Jo fixa ventilationen på rätt sätt först som BirgittS föreslår.

Om problemet kvarstår gör en luftmätning av VOC och MVOC. Då ser man onormaliteter från micobiell tillväxt och kemiska reaktioner från byggmaterial. Båda dessa kan ge symptom från luftvägarna.
 
  • Gilla
SWE421 och 3 till
  • Laddar…
A
Lättbetong då är det radonet!
dödar flest av alla i lungcancer
 
  • Haha
AG A och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Lättbetong då är det radonet!
dödar flest av alla i lungcancer
Radonasbetsen! Bara riva hela huset!

Och 90-tal- Säkert Typ E i väggarn. hujedamig.
 
  • Haha
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
Skämt åsido har du fått precis rätt råd av de flesta i tråden. För lite ventilation.

Se till att få tilluft i sovrum och frånluft badrum/kök så kommer det ordna sig.

Finns olika fördelar med alla ventilationstekniker men du SKALL VENTILERA HUSET och inte bara enstaka rum.

Med fördel kan du prata med en ventilationsfirma.

Finns många sommarstugor med "sjuk luft". Och när de sen får vettig ventilation blir huset bra igen på relativt kort tid. .
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E EPG skrev:
Det är en enplansvilla på 91 kvadratmeter byggd i lättbetong 1953, inner/ytterväggar, golvbjälklag, taket, rubbet är byggt i Siporex/Ytong.
Vilken färg har lättbetongen?
Vilken struktur har lättbetongen?

Det kan vara blåbetong, hur mycket den strålar beror på var alunskiffern kommer ifrån.

Är det blåbetong så är det extra viktigt att ha bra och rätt typ av ventilation.

https://www.husbyggaren.se/var-tion...us-och-manga-bostader-klarar-inte-riktvardet/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Är det nytt folk i huset, när Du är på jobb?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A AG A skrev:
I den typen av hus är det vanligt med mögel. Men har man bott där länge känner man inte lukten. Det är inte heller säkert att andra känner det. Kolla upp det.
Finns ingenstanns det kan växa mögel, i princip allt utom innertaket är betong/lättbetong.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Är det nytt folk i huset, när Du är på jobb?
Nytt folk?
Vad menar du?
Huset står ju tomt när jag är iväg och jobbar.
 
K karlmb skrev:
Skulle gissa på att mögelsporer i källaren sprider sig uppåt via ventilationen. Även du nästan bara har betong där kan det förut funnits organiskt material på golvet tex. Att det är omdränerat är bra förstås men också en indikation på att något inte fungerade alls.
Och förre ägare prioriterade det tom högre än att isolera lite på vinden.
Folk är ofta rätt korkade.
Är bara rena väggar och golv i källaren, har aldrig funnits något organiskt.
Väggarna - väggfärg, Golvet - Epoxy
Tror inte att det är att Tobias är korkad, är nog bara helt enkelt så att han gjorde det för att han kunde tack vare att han hade firma med tillgång till maskiner och kunde göra jobbet själv.
 
  • Gilla
Byggahous
  • Laddar…
P Petter Forsen skrev:
Vad har du för luftfuktighet?
För låg kan ge dessasymtom.
Men även mögel
Daggpunkt eller RH?
Finns ju primitiva mätare att köpa, kan ju ställa en sån och mäta i de olika rummen så får man ju iaf. en fingervisning.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken färg har lättbetongen?
Vilken struktur har lättbetongen?

Det kan vara blåbetong, hur mycket den strålar beror på var alunskiffern kommer ifrån.

Är det blåbetong så är det extra viktigt att ha bra och rätt typ av ventilation.

[länk]
Har hört att det där beror lite på varifrån kalken i betongen kommer ifrån. När Sverige en gång i tiden skulle bli självförsörjande på kärnkraft (och atombomber) så började man bryta uranet i Ranstad utanför Skövde i Västergötland som ligger åt Falköpingshållet till. Kalkbrottet ligger i Billingen som också ligger utanför Skövde fast åt Skarahållet. Inte omöjligt att det därför finns mer radon i den betongen än om den kommer från Öland eller Gotland ju.
Dock har jag ingen aning om varifrån min betong kommer.

