Hade själv samma problem fram tills sommaren då jag bytte avloppsstam i källaren.
Filmningen gav ingenting eftersom man bara filmade inifrån och ut, hade man istället filmat utifrån och in hade man sett rörskarvar som kom uppifrån och ställde till det i mitt fall.

Hos mig var det en "fyrvägskorsning" av avloppsrör där tidigare ägaren bara kapat av två rör utan att plugga dem, så varje gång man spolade trycktes all skit ut i husgrunden, för att problemen sedan skulle återkomma efter några månader.
 
  • Wow
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Kommunen var här och godkände, den som anlade bädden är mycket erfaren och vet hur det ska vara. Så jag tror ff inte på att det är markbädden.
Säg inte det... Visserligen behöver det inte vara fel på markbädden - men vilka var förhållandena när kommunen var där och godkände? Härligt långvarigt sommarväder med en lång period av lite nederbörd? Då kan markvattennivån ha sjunkit ner en hel del, och allting verkar ok. Och här i Malmö har det ibland varit så torrt så att även stora träd med djupa rotsystem, flera meter, har dukat under av torka.
Men som nu - efter ett regnigt andra halvår 2023, där t.ex. jag (Malmö) i snitt haft mer än 100 mm nederbörd per månad är läget helt annat. I våra områden är det många källarhusgrunder som nu badar i vatten - och har man då inte system som antingen leder bort hustakvatten /dräneringsvatten /avloppsvatten med självfall till kommunens ledningar, eller via pumpsystem - då kan det vara kört!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Kommunen var här och godkände, den som anlade bädden är mycket erfaren och vet hur det ska vara. Så jag tror ff inte på att det är markbädden.
Jag ser i diverse kommentarer om att man ska börja gräva och byta ledningar m.m. Jag tycker att det är att börja i fel ände.
Det står inledningsvis att det är ett källaravlopp som brukar svämma över. Ett källargolv brukar vanligtvis ligga mer än en meter under markytan - hur är det i detta fall?
Och anta att avloppsledningen ut från huset ligger en halv meter därunder.
Då ligger alltså avloppsledningen utomhus minst 1,5 meter under markytan, och det är osannolikt att det skulle frysa på dom djupen - om det nu inte skulle finnas en rejäl svacka i marken någonstans vid avloppsledningen.
Och så verkar alla ledningar vara med självfall - nämns inget om pumpar.
Sedan ska det finnas en viss lutning på ledningen, 1/100 är rekommendationen.
Och i trekammarbrunnen ligger utloppsröret en dm under inloppsröret.
--- Jag skulle börjat felsökningen med att undersöka vattennivåerna på olika ställen.
--- Och jämföra med nivån på källargolvet.
--- Mät nivån på källargolvet relativt marknivån vid husväggen.
--- Mät nivån i avloppsbrunn /inspektionsbrunn till avloppsledningen utomhus,om sådan finns -
ska förstås ligga under golvnivån.
--- Mät vattennivån i trekammarbrunnen - ska förstås ligga ytterligare en bit under källargolvet.
--- Ta hjälp av vattenpass och vågrätt snöre eller andra metoder för att mäta från marknivån vid husväggen.
--- Om vattennivån t.ex. i trekammarbrunnen ser ut att vara i nivå med källargolvet - då ligger ju felet där - fullt med vatten i marken vid infiltrationsbädden.
--- Om vattennivån i trekammarbrunnen är godkänd - ja då är felet någon annanstans.
--- Och vad brukar den besökande spolbilen göra som får avloppet att fungera igen? Fråga spolbilen!
 
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Filmningen skedde efter en spolning, men de sa inget om ev åtgärder som skulle behövas. Fast det kanske var för att få fortsätta att komma och spola som sagt var…

Jag var nästan beredd att tro på argumenten för att problemet är att avloppet och/eller markbädden är fulla med vatten. Men som @pette påpekade, varför går det då att spola bort stoppet? Det borde väl bara göra saken värre?

Om det rör sig om svackor och/eller bakfall, varför får vi då inte översvämning hela tiden utan bara vid köldknäppar och ihållande regn? Och återigen, varför går det att spola bort stoppet?

Markbädden anlades i maj månad 2013. Det var varken speciellt regnigt eller påfallande varmt; solsken och uppehållsväder.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Filmningen skedde efter en spolning, men de sa inget om ev åtgärder som skulle behövas. Fast det kanske var för att få fortsätta att komma och spola som sagt var…

Jag var nästan beredd att tro på argumenten för att problemet är att avloppet och/eller markbädden är fulla med vatten. Men som @pette påpekade, varför går det då att spola bort stoppet? Det borde väl bara göra saken värre?

Om det rör sig om svackor och/eller bakfall, varför får vi då inte översvämning hela tiden utan bara vid köldknäppar och ihållande regn? Och återigen, varför går det att spola bort stoppet?

