Hej har problem med värmen i huset, är 14 grader inomhus och fjärrvärmen matar bara ut 30 grader och elementen är ljumna. Varmvatten fungerar som det ska och inkommande fjärrvärme är riktigt varm(nästan het). är -20 ute och har ohm mätt utegivaren och jämfört med tabell och jag får det till att den fungerar (953 ohm vilket skulle motsvara -17 / -18 ).

Har testat vrida upp stora ratten (var det står +8) enligt bild men ingen skillnad. Samt luftat alla element flera ggr. ingen luft i systemet.

Någon som har några ideer?
 
  • Värmeregulator och rör för vattentemperatur i ett pannrum, instruktionslapp och installationsdelar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystemkontroller med mätare, rör, kablar och reglage i tekniskt skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsskylt för uppvärmningssystem med diagram, komponenter, reglage och textförklaringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gaspanna med rörsystem, mätare och komponenter för uppvärmning inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Noterar att du har 2 bars tryck i radiatorkretsen, det ska ligga på ca 1 bar. Kanske spelar detta in?

PS. Såg nu att det var 1,5 bar på ena bilden, fortfarande högt. Men fluktuerar det så mycket så skulle jag tagit en titt på expansionskärlet om det funkar som det ska.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Noterar att du har 2 bars tryck i radiatorkretsen, det ska ligga på ca 1 bar. Kanske spelar detta in?
Det låg på ungefär 1 bar innan men fyllde på lite då jag tänkte att det var problemet men ingen skillnad
 
Kolla även så du har en vettig kurva inställd i reglercentralen. Du behöver ha en manual till den för att se vilken meny du ska in i och vad de olika värdena motsvarar vad gäller kurva. Detta reglerar alltså hur pass varmt utgående radiatorvatten ska vara vid olika utetemperaturer.

Är denna kurva någorlunda ok inställd så skulle felet logiskt sett kunna vara att reglerventilen för utgående temp radiatorkrets inte svarar på styrningen från reglercentralen, alternativt att tempsensorn för detta inte fungerar. Jag säger "logiskt sett" eftersom jag egentligen inte vet något alls om just fjärrvärmecentraler och exakt vad de ingående komponenterna kallas...

På vår fjv-central byttes denna motordrivna reglerventil efter ca 15 års drift, det var just detta att den hade fastnat och inte längre kunde reglera. Shuntventil kanske det kallas? Vet för litet.

Någon annan som vet mer kan nog vägleda bättre!
 
H Harald Blåtumme skrev:
Kolla även så du har en vettig kurva inställd i reglercentralen. Du behöver ha en manual till den för att se vilken meny du ska in i och vad de olika värdena motsvarar vad gäller kurva. Detta reglerar alltså hur pass varmt utgående radiatorvatten ska vara vid olika utetemperaturer.

Är denna kurva någorlunda ok inställd så skulle felet logiskt sett kunna vara att reglerventilen för utgående temp radiatorkrets inte svarar på styrningen från reglercentralen, alternativt att tempsensorn för detta inte fungerar. Jag säger "logiskt sett" eftersom jag egentligen inte vet något alls om just fjärrvärmecentraler och exakt vad de ingående komponenterna kallas...

På vår fjv-central byttes denna motordrivna reglerventil efter ca 15 års drift, det var just detta att den hade fastnat och inte längre kunde reglera. Shuntventil kanske det kallas? Vet för litet.

Någon annan som vet mer kan nog vägleda bättre!
Ställdon är kanske rätt ord.
Kan TS hör om det öppnar eller stänger i mellan åt, brukar höras som ett klickljud
 
Exakt, minns nu att rörmokaren som fixade detta sa just "ställdon". Kollade på TS bilder men kunde inte hitta just denna komponent, en liten låda med en motordriven ratt på som vrider sig litet då och då styrd av reglercentralen.

Möjligen finns en mekanisk motsvarighet till denna långt ner i bild med ett spiralformigt givarrör anslutet?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Exakt, minns nu att rörmokaren som fixade detta sa just "ställdon". Kollade på TS bilder men kunde inte hitta just denna komponent, en liten låda med en motordriven ratt på som vrider sig litet då och då styrd av reglercentralen.

Möjligen finns en mekanisk motsvarighet till denna långt ner i bild med ett spiralformigt givarrör anslutet?
Ett pannrum med uppvärmningssystem, rör, mätare och en cirkulationspump. Blå pilar målade på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp, jag förväxlade med varmvattensdelen.

Grunkan du pekar ut där har en motordriven ratt som ska röra sig litet fram och tillbaks på styrning från styrenheten. Man kan nog prova att skruva litet försiktigt manuellt på den och se om den kan lirkas igång, om den nu fastnat. Aktuell enhet ser väldigt gammal ut kan jag tycka, jfr hur motsv grunka ser ut på vår fjv-central.
 
Vrid vredet med - 8 och +8 till - 8 sen till +8 då ska ställdonet rör sig 90 grader, ställdonet är den vita delen under vita mätaren. I reglercentralen, den vita uppe till vänster, bakom luckan nertill så är det två inställningar, den högra vad står den på, var ilandet är du

EDIT såg nu att den står på 1,2
Ett foto på den vita under mätaren är bra
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Bra idé att försöka provocera ställdonet att röra på sig. rör den sig inte är det dags att byta ut.

Våran röris hade inget nytt ställdon på lager så vi fick klara oss med att sköta detta ställdons arbete manuellt under några dagar via en manuell ventil han installerade... det var inte helt lätt att få tempen att hålla sig inom rimliga gränser kan jag säga :)

Bara som jämförelse: nu vid -8 ute så skickar vår fjv-central ut 50-gradigt vatten i radiatorsystemet, precis som det ska enligt inställd kurva. Såg i snabbguiden TS skickade med att det finns en liten bruksanvisning till reglercentralen innanför locket, där borde det stå vilken meny och vilka värden man bör ha på tempkurvan.
 
Tack för alla svar, är det själva ratten under ställdonet som ska röra sig? i vilket fall som helst händer inget i ställdonet när jag ändrar mellan -8 och +8
 
Ett foto på den är bra, prova med att ställa ratten på hand och se om den rör sig, när du ändra från minis till plus.
 
Man kan trycka in den gummiklädda knappen på ställdonet och vrida det manuellt. Skickar den ut mer värme då?
Har du kollat så att cirkulationspumpen snurrar?
Visst har du haft cirk-pumpen avslagen när du luftat?

Har värmen fungerat tidigare?
 
M
H hobbyvvs skrev:
Tack för alla svar, är det själva ratten under ställdonet som ska röra sig? i vilket fall som helst händer inget i ställdonet när jag ändrar mellan -8 och +8
Hej!
Ja, ratten under ställdonet roterar när den ökar eller minskar. Det kan dock gå ganska långsamt. Prova att hålla in knappen på ställdonet och rotera manuellt. Du kommer att höra när flödet i röret ökar. När du brusigt och släpper knappen kommer automatiken börja rotera tillbaka till det läge den vill ha. Vill du ha kvar den i ditt manuella läge flyttar du från ”sol” till ”hand” på reglercentralen


Du har väl ingen innomhhusgivare inkopplad? Då styr den på den.
Kombimodellen av tryck/tempmätare som du har är vanligt att den pajar och visar fel så lita inte på den, känn med handen.
 
M mecklarn skrev:
Du har väl ingen innomhhusgivare inkopplad? Då styr den på den.
Nja, en ECL100M kan inte bara styra på innegivaren, utegivaren är alltid huvudstyrande, innegivaren är bara referensgivare.

Med innegivare så kommer "0" på stora reglaget att motsvara 20⁰.
Svensk instruktionsmanual, Danfoss-ECL-100, temperaturinställningsanvisningar, diagram, text, gråskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.