Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Var en otroligt omständlig process att odla den optimala tallen med mycket fetved för fönster, absolut inte ekonomiskt försvarbart i storskalig produktion.
Jag odlar gärna den där tallen småskaligt, jag har inte brått och nöjer mej med ett par basbelopp om året i avkastning på mitt skogsbruk, säljer hellre 25 högklassiga tallstockar dyrt än 250 m3 skitvirke då jag inte har så stora marker och inte kan och vill konkurera med billig volymproduktion
L lostinsweden skrev:
Det ska enligt smabon vara Engwall o. Claesson. Vi har inte halvoljat nånting. Vi köpte dem färdigmålade.
Då har ni nog blivit lurade, vem har tillverkat, kittat och målat ?
 
  • Gilla
  • Älska
Chr3 och 5 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
sorry jag trodde det bara var dom på bilden
Det är de på bilden plus på några andra ställen men det är inte osannolikt att alla blir så om det har redan börjat nu.
 
F fribygg skrev:
Jag odlar gärna den där tallen småskaligt, jag har inte brått och nöjer mej med ett par basbelopp om året i avkastning på mitt skogsbruk, säljer hellre 25 högklassiga tallstockar dyrt än 250 m3 skitvirke då jag inte har så stora marker och inte kan och vill konkurera med billig volymproduktion

Då har ni nog blivit lurade, vem har tillverkat, kittat och målat ?
Värför har vi blivit lurade? Jag vill samla in kunskap här innan jag vänder mig till tillverkaren för att jag kan inte så mycket om fönster (som sagt det var sambon som var inblandade i köpet). Jag vill veta vad jag pratar om när jag tar kontakt med dem.
 
Kollade på bilderna.

Nu har jag inte sett sådana fönster tidigare.

Men var har de egentligen lagt kittet?
Ligger det en list utanpå kittet, för det ser ju ut att vara gerade 45 grader i hörnen.

Och är kittet draget med kittkniv?
Är ju typ samma ojämnhet på fönstrena.

Ja, ja... Kanske så man gör nuförtiden.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Inte mitt område men det går att ta prov på färgen och förmodligen på kittet för att se vad det är.

Nått måste vara fel här tänker jag. Men hur utsatta är fönstren jämför med normalt? Finns det en takfot som tar merparten av regnet?
Finns takfot men vi är utsatta för vädret, bor på västkusten ca 2km från havet med åkermark framför.
 
Tomture61
Ang att måla med linoljefärg https://www.slojdochbyggnadsvard.se/siteassets/sob/fonsterrenovering-2016.pdf
Man ser på dina bilder att färgen lossnat vid träskarvar / hörn , tror din fönstertillverkare ej har kunskapen hur linoljefärg skall appliceras (många tunna lager)
Man kan även se att färg som lossnat är vit på sidan / baksidan 😐
Linoljefärg skall ej ha ngn grundfärg .
 
  • Gilla
torplover_3000 och 13 till
  • Laddar…
Karrock
Tomture61 Tomture61 skrev:
Linoljefärg skall ej ha ngn grundfärg
Jodå, det ska det väl? Nån mix med färg, linolja och terpentin. Kommer inte ihåg blandningsförhållandet utantill, men jag kör vit på mina. Sedan till mellan, slut, och slut-slutstrykning vitt på insidan och (i mitt fall) grönt på utsidan. Så om jag skulle misslyckat totalt med vidhäftningen skulle det gröna vara vitt på insidan.
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
L lostinsweden skrev:
Finns takfot men vi är utsatta för vädret, bor på västkusten ca 2km från havet med åkermark framför.
Har ni specialbeställt linoljemålade fönster, eller hade tillverkaren sådana att erbjuda? Ett problem är väl också att ni gjort affär med en försäljare, inte tillverkare. Försäljaren har detta till trots erbjudit en liten kompensation.
Men problemet är nog, som flera nämnt, att det är målat med linoljefärg. Troligtvis hade det bättre om allt var gjort på gammalt sätt. Men dessa fönster är konstruerade och utprovade med nya typer av färger. Tillsammans med nytt kitt och annat blir det fel. Särskilt på en så utsatt vägg som denna.
Jag lider verkligen med er. Men ge er inte heller. Försök få en dialog med både försäljare och tillverkare. Förhoppningsvis kan ni finna en lösning tillsammans. Mitt tips är också att skippa linoljefärg på den fasaden.
 
