Jag har lite problem med värmeförflyttning hemma och har googlat till oändlighet. Jag stötte på denna produkt och blev nyfiken. Är det någon som har testat? Enligt dem själv så ser ju resultatet väldigt bra ut!

https://elementflakten.se/elementflakten-forbattrar-luftcirkulationen/vad-ar-elementflakten/
https://elementflakten.se/varmeforflyttare-2/

Patenterad och har verifierad av LTH (Lund Tekniska Högskolan), KTH (Kungliga Tekniska Högskolan) och SP (Science Partner) låter inte heller heldumt.
 
Tomture61
Hur ser dina vattenradiatorer ut ?
 
Vilket är problemet du vill lösa? En fläkt på ett vattenelement lär öka värmen man får ut från elementet vid en given framledningstemperatur. Så det kan möjligen vara värt att prova i en kall lägenhet. Det skall ju även teoretiskt öka värmefaktorn på en värmepump. Men det känns som ganska orimliga siffror de anger som besparing. Och dyra fläktar var det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TS kan ju ha en luftvärmepump eller en braskamin han vill sprida värmen från….
 
Larsa Larsa skrev:
TS kan ju ha en luftvärmepump eller en braskamin han vill sprida värmen från….
Så kan det så klart vara. Min erfarenhet är att system för att flytta värme mellan rum med hjälp av små fläktar generellt fungerar mycket dåligt.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Jag och en polare köpte var sin för att flytta värmen från våra braskaminer.
För honom funkar det kanon men jag märker igen skillnad...
Jag får inte ut värmen i hallen och vidare upp men tror mitt problem är att jag inte har något undertryck upp.
Funderar på att skapa undertryck upp med frånluftfläkt...
 
A Avemo skrev:
Så kan det så klart vara. Min erfarenhet är att system för att flytta värme mellan rum med hjälp av små fläktar generellt fungerar mycket dåligt.
Precis. Och liten fläkt = högt ljud, ju större desto tystare.

/Höghus
 
Samtidigt tycker jag att värmeförflyttare är lite fel ord. Har man en naturlig väg för luften att gå från varmt till kallt och man sätter en fläkt som gör samma kan de "krocka".
Oftast är det bättre att köra kall luft till värmekällan så man förstärker det naturliga flödet.
Värmer upp köket i sommarstugan genom att ha dragit ett spirorör från vardagsrummet där kaminen är, till köket och satt en datafläkt som suger den kalla luften från köket till kaminen.
Blev en jävla skillnad!
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vilket är problemet du vill lösa? En fläkt på ett vattenelement lär öka värmen man får ut från elementet vid en given framledningstemperatur. Så det kan möjligen vara värt att prova i en kall lägenhet. Det skall ju även teoretiskt öka värmefaktorn på en värmepump. Men det känns som ganska orimliga siffror de anger som besparing. Och dyra fläktar var det.
Jag märkte att jag har alldeles för lite detaljer för att skapa er en bild av vad jag vill göra. Vi bor i ett sutteränghus och på sutteräng plan har vi en luftvärmepump i ett av rummen.

Se bifogad bild. Jag vill förflytta varmluft från rummet där luftvärmepumpen sitter till ett rum intill, där jag har kontor. Det är stor skillnad på temperatur.

Rummet ni ser att jag står i med luftvärmepumpen kan vara kring 17-20, allt beroende på utetemp (Vintertid cirka -8 till -25 för referens. -25 så är det ännu lägre, men inte så fruktansvärt många såna dagar) och.. delvis på kaminen på övervåningen som också har en kanal ner till samma rum som ni ser att jag står i, den med luftvärmepumpen. Kontorsrummet kan då vara runt 12-15. Golven är givetvis en jävla bov.

Till saken! Dörren ni ser är rummet jag vill förflytta värmen till. Väggen är av betong så hade varit fint att slippa göra ett massivt hål i den och sätta en fläkt den vägen. Därför tittade jag på just denna lösning.

Huset är för övrigt direktverkande.

Kom med åsikter!
 
