Hej!

Jag ska ge mig på att första gången bygga in garderober i hallen och jag har några frågor. Upplever att alla guider som finns gör på lite olika sätt...

1. Vi har 240cm takhöjd. Vi har PAX-stommar som är 236ish. När jag mäter från kant till tak så är det 2,5cm. De står då på golv. Ser att många bygger stommar med reglar både över och under garderober. Kan jag bygga in en garderob på detta sättet så att det blir snyggt ändå, trots att det är lite mellan garderob och tak och den står på golvet?

2. Vad ska jag använda för att "klä in" garderoben med? Gips eller mdf?

3. Hur målar jag lättast stommarna och dörrarna då de är folierade eller lackade? Vilken grund/färg och bearbetning behövs?

Tack på förhand!
 
  • Öppet skåp med lådor, hyllor, saker inuti, belyst, heminredning, dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A andnel skrev:
Hej!

Jag ska ge mig på att första gången bygga in garderober i hallen och jag har några frågor. Upplever att alla guider som finns gör på lite olika sätt...

1. Vi har 240cm takhöjd. Vi har PAX-stommar som är 236ish. När jag mäter från kant till tak så är det 2,5cm. De står då på golv. Ser att många bygger stommar med reglar både över och under garderober. Kan jag bygga in en garderob på detta sättet så att det blir snyggt ändå, trots att det är lite mellan garderob och tak och den står på golvet?

2. Vad ska jag använda för att "klä in" garderoben med? Gips eller mdf?

3. Hur målar jag lättast stommarna och dörrarna då de är folierade eller lackade? Vilken grund/färg och bearbetning behövs?

Tack på förhand!
1. Varför behöver du bygga in dem, det ser ju bra ut som det är? Är det större avstånd till vägg på vänster sida? Jag skulle känna att en inbyggnad blir lite malplacerad med tanke på storleken på garderoberna i förhållande till utrymmet.
2. Planhyvlat hade jag använt när det är så tight.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
K Kane skrev:
1. Varför behöver du bygga in dem, det ser ju bra ut som det är? Är det större avstånd till vägg på vänster sida? Jag skulle känna att en inbyggnad blir lite malplacerad med tanke på storleken på garderoberna i förhållande till utrymmet.
2. Planhyvlat hade jag använt när det är så tight.
Hej!

Jag inser att det inte är en så talande bild. Det är mer utrymme på andra sidan så jag kommer skjuta garderoberna i sida för att det ska kännas inbyggt på sidan som syns på bilden. Vi vill inte ha skjutdörrar som idag utan vanliga dörrar.
 
A andnel skrev:
Hej!

Jag ska ge mig på att första gången bygga in garderober i hallen och jag har några frågor. Upplever att alla guider som finns gör på lite olika sätt...

1. Vi har 240cm takhöjd. Vi har PAX-stommar som är 236ish. När jag mäter från kant till tak så är det 2,5cm. De står då på golv. Ser att många bygger stommar med reglar både över och under garderober. Kan jag bygga in en garderob på detta sättet så att det blir snyggt ändå, trots att det är lite mellan garderob och tak och den står på golvet?

2. Vad ska jag använda för att "klä in" garderoben med? Gips eller mdf?

3. Hur målar jag lättast stommarna och dörrarna då de är folierade eller lackade? Vilken grund/färg och bearbetning behövs?

Tack på förhand!
1. Ja inga problem, strunta i att ställa garderoben på reglar och kör planhyvlat över, på sidan och under dörr så kommer du få en bra känsla. Minns jag rätt passar 21 mm planhyvlat bra till detta.
2. Planhyvlat
3. Sandpapper, häftgrund, snickerifärg

Så har jag gjort när jag gjort exakt samma projekt som du nu vill göra. Bilden är från bygget innan jag var klar men du får en känsla för resultatet.
 
  • Ett rum med grå skjutdörrsgarderob till höger, vit dörr till vänster, mörkt golv, ljus vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
1. Ja inga problem, strunta i att ställa garderoben på reglar och kör planhyvlat över, på sidan och under dörr så kommer du få en bra känsla. Minns jag rätt passar 21 mm planhyvlat bra till detta.
2. Planhyvlat
3. Sandpapper, häftgrund, snickerifärg

Så har jag gjort när jag gjort exakt samma projekt som du nu vill göra. Bilden är från bygget innan jag var klar men du får en känsla för resultatet.
Ah jag fattar! Gött! Vad har du använt för dörrar? hur har du gjort med sidorna på garderoben?
 
Men det är väl klart garderoben ska byggas in. Vill du presentera din garderob som en naken ikea-möbel? Att låta garderoben få ett rum är det snyggaste. Garderoben ska absolut ha luft omkring sig.
 
A andnel skrev:
Ah jag fattar! Gött! Vad har du använt för dörrar? hur har du gjort med sidorna på garderoben?
Stommarna är 75 cm men jag har använt dörren som heter Forsand 50 cm så har jag kapat dörrarna till ca 37.5 cm så de ska passa.

Dörrarna är 18mm så jag har använt planhyvlat och fäst i stommen. På sidan mot väggen är det bara att fästa i stommen, på andra sidan har jag satt en regel bakom så jag hade ngt att fästa den planhyvlade i. Hur brett är ditt ”hål” där du ska sätta garderoberna?
 
  • Ljusgrå garderob med tre dörrar och gyllene handtag mot mörkgrå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett par grå skåpdörrar med guldhandtag på en mörk kakelgolv bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
Tack för inputs! Det är ett ganska stort område, men jag ska bygga en bänk vid sidan om också. Det låter som att planhyvlat är vägen att gå. Men varför det istället för gips? Spacklar du det planhyvlade innan målning?
 
A andnel skrev:
Tack för inputs! Det är ett ganska stort område, men jag ska bygga en bänk vid sidan om också. Det låter som att planhyvlat är vägen att gå. Men varför det istället för gips? Spacklar du det planhyvlade innan målning?
Jag väljer det för att det blir snyggare, raka kanter, inte lika stötkänsligt. Jag spacklar skarvarna mellan de planhyvlade brädorna men inget annat.

Ska du ha en bänk på sidan hade jag köpt en stor skiva tex. hyllplan med rätt mått som täcker hela sidan på garderoben och limmat fast på sidan. På bilden nedan har jag gjort så, superenkelt och går fort och man får direkt raka fina kanter.
 
  • Ett arbetsrum med garderober, skrivbord, stol, hyllor och leksaksbilar. Neutralt färgschema. Modernt och minimalistiskt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BostadsBubbel och 1 till
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Jag väljer det för att det blir snyggare, raka kanter, inte lika stötkänsligt. Jag spacklar skarvarna mellan de planhyvlade brädorna men inget annat.

Ska du ha en bänk på sidan hade jag köpt en stor skiva tex. hyllplan med rätt mått som täcker hela sidan på garderoben och limmat fast på sidan. På bilden nedan har jag gjort så, superenkelt och går fort och man får direkt raka fina kanter.
Snyggt! Du menar att du ”byggt på” väggen till garderoben så att den blir tjockare och sen fäst skrivbordet i denna?

Hur har det funkat med öppning av dörrar? Bör jag tänka på att inte lägga det planhyvlade för tajt med risk för att dörren tar i?
 
A andnel skrev:
Snyggt! Du menar att du ”byggt på” väggen till garderoben så att den blir tjockare och sen fäst skrivbordet i denna?

Hur har det funkat med öppning av dörrar? Bör jag tänka på att inte lägga det planhyvlade för tajt med risk för att dörren tar i?
Exakt. Om jag minns rätt är stommen i PAX 58 cm djup. Då är skivan jag satt på ca 60 cm. De två extra centimetrarna är för att skivan ska liva med dörren när den är stängd. Du får kolla måtten själv så det passar med den dörr du använder.

Du kan sätta skivan direkt på stommen, det är inga problem med att öppna.
 
Hej igen

Nu ska jag åka iväg och köpa prylar men en sak slår mig:
Det planhyvlade finns inte i 18mm tjocklek så jag får köpa hyllplan och kapa dem istället. Bör jag köpa trärent eller redan målad i typ vit? Vad är mest jobb? Jag ska ju ändå måla själva stommarna så känns som att jag lika gärna kan köpa dessa i vit också...
 
A andnel skrev:
Hej igen

Nu ska jag åka iväg och köpa prylar men en sak slår mig:
Det planhyvlade finns inte i 18mm tjocklek så jag får köpa hyllplan och kapa dem istället. Bör jag köpa trärent eller redan målad i typ vit? Vad är mest jobb? Jag ska ju ändå måla själva stommarna så känns som att jag lika gärna kan köpa dessa i vit också...
Även om dörren är 18mm så brukar det bli en liten glipa när man stänger dörren så 21 mm har funkar för mig.

Både målad och omålad fungerar, det blir bara lite olika tillvägagångssätt när du målar beroende på vilket du köper.
 
Okej. Tack för alla hjälpsamma svar! Du har ju gjort det väldigt fint, så det är lika bra att ta erfarenheten :)
Har du även fäst de få reglar du satt upp på väggen i sidan eller är de bara fästa mot garderobsstommen och ”vilar” mot väggen?

Hur fick du det planhyvlade helt slätt? Eller ser man träådringen fortfarande?
 
A andnel skrev:
Okej. Tack för alla hjälpsamma svar! Du har ju gjort det väldigt fint, så det är lika bra att ta erfarenheten :)
Har du även fäst de få reglar du satt upp på väggen i sidan eller är de bara fästa mot garderobsstommen och ”vilar” mot väggen?

Hur fick du det planhyvlade helt slätt? Eller ser man träådringen fortfarande?
Förstår inte riktigt första frågan tyvärr men reglarna har jag skruvat fast i stommen på garderoben. Var det svar på frågan? Du kan såklart alltid återkomma när du bygger garderoberna så kan vi diskutera under tiden.

De planhyvlade är helt släta från börja så det räcker med en grundmålning + 2 med snickerifärg så brukar det bli bra. Då syns ingen ådring i träet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.