillverkaren ändå försöker hålla ner arbetskostnaden.

Håller med andra att det inte alls ser ut som linoljefärg. Även färgsläppet under kittet ser mer ut som plastfärg. Förstår er oro.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Birgitta Horn Torngren skrev:
Men varför skylla på sambon , nu om ngt är ni ett team . Börja med att skrapa fram litet kitt, färgprov och lämna in för analys , ta med lilla burken dessutom . Med resultatet i handen blir det enklare att jämföra med fönstertillverkarens/snickarens tillvägagångssätt . Inte är det ngn nackdel att i samråd med en fönstertillverkare välja spröjs med äldre teknik . Håller tummarna att ni får hela fönstersidan rätt åtgärdad . ✊️✊️
Jag skylla inte på henne. Jag skrev det bara för att hon var mest inblandad i vad det skulle vara för färg och fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.