Vi har besökt ett av Smålandsvillans visningshus Villa Kalmar för att utvärdera hur ett hus från Smålandsvillan är i verkligheten och bedöma dess styrkor och svagheter, men också för att upptäcka eventuella lurigheter du behöver se upp med. Häng med på vårt test av Smålandsvillans Villa Kalmar.

Du kan läsa artikeln här: Test Smålandsvillan visningshus – styrkor, svagheter och vad du ska se upp med
 
"Total energianvändning inklusive hushållsel uppges till 6 300kWh/år." Låter väl ändå som extrema glädjesiffror om det skulle inkludera både värme och hushållsel?
 
  • Gilla
Hasse C och 8 till
  • Laddar…
Det där huset gav mig mest ångest.
 
  • Gilla
MasterP
  • Laddar…
S
E erikjakan skrev:
Det där huset gav mig mest ångest.
Varför det?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Varför det?
Otroligt fult överallt.
 
  • Gilla
Cheesen och 3 till
  • Laddar…
sedan måste man kunna skilja på totalentreprenad och delad entreprenad, det är två helt olika saker.
en är entreprenadform och den andra upphandlingform.

men andra ord kan man köpa en totalentreprenad som en delad entreprenad.
det är inte antingen eller.
 
Preppie Preppie skrev:
"Total energianvändning inklusive hushållsel uppges till 6 300kWh/år." Låter väl ändå som extrema glädjesiffror om det skulle inkludera både värme och hushållsel?
Det är nog med lucka upp och en övervåning som inte är uppvärmd.
Vi bor i ett Hjältevadshus som är väldigt likt detta detta. Bortsett att det är öppet till nock på övervåning, förhöjt väggliv samt enbart ett sovrum på nedervåningen. I övrigt i stort sett samma hus. Vi har haft mellan 5600kw/h och 6100kw/h per år sedan vi byggde 2019. Öppnat upp övervåningen och inrett denna sedan i somras men än så länge har inte förbrukningen dragit iväg speciellt mycket. Förväntar mig att hamna någonstans kring 6700-7000kw/h efter detta. Detta är blekinge
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Att man får lägga till 102 200kr för att få det enkla badrummet!? Det kan vara jag som har dålig koll men hur såg badrummet ut innan då. Detta ser ut att vara ett helt basic badrum utan något extra.
Är det bara vask och duschdraperi annars?
De tar ju bra betalt om de ska ha 9300kr för den torktumlaren..
 
  • Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
Saknas eller finns det trådat nätverk?
Bild på el-centralen saknas

Jag ger blanka f*n i att det saknas tavlor på väggarna, ge mig bild på el-centralen istället, vad är det för test familj som besökt visningshuset
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Kul med testet, men vilket tråkigt hus!

Små fönster, märklig asymmetri från utsidan sett.

”Tidlöst kök” skulle jag snarare påstå liknar kök från år 2000 i bästa fall. Sedan dess har tiden stått stilla i Sverige (även tydligt sett till majoritet nyproduktion brf:er). Likväl stilen och utförandet i badrummet. Laminatksiva och allmänt tråkig design för den summan? Billigt golv i tvättstugan (behövs ens en så stor tvättstuga?).

Kvaliteten på förfogar och andra detaljer är under all kritik. Att såga upp jämna kanter och säkra en snygg finish är ju basics.

Känns allt annat än övertygande, särskilt för det priset.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Väldigt belysande titt, tack för den!

Det säger ju ganska mycket att man ska ha tillval för 700 000 och ändå ha den standarden och den finishen, och ett ärligt talat skitfult hus med dålig planlösning.

Om det här är ett _visningshus_ och nivån inte är högre så blir man ju mörkrädd - vad händer i alla hus som allmänheten inte har tillgång till?