Markbädden anlades i maj månad 2013. Det var varken speciellt regnigt eller påfallande varmt; solsken och uppehållsväder.
Precis - varför går det att "spola" bort stoppet? Det är därför det är viktigt att fråga spolbilen vad dom gör för något, och var, som jag nämnde. En spolbil kan ju ha utrustning även för att pumpa (suga) upp vatten. Annars famlar man bara i blindo.
Och även kolla vattennivåerna på diverse ställen som jag också nämnde, framför allt när stoppsituation råder. Är det överfullt eller inte i t.ex. markbädden?
Det är svårt att komma framåt om man bara ska gissa...
 
Redigerat:
Har du en sättning så sammlas dyngan där och byggs sakta på då det inte "spolas" bort...vilket efter hand skapar en propp. Spolar man bort proppen är det återigen bra, ett tag...
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Har du en sättning så sammlas dyngan där och byggs sakta på då det inte "spolas" bort...vilket efter hand skapar en propp. Spolar man bort proppen är det återigen bra, ett tag...
Då skulle det ju vara likadant jämt?
 
ricebridge ricebridge skrev:
i avloppet, som varenda vinter envisas med att svämma över i källaren. Voffö blir det på detta viset??

Vi har testat det mesta, inklusive att filma rören och anlägga ny infiltrationsbädd (se nedan för basfakta), slamtömning har vi tre gånger per år – nu senast strax före jul – och det enda fettberg som finns på fastigheten är jag.

Förra köldknäppen för några veckor sedan kallade vi på spolbilen, som numera hittar själv till oss. Den verkade ha ett ganska lätt jobb (vi frågade iofs inte om detaljer om vad där fanns att hitta), så att det var våra restprodukter som orsakat stoppet verkade mindre sannolikt. Nu är det ny köldknäpp, och si, då möter man återigen sitt senaste toabesök utspritt över pannrummets golv.

Till och med jag börjar ana ett samband. Men vilket?

Det kommer också uppgurglande ur avloppet vid långvariga häftiga regn. Denna ledtråd förvirrar mig dock en del eftersom det inte talar för att rören i backen frusit till is. Vad är det vi missar?

Ska inte rören ligga på frostfritt djup kanske? Så hur kan det bildas frost där det är frostfritt?

Bila upp och byta rör har vi inte råd med, särskilt inte under oxaveckorna i januari. Sätta backventiler tror jag inte på eftersom avloppsvattnet ju måste ta vägen någonstans.
Så vad ska vi göra??

Basfakta:

Hus från 1957.
Avloppsrör i gjutjärn, sannolikt original.
Enskilt avlopp med trekammarbrunn.
Har inte lyckats ta reda på om dagvattenledningarna är sammankopplade med avloppet, vilket tydligen inte var ovanligt förr.
Jo jag skulle väl själv börja med att lyfta på locket till trekammarbrunnen och själv studera vad som händer under en dag eller två.
(trots en eventuellt hög äckelfaktor)
 
Du har fått ganska många bra råd I tråden. Tycker du ska börja med de enkla./
-Be att få länk till filmen. Den bör finnas kvar.
Vad var egentligen deras utlåtande?De bör finnas anmärkningar på filmerna med avvikelser allvarlighetsgrad från 1 tom 5.
-Kolla om du kan få info om var stoppet är från spolkillarna.
Ligger stället det trycker upp på nära utgående ledning? Är stoppen relaterade till frost/ frysning är problemen utanför plattan/grunden.

Du pratar om gjutjärnsrör, och då antar jag att dessa är under huset. Utvändigt till trekammarbrunnen bör det vara betong eller plast, va?
Har du Några va-ritningar, så kolla dessa också så du ser alla dragningar invändigt.

Som sagt får du tag I filmen så lägg upp. /
 
P pette skrev:
Du har fått ganska många bra råd I tråden. Tycker du ska börja med de enkla./
-Be att få länk till filmen. Den bör finnas kvar.
Vad var egentligen deras utlåtande?De bör finnas anmärkningar på filmerna med avvikelser allvarlighetsgrad från 1 tom 5.
-Kolla om du kan få info om var stoppet är från spolkillarna.
Ligger stället det trycker upp på nära utgående ledning? Är stoppen relaterade till frost/ frysning är problemen utanför plattan/grunden.

Du pratar om gjutjärnsrör, och då antar jag att dessa är under huset. Utvändigt till trekammarbrunnen bör det vara betong eller plast, va?
Har du Några va-ritningar, så kolla dessa också så du ser alla dragningar invändigt.

Som sagt får du tag I filmen så lägg upp. /
Gärna det, bara jag vet i vilken ände jag ska börja.

Filmen finns på DVD och måste rippas. Den enda för ändamålet lämpliga datorn ligger tyvärr nere sedan en tid.

Minns inte att det var några anmärkningar. Filmningen skedde för några år sen, därefter har problemet upprepats ett antal gånger.

