Jag håller med tidigare skribenter, släpp det här om du ska flytta. Det kommer att kosta miljoner att åtgärda problemen och du vill inte ha en mer lån i föreningen när du ska sälja.

Att ni medlemmar förklarat krig mot varandra och tillsammans försöker frysa ner huset genom att stänga av element är inte ett bra tecken.
 
C cotillion skrev:
Jag håller med tidigare skribenter, släpp det här om du ska flytta. Det kommer att kosta miljoner att åtgärda problemen och du vill inte ha en mer lån i föreningen när du ska sälja.

Att ni medlemmar förklarat krig mot varandra och tillsammans försöker frysa ner huset genom att stänga av element är inte ett bra tecken.
Släppa om jag ska flytta? Överväger att sälja ja. Men felet, då vetskap om det finns måste åtgärdas. Annars kan jag inte sälja ändå. Kan heller inte sälja med den elkostnaden "felet" genererar utan att förklara varför kostnaden är vad den är.

Och kriget du nämner känner jag inte till. Inget krig här. Finns en dialog med föreningen/styrelse som VET att problematiken finns. Finns inte heller ngn gemensam agenda att frysa ner huset. Vart kommer det ifrån?
Jag har sagt att det finns äldre som stänger av värmen för att spara pengar. Inget annat.
 
Om några av er stänger av värmen för att spara pengar så kyler ni ner huset så att de medlemmar med värmen på får betala ännu mer.

Hur tänker du att "föreningen" ska åtgärda de här problemen i samtliga lägenheter? Hur mycket kan du acceptera att avgiften ska höjas för att åtgärda problemen?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D digg75 skrev:
Släppa om jag ska flytta? Överväger att sälja ja. Men felet, då vetskap om det finns måste åtgärdas. Annars kan jag inte sälja ändå. Kan heller inte sälja med den elkostnaden "felet" genererar utan att förklara varför kostnaden är vad den är.

Och kriget du nämner känner jag inte till. Inget krig här. Finns en dialog med föreningen/styrelse som VET att problematiken finns. Finns inte heller ngn gemensam agenda att frysa ner huset. Vart kommer det ifrån?
Jag har sagt att det finns äldre som stänger av värmen för att spara pengar. Inget annat.
Då får du kandidera till en styrelsepost och se till att fastigheten förvaltas och driftas på bästa sätt.
Att gnälla på att grannarna har valt att ha svalt i sina lägenheter tjänar inget till, om ni bekostar värmen enskilt via direktverkande elradiatorer är det helt naturligt att den enskilde väljer att värma det när det som behövs om man har råd till det.
 
D digg75 skrev:
Då är det konstaterat att golven på bottenvåningen är oisolerade.
Fastigheten står på en betonggrund och betongplank. Ovanpå det byggnaden i trä.
Så på betongen, platonmatta och sedan är det tomt upp till golvspån och golv.
Nu är det ju ytterst beklagligt om huset är byggt utan isolering i golvet. Men vad menar du att ni som förening skall göra åt det? Om det finns andra problem med isoleringen som är rimliga att åtgärda är det väl bättre att du koncentrerar dig på dem. Har du några svar från styrelsen än?
 
D digg75 skrev:
Släppa om jag ska flytta? Överväger att sälja ja. Men felet, då vetskap om det finns måste åtgärdas. Annars kan jag inte sälja ändå. Kan heller inte sälja med den elkostnaden "felet" genererar utan att förklara varför kostnaden är vad den är.

Och kriget du nämner känner jag inte till. Inget krig här. Finns en dialog med föreningen/styrelse som VET att problematiken finns. Finns inte heller ngn gemensam agenda att frysa ner huset. Vart kommer det ifrån?
Jag har sagt att det finns äldre som stänger av värmen för att spara pengar. Inget annat.
Tror att det var ett försök till att skämtsamt skiva situationen du befinner dig i på det sättet.
Ur husets och ur skämtsam synvinkel har ju alla?? boenden (pga höga elkostnader) skruvat ned värmen i div rum etc etc och där ju nu nästan som medlemmarna förklarat "energi" kring mot varandra för att "nånannan"(tm) ska ta kostnaden samt underförstått försöker få huset att bli en igloo ;)

Att det egentligen inte är så har ju som inte med humor biten att göra.

