P
electroluxaren skrev:
Midsommar funkar oxå
Eller påsk.
 
P
R Rkarlsson skrev:
För en invasion så behöver de fortfarande trycka sig genom Finland. Inte osannolikt men jag ser risken som minimal och det hade aldrig varit det primära för att förbereda sig för kris. Det kvittar för det är ju ungefär samma förberedelse.
Det är nog lättare att "trycka sig igenom" Baltikum, eller ännu enklare att skeppa en invasionsstyrka från Kaliningrad.

En regelrätt invasion av Sverige är knappast det största hotet (än). Risken för en invasion av Gotland är större. För att (åter)ockupera Baltikum är det viktigt för Ryssland att förhindra att NATO-förstärkningar når dit och den som behärskar Gotland behärskar större delen av södra Östersjön.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är vad du gissar alltså ?
Det är vad som brukar hända i krig. Läs det som länkas inlägg #91.
Jag har svårt att tro att svenskar är annorlunda och skulle låta bli att leta mat i ett övergivet hus.
 
P
L Liljeros skrev:
Jag vet inte vad du fått din information
Förmodligen från Kreml.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Enkel billig vattenrenare som vi har införskaffat och testat.

[länk]
Filtrerar det även salter, humus, arsenik och andra föroreningar?
 
P
J Jaggatagga skrev:
Miljöpartiet ... ? De är ju de som vill ha närproducerad mat, självförsörjande
Går nog bra på Södermalm i Stockholm.
J Jaggatagga skrev:
och inte vara beroende av utländska energikällor så som olja
Vindkraft FTW! Olja är vi nog många som inte vill vara beroende av, oavsett om den är utländsk eller inhemsk.
Av de inhemska energikällorna tycks det bara vara vindkraft som duger för MP. Förhoppningsvis kommer även de till sans så småningom.
J Jaggatagga skrev:
eller utländsk industri i form av skitgrejer för lättsinnig konsumtion.
Propagerar MP för att bojkotta kinesiska varor? Föregår de med gott exempel?
J Jaggatagga skrev:
Men ändå får de skit nu? Ja och så är de mot att bli indragna i stormaktskrig också. Värsta prepper-partiet ju.
Vem är inte emot att bli indragna i ett stormaktskrig? F.ö. så är det väl tveksamt om Ryssland ska räknas som en stormakt numera.
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Ris är lätt att förvara och nästan gratis.
Är ris billigt igen? När Sverige blev EU-medlem steg priset på ris rejält eftersom vi hamnade bakom EUs importtull för ris.
(Det odlas nämligen ris i några EU-länder så vi behöver skydda oss mot lågprisimport).
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
P
S Soppatorsk skrev:
Springer det ryssar på gatorna, så drar jag till sommarhuset i Spanien och stannar där.
Varför bor du i Sverige?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
J Jontha skrev:
Jag gillar inte personer som tror att de är för mer. Klarar sig själv; ja, med dom saker du råkar sitta på. Annars är du bara en grinig skit. Jag kommer inte låta dig sitta som en liten påve och vara självgod. Jag kommer gå in och ta det jag behöver. Dina överraskningar bryr jag mig inte i. Öppnar dörren med hagelbössa och hämtar det jag ska ha. Det är bättre att du håller dig undan så slipper det bli värre än så.
Ditt förra inlägg: "Jag går ut på gården och skjuter skallen av mig", var bättre.
 
P
I Ironside skrev:
Det är nog mer troligt att vi söker efter grotta eller djup välbyggd källare, eller så förblir man mobil.
Om du går med i hemvärnet redan nu så vet du precis vart du ska ta vägen om det blir krig.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P
J Jontha skrev:
Man tar sig det man behöver för att överleva. Det finns ingen som kommer stå upp för din jävla äganderätt i ett sådant läge. Det blir vilda västern. Du får försvara så gott det går, men att jag kommer vända på klacken för att ditt feta bror-duktig-arsle säger så, kan du helt glömma.
Förhoppningsvis är du redan registrerad av SÄPO som därför kan plocka dig i god tid innan du ställer till med för stor skada.

Eller så är du bara en tangentbordsrevolutionär som kommer att gömma sig under köksbordet när det smäller till.
 
P
S Soppatorsk skrev:
Men om det springer ryssar på gatan som jag nämnde då är det liksom redan kört.
Då tror jag inte det är bara jag som drar till annat ställe.
"Om Sverige blir angripet av ett annat land kommer vi aldrig att ge upp. Alla uppgifter om att motståndet ska upphöra är falska". – Ur MSBs broschyr "Om krisen eller kriget kommer"
 
P
H HenrikHuslöse skrev:
Här är en finsk optimist:

[media]
Han blev 29 år gammal.
 
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Räkna inte med att civila områden lämnas i fred om Ryssland anfaller.

Att bo i ett tättbebyggt områden kommer att vara farligare än att bo ensligt, helt enkelt för att det är lättare att träffa stora bostadshus än små.
Ja och varför skulle ryssen ödsla resurser på att bomba ett hus i skogen när de kan lägga en bombmatta över Enskede?
 
P pmd skrev:
Varför bor du i Sverige?
Passet? (Ironi med koppling till statsministerns uttalande, om nu ingen fattade det)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.