B
Walle85 Walle85 skrev:
Varför blanda in kanaler i detta, de kör ju alla på samma SSID med en och samma kanal. Eller missar jag något här?
Ja du missar helt vad kanaler är.
 
  • Diagram över 2,4 GHz frekvensbandet som visar Zigbee, Bluetooth, och Wi-Fi kanaler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
B
Alfredo Alfredo skrev:
Konstigt att WiFi kan fungera på en flygplats eller en arena om det inte klarar så lite som hundratals enheter. Bara på jobbet har vi långt över det...
Därför att en flygplats är otroligt mycket större. Handlar om antal enheter per given yta.
 
B bygges skrev:
Shelly använder än så länge WiFi. Detta är inte att rekomendera för styrning i ett helt hus. Plejd nyttjar ett eget Bluetooth mesh nätverk som verkar helt lokalt. Schneider's puckar använder ett Zigbee mesh nätverk.

Fundera också lite över hur dragning ska göras om du bygger helt nytt och vill ha styrning, kan vara värt att fundera kring att samla allt i elcentral med flexslang direkt till slutpunkt. Dvs du har enheterna på DIN skena i elcentral. Då kan Shelly över ethernet vara ett alternativ.
Det jag skulle fundera på kring WiFi är inte prestanda, det torde vara ett icke-problem för sensorer och givare i ett privatboende, utan val av enskild leverantör/systemlösning. Vissa WiFi funkar bara över moln, andra går att styra helt lokalt beroende på vald hub. I min foliehatt-värld så är WiFi det som kan tänkas var mest utsatt ur ett intrång-/missbruksperspektiv, så där väljer jag z-wave/zigbee i första hand, men utesluter inte WiFi för den sakens skull.

Shelly går att välja lokalt, eller över moln, per enhet, det går att lägga i ett rent IoT-nät om man vill köra pseudo, eller ett NoT-nät om man så vill låsa in det helt.

Beroende på vad du väljer för hub så blir det lättare eller svårare att underhålla och expandera systemet över tid, bägge kommer att behövas - de här konsumentprodukterna har inte någon överdriven livslängd jämfört med mycket av den övriga infrstrukturen i huset, så räkna med att behöva byta ut döda enheter (de kan funka i fem år, men lika gärna i fem månader - det är omöjligt att förutspå). Ur detta perspektiv väljer jag inte en låst systemlösning med enbart en leverantör.
 
B bygges skrev:
Ja du missar helt vad kanaler är.
Men Bluetooth (som exempel) använder ju sig av frequency-hopping där de byter kanaler hela tiden för att undgå störningar/andra sändare.

Det intressanta är istället hur stor kollisionsrisken är och det avgörs helt av hur belastad kanalen är. Det höga bandbredden på WiFi är ju för att man skall kunna skicka mer data per tidsenhet. Det ger färre kanaler.

Notera också att ZigBee, Bluetooth och WiFi delar på samma frekvenser. När en WiFI-basstation hänger sig och broadcastar ut data, då fungerar varken Bluetooth eller ZigBee heller. Jag har råkat ut för detta, Bluetooth skrapar och hackar fruktansvärt pga de störningar som en WiFi-bas skapade.

Valet av ZigBee kanal är väldigt viktigt. Väljer du en kanal som ligger där du skickar WiFi med högre effekt, då kommer det att fungera rätt dåligt då kollisioner enbart detekteras i luften.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B
pacman42 pacman42 skrev:
Men Bluetooth (som exempel) använder ju sig av frequency-hopping där de byter kanaler hela tiden för att undgå störningar/andra sändare.

Det intressanta är istället hur stor kollisionsrisken är och det avgörs helt av hur belastad kanalen är. Det höga bandbredden på WiFi är ju för att man skall kunna skicka mer data per tidsenhet. Det ger färre kanaler.

Notera också att ZigBee, Bluetooth och WiFi delar på samma frekvenser. När en WiFI-basstation hänger sig och broadcastar ut data, då fungerar varken Bluetooth eller ZigBee heller. Jag har råkat ut för detta, Bluetooth skrapar och hackar fruktansvärt pga de störningar som en WiFi-bas skapade.

Valet av ZigBee kanal är väldigt viktigt. Väljer du en kanal som ligger där du skickar WiFi med högre effekt, då kommer det att fungera rätt dåligt då kollisioner enbart detekteras i luften.
Ja och har man mikrovågsugnar igång blir det också störningar på 2,4 GHz.

IoT har inte krav på hög överföringshastighet, däremot störningsfri kommunikation. Därav protokoll som Zigbee och Thread.

Min kommentar grundade sig i en fråga hur man skulle göra om man byggde nytt hus.

Det bästa är då en trådad lösning. Annars bör man sätta datorer, mobiler, TV etc på 5 GHz och lämna 2,4 fritt och sedan använda ett avsett protokoll för IoT på 2,4 GHz.
 
Mats-S
Har köpt alla mina Shelly på styrahem.se , bra priser (köpt när dom har kampanjer) och bra support.

Har absolut inga problem med att köra dom på WiFi, dessutom kan man ju välja inviduellt välja vilken kanal man vill köra varje enhet på, så det går ju att sprida om man får problem. Att börja blanda in mikrovågsugnars störningar är helt irrelevant, har aldrig märkt att mitt mikrande skulle stört mina 2.4 enheter.
 