Oavsett tråkig situation du sitter i. Har tyvärr ingen bra lösning annan än den du redan varit inne på.
Gemensam el för alla, som sen delas upp per kvm och vardera lgm betalar för sina kvm
 
  • Gilla
digg75
  • Laddar…
TRJBerg
Ytterst märkligt bygge. Vore intressant att få veta mer bygget och vem som byggde.
Helt otroligt att man byggde utan isolering i byggnadens grund år 2008.
Var i Sverige är det här?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ytterst märkligt bygge. Vore intressant att få veta mer bygget och vem som byggde.
Helt otroligt att man byggde utan isolering i byggnadens grund.
Mycket märkligt.

Byggare var Alliance Fastighetsutveckling.
Bolaget låg under rekonstruktion samma år som detta byggdes och färdigställdes 2008.
 
Claes Sörmland
TRJBerg TRJBerg skrev:
Var i Sverige är det här?
Vallentuna, tillsammans med grannkommunen Upplands Väsby känt som Stockholms Sibirien. De har växtzon 4 där för trädgårdsodlingen medan det annars är zon 2 närmare Stockholm.
 
  • Gilla
digg75
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
e har växtzon 4 där för trädgårdsodlingen medan det annars är zon
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vallentuna, tillsammans med grannkommunen Upplands Väsby känt som Stockholms Sibirien. De har växtzon 4 där för trädgårdsodlingen medan det annars är zon 2 närmare Stockholm.
Stämmer bra det. Köldhål...
 
Claes Sörmland
D digg75 skrev:
Mycket märkligt.

Byggare var Alliance Fastighetsutveckling.
Bolaget låg under rekonstruktion samma år som detta byggdes och färdigställdes 2008.
Hur ser energideklarationen ut för detta hus? Ska sitta anslagen i trapphuset och finna som en del av prospektet när du köpte.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur ser energideklarationen ut för detta hus? Ska sitta anslagen i trapphuset och finna som en del av prospektet när du köpte.
Energiklass D
Prestanda 91 kWh/m2 och år.
 
Claes Sörmland
D digg75 skrev:
Energiklass D
Prestanda 91 kWh/m2 och år.
Så din lägenhet borde dra 8256 kWh per år. Alltså kosta kring 25000 kr per år i el (3 kr/kWh alla kostnader inkluderat), de stora räkningarna på vintern.

Om dina närmsta grannar inte värmer och om trapphuset inte värms kan du nog lägga på 20% eller nåt. Så kanske 30000 kr om året för 22 grader C.

Nu har jag inte räknat med värmeenergin som ventilationen tillför din lägenhet.
 
  • Gilla
digg75
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så din lägenhet borde dra 8256 kWh per år. Alltså kosta kring 25000 kr per år i el (3 kr/kWh alla kostnader inkluderat), de stora räkningarna på vintern.

Om dina närmsta grannar inte värmer och om trapphuset inte värms kan du nog lägga på 20% eller nåt. Så kanske 30000 kr om året för 22 grader C.
Jag kommer att landa på ca 23-25.000 kr på helåret. Vet exakt i Februari.
Denna månad kostar 3000 kr.
Håller 18 på elradiatorerna dagtid och 21 kväll/natt. 22 kväll/natt när det varit extremt kallt.

Trapphuset håller i skrivande stund +9 grader
 
Claes Sörmland
D digg75 skrev:
Jag kommer att landa på ca 23-25.000 kr på helåret. Vet exakt i Februari.
Denna månad kostar 3000 kr.
Håller 18 på elradiatorerna dagtid och 21 kväll/natt. 22 kväll/natt när det varit extremt kallt.

Trapphuset håller i skrivande stund +9 grader
Så energideklarationen verkar vara legit. Kan du se i kWh vilken årsförbrukning du troligen landar på. Bättre att jämföra detta istället för elpriset som svänger upp och ned som en jojo.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.