Vet inte om det är något annat än gjutjärnsrör även i backen. Såg åtminstone så ut senast jag kollade på filmen (den ingår väl inte direkt i den sedvanliga kvällsunderhållningen om man säger så).

VA-ritningar för detta huset har jag aldrig sett. Tvivlar på att de finns kvar efter snart 70 år.
 
P paralun skrev:
Jo jag skulle väl själv börja med att lyfta på locket till trekammarbrunnen och själv studera vad som händer under en dag eller två.
(trots en eventuellt hög äckelfaktor)
Läge att installera en åtelkamera? 😁😁
 
N
ricebridge ricebridge skrev:
Gärna det, bara jag vet i vilken ände jag ska börja.

Filmen finns på DVD och måste rippas. Den enda för ändamålet lämpliga datorn ligger tyvärr nere sedan en tid.

Minns inte att det var några anmärkningar. Filmningen skedde för några år sen, därefter har problemet upprepats ett antal gånger.

Vet inte om det är något annat än gjutjärnsrör även i backen. Såg åtminstone så ut senast jag kollade på filmen (den ingår väl inte direkt i den sedvanliga kvällsunderhållningen om man säger så).

VA-ritningar för detta huset har jag aldrig sett. Tvivlar på att de finns kvar efter snart 70 år.
I backen är det mest troligt betongrör.
Så hade jag det här. Gjutjärn i själva huset och sedan betong från husgrunden till trekammarbrunnen. Fräscha för sin ålder (från 1962) när de byttes till plaströr i samband med att nytt avlopp anlades 2021.
Det enda som var dåligt med betongrören var en del rötter som växt in i dem. Dock var det aldrig några problem med stopp.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Då skulle det ju vara likadant jämt?
Det var sådana tankar som hela tiden fick mig att tvivla på att det var stopp. Det kunde fungera i månader. Aldrig problem med dusch, eller andra tappställen. Det kunde gurgla i toaletten, men i övrigt inga problem. Men plötsligt en morgon/eller kväll stod det plötsligt en halvmeter med avloppsvatten i källaren.
Jag kunde bara inte förstå varför det fungerade så länge, och vart alla kubikmeter med vatten kom ifrån, som fyllde källaren på några timmar. Om det vart stopp i röret skulle det väl fyllas upp väldigt fort.
Tillslut bilade jag dock upp källargolver. Delar av röret visade sig vara trasigt där det blev stopp. Efter att det bytts har jag aldrig haft stopp eller översvämning (peppar peppar...).
Ska sägas att alla min rör utanför huset, var bytta sedan tidigare.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Gärna det, bara jag vet i vilken ände jag ska börja.

Filmen finns på DVD och måste rippas. Den enda för ändamålet lämpliga datorn ligger tyvärr nere sedan en tid.

Minns inte att det var några anmärkningar. Filmningen skedde för några år sen, därefter har problemet upprepats ett antal gånger.

Vet inte om det är något annat än gjutjärnsrör även i backen. Såg åtminstone så ut senast jag kollade på filmen (den ingår väl inte direkt i den sedvanliga kvällsunderhållningen om man säger så).

VA-ritningar för detta huset har jag aldrig sett. Tvivlar på att de finns kvar efter snart 70 år.
Jag tycker att
Prio. 1 är att kontakta spolbilen - fråga vad dom gjorde för att häva översvämningen, och gärna exakt var. Skicka mail till dom om det är jobbigt att ringa. Där kan finnas en viktig ledtråd.
(Om spolkillen t.ex. stöter på något hinder i ledningarna så kan dom tala om ganska exakt var det är - dom ser hur lång slanglängd som dom matar ut från slangrullen.)
Prio. 2: Kolla nivåerna i alla brunnar (gärna när översvämningsrisk råder), och jämför med källargolvnivån.
 
Redigerat:
S StefanMJ skrev:
Jag tycker att
Prio. 1 är att kontakta spolbilen - fråga vad dom gjorde för att häva översvämningen, och gärna exakt var. Skicka mail till dom om det är jobbigt att ringa. Där kan finnas en viktig ledtråd.
(Om spolkillen t.ex. stöter på något hinder i ledningarna så kan dom tala om ganska exakt var det är - dom ser hur lång slanglängd som dom matar ut från slangrullen.)
Prio. 2: Kolla nivåerna i alla brunnar (gärna när översvämningsrisk råder), och jämför med källargolvnivån.
Kollade nu med den k. hustrun, som var den som var hemma senast spolbilen var här, om vad som sades då. Spolbilskillen kunde inte säga så mycket, svarade hon, eftersom det var något ”maskineri” som hade gått sönder, oklart vilket. Så där finns nog inte så mycket mer info att hämta.

Nivåmätning i trekammarbrunn och jämförelse med golvnivån bjuder på särskilda utmaningar som jag inte bemästrar just nu, eftersom det är en bit terräng emellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.