Tja, om jag inte känner mig snål och "resettar" den och gör om från början ..

Kanske är mer värt att lägga pengarna som en Dreammachine kostar på bra kameror och en dedikerad dator för nån NVR-programvara .. :)
 
Är du medveten om att du bara får filma trädgården? En älgkamera låter inte riktigt som att det är inom regelverket.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jadå, det är häck längs hela tomtgränsen... ingen större risk att någon annan hamnar på film...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
och eftersom jag inte har nån aning om vad lösenordet till den Edgerouter Lite jag har är så blir jobbet att köpa en till ett rätt "stort" projekt med nollställning av alltihopa..
Fabriksåterställning? Om du inte har några vlan, VPN etc lär du ha baskonfiguration vilken är enkel att återställa.

Låter som du inte uppdaterat firmware på ett tag.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Oh nej. Inte alls faktiskt... Om man inte räknar det som hände när jag startade den första gången... 😱
 
Jahapp, då har man ägnat sig åt lite arkeologi..

Kandidat 1;
Datormoderkort med processorkylare, RAM-minnen, expansionsplatser och anslutningsportar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Centralprocessor (CPU) ur Intel Pentium-serien monterad på kretskort, omgiven av kondensatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fördelar: 4 ramslots = 6 gb utan att köpa nått
Nackdelar: inget inbyggd grafik och bara en pci-e slot. Pentium 4 (😬) och DDR2.

Kandidat 2;
Interiör av datorlåda: moderkort, processorfläkt, strömkablar och expansionsplatser synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett processorchip monterat på ett grönt kretskort, säkrat med metallfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fördelar; "riktig" dual core. Inbyggd grafik och två pci-e, ett hyfsat kompakt chassi
Nackdelar; enbart 2 ramslots = 4 gb DDR2. Udda psu.

Kandidat 3;
Datorkomponenter på genomskinlig plast: ett moderkort och en nätverkskort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fördelar: DDR3, äkta quad core, passivt kyld, 25 watt cpu. Tre pci-e.
Nackdelar: äger bara 4 gb ram. 2,05 ghz kanske är lite klent. Konstig formfaktor som kräver M-ATX chassi trots ITX-djup



Tror nummer 3 är den enda rimliga... 😂

Är det någon som vet om det här nätverkskortet är något att ha?
Intern nätverkskort, kretskort, elektronik, metallfäste, inga synliga kablar, grön PCB, etikett med information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MrJay
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Köpte en U6+, tänker att jag ska leka lite med den och en pfSense-burk ..
Det är väl inget som hindrar att man har "dubbla lager" routrar?

Sen får vi se om vägen framåt är Dreammachine eller något annat ..

Kollade lite kameror på Amazon, är Reolink nått att ha? Recensionerna spretar lite ...
Tips på nått annat? Lägger helst inte mer än 1000-1500 per kamera och vill gärna ha lite mer än de 9 meters mörkerseende som Ubiquitys billigaste kameror ger ... gärna 25-30 meter...
Reolink är bra, har de själv utomhus och går att lägga till i HA.
Hade jag varit du, hade jag lämnat tillbaka U6+ och kört med deras nya 7-serie som erbjuder WiFi 7 standard.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Reolink är bra, har de själv utomhus och går att lägga till i HA.
Hade jag varit du, hade jag lämnat tillbaka U6+ och kört med deras nya 7-serie som erbjuder WiFi 7 standard.
Det finns ju bara U7 PRO än, och den kostar nästan dubbelt... Tänker att jag uppgraderar min AC-PRO när den lägger av... Tror det kommer att hända innan jag köper en wifi7-enhet.... 😀
 
APn kom idag, PoE-enheten på måndag, tack för det Amazon!

I övrigt undrar man ju varför det skickas med ett vattenpass när de inte pratar om väggmontering längre? Ett nätverkshårddiskchassi i förpackning med skumskydd, USB-port synlig, ny teknik, dataförvaring, moderna kontorstillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit; jag letade upp installationsanvisningen, det finns instruktioner för att sätta den på väggen!
 
Redigerat:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
APn kom idag, PoE-enheten på måndag, tack för det Amazon!

I övrigt undrar man ju varför det skickas med ett vattenpass när de inte pratar om väggmontering längre? [bild]

Edit; jag letade upp installationsanvisningen, det finns instruktioner för att sätta den på väggen!
Är det en U7?
 
