MultiMan
M myrstack skrev:
Ett gäng Trangia's ska väl normalt ligga och skräpa bara-i-fall...

Har ett extremt opraktiskt Trangia Mini med spritbrännare som mer är nostalgi än användbart och ett Trangia 27 med Duossalkärlen. Inte non-stick men enklare att diska enligt mig än alu. Detta med gasbrännare med sprit som backup. Detta är väl en bra sak givet den oranga boken och vad nu MSB tycker att man bör ha för förmåga.

Kör normalt min 27:a på alla utflykter som innebär mer än mig själv. Är jag ensamt blir det något mindre kök med kärl i nonstick med heat exchanger för att spara på gas, korta uppvärmningstiderna och bara behöva en lättare avsköljning. Optimus Crux med HE-Weekend för närvarande
Trangia mini är väldigt användbart så länge man använder någon form av vindskydd, vilket denna kanal har visat många gånger:

 
hsd
MultiMan MultiMan skrev:
Pratar vi Trangia eller annat kök som använder EN417-gänga så är det t ex Primus sommargas som är i stort sett ren butan och funkar väl inte ens ner mot nollan. Dock har deras vintergas mycket mer propan och en veckad pappersinsats som ökar ytan och gör att den ska fungera ner till -20C eller t o m lite mer. Det räcker för de flesta. Den röda som väl är den mest sålda här passar ett rätt brett område.

[bild]
Det finns flera olika, men det är de som går på butan som inte klarar låga temperaturer
Propan, det som vi är vana vid under namnet gasol, fungerar bra även i låga temperaturer
 
H Hybro skrev:
Vilka erfarenheter har Ni av ett sådant?
Har använt Trangia med T-röd sedan mitten av 90-talet och tycker det fungerar bra. Det tar lite tid att koka men man måste ända vila lite vid vandring eller dylikt. Vid en nödsituation hemma så är det inte heller så viktigt att det går snabbt att laga mat.
 
Redigerat:
  • Gilla
moloko
  • Laddar…
L lob skrev:
Måste väl vara en av Sveriges mest beprövade industriprodukter. Praktiskt med gasoltillsats så man inte behöver riskera att kontaminera maten med rödspritssmak. Dessutom enklare. Om man inte förbrukat all rödsprit/metanoli den konventionella brännaren så ska den ju hällas bort eller hällas tillbaka i flaskan.
Har aldrig känt någon smak av rödsprit.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Blanda i 10% vatten i etanolet så sotar det mindre.
Jag har hellre bättre effekt och lite sot.
 
Jag har köpt på mig 5 liter T-röd till mitt Trangia. Igår beställde jag även deras gasbrännare samt ska köpa hem någon gasflaska. Vid en kris borde det vara bra att kunna använda flera olika bränslen beroende på tillgång. Trangias gasbrännare fungerar endast med mindre engångsflaskor med ”Lindal Valve”. Någon som vet om det finns adapter så att andra flaskor går att använda? Det vore smidigt att kunna använda alla vanligt förekommande flaskor beroende vad som finns att tillgå.
 
D DE73 skrev:
Trangias gasbrännare fungerar endast med mindre engångsflaskor med ”Lindal Valve”. Någon som vet om det finns adapter så att andra flaskor går att använda?
Vad är det för flaskor du tänkte dig? De återfyllningsbara flaskorna brukar vara för propan medan engångsflaskorna innehåller butan eller olika blandningar. Det kanske går att göra en adapter. Men det är inte säkert att brännaren fungerar som avsett på propan.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vad är det för flaskor du tänkte dig? De återfyllningsbara flaskorna brukar vara för propan medan engångsflaskorna innehåller butan eller olika blandningar. Det kanske går att göra en adapter. Men det är inte säkert att brännaren fungerar som avsett på propan.
Jag har precis beställt gasbrännare så har ingen kunskap om gas. Min tanke var att i kris kunna använda vilken flaska som helst. Men om inte gasen är rätt så spelar det ingen roll om man har en adapter.

