E EPG skrev:
Som den smålänning man är så vill man ju inte släppa ut all varmluft rakt ut heller.
Tallriksventilen i taket som går till gamla immkanalen i köket sitter ju på den högsta punkten (naturligtvis eftersom att den sitter i taket). Har jag denna öppen vintertid (speciellt nu när det har varit nedåt 25 minusgrader till och med här nere i Småland) så kommer ju all den goa värmen gå rakt ut så den får nog vara stängd åtminstånde fram till april.
Om du vill ha bra inomhusluft samt inte släppa ut varm luft i onödan så är det FTX-system som täcker hela bostaden (även källaren) som gäller.


Vi märkte stor skillnad på luftkvaliteten mellan obefintlig självdrag och FTX-system.
 
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Förutom ventilationen så skulle jag undersöka luftfuktigheten. Nu på vintern när värmen går för fullt kan inneluften bli väldigt torr, och det retar luftvägarna.
 
  • Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
E EPG skrev:
Som den smålänning man är så vill man ju inte släppa ut all varmluft rakt ut heller.
Tallriksventilen i taket som går till gamla immkanalen i köket sitter ju på den högsta punkten (naturligtvis eftersom att den sitter i taket). Har jag denna öppen vintertid (speciellt nu när det har varit nedåt 25 minusgrader till och med här nere i Småland) så kommer ju all den goa värmen gå rakt ut så den får nog vara stängd åtminstånde fram till april.
Ledsen att behöva skriva detta men du kan inte snåla dig fram till första platsen. Du har två val:

1. fortsätt snåla och må dåligt,

2. Investera i fläktar och ventiler och få en bättre boendemiljö.
 
  • Gilla
39x och 7 till
  • Laddar…
A
Appendix Appendix skrev:
Radonasbetsen! Bara riva hela huset!

Och 90-tal- Säkert Typ E i väggarn. hujedamig.
1953 är ju lite tidigare än 90-tal i min almanacka
 
  • Gilla
  • Haha
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Jag har faktiskt funderat på att skaffa FTX-ventillation sen flera år tillbaka. Första gången tanken slog mig så föll det på att jag inte skulle få upp aggregatet genom vindsluckan och att det skulle ha varit för trångt där uppe men det är ju några år sen så det kanske finns aggregat som är mindre idag och kanske dessutom går att ta isär i moduler och sedan montera ihop på plats.

Kanske är det dags att göra slag i saken nu i sommar...?

Luftvärmeväxlaren i vardagsrummet ska kanske mest ses som en tillfällig lösning fram tills dess att det är gjort ordentligt.

En nackdel är att kanalen från badrummet ut i murstocken är tillverkad i asbestcement så här får man vara försiktig eftersom att badrummet är färdigrenoverat så för att koppla ihop det utsuget med resten så måste man göra det uppifrån så att säga för att inte förstöra taket i badrummet.

Gamla imkanalen i köket kan man ju bara ta av en bit på mitten och sätta två 90 gradersböjar för att få den luften att gå via FTX-aggregatet innan den går ut samma väg. Kan iofs bli lite trångt eftersom att det är rätt nära takfoten men det löser sig.
 
E EPG skrev:
Jag har faktiskt funderat på att skaffa FTX-ventillation sen flera år tillbaka. Första gången tanken slog mig så föll det på att jag inte skulle få upp aggregatet genom vindsluckan och att det skulle ha varit för trångt där uppe men det är ju några år sen så det kanske finns aggregat som är mindre idag och kanske dessutom går att ta isär i moduler och sedan montera ihop på plats.

Kanske är det dags att göra slag i saken nu i sommar...?

Luftvärmeväxlaren i vardagsrummet ska kanske mest ses som en tillfällig lösning fram tills dess att det är gjort ordentligt.

En nackdel är att kanalen från badrummet ut i murstocken är tillverkad i asbestcement så här får man vara försiktig eftersom att badrummet är färdigrenoverat så för att koppla ihop det utsuget med resten så måste man göra det uppifrån så att säga för att inte förstöra taket i badrummet.

Gamla imkanalen i köket kan man ju bara ta av en bit på mitten och sätta två 90 gradersböjar för att få den luften att gå via FTX-aggregatet innan den går ut samma väg. Kan iofs bli lite trångt eftersom att det är rätt nära takfoten men det löser sig.
Det går även att montera aggregatet i boytan, den är inte speciellt skrymmande.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E EPG skrev:
Finns ingenstanns det kan växa mögel, i princip allt utom innertaket är betong/lättbetong.
Har du verkligen ingen isolering, inga skivor på väggarna, inga tapeter. Är alla golv av ren betong? Jag lovar att det finns tusentals delar av ditt hus som inte är av betong.
Men, förutom det så är inte heller avsaknad av organiska byggnadsmaterial någon garant för att det saknas mögel. Se bara på exempelvis stenar i naturen. Det växer ofts mossa på dem. Se även på kakel o badrum, där det ofta kan växa alger i fogarna. På mossa och alger trivs mögel.
Det är just i källare, som nästan uteslutande är byggda av betong som mögelproblemen finns i hus. Ditt hus som består av mycket betong, lider på så vis större risk att drabbas av mögel. Särskilt om ventilationen varit dålig, vilket den nästan alltid är på äldŕe stenhus. Det hjälper tyvärr föga att börja ventilera om huset redan är drabbat av mögel. Det måste saneras först.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
I källaren är det bara betong överallt. Epoxifärg på golvet och vit väggfärg på väggar och tak.
Uppe sitter det naturligtvis tapeter men de sitter ju direkt på väggarna eftersom att siporexen i sig är isolerande.

I vardagsrummet är det ju parkett på betonggolvet och i hobbyrummet är det nån gammal plastmatta men den ska ut sen när jag gör i ordning det rummet och lägger golvvärme där med. Då blir det väl nåt laminatgolv sen.
I sovrummet är det ju också parkett fast där har jag ju redan lagt in golvvärme sedan tidigare.

Säkerhetsventilen till värmepumpen läcker igenom så det kommer någon droppe i minuten. Numera har jag en hink där men tidigare så var det en liten vattenpöl mitt på golvet i källaren. Är möjligen där det skulle ha blivit något men har svårt att tänka mig.

När jag gjorde i ordning badrummet så spände jag upp en plast som fuktspärr innan jag monterade undertaket, skulle möjligen vara om jag har råkat stänga in fukten på något sätt där i så fall.
 
E EPG skrev:
I källaren är det bara betong överallt. Epoxifärg på golvet och vit väggfärg på väggar och tak.
Uppe sitter det naturligtvis tapeter men de sitter ju direkt på väggarna eftersom att siporexen i sig är isolerande.

I vardagsrummet är det ju parkett på betonggolvet och i hobbyrummet är det nån gammal plastmatta men den ska ut sen när jag gör i ordning det rummet och lägger golvvärme där med. Då blir det väl nåt laminatgolv sen.
I sovrummet är det ju också parkett fast där har jag ju redan lagt in golvvärme sedan tidigare.

Säkerhetsventilen till värmepumpen läcker igenom så det kommer någon droppe i minuten. Numera har jag en hink där men tidigare så var det en liten vattenpöl mitt på golvet i källaren. Är möjligen där det skulle ha blivit något men har svårt att tänka mig.

När jag gjorde i ordning badrummet så spände jag upp en plast som fuktspärr innan jag monterade undertaket, skulle möjligen vara om jag har råkat stänga in fukten på något sätt där i så fall.
Isåfall misstänker jag den där plastmattan och limmet under den.
Några ljushuven på 80-talet började blanda i kohorn i lim för att spara pengar.
Blev jättebra golvlim men bara innan någon vattenmolekyl kom till, då började det utvecklas giftig och irriterande gas.
Detta var en stor skandal och många dagis och skolor har fått stänga o byta mattor innan de slutade med den skiten.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Det var ju plastmatta i både hallen, köket och sovrummet tidigare.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
E EPG skrev:
Finns ingenstanns det kan växa mögel, i princip allt utom innertaket är betong/lättbetong.
Hur ser det ut i krypgrunden? Berg, sand, jord? Hur är den ventilerad?
 
Det är typ en gjuten betongplatta och sen är det ungefär 40cm höga "väggar" samt en "mellanvägg" mitt i och sen är taket också betong.

Är som en betongbunker med två rum med extremt lågt till tak helt enkelt 🙂

Är egentligen ingen ventillation alls där inne, har bara använt utrymmet till att stuva undan gamla bildelar, elektronik och annat bös.

Har några funderingar på att eventuellt börja gräva ut det utrymmet (i alla fall fram till mellanväggen) för att på så sätt få ett rum till i källaren men måste läsa på lite om huruvida det är genomförbart eller inte för att inte vardagsrummet ovanför ska riskera att kollapsa bara. Inte omöjligt att det är en bergsknalle där under så det kommer att gå åt en massa snigeldynamit bara. Men kan Colin Furze så kan väl jag också 😉
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
E EPG skrev:
Det var ju plastmatta i både hallen, köket och sovrummet tidigare.
Se där. Kanske dåligt sanerat då.
 
E EPG skrev:
Det var ju plastmatta i både hallen, köket och sovrummet tidigare.
Glömde att skriva att även flytspackel från tiden innehöll kohorn. Tror det heter kasein som är problemet. Idag är alla flytspackeltillverkare noga med att ange att deras produkt är helt oorganisk/ cementbaserad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.