Om ens enda prioritet är att ha tak över huvudet så kanske detta är något, men så billigt är det inte - ca 27 tkr per kvm. Sen är ju frågan vad det kostar att inreda övervåningen - kan man göra det själv så blir det ju en helt annan prisnivå, men det är ju oavsett ändå ganska mycket pengar som ska till innan övervåningen är inredd enligt planritningen.
 
  • Gilla
MasterP och 1 till
  • Laddar…
1,5 plansvillor som är så där långa behöver takfönster på mitten av taket. Det vill man ju ha byggt från början. En väldans massa onödigt mek att göra det i efterhand.
 
Jag tycker att rubriken var missvisade, detta är ju de facto inte ett test av själva huset utan mer ett test av själva visningen som sådan, samt även lite småtittande på huset i fråga. Fokus är lite märkligt då man ger minus för en torktumlare som är något som många kanske inte ens vill ha. Att plåtdetaljerna är vita är väl också standard i dag, i alla fall på alla de visningshus jag besökt i mina dagar matchar man plåtdetaljer till husets kulör. Smålandsvillan har svart, vitt och alu att välja mellan för avvattning, samt vitt eller svart för fönsterbleck.

Vad alla tillval kostar ser man ju såklart enkelt i smålandsvillans husbyggare på nätet, så där är det ju inga konstigheter. Just klimatskalet finns inte med som tillval där vilket jag tycker är märkligt. Det är en relativt ny grej hos SMV, men ett minus att det saknas.

Att det inte går att få kostnad för grund och entreprenad är väl inget konstigt då alla tomter ser annorlunda ut. Säljaren kan ju bara svara på vad det kostade för just den tomt som huset står på, sen får man ta det därifrån.

/S
 
  • Gilla
SusoDus och 2 till
  • Laddar…
J Grisbacka skrev:
Det säger ju ganska mycket att man ska ha tillval för 700 000 och ändå ha den standarden och den finishen, och ett ärligt talat skitfult hus med dålig planlösning.

Om det här är ett _visningshus_ och nivån inte är högre så blir man ju mörkrädd - vad händer i alla hus som allmänheten inte har tillgång till?

Om ens enda prioritet är att ha tak över huvudet så kanske detta är något, men så billigt är det inte - ca 27 tkr per kvm. Sen är ju frågan vad det kostar att inreda övervåningen - kan man göra det själv så blir det ju en helt annan prisnivå, men det är ju oavsett ändå ganska mycket pengar som ska till innan övervåningen är inredd enligt planritningen
Jag måste få fråga, vad tycker du är dåligt med den planlösningen?

- Öppet kök-vardagsrum
- Stort tvättrum
- Två vettiga sovrum
- Stor toa/badrum

Det enda jag tycker är lite B är hallen, den hade man kunnat skippa och få större rum på framsidan, likt LB-hus gör på sina liknande hus, men annars känns planlösningen vettig. Andra hustillverkare har ju mer eller mindre kopierat den också utan att skämmas...

J Grisbacka skrev:
vad händer i alla hus som allmänheten inte har tillgång till?
Vad menar du med det? Husen byggs i fabrik, i färdiga moduler. Sen plastas de in och körs ut till byggplatsen, modulerna sätts på plats, el, vvs kopplas in, man lägger takpannor, sätter dit vindskivor och annat snickeri, sen städas huset och låses i väntan på slutbesiktning, och sen inflytt. Det tar några dagar till en vecka från leverans till färdigt för inflytt.

Smålandsvillan och liknande hus är såklart inget för de som vill ha det exakt som de vill, då anpassningsmöjligheterna är små. Men enkelheten i själva byggprocessen är väldigt bra, det tyckte vi i alla fall. Vi behövde inte ens städa huset, utan det var färdigstädat överallt, bara att bära in möblerna.

/S
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
W wimanx skrev:
Saknas eller finns det trådat nätverk?
Det sitter ett infällt garo-skåp med dubbla dörrar med dels husets elcentral och "multimedia", det är ett stjärnnät med färdiga uttag samt koax till samtliga husets rum. Här placeras även fiber-splittern.

/
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.