S Sesulo skrev:
Hur långt har du mellan bostadshus och garage?

Jag tippar på frostskyddskabel. Du säger att det är nybyggt garage, sedan när?
2012
 
L loodje skrev:
Är varje pump 45 W/T ?
Fyra stycken är pö
45w och lsddomaten 65w
 
Attitudeswe
Elgolvvärme någon stans (i oisolerad platta under badrum t.ex.)?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Elgolvvärme någon stans (i oisolerad platta under badrum t.ex.)?
Nix, bara den där odefinierade värmekabeln som jag hitta åt
 
Attitudeswe
Frysbox med kompressor som jobbar konstant? (Kass termostat)
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Frysbox med kompressor som jobbar konstant? (Kass termostat)
Nej, vitvarorna går i intervaller som de ska, en frysbox förklarar ändå inte typ 20 kwh…
 
E elmont skrev:
10 Watt per meter är en mycket vanlig effekt OM värmekabeln ligger inuti slangen, är den utvändig så har dom ofta högre effekt kanske det dubbla.
Det finns inga V-kablar annat en special som är mer än 10 W/meter, normalt med ETL-10 = 10 W/meter eller färdiga längder med stickpropp, 5 - 7 W/meter , annars special som ger 60 C och säljs inte på varuhusen.
 
  • Gilla
Femtisexa
  • Laddar…
Stäng av/skruva ur alla säkringar i elcentralen så att allt stängs av och slocknar.
Skruva sedan i/slå på en säkring/grupp/grej åt gången och observera samtidigt elmätarens display för att se när förbrukningen drar iväg. På så vis borde det gå att ringa in och utesluta vad som drar ström.

Eller observera förbrukningen i mätardisplayen och stäng av/skruva ur en grupp i taget.
 
Redigerat:
Och där är du troligen inte helt uppdaterad, det finns en mängd olika effekter på värmekablar ETL är bara en i mängden. Men dom kablar som man lägger inte i rör brukar inte ge mer än ca 10Watt.
Du får väl söka på lite olika fabrikat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Dyker ofta upp tips om säkring ta bort osv men ändå gör TS inte det och spekulerar istället. Tröttsamt.

Ta del av tips på felsökning och återkom 👍
 
  • Gilla
zentzuken och 1 till
  • Laddar…
Lite virriga tankar från mig?

Vet TS om förbrukningen är lika hög på sommaren?

Kanske inte är bara en "bov" utan flera mindre....
t.ex.. Dina cirkulationspumpar, någon får rätta mig om jag har fel, men där har du typ 4 kwh per dygn...

Jag har sett över min kåk, och snitt på hela året just nu ligger jag på typ 12 kwh / dygn.
Jag skaffade en enkel mätare, ungefär som denna. https://www.clasohlson.com/se/Elmatare-for-vagguttag/p/36-8705 och kollade frysboxar kylskåp mm. och har bytt ut till nyare lite då och då.
All belysning är snart utbytt till led. har försökt att ta bort / minska alla "bovar"

Det mest som jag bytt är bytt när det gamla gått sönder eller har varit dåligt utom frysbox som drog sjukt mycket...

Mina elslukare har varit:
Kyl och frys.
Avfuktare som jag ändrade på lite inställning , den gick lite onödigt mycket.
Belysning, främst utomhusbelysning där allt numera är Led, eftersom att den lyser väldigt mycket kan det bli en del kwh på ett år.

Du skriver att ni är fyra i huset, kanske någon ungdom med datorintresse, och en stationär dator som står på dygnet runt??
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Coolman Coolman skrev:
Dyker ofta upp tips om säkring ta bort osv men ändå gör TS inte det och spekulerar istället. Tröttsamt.

Ta del av tips på felsökning och återkom 👍
Zixten Zixten skrev:
Lite virriga tankar från mig?

Vet TS om förbrukningen är lika hög på sommaren?

Kanske inte är bara en "bov" utan flera mindre....
t.ex.. Dina cirkulationspumpar, någon får rätta mig om jag har fel, men där har du typ 4 kwh per dygn...

Jag har sett över min kåk, och snitt på hela året just nu ligger jag på typ 12 kwh / dygn.
Jag skaffade en enkel mätare, ungefär som denna. [länk] och kollade frysboxar kylskåp mm. och har bytt ut till nyare lite då och då.
All belysning är snart utbytt till led. har försökt att ta bort / minska alla "bovar"

Det mest som jag bytt är bytt när det gamla gått sönder eller har varit dåligt utom frysbox som drog sjukt mycket...

Mina elslukare har varit:
Kyl och frys.
Avfuktare som jag ändrade på lite inställning , den gick lite onödigt mycket.
Belysning, främst utomhusbelysning där allt numera är Led, eftersom att den lyser väldigt mycket kan det bli en del kwh på ett år.

Du skriver att ni är fyra i huset, kanske någon ungdom med datorintresse, och en stationär dator som står på dygnet runt??
Bort sedan oktober, så nej vet inte så mycket om förbrukningen över tid. Jag har nog börjat förstå var all ström tar vägen. Många bäckar små, och bäckarna är ganska gamla och inte så energieffektiva så de drar en del över tid och dygnet. Cirk pump, värmeslinga, belysning, gammal
 
zentzuken zentzuken skrev:
Bort sedan oktober, så nej vet inte så mycket om förbrukningen över tid. Jag har nog börjat förstå var all ström tar vägen. Många bäckar små, och bäckarna är ganska gamla och inte så energieffektiva så de drar en del över tid och dygnet. Cirk pump, värmeslinga, belysning, gammal
Men det du har radat upp ger väl inte den dygnsförbrukningen som du pratar om ändå?
Utan värmekabeln fick jag det till ca 250w/h dvs 3kwh/ dygn. Inget speciellt.

Om du själv vet svaret på din fråga så kan du dela med dig så kan vi dra vidare till nästa tråd.
 
D Dr Benz skrev:
Men det du har radat upp ger väl inte den dygnsförbrukningen som du pratar om ändå?
Utan värmekabeln fick jag det till ca 250w/h dvs 3kwh/ dygn. Inget speciellt.

Om du själv vet svaret på din fråga så kan du dela med dig så kan vi dra vidare till nästa tråd.
Vad i ”jag börjar nog förstå” är otydligt? Jag är inte klar med med var all ström går och som du skriver så är det endast en liten del. Med risk för att låta otrevlig så tvingar jag absolut inte dig personligen att delta🙂 du kan dra vidare till vad du vill. Jag ska fortsätta dra säkringar när jag kommer hem.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Coolman Coolman skrev:
Dyker ofta upp tips om säkring ta bort osv men ändå gör TS inte det och spekulerar istället. Tröttsamt.

Ta del av tips på felsökning och återkom 👍
Det är dumt att laborera med det när det är -30 ifall något inte skulle återstarta tycker jag :)
 
  • Haha
  • Gilla
Coolman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.