  • Inomhusrum med luftkonditioneringsenhet, dörr, konst, filt och del av möbel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Höghus Höghus skrev:
Precis. Och liten fläkt = högt ljud, ju större desto tystare.

/Höghus
Dessa fläktar ska ha en ljudnivå på 23db. Oavsett hur jag transporterar luften så tillkommer en ljudnivå, det är ett sekundärt problem. Först och främst vill jag förflytta värmen in i ett annat rum. Cirkulera det. Mitt kontor droppar nu mer till en 10, 12, 14.. inte så superkul att arbeta i 😊
 
TRJBerg
Sparvassursen Sparvassursen skrev:
Jag märkte att jag har alldeles för lite detaljer för att skapa er en bild av vad jag vill göra. Vi bor i ett sutteränghus och på sutteräng plan har vi en luftvärmepump i ett av rummen.

Se bifogad bild. Jag vill förflytta varmluft från rummet där luftvärmepumpen sitter till ett rum intill, där jag har kontor. Det är stor skillnad på temperatur.

Rummet ni ser att jag står i med luftvärmepumpen kan vara kring 17-20, allt beroende på utetemp (Vintertid cirka -8 till -25 för referens. -25 så är det ännu lägre, men inte så fruktansvärt många såna dagar) och.. delvis på kaminen på övervåningen som också har en kanal ner till samma rum som ni ser att jag står i, den med luftvärmepumpen. Kontorsrummet kan då vara runt 12-15. Golven är givetvis en jävla bov.

Till saken! Dörren ni ser är rummet jag vill förflytta värmen till. Väggen är av betong så hade varit fint att slippa göra ett massivt hål i den och sätta en fläkt den vägen. Därför tittade jag på just denna lösning.

Huset är för övrigt direktverkande.

Kom med åsikter!
Öppna dörren till rummet? Ev kombinera med en golvfläkt, t ex på ett litet bord bredvid dörröppningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det låter på beskrivningen som att luftvärmepumpen inte riktigt räcker till ens i rummet där den sitter. Hur många grader skiljer det mellan rummen? Är dörren öppen och det ändå är 10 grader i rummet? En fläkt kan givetvis jämna ut temperaturskillnaden en del. Men vänta dig inga mirakel.
 
  • Gilla
Sparvassursen och 1 till
  • Laddar…
I mitt sovrum har jag en vertikal oscillerande fläkt som hjälpligt håller tempen på hanterbar temperatur vid värmebölja på sommaren.

Samma fläkt riktar jag nu mot elementet i rummet när jag ska lägga mig, och på en halvtimme höjer den temperaturen från typ 16.5 till 18.8, vilket är mer än ok när man ska sova.
Så..fläkt på elementet funkar bra för att höja rumstemperaturen några grader med samma elementvattentemperatur.
 
  • Gilla
Sparvassursen
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hur ser dina vattenradiatorer ut ?
Hade det varit vattenburet system hade jag inte haft några bekymmer. Dessvärre med extra stort D, är det direktverkande.
 
A Avemo skrev:
Det låter på beskrivningen som att luftvärmepumpen inte riktigt räcker till ens i rummet där den sitter. Hur många grader skiljer det mellan rummen? Är dörren öppen och det ändå är 10 grader i rummet? En fläkt kan givetvis jämna ut temperaturskillnaden en del. Men vänta dig inga mirakel.
Ställer jag värmepumpen till 20 i det rummet med pumpen och stänger alla dörrar runt omkring, så har jag 15, 16 grader, vid en -10 ute. Öppen dörr till kontoret så stiger det ynka 1, 2 grad. Kan absolut vara så att luftvärmepumpen börjar sjunga på sista versen. Det är den äldsta i huset av våra två. Jag har ägt huset i 6 månader så håller på prova mig fram för fulla muggar. Tidigare ägare hade inga ekonomiska hinder överhuvudtaget och förbrukade 25-30t kWh utan att blinka. Jag vill både vara mer ekonomiskt smart och ha mer effektiv förbrukning av energi. Jag är fattigare med andra ord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.