A alfista skrev:
Har kikat lite på det, men det tråkiga är ju att i hus byggda på denna sida 60-talet så sitter brytare ofta i "navelhöjd" snarare än "ögonhöjd".
Ja samma hos mig.
Den kommer sitta innanför dörren och styra utebelysning och öppna garageporten
Iövrigt blir det nog svårt att lösa detaljer om temperatur etc
 
Man borde kanske sätta mer pungdosor så det finns plats för div grejer
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Man borde kanske sätta mer pungdosor så det finns plats för div grejer
Jag sätter istället in riktigt djupa dosor när jag öppnar upp. Men resultatet är detsamma - mer utrymme.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag sätter istället in riktigt djupa dosor när jag öppnar upp. Men resultatet är detsamma - mer utrymme.
Vilka kör du med då?
Hade nån grön för enkel gips med utskruvbar ring som var rätt djup och 4kantig
 
nino nino skrev:
Vilka kör du med då?
Hade nån grön för enkel gips med utskruvbar ring som var rätt djup och 4kantig
Nu blev det många krav på en gång...
...jag brukar gå in på Bauhaus eller Hornbach och välja efter projektet jag har för dagen. Utskruvbar ring behöver jag ytterst sällan.

Ofta blir det dock senildosor (rotdosor) då jag ofta drar rör i befintliga väggar utan att öppna dem (exempelvis för nätverk, eller förstärkning av elnätet från andra sidan väggen).
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
B
Tips är ju att dokumentera vart puckarna sitter i en pärm, eller liknande om man sprider ut många puckar på dolda ställe . När man kommer upp I lite större antal puckar, så inser man ju att det dinns fördelar med lite dokumentation vid felsökning.
 
  • Gilla
leby och 1 till
  • Laddar…
Walle85
Jag har kört Schneiders bigbox dosor på alla ställen vi har strömställare. Dock är det ändå lite för tajt med 3 puckar och alla kablar det innebär om man har en trippelbrytare installerad.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Jag har kört Schneiders bigbox dosor på alla ställen vi har strömställare. Dock är det ändå lite för tajt med 3 puckar och alla kablar det innebär om man har en trippelbrytare installerad.
Ja det var det jag hade sist
 
P Pin skrev:
Puckar kan man smyga in i efterhand utan att involvera HSB.
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Det kan finnas beslut som HSB kan anse vara viktigare
HSB???
 
Hon Som Bestämmer
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Hon Som Bestämmer
Hen? H*n?
Vi måste väl vara PK...
 
  • Haha
noone70
  • Laddar…
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
@davidzki - hoppas du har lagt en rejäl budget på nöjeskontot för det där kommer kosta 😬

Personligen skulle jag fokusera på hub:en och hur jag vill sköta mitt system, och sedan låta det styra resten av implementationen av infrastruktur.
Vad är en rejäl budget? 😅
 
D davidzki skrev:
Vad är en rejäl budget? 😅
Större än veckopengen man kan smussla undan utan att HSB reagerar.
 
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Hen? H*n?
Vi måste väl vara PK...
Nej!
 
  • Gilla
  • Älska
noone70 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag som har flera olika teknologier inne i huset (bland annat två ZigBee-nät) menar att WiFi är klart bäst om man bara har byggt det med bra täckning. Det skall helst ha ett eget SSID dock då många WiFi-enheter inom IOT har gamla standarder. Jag kör med 2,4 GHz till IoT och har ett separat nät (och router) till detta också. Kör mobiler mm enbart på 5GHz.

Skall man få bra zigbee eller BT-täckning så måste man ju ha placerat ut enheter som kan routa trafiken tillräckligt nära de enheter som behöver få kontakt.
Ja? Tror du att det blir för få Zigbee-noder ifall man sätter 1 i varje fall, i varje rum? Lämpligen för huvudbelysningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.