Clarken37 skrev:
Mmm var ju väldigt komplicerat för Ryssen att stänga av gas eller hur?
Nja, det gjorde väl inte Gazprom. Dom fortsatte att leverera enligt avtal. Länge. Det var väl mer när man tyckte att motparten brutit lite väl mycket mot ingångna avtal som det sades upp mot vissa kunder i Europa. Mot andra har man fortsatt leverera.

De skrivs en massa goja i media som man gör rätt i att vara tveksamt till. Allt som oftast är det på svammelnivå. Tyvärr.

Clarken37 skrev:
Varför skulle kinesiska bolag inte kunna koppla bort vindkraftverken från det svenska kraftnätet om de kände för det?
Nja, hur skulle det gå till??

1. Om man har levererat till en kund i Sverige så har leverantören inget med vara att göra efter att den är levererad.

2. Om det är ett kinesiskt företag som äger en vindpark så lär dom sitta fast med leveransavtal som är mångåriga. Då blir det kk ifall dom stänger av. Och någon annan, du t ex tar av dina besparingar och köper parken av konkursförvaltaren. Och så fortsätter du driften.
Vad är problemet för oss i Sverige här?

Problemet för oss i tråden är att du har för svaga kunskaper.
Clarken37 skrev:
Varför tror du Huawei är svartlistade i typ hela västvärlden?
Lite oväntad kommentar i den här forumsdelen.

De flesta borde känna till att det installeras massor med växelriktare och optimerare som utvecklats och levereras av just Huawei.

Att Huawei fått problem har mer att göra med politik. Man slår till mot det kinesiska företag som varit mest framgångsrikt. Om det är rätt eller fel kan man diskutera. Men det här är väl fel tråd i alla fall. En nettoeffekt är att man i Kina lägger mycket krut på att göra sig oberoende av västerländska företag. Och givet att deras ekonomi är mycket mer marknadsekonomisk än vår i Europa och det är en stor marknad har vi bundit mycket ris på vår egen rygg. Ska vi klara konkurrensen måste vi vara minst lika marknadsekonomiska som man är i Kina. Och det finns inget som pekar på att EU går i den riktningen. Snarare i riktning mot Nordkorea.
 
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
el kommer ju inte bli billigare som man kan väl ta bort några år på ROI

höjer fastighetsvärdet?
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]
Ja då kan nog svenska kraftnät glömma att få tillgång till dessa balanstjänster.
 
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
Japp. Och batterilagringsinstallationer hos privatpersoner dör ut...
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Så urbota korkat!

Så för att få bidrag ska man köpa ett batteri som ska VASKAS hela vintern? Artikeln var för övrigt inte speciellt tydlig, men man får alltså inte ladda batteriet från nätet alls som jag förstod det.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D
S sandos skrev:
Så urbota korkat!

Så för att få bidrag ska man köpa ett batteri som ska VASKAS hela vintern? Artikeln var för övrigt inte speciellt tydlig, men man får alltså inte ladda batteriet från nätet alls som jag förstod det.
Håller med, än så länge vet vi ju inte vad detta betyder.
 
S sandos skrev:
Så urbota korkat!

Så för att få bidrag ska man köpa ett batteri som ska VASKAS hela vintern? Artikeln var för övrigt inte speciellt tydlig, men man får alltså inte ladda batteriet från nätet alls som jag förstod det.
Varken ladda från nätet eller mata in på nätet. Så vinterhalvåret när solen lyser stort med sin frånvaro så är ditt batteri en ren prydnad utan funktion.
 
S sandos skrev:
men man får alltså inte ladda batteriet från nätet alls som jag förstod det.
Nej, och det är inga nyheter men då säljs ju inga batterier om det framkommer. Men den 26/1 ska ju det komma en ny skrift om detta så avvakta den är mitt tips.
 
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]
Dock är nog detta en "gammal" nyhet som varit känd i några veckor.

Det levereras en del kritik mot tolkningen och även politiker är uppvaktade. Finns väl någon chans att man backar lite.
En tolkning kan väl vara att när ett lagringsbehov av egen el finns så får inte batteriet användas för ändra ändamål. Dvs på vinterhalvåret när man förbrukar upp all el som produceras så kan man leverera FCR-D tjänster.

M mortimer skrev:
Japp. Och batterilagringsinstallationer hos privatpersoner dör ut...
Det tolkas positivt av de som vill att staten skall sköta "elsystemet".
För dom är det bra att privata profitjägare regleras bort. Givet hur många det är som har "hjärtat till vänster" här i forumet är jag lite förvånad över att det inte kommer mer hurra-rop.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Finns det något annat sätt att hedga mot elräkningen? Alltså mer direkt investera i elpriset utan omvägen via elbolag.
Det finns t.ex. olika typer av börshandladefonder med den inriktningen (råvaran el) se mer på temat ETF:er och hitta rätt risknivå för dig. Det Går också i vissa fall för privatpersoner att handla el-certifikat dock är det ofta i större poster t.ex. minst 100 Tkr.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det tolkas positivt av de som vill att staten skall sköta "elsystemet".
För dom är det bra att privata profitjägare regleras bort. Givet hur många det är som har "hjärtat till vänster" här i forumet är jag lite förvånad över att det inte kommer mer hurra-rop.
Vi är ju ganska många som är kritiska till företeelsen solel på hemmanstaken med rätt att sälja till elnätet av rent ekonomiska, och samhällsekonomiska skäl, utan att för den sakens skull vara det minsta (parti)politiskt motiverade i vårt ställningstagande...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
TommyC och 3 till
  • Laddar…
D
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vi är ju ganska många som är kritiska till företeelsen solel på hemmanstaken med rätt att sälja till elnätet av rent ekonomiska, och samhällsekonomiska skäl, utan att för den sakens skull vara det minsta (parti)politiskt motiverade i vårt ställningstagande...
Haha, ja var och en till sitt, jag själv retar mig på ytterbelysning där glödlampan inte är avskärmad och därmed både lyser in hos folk och bländar.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vi är ju ganska många som är kritiska till företeelsen solel på hemmanstaken med rätt att sälja till elnätet av rent ekonomiska, och samhällsekonomiska skäl, utan att för den sakens skull vara det minsta (parti)politiskt motiverade i vårt ställningstagande...
Här uttalar du dig positivt om en reglering från överheten som begränsar människors möjligheter att göra affärer. Då har du gjort ett politiskt ställningstagande och positionerat dig åt sovjet-hållet.

Jag skulle snarare säga att det är många som är positiva till överheten och dess regleringar och inskränkningar i individernas frihet, som inte förstår hur lång till vänster dom befinner sig.
 
D daVinci skrev:
Här uttalar du dig positivt om en reglering från överheten som begränsar människors möjligheter att göra affärer. Då har du gjort ett politiskt ställningstagande och positionerat dig åt sovjet-hållet.
Va? Slå upp och lär dig om blandekonomi. Det finns ett ganska stort område mellan planekonomi å ena sidan, och komplett libertariansk laissez-faire.
D daVinci skrev:
Jag skulle snarare säga att det är många som är positiva till överheten och dess regleringar och inskränkningar i individernas frihet, som inte förstår hur lång till vänster dom befinner sig.
Vet inte ens hur jag skall börja förklara politiska och ekonomiska realiteter för dig...
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.