Jag gjorde en mätning för några år sedan och då låg radonhalten under gränsvärdena fast heller inte superlångt under. Men det var något högre i vardagsrummet än i sovrummet.

Färgen på lättbetongen är nog mer vit än grå vad jag har märkt, strukturen är ju typ sådär porös som siporex brukar vara.
 
mathiash77 skrev:
Gör en lätt skiss på de olika våningarna och rita in var du har ventiler och fläktar.

Förtydliga också vad som gjorts med murstocken och om du vet hur många gångar du har upp till skorsten.
Menar du antalet kanaler inuti murstocken?
 
T Telefu skrev:
Jag har några tankar.
Får du in tillräckligt med uteluft, dvs ren luft utifrån? Inte från krypgrund, ev luftspalt , vindar mm. I de rum du vill ha tilluft. Sovrum, vardagsrum.
Är den stora tilluftskanalen ren? Så det inte är massa kondens, damm, mögel o sånt.
Har du tillräckligt med frånluft? Så fläkten suger tillräckligt mycket luft. Funkar frånluften i de andra ställena? Eller har du bakdrag? Då alltid eller när badrumsfläkten går för fullt. Kanske fläkten måste gå hela tiden?
Har du överluft? Så luften kan från tilluftdon till frånluftsdon med stängda dörrar?
Jag har inte kollat in i det spiroröret, kan ju ta en kik men tror inte att det är mer än möjligen lite spindelnät där inne.

Min tanke är ju att koppla ihop det så att tilluften kommer direkt utifrån genom källaren utan att för den skull gå igenom källarens atmosfär så att säga men som sagt så har jag inte kommit så långt ännu.

Det jag märker är ju att när jag ska elda upp värmen inne i huset på fredagarna när jag kommer hem (sänker inomhustempen till runt en 15 grader när jag inte är hemma för att spara lite pengar). Jag har en Keddy i hallen i mitten av huset där jag brukar elda några timmar för att inte värmepumpen ska behöva ta hela smällen.
Det jag märker är att jag måste öppna ett fönster fram tills dess att jag har fått tillräckligt drag i skorstenen men sen är det inga problem. Däremot om det är på gränsen att jag har fått tillräckligt drag så kan man inte gå in i badrummet och duscha så att fläkten går igång för då rökfyller man hela hallen.
 
Appendix Appendix skrev:
Skämt åsido har du fått precis rätt råd av de flesta i tråden. För lite ventilation.

Se till att få tilluft i sovrum och frånluft badrum/kök så kommer det ordna sig.

Finns olika fördelar med alla ventilationstekniker men du SKALL VENTILERA HUSET och inte bara enstaka rum.

Med fördel kan du prata med en ventilationsfirma.

Finns många sommarstugor med "sjuk luft". Och när de sen får vettig ventilation blir huset bra igen på relativt kort tid. .
Som den smålänning man är så vill man ju inte släppa ut all varmluft rakt ut heller.
Tallriksventilen i taket som går till gamla immkanalen i köket sitter ju på den högsta punkten (naturligtvis eftersom att den sitter i taket). Har jag denna öppen vintertid (speciellt nu när det har varit nedåt 25 minusgrader till och med här nere i Småland) så kommer ju all den goa värmen gå rakt ut så den får nog vara stängd åtminstånde fram till april.
 
E EPG skrev:
Som den smålänning man är så vill man ju inte släppa ut all varmluft rakt ut heller.
Tallriksventilen i taket som går till gamla immkanalen i köket sitter ju på den högsta punkten (naturligtvis eftersom att den sitter i taket). Har jag denna öppen vintertid (speciellt nu när det har varit nedåt 25 minusgrader till och med här nere i Småland) så kommer ju all den goa värmen gå rakt ut så den får nog vara stängd åtminstånde fram till april.
Du måste ha frisk luft. Många hus mår dåligt för att man för några decennier sedan började täta till ventiler.

Snålheten bedrar visheten. Och kanske börjar du märka av just detta. Dålig och fuktig luft.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.