A Aunty skrev:
jag tycker du har vettiga tankar överlag.

att du använde cellulosa är jättebra då det är hygroskopisk och mycket tätare än vanligt isolering.

men som du säger viktigt att täta från boendeytan upp mot vinden samt självklart från taket ner till kallvinden.
var extra noga med alla genomföringar från båda hållen.

täpp till alla takfotsventilation då det är en känd riskkonstruktion då kall uteluft med högt rf kommer in på vinden och tillför fukt.
Du kan montera en stäng- och öppningsbar ventliationsgaller på gavel på huset, kan vara bra att ha på sommaren men räcker med en liten då den varma sommar luften kan bära extremt mycket fukt.
Dock tror jag du kommer behöva ha en avfuktare på vinden för säkerhetsskull då det alltid är svårt att få det tätt i gamla hus. men med avfuktare är det ändå viktigare att du täpper till all ventilation.

försök öven skapa ett undertryck inomhus, detta är viktigt.

plasten kan du lika väll sätta under enligt din tanke, det spelar ingen roll. viktigaste är att få det tätt och bra.

har du råspont, papp, duk eller något annat?
Stort tack för din vägledning! Jag ger mig på innertaket i första rummet redan i helgen.

Det är råspont.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Som redan sagts. Att fläktröret är trasigt och du trycker upp varmluft på vinden är en veritabel fuktkatastrof. Det är nästan konstigt att det inte ser värre ut. Fixa bara det så är du klar sedan.
Tack för all hjälp!
/Lisa
 
  • Gilla
Forskande Fukttekniker
  • Laddar…
P paralun skrev:
Det kan jag inte se fullt ut i likhet med många gurus i branschen. Men det kan då vara mycket beroende var huset är i Sverige, norrut i princip ingen fukt i luften vintertid men söderut i fuktbältet betydligt mer.
Om luftfuktighet
[länk]
Det finns många parametrar som styr fuktförhållanden. Precis som du skriver kan det vara skillnad mellan södra och norra Sverige. Klimatförändringen håller dock på att till del radera denna skillnad, tillsammans med andra saker som byte av värmesystem och tilläggsisolering m.m. Inget är skrivet i sten men faktum kvarstår att man inte kan torka ut en kall vind med kall och för fuktig luft. Snarare fuktmättas byggnadsmaterialen. Att stänga vinden från uteluftsventilation kan medföra att problem också uppstår, allt beroende på förutsättningarna. Det är ett intressant ämne med många infallsvinklar. Det är därför lite svårt att fånga dem alla i kortare inlägg. Dessutom läser vi ett inlägg på olika sätt. Det gör detta ännu lite snårigare.
 
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Det finns många parametrar som styr fuktförhållanden. Precis som du skriver kan det vara skillnad mellan södra och norra Sverige. Klimatförändringen håller dock på att till del radera denna skillnad, tillsammans med andra saker som byte av värmesystem och tilläggsisolering m.m. Inget är skrivet i sten men faktum kvarstår att man inte kan torka ut en kall vind med kall och för fuktig luft. Snarare fuktmättas byggnadsmaterialen. Stängd vinden från uteluftsventilation kan problem också uppstå, allt beroende på förutsättningarna. Det är ett intressant ämne med många infallsvinklar. Det är därför lite svårt att fånga dem alla i kortare inlägg. Dessutom läser vi ett inlägg på olika sätt. Det gör detta ännu lite snårigare.
Jo och sedan det här med ett helt tätt tak plus vad man har för ångspärr samt isolering mot våningen under.
Jag hade Anticimex här via Folksam förra året och han konstaterade att det uppenbarligen fungerar.
Sen är det ju ingen ventilation i egentlig mening med springan i nockfoten samt vanliga tallriksventiler i gavlarna.
 
  • Gilla
Forskande Fukttekniker
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och sedan det här med ett helt tätt tak plus vad man har för ångspärr samt isolering mot våningen under.
Jag hade