K karlmb skrev:
Sockerrör, alger, kasserat spannmål, syntetiserat av vätgas eller biogas tillsammans med sol/ vindkraftsel.
Lycka till att göra detta för hela jordens transporter utan att folk blir av med maten.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Lycka till att göra detta för hela jordens transporter utan att folk blir av med maten.
Ditt svar ser ut att utgå från allt annat än vad jag skrev.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Lycka till att göra detta för hela jordens transporter utan att folk blir av med maten.
Det går inte ens att genomföra i Sverige, trots att vi inte ens är 11 miljoner invånare räcker vår produktion inte till båda mat och etanol/ metanol drift av våra fordon.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Sockerrör, alger, kasserat spannmål, syntetiserat av vätgas eller biogas tillsammans med sol/ vindkraftsel....
Sätten är många.
Problemet är vad man skall elda under kokaren med. Det går åt mycket energi för att destillera sprit.

För 15 år sedan när Heikki Koski försökte importera enzymerna som krävs för att göra mäsk av halm fanns det inget större intresse just för att även om man får ihop en cistern med mäsk av skräp så skall den kokas också och då går det åt mycket energi.
Så förstod jag på Heikkis förklaring till varför importföretaget inte gick som planerat. Jag kan ju ha förstått fel så rätta mig i så fall.
 
H heimlaga skrev:
Problemet är vad man skall elda under kokaren med. Det går åt mycket energi för att destillera sprit.
Kärnkraft om det ska kokas hela tiden, vindkraft om det räcker att koka när det blåser. Björkved lär inte räcka om vi ska värma våra bostäder och ha kvar massa/ pappersindustrin.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Lycka till att göra detta för hela jordens transporter utan att folk blir av med maten.
Nja, den typen av uttalanden ignorerar vad privat sektor klarar att lösa.

Drar mig till minnes ett lustig avfärdande för mycket länge sedan om att Stockholm inte kan blir större än någon viss folkmängd för gatorna skulle svämma över av hästskit.

Och bilar var omöjliga eftersom föraren skulle dö av fartvinden.

Jorden har länge producerat så mycket mat som behövs. (Men finns ju inte så mycket skäl att producera mer). Dyker nu ett skäl upp så kommer det produceras. Den intressanta frågan är om det är lönsamt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Antag att sannolikheten för ett haveri är p. Och det är ett litet tal. Har man då 12 reaktorer så är sannolikheten för stort bortfall av effekt ca 12*p.
Sannolikheten för att 2 oberoende händelser A och B inträffar är P(A ∧ B) = P(A)⋅P(B)
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Förra året i Januari gjorde jag av med 1175kwh i SE4 södra Sverige. Igår, 18/1 passerade jag den förbrukningen. Jävla köldsmock
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Förra året i Januari gjorde jag av med 1175kwh i SE4 södra Sverige. Igår, 18/1 passerade jag den förbrukningen. Jävla köldsmock
Liknande här (ett par dagar till behöver jag iofs), men det var kallt förra året också...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Förra året i Januari gjorde jag av med 1175kwh i SE4 södra Sverige. Igår, 18/1 passerade jag den förbrukningen. Jävla köldsmock
Vi får satsa på isolering och ökad uppvärmning med biobränsle om elen är för dyr att värma bostäderna med, varken sol,vind eller ny kärnkraft kan avhjälpa att din energiförbrukning är högre när det är kallt. Att hoppas på att staten ska fortsätta med "elbidrag" så att vi fortsätter att använda el till uppvärmning är knappast realistiskt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Liknande här (ett par dagar till behöver jag iofs), men det var kallt förra året också...
Förra januari drog huset 2152kWh exkl elbilarna, i år är jag hittills uppe på 1327kWh. Och förra januari satte jag huset på 19 grader och eldade ved för att komma upp i behagliga temperaturer, nu är huset satt på 22 grader och nu är det mer myseldning.

Skillnaden är att förra året vintern hade jag en LVVP där elpatronen kickade in vid -3, nu har jag en överdimensionerad bergvärme.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Förra januari drog huset 2152kWh exkl elbilarna, i år är jag hittills uppe på 1327kWh. Och förra januari satte jag huset på 19 grader och eldade ved för att komma upp i behagliga temperaturer, nu är huset satt på 22 grader och nu är det mer myseldning.

Skillnaden är att förra året vintern hade jag en LVVP där elpatronen kickade in vid -3, nu har jag en överdimensionerad bergvärme.
Om bergvärmen sparar 1000kWh en vintermånad kan jag förstå investeringsviljan, dessutom ger det förhoppningsvis oss andra ett lägre elpris om fler gör som du.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Sannolikheten för att 2 oberoende händelser A och B inträffar är P(A ∧ B) = P(A)⋅P(B)
Detta är ett viktigt påpekande på temat redundans, som vi numera har förhållandevis litet av vad gäller existerande reaktorer i vårt land.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det går inte ens att genomföra i Sverige, trots att vi inte ens är 11 miljoner invånare räcker vår produktion inte till båda mat och etanol/ metanol drift av våra fordon.
Du får läsa igen vad jag skrev.
 
H heimlaga skrev:
Problemet är vad man skall elda under kokaren med. Det går åt mycket energi för att destillera sprit.

För 15 år sedan när Heikki Koski försökte importera enzymerna som krävs för att göra mäsk av halm fanns det inget större intresse just för att även om man får ihop en cistern med mäsk av skräp så skall den kokas också och då går det åt mycket energi.
Så förstod jag på Heikkis förklaring till varför importföretaget inte gick som planerat. Jag kan ju ha förstått fel så rätta mig i så fall.
I resten av världen har man kommit mkt längre med etanol än här där vi bara kan satsa på ett drivmedel åt gången. Men även här har man kommit fram till att man kan tillverka elektrobränslen. tips: googla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.