Primus har några adaptrar:

https://primusequipment.com/sv-se/products/adapter-m16x1-5

https://primusequipment.com/sv-se/products/adapter-din-combi-tupike-kinjia-kuchoma

https://primusequipment.com/sv-se/products/lindal-valve-adaptor-for-3501-4400-2202-2206-2207

https://primusequipment.com/sv-se/products/m14x1-5-adaptor-for-3501-4400-primus

Tex flaska 2012 verkar vara vanlig och lite större än engångsflaskorna. Jag ska skicka ett e-post till Trangia och fråga.

Här är vad Trangia skriver om brännaren.
https://trangia.se/shop/gasbrannare-gb74/
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Vilka erfarenheter har Ni av ett sådant?
Smidig, och är van vid o köra med sprit, finns sådan som inte luktar, o sotar mindre, och jag lärde mig snabbt mängder man behövde fylla på osv, men kunde ju vara ute på fjälltur o resor en vecka så man hade mkt med tid lära sig, är dessutom van o göra upp eld ifrån scouterna.

Håller med om att T-sprit med vatten fungerar fint, lättast o ha hemma.

Gasol är ofta enklare för de flesta, men jag föredrog o ha trangia o sprit med mig på längre turer.

Och rekar helst orignal, kostar inte så mkt begagnad, har sett ifrån Biltema o en till där kopian var för dåligt gjord.
 
Har ett Trangia 25 som fått genomgå en liten modifikation för att kunna montera en Optimus Optifuel-brännare. De heter något annat idag och har blivit svindyra...

Jag kör på akrylatbensin/aspen men går att köra på nästan vilken brännbar vätska som helst. Väsnas en del från början men har köpt till en "ljuddämpare" så man kan koka morgonkaffet utan att väcka alla omkring.

Betydligt snabbare än sprit, går att reglera effekten och funkar lika bra oavsett temperatur.

Lite meckigt att tända och lite otäckt med trycksatt bensin kan tyckas men funkar riktigt bra 👌

Tar en halvtimma ungefär att göra pasta och skinksås för 4 man.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
H Hampus A skrev:
Har ett Trangia 25 som fått genomgå en liten modifikation för att kunna montera en Optimus Optifuel-brännare. De heter något annat idag och har blivit svindyra...

Jag kör på akrylatbensin/aspen men går att köra på nästan vilken brännbar vätska som helst. Väsnas en del från början men har köpt till en "ljuddämpare" så man kan koka morgonkaffet utan att väcka alla omkring.

Betydligt snabbare än sprit, går att reglera effekten och funkar lika bra oavsett temperatur.

Lite meckigt att tända och lite otäckt med trycksatt bensin kan tyckas men funkar riktigt bra 👌

Tar en halvtimma ungefär att göra pasta och skinksås för 4 man.
Vad är billigaste sättet att konvertera Trangia till multifuel?
 
H Hybro skrev:
Vilka erfarenheter har Ni av ett sådant?
Då tråden ligger under Prepping/Survivalism så tänkte jag svara utifrån det.

Trangiaköket är riktigt bra ur det hänseendet då bränslet är billigt, och inte har jättehög effekt med spritbrännaren. Man minskar risken att förgifta sig själv i ett slutet utrymme, som man ofta vill ha för att bibehålla värme. Samtidigt ger köket ändå lite värme. Ett annat plus är att om man vill laga mat så upplever jag den mindre effekten som någonting positivt så länge man har tid. Lättare att hålla koll på maten utan att bränna den. Att vissa säger att maten smakar sprit osv beror ofta på att man haft sprit i brännaren under transport av köket, där det stundvis legat på sidan eller upp och ned. I en preppingsituation så blir inte det ett problem.

Ska man däremot ut på fjället/resa så skulle jag välja en gasbrännare istället.
 
D DE73 skrev:
Vad är billigaste sättet att konvertera Trangia till multifuel?
Billigaste officiella sättet är väl att hitta en begagnad optimus Nova med adapter för montering. Även en Nova kan ju vara rätt dyr dock begagnad men runt tusenlappen borde gå att hitta

Med en viss nivå av händighet går det ju annars att konvertera de flesta multibränslebrännarna som har tillräckligt liten diameter men ev måste man modifiera basen en aning för vred, slang och infästning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.