  • Gilla
McHolm och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Har ni specialbeställt linoljemålade fönster, eller hade tillverkaren sådana att erbjuda? Ett problem är väl också att ni gjort affär med en försäljare, inte tillverkare. Försäljaren har detta till trots erbjudit en liten kompensation.
Men problemet är nog, som flera nämnt, att det är målat med linoljefärg. Troligtvis hade det bättre om allt var gjort på gammalt sätt. Men dessa fönster är konstruerade och utprovade med nya typer av färger. Tillsammans med nytt kitt och annat blir det fel. Särskilt på en så utsatt vägg som denna.
Jag lider verkligen med er. Men ge er inte heller. Försök få en dialog med både försäljare och tillverkare. Förhoppningsvis kan ni finna en lösning tillsammans. Mitt tips är också att skippa linoljefärg på den fasaden.
De erbjuder linolja färg:
Virket till fönster och dörrar är noga utvalt. Sekelgamla Norrländska stamblock i furu av A-kvalitet - precis som förr i tiden. På utsidan av fönstren används kärnvirket. Vår färg levereras av Engvall & Claesson (linoljefärg) och Tikkurila.
 
L lostinsweden skrev:
De erbjuder linolja färg:
Virket till fönster och dörrar är noga utvalt. Sekelgamla Norrländska stamblock i furu av A-kvalitet - precis som förr i tiden. På utsidan av fönstren används kärnvirket. Vår färg levereras av Engvall & Claesson (linoljefärg) och Tikkurila.
Med den kunskapen, erfarenhet, material, etc etc. så tycker man ju då att tillverkaren skulle ha större intresse av att visa fördelarna med gammalt hantverk. De borde väl intressera sig för att se vad som har gått fel.
Men är försäljare och tillverkare samma företag. Om inte, hur involverade är tillverkaren i problemet?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Med den kunskapen, erfarenhet, material, etc etc. så tycker man ju då att tillverkaren skulle ha större intresse av att visa fördelarna med gammalt hantverk. De borde väl intressera sig för att se vad som har gått fel.
Men är försäljare och tillverkare samma företag. Om inte, hur involverade är tillverkaren i problemet?
Försäljaren och tillverkaren är samma företag.
 
L lostinsweden skrev:
De erbjuder linolja färg:
Virket till fönster och dörrar är noga utvalt. Sekelgamla Norrländska stamblock i furu av A-kvalitet - precis som förr i tiden. På utsidan av fönstren används kärnvirket. Vår färg levereras av Engvall & Claesson (linoljefärg) och Tikkurila.
Har de kanske målat med en "modern" grundfärg, istället för med flera skikt med linoljefärg och med linoljning av träet före någon som helst målning?

Att kittet släpper tyder också på att arbetet inte gjorts på rätt sätt.

Går det att ta reda på hur arbetsprocessen med målning och glasning egentligen sett ut?

Tikkurila är ägare till varumärket Beckers.
 
  • Gilla
Linda Berggren och 7 till
  • Laddar…
Oj vad jag är nöjd med mina aluminumklädda fönster.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Är det ni eller tillverkaren som målat? Jag tycker inte det ser ut som linoljefärg.
Ja, det där ser verkligen inte ut som linoljefärg, inte ens om den är målad alldeles för tjockt. Och kittningen ser konstig ut den också. Bra trä, korrekt linoljemålning och välgjord kittning håller vanligen väldigt länge. Är det linoljefärg som är rätt målad brukar färgen hålla 10-15 år och därefter enbart behöva en lätt putsning innan ommålning.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
S Spikrätaren skrev:
Jag sätter en slant på att den undermåliga kittningen till stor del är avgörande för färgsläppen. Hörnorna står i kontakt med ändträet som tillåtits att dra till sig fukt pga att kittningen inte är tät i hörnen samt att inte hela falsen är täckt med kitt.
Sen får man ett intryck av att det har användts en grundfärg som inte hör till därav utebliven krackelering (typiskt för linoljefärg).
Denna färgkombination skulle isf inte göra saken bättre med tanke på träets rörelse över årstider.
Linoljekitt är långt ifrån evig men med oljade falsar/grundmålade, en halvolja då och då kan det hålla riktigt länge, lite beroende på väderstreck.
Vilket ändträ är det som drar åt sig fukt pga kittningen? Det finns inget ändträ i en kittfals.

Kan hålla med dig om att det ser märkligt ut med färgen dock.

Sen vill jag förtydliga att jag inte på något sätt utesluter att kittningen är ett problem. Men dels vill jag inte dra för stora växlar från bara bilder, dels ser färgens sprickbildning inte ut som jag är van att se linoljefärg som fått stryk.

Vill också fortsätta att avråda ifrån halvolja, terpentinet tillför ingenting.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.