B bygges skrev:
Shelly använder än så länge WiFi. Detta är inte att rekomendera för styrning i ett helt hus. Plejd nyttjar ett eget Bluetooth mesh nätverk som verkar helt lokalt. Schneider's puckar använder ett Zigbee mesh nätverk.

Fundera också lite över hur dragning ska göras om du bygger helt nytt och vill ha styrning, kan vara värt att fundera kring att samla allt i elcentral med flexslang direkt till slutpunkt. Dvs du har enheterna på DIN skena i elcentral. Då kan Shelly över ethernet vara ett alternativ.
Shelly har nyligen lanserat produkter med bluetooth.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Att börja blanda in mikrovågsugnars störningar är helt irrelevant, har aldrig märkt att mitt mikrande skulle stört mina 2.4 enheter.
Det förekommer dock. En bekant upptäckte att en av hans IoT-prylar ”slumpmässigt” tappade kontakten med APn. Det tog lite detektivarbete innan han kom på att dessa episoder sammanföll exakt med när micron kördes. I det fallet tror jag att micron satt ganska mitt emellan APn och enheten, men vågar inte ta gift på det.
Vidare så var nog inte signalen helt lysande där enheten satt, så det är mycket möjligt att micron bara var droppen som fick bägaren att rinna över.
 
wildeside wildeside skrev:
[länk]
eller
[länk]
Brukar jag handla ifrån.
Handlade från dtyrahem nyss. Blixtsnabb leverans, beställde på kvällen och kunde hämta på deras lager kl 8 nästa morgon (bor nära)

Har även beställt direkt från Shelly men leveranstiden kan vara lång.
 
B bygges skrev:
Ja och har man mikrovågsugnar igång blir det också störningar på 2,4 GHz.

IoT har inte krav på hög överföringshastighet, däremot störningsfri kommunikation. Därav protokoll som Zigbee och Thread.

Min kommentar grundade sig i en fråga hur man skulle göra om man byggde nytt hus.

Det bästa är då en trådad lösning. Annars bör man sätta datorer, mobiler, TV etc på 5 GHz och lämna 2,4 fritt och sedan använda ett avsett protokoll för IoT på 2,4 GHz.
Att bygga hemautomation med trådat måste väl vara i nivå med att fortfarande dra telekabel?

Jag skulle aldrig dra fram nätverkskablage till alla tänkbara uttag.

Trådad lösning till det som kan tänkas behöva GE, dvs TV och/eller (fasta) datorer, möjligen CCTV om man tänker sig sådant, men övrig IoT - näe.

Det är med hemautomation som med huset i övrig:, man behöver tänka igenom vad det är för funktion man vill ha och var, samtidigt som det enda du vet är att i morgon kommer behov och lösningar se annorlunda ut.
 
B bygges skrev:
Ja och har man mikrovågsugnar igång blir det också störningar på 2,4 GHz.

IoT har inte krav på hög överföringshastighet, däremot störningsfri kommunikation. Därav protokoll som Zigbee och Thread.

Min kommentar grundade sig i en fråga hur man skulle göra om man byggde nytt hus.

Det bästa är då en trådad lösning. Annars bör man sätta datorer, mobiler, TV etc på 5 GHz och lämna 2,4 fritt och sedan använda ett avsett protokoll för IoT på 2,4 GHz.
Då är vi helt överens!
 
  • Gilla
bygges
  • Laddar…
P Pin skrev:
Shelly har nyligen lanserat produkter med bluetooth.
Och tagit in Z-Wave-prylar i sortimentet.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
B
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Att bygga hemautomation med trådat måste väl vara i nivå med att fortfarande dra telekabel?

Jag skulle aldrig dra fram nätverkskablage till alla tänkbara uttag.

Trådad lösning till det som kan tänkas behöva GE, dvs TV och/eller (fasta) datorer, möjligen CCTV om man tänker sig sådant, men övrig IoT - näe.

Det är med hemautomation som med huset i övrig:, man behöver tänka igenom vad det är för funktion man vill ha och var, samtidigt som det enda du vet är att i morgon kommer behov och lösningar se annorlunda ut.
Trådat i central där styrning sitter på DIN-skena eller ex busskabel till enheter.
 
D davidzki skrev:
Håller på att bygga ny villa och elektrikern rekommenderar att sätta Plejd för att styra spottar osv. Men jag har sökt runt lite på nätet och tycker Shelly lockar lite mer, dels för priset men även för att man kan styra mer saker än bara belysning. Elektrikern menade på att deras grossist inte säljer Shelly så allt tyder på att jag kommer behöva köpa hem alla puckar etc. Så då undrar jag vilken sida beställer ni från? Vad rekommenderas?
B bygges skrev:
Trådat i central där styrning sitter på DIN-skena eller ex busskabel till enheter.
@davidzki - hoppas du har lagt en rejäl budget på nöjeskontot för det där kommer kosta 😬

Personligen skulle jag fokusera på hub:en och hur jag vill sköta mitt system, och sedan låta det styra resten av implementationen av infrastruktur.
 
B
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
@davidzki - hoppas du har lagt en rejäl budget på nöjeskontot för det där kommer kosta 😬

Personligen skulle jag fokusera på hub:en och hur jag vill sköta mitt system, och sedan låta det styra resten av implementationen av infrastruktur.
Shelly pro kostar 600 kr. Det är samma styckpris som plejdpuckarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.