K krfsm skrev:
Det blir ju lätt avvikelser, speciellt när Nordpool bara har en enskild siffra för prognosen. Jämför med SVKs prognos (som iofs sträcker sig över en längre tid), där det är ett enormt spann.

Sen finns ju intradagsmarknaden för att hantera den här typen av avvikelser. Det spelar inte så stor roll om det är vindkraft som producerar mer, något kraftverk som går sönder eller större konsumtion som uteblir. Om vindkraften helt plötsligt producerar mycket mer så blir priset på intradagsmarknaden lågt.
Tackar för svar!, tänkte närmast på att avvikelsen var så pass stor(ca12% av tot.produktion) och att det rimligtvis borde ha haft påverkan på prissättningen dagen innan om det funnits med, det motsvarar ju mer än netto importen det dygnet
 
Naturligtvis har det påverkan. Producenterna gör så bra prognoser de kan. Men det blir avvikelser. Man justerar prognosen och handlar på intradagmarknaden också.
 
J JohanLun skrev:
Håller med hela ditt resonemang till 100%. Dock värt att påpeka att biogas är väldigt bra, då om man inte tar tillvara den så kommer den ut i "ren" form i atmosfären (ruttnande avfall mm som är värre för CO2 än när man eldar gasen).

Det har ju funnits liknande resonemang kring etanol, där vissa menar att produktionen av det är hemsk ur flera aspekter, men att det finns produktion som gör att etanol är ett bra val.

Problemet med "alternativa" bränslen är nog att man kan inte gå över till bara ett bränsle, det finns inte kapacitet till det. Biogas är nog utmärkt tex för en lokal bussflotta som har egen tankstation och kan ha ett antal av bussarna för biogas.
Jag håller med. Biogas är bra men den går bara att framställa i begränsade mängder.

Vid Stormossen i Kvevlax har en biogasreaktor som drivs av köksavfall och avloppsslam varit i drift och producerat gas i över 20 år med gott resultat. Periodvis har de kört en dieselmotor på gasen och producerat elektricitet men nu tror jag det mesta blir fordonsbränsle och uppvärmning. I Vörå och Jeppo finns lokala företag som utvinner biogas ur grispiss och dynga för fordonsdrift.

Tyvärr kommer det inte att gå att producera biogas i sådana mängder att det räcker till uppvärmning och kraftverksdrift nu när allt fler fordon körs på biogas. Det är ju extrem brist på förnyelsebara bränslen som fungerar i fordon.
Därför går jag ut från att drömmarna om gasvärme och gaskraftverk handlar om fossilgas.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det beror ju lite på driftstid. Gaskraft på biogas skulle kunna fungera som spetskraft de värsta timmarna. Men inte som gaskraften används i Europa i dag.
 
  • Gilla
ErikAdolfsson
  • Laddar…
D djac skrev:
Pumpen kostar nog ca 120 och frånluften 20, sen lite monteringsdetaljer, så detta plus arbete blir då 40, inkluderar såklart urmontering och bortforsling av den gamla.
Märkligt det är så dyrt, är det en stor pump? Funkar inte de billigaste BVP som ju fortfarande verkar gått upp men ändå ligga en bra bit under 100?
D Daniel 109 skrev:
Det beror ju lite på driftstid. Gaskraft på biogas skulle kunna fungera som spetskraft de värsta timmarna. Men inte som gaskraften används i Europa i dag.
Biogas är jättebra, men exakt, det räcker inte till att gå över till. Om det är en bussflotta eller "spetsel" kan jag inte ha någon synpunkt på. På ett sätt är det ju bra att köra fordon på det, där inte el funkar.

Fossilgas liksom flytande fossilt bränsle är dåligt, som Heimlaga säger, göder Putin och hans krigsmaskineri alternativt de hemska diktaturerna i mellanöstern. Plus är dåligt för miljön. Det finns all anledning att försöka komma bort från fossila bränslen!
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag håller med. Biogas är bra men den går bara att framställa i begränsade mängder.

Vid Stormossen i Kvevlax har en biogasreaktor som drivs av köksavfall och avloppsslam varit i drift och producerat gas i över 20 år med gott resultat. Periodvis har de kört en dieselmotor på gasen och producerat elektricitet men nu tror jag det mesta blir fordonsbränsle och uppvärmning. I Vörå och Jeppo finns lokala företag som utvinner biogas ur grispiss och dynga för fordonsdrift.

Tyvärr kommer det inte att gå att producera biogas i sådana mängder att det räcker till uppvärmning och kraftverksdrift nu när allt fler fordon körs på biogas. Det är ju extrem brist på förnyelsebara bränslen som fungerar i fordon.
Därför går jag ut från att drömmarna om gasvärme och gaskraftverk handlar om fossilgas.
Biogas på spets är mkt bättre än att krångla med att få ut den i fordon. Så då borde man kunna köra en del faktiskt.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Biogas på spets är mkt bättre än att krångla med att få ut den i fordon. Så då borde man kunna köra en del faktiskt.
Då måste man ha ett annat fordonsbränsle. Vilket? Det finns få alternativ just nu.
 
Personligen är inte biogas av intresse för fordon då man inte längre får jobba på egen bil om det råkar röra gas-delarna på något vis, om man inte har rätt certifiering.

Tekniken för E85 framställning går ju dock framåt, det kan nuförtiden framställas av bioavfall, spån och sånt och leder inte till att ens fordon blir nånting för specialiserade mekaniker endast.
 
Det är sant. Heikki Koski i Veikars talade redan för 15 år sedan om att det är tekniskt möjligt att framställa sprit för fordonsdrift av halm och spån och flis. Då var tekniken för dyr men om den blir billigare så finns det möjligheter där.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Personligen är inte biogas av intresse för fordon då man inte längre får jobba på egen bil om det råkar röra gas-delarna på något vis, om man inte har rätt certifiering.

Tekniken för E85 framställning går ju dock framåt, det kan nuförtiden framställas av bioavfall, spån och sånt och leder inte till att ens fordon blir nånting för specialiserade mekaniker endast.
Vilken certifiering syftar du på då?
 
Jag kommer inte ihåg längre, det var flera år sen och jag diskuterade både med verkstäder och nån från Traficom om det. Man ska va godkänd iallafall.
 
P
DennisCA DennisCA skrev:
Personligen är inte biogas av intresse för fordon då man inte längre får jobba på egen bil om det råkar röra gas-delarna på något vis, om man inte har rätt certifiering.
Är det dyrt att skaffa sig certifiering?
 
Jag har ingen aning men tror inte det är som att skaffa motorsågskörkort eller hygienpass direkt.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Personligen är inte biogas av intresse för fordon då man inte längre får jobba på egen bil om det råkar röra gas-delarna på något vis, om man inte har rätt certifiering.
Måste man bry sig? Man får inte dra el hemma heller, men vi är många som gör det ändå... Eller koppla in en färdigfylld luftvärmepump. Vet man vad man gör så är det väl bara att meka på? Eller är det plomberingar och sigill som visar om man varit där och pillat?
 
  • Älska
heimlaga
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det beror på hur många kärnkraftverk man har. En viss redundans kan vara lämplig, men visst är det praktiskt med snabbstartande gasturbiner för extrema situationer.
Antalet kärnkraftverk spelar väl ingen roll?

Även Frankrike med många kärnkraftverk får problem om 1000 MW bara försvinner plötsligt. Det har inte med antalet kärnkraftverk att göra.

För övrigt ser att att just nu så producerar just Frankrike 7600 MW från naturgas. Motsvarar alltså ca 10 av deras gamla kärnkraftverk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.