Naj, U6+ .. Det fick räcka... 😀
 
  • Wow
Kane
  • Laddar…
Blue Iris är populär programvara för kameraövervakning. Det nedan säger dom om hårdvara, ska du sen köra NAS osv på samma burk skulle jag säga att det bara är att glömma för att vara realistisk.

Vi kör Ubiquiti här med en USG-Pro-4, Cloud Key gen2 Plus, USW-24-poe, USW Flex mini, U6-Pro och snart även en U6+LR som satt uppe innan Pro sattes upp. Allt som går att köra kabel gör det så klart och det andra går trådlöst utan några problem här.

Min. Requirements​

Pentium dual-core or equivalent 2GHz processor or better
2GB or more system RAM
Microsoft Windows 7 or newer OS (equivalent server OS as well)
One or more USB or Network IP cameras, or an analog capture card with DirectShow drivers

Recommended Specs​

Intel core i7 with QuickSync for hardware decoding
8GB or more RAM
Microsoft Windows 10 64 bit
nVIDIA graphics adaptor for efficient screen display
7200+ RPM drives and/or SSD drive
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
I’m coming late to the discussion and apologise for jumping in English…

You are settled on ubiquity which seems a very good choice for you. I want to mention TP-link Omada which is a router/wifi/switch ecosystem similar to ubiquity.
Omada neither have a camera nor a Nas solution though, as far as I know.

For the cameras, reolink is a good consumer choice. They are excellent value for what you pay for. Be careful not to chase pixel counts if you care at all about night vision. For example their latest cx410 camera should do well and is only 4megapixels (2k) but still require ambient lighting at night. I have not tested it but have cameras with a similar sensor.
Cameras with many pixels (8mp/4k and above) are pretty great for daytime though.

Eufy is another decent low cost solution but I’m not familiar with it.

For the NVR I would advise against any diy solution like frigate, blue-iris, zoneminder, etc. unless you would like to tinker with it for the weeks/years to come. They require adhoc installation, network setup and maintenance. Personally I have adopted frigate after going through blue iris and a hikvision nvr for some time. I tried zoneminder as well.

You could also consider HomeKit secure video if you already have an Apple TV and iPhones.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
N NICKH skrev:
I’m coming late to the discussion and apologise for jumping in English…

You are settled on ubiquity which seems a very good choice for you. I want to mention TP-link Omada which is a router/wifi/switch ecosystem similar to ubiquity.
Omada neither have a camera nor a Nas solution though, as far as I know.

For the cameras, reolink is a good consumer choice. They are excellent value for what you pay for. Be careful not to chase pixel counts if you care at all about night vision. For example their latest cx410 camera should do well and is only 4megapixels (2k) but still require ambient lighting at night. I have not tested it but have cameras with a similar sensor.
Cameras with many pixels (8mp/4k and above) are pretty great for daytime though.

Eufy is another decent low cost solution but I’m not familiar with it.

For the NVR I would advise against any diy solution like frigate, blue-iris, zoneminder, etc. unless you would like to tinker with it for the weeks/years to come. They require adhoc installation, network setup and maintenance. Personally I have adopted frigate after going through blue iris and a hikvision nvr for some time. I tried zoneminder as well.

You could also consider HomeKit secure video if you already have an Apple TV and iPhones.
No problem, either arriving late to the party, or communicating in English. My projects move slow. 😆

I've had such good experience with Ubiquiti, and since the AC-PRO still works for most of my units it seems like a reasonable decision to stay with them...

Would be fun to put up some cameras but it's not worth the 10k + it'll cost with Ubiquiti, not up front anyways.. maybe I'll do it in small steps..

No Apple stuff here...
 
Jag kör OpenWRT på allt. En mini-PC som router, smart switch och några 802.11ax kinaroutrar som accesspunkter och edgeswitchar.

Med detta kan jag göra saker som Ubiquiti inte klarar av. T.ex. äkta SQM (Ubiquity har bara stöd for fq_codel), WireGuard, multipla VLAN osv osv.

Nackdelen är att det kräver kunskaper i ämnet. Fördelen är att det kostar peanuts, uppdateras ofta och inte kräver "moln".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.