1 467 149 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det trista med tesla är väl att de inte har "lokala åf" som skulle kunna lägga till rostskydd på alla svenska bilar...dof skrev:
Vissa andra bilar har väl haft ungefär lika uselt rostskydd? Det man sett på andra usla konstruktioner är at det håller 4-6 år innan det börjar synas i skärmkanter och sparklådor, och ett par år till innan det börjar försvaga kostruktionen och till sist spruta in i balkar så det är frågan om månader till bilen är skrotningsmogen? 10 år innan det blir underkänt på besiktning?
Jag brukade t.o.m. skumma igenom instruktionsboken när jag hade hyrbil i tjänsten ibland förut.Fairlane skrev:
Idag saknar väl många bilar fysisk instruktionsbok dock, vilket är lite trist.
Men visst stämmer det att många inte har koll på alla funktioner i bilen. Ibland när jag åker med nån blir jag nyfiken på nån knapp och frågar vad den är till för, och ofta blir svaret "Jag vet inte".
När jag besiktigade bilen (tror det är två år sen) så var besiktningskillen förvånad över att jag visste att om man vrider knoppen för att justera sidospeglarna 180 grader så slår man på värmen i dem.
Om kommunen inte stått för bensinmackar förut, varför ska de stå för laddstolpar nu?H HenrikHuslöse skrev:
Gatubelysning sätts väl normalt upp redan när vägen byggs. Dessutom sitter de ofta på "utsidan" av trottoaren, där det inte är så lämpligt att sätta laddstolpar (om man inte vill att folk som går på trottoaren ska snubbla på kabeln eller trampa sönder den).
Vet inte hur det är med elbilar, men manualer kanske inte följer bilen men finns nästan alltid att ladda ned om man vill läsa som "bok" på papper eller skärm. Vanligt idag med många elektronikprylar och då väljer man språk, slipper då 95% papper på annat språk som slängs.😉N Nerre skrev:
Medlem
· Uppland
· 1 644 inlägg
Kommunerna har faktiskt stött utbyggnaden av bensinmackar tidigare. Förr var friggebodar och bensinmackar bygglovsbefriade. Det krävdes bara bygglov för butiken, inte pumparna.N Nerre skrev:Om kommunen inte stått för bensinmackar förut, varför ska de stå för laddstolpar nu?
Gatubelysning sätts väl normalt upp redan när vägen byggs. Dessutom sitter de ofta på "utsidan" av trottoaren, där det inte är så lämpligt att sätta laddstolpar (om man inte vill att folk som går på trottoaren ska snubbla på kabeln eller trampa sönder den).
Jo det vet jag. Nu var det ju inte det jag undrade 🤔. Tycker det var rätt intressanta synpunkter i videon med tunn färg , otätade skarvar osv. Nu råkar det ju vara en Tesla, och det kan ju vara lite känsligt. Dock hade jag tyckt att det varit lika intressant oavsett fabrikat.A AndersS skrev:
Problem dåliga konstruktioner och dåligt rosskydd har ju förekommit sedan bilismens barndom. Med endast 20 mikrometer lacktjocklek (sämst uppmätt i filmen) och oskyddade spalter mellan plåtar så kvalar Tesla in bland de sämsta bilarna beträffande rostskydd. VW, Ford, Fiat och många fler har en lång och tråkig historik när det gäller rost.
Det är tråkigt att nybilsköparna inte bryr sig om rostskydd så någon förbättring finns tyvärr inte i sikte.
Läs gärna rosskyddstesterna i tidningen ViBilägare före köp och vägra köp av så här dåliga konstruktioner. Tyvärr blir det inte jättemycket kvar att välja på. Det går inte att lita på att fabrikat som tidigare har varit bra på rostskydd är det generellt. Rostskyddet kan försämras på en ny modell eller utan förvarning på en befintlig modell och ibland även förbättras vilket är mindre vanligt.
Det är tråkigt att nybilsköparna inte bryr sig om rostskydd så någon förbättring finns tyvärr inte i sikte.
Läs gärna rosskyddstesterna i tidningen ViBilägare före köp och vägra köp av så här dåliga konstruktioner. Tyvärr blir det inte jättemycket kvar att välja på. Det går inte att lita på att fabrikat som tidigare har varit bra på rostskydd är det generellt. Rostskyddet kan försämras på en ny modell eller utan förvarning på en befintlig modell och ibland även förbättras vilket är mindre vanligt.
Jo, mercedes hade väl en sån vända för 20 år sen, bilarna rostade som satan. När jag var barn så var det en årsmodell av volvo och saab, nånstans kring 1980, som rostade rejält. Mazda6 och Passat som är 15 år gamla verkar också upplösta i molekyler. Saabarna som var "ganska OK" fick under GMs roder sämre och sämre rostskydd och nånstans några år innan konkurs var det katastrof... Nog i nivå med dessa teslor... Från att varit skitbra för 20 år sen är väl nya volvo i nivå med VW mfl?T TommyC skrev:Problem dåliga konstruktioner och dåligt rosskydd har ju förekommit sedan bilismens barndom. Med endast 20 mikrometer lacktjocklek (sämst uppmätt i filmen) och oskyddade spalter mellan plåtar så kvalar Tesla in bland de sämsta bilarna beträffande rostskydd. VW, Ford, Fiat och många fler har en lång och tråkig historik när det gäller rost.
Det är tråkigt att nybilsköparna inte bryr sig om rostskydd så någon förbättring finns tyvärr inte i sikte.
Läs gärna rosskyddstesterna i tidningen ViBilägare före köp och vägra köp av så här dåliga konstruktioner. Tyvärr blir det inte jättemycket kvar att välja på. Det går inte att lita på att fabrikat som tidigare har varit bra på rostskydd är det generellt. Rostskyddet kan försämras på en ny modell eller utan förvarning på en befintlig modell och ibland även förbättras vilket är mindre vanligt.
I VW och Tesla är frågan snarare "var är knappen för..." eller "vafan finns inte en enda knapp?"N Nerre skrev:
Det blev ett förbud mot vissa lösningsmedel, eller om det var tillåtna mängden som reducerades, något sånt i alla fall.J JohanLun skrev:
Så både Saab och Volvo fick stora problem med lacksläpp när de förändrade sina lackeringsprocesser, i mitten av 70-talet, jag har för mig att det främst var årsmodellerna 74-76 som var drabbade, sen började man få lite ordning på lackprocessen.
Det var säkert dåligt ytterligare några år, men typ 77 var det inte så stora problem längre.
En av mina tidigaste bilar var en 74 eller 75, och det var fantastiska stora lacksläpp över hela bilen. En kompis hade en Volvo av samma årsmodell, samma där.
Jag vill också minnas att det främst drabbade metallic-lackerna, att klarlacken hade de mest problem med.
Priset på alla bilar kommer ju falla lika mycket. Renault sänkte förresten en bil med 95 000..G Greger_08 skrev:
Folkwagn rear ut sina bilar med privatleasing.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 732 inlägg