268 879 läst · 5 439 svar
269k läst
5,4k svar
Är ni redo för elprischocken som precis startat?
Fint att du utformar det som ett tips, förmodligen vet du inte om att man inte bör uppmana till googling på detta forum.K karlmb skrev:
Nu har vi ingen redundans utan varje störning i en reaktor får påverkan under den kalla årstiden.H Harald Blåtumme skrev:
Det bara är så och de grön-röda hoppas ju på att "turen" räddar oss.
Det visste jag inte, men när allmänbildningen hemfaller åt hembränningsskämt så är det svårt att låta bli. Kort sagt så har ni gått på el, diesel och fossillobbyn när det gäller etanol som bränsle.F fribygg skrev:
Skämt?K karlmb skrev:
Här i hembrännardistriktet är det den terminologin som först kommer fram i hjärnan när man skall diskutera destillering. Konstigare än så är det inte. Nästan alla vuxna människor vet väl hur man kokar "moscha" men få har arbetat på kemisk fabrik.
Elektricitet har ju fördelen att det är enkelt att hålla exakt rätt temperatur på koket. Det kan kanske vara en fördel att hålla temperaturen litet för hög så man får med litet träsprit så bränslet blir mindre drickbart......
Fast allvarligt talat....om vi ser bränsleetanol som ett sätt att spara vindkraft så blir det ingen billigt drivmedel. Först vindkraften och sedan ett tillskott av halm och sågspån.
Helt kart ett bra sätt att producera mindre mängder bränsle men helt otillräckligt för att kunna fortsätta med dagen bilism. Det blir mer som strax efter kriget när bussen och mjölkbilen och byasågen och några traktorer och landmotorer och båtmotorer i varje by var det som krävde flytande motorbränsle. Resten gick med häst eller människokraft.
Det är korrekt att en viss andel av Sveriges elproduktion måste säljas vis den gemensamma elbörsen. Men på börsen är det den som ger det högsta budet som bestämmer priset och alla andra får betala samma pris. Det är först när exportledningarna är fyllda som vi inte längre är beroende av elpriserna i Tyskland och Danmark.J JockeHX skrev:
Jo men man kan ju även göra som Bill Gates (som sällan haft fel) och producera e-metanol.K karlmb skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...atsar-pa-gront-bransle-i-ornskoldsvik--n8zebw
Men då kanske det behövs lite kärnkraftsel för att få fart på brygden?
Oj. Här var det flera fel.B bjorn.abelsson skrev:Det är korrekt att en viss andel av Sveriges elproduktion måste säljas vis den gemensamma elbörsen. Men på börsen är det den som ger det högsta budet som bestämmer priset och alla andra får betala samma pris. Det är först när exportledningarna är fyllda som vi inte längre är beroende av elpriserna i Tyskland och Danmark.
2 av dem…
”Viss andel MÅSTE säljas på börsen”
Vem bestämmer det? Hur stor andel?
”Högsta budet bestämmer priset”
Fel. Högsta budet är ALLTID maxbud…
All el säljs på börsen. Men priset sätts av det lägsta accepterade budet, inte det högsta.
Också detta med att det aldrig går att ersätta allt fossilt ändå... Suck..H heimlaga skrev:Skämt?
Här i hembrännardistriktet är det den terminologin som först kommer fram i hjärnan när man skall diskutera destillering. Konstigare än så är det inte. Nästan alla vuxna människor vet väl hur man kokar "moscha" men få har arbetat på kemisk fabrik.
Elektricitet har ju fördelen att det är enkelt att hålla exakt rätt temperatur på koket. Det kan kanske vara en fördel att hålla temperaturen litet för hög så man får med litet träsprit så bränslet blir mindre drickbart......
Fast allvarligt talat....om vi ser bränsleetanol som ett sätt att spara vindkraft så blir det ingen billigt drivmedel. Först vindkraften och sedan ett tillskott av halm och sågspån.
Helt kart ett bra sätt att producera mindre mängder bränsle men helt otillräckligt för att kunna fortsätta med dagen bilism. Det blir mer som strax efter kriget när bussen och mjölkbilen och byasågen och några traktorer och landmotorer och båtmotorer i varje by var det som krävde flytande motorbränsle. Resten gick med häst eller människokraft.
Poängen med flytande kemisk energi är att man slipper batterier, inte att man slipper vindkraft. Tvärtom kan massiv vindkraft vara ett sätt att framställa just elektrobränslen, precis samma tanke som hybritprojektet där man tänker sig att spara vindkraft i vätgas.
Det är nog ingen som tror att elbilar inte har sin framtid, men vi har en flotta av nästan nya bilar som inte kommer att skrotas på länge än.
Nej, visst. Inte heller den som min bil genererar och förbrukar.
Jag syftade på den el som förmedlas via elnätet.
Jag syftade på den el som förmedlas via elnätet.
Jag misstänker att några konton redan ÄR AI, på sistone har det kommit flera trådar som i vart fall jag tycker sakna grundläggande "hur man formulerar en fråga och vilka fakta man bör presentera för att få ett vettigt svar".F fribygg skrev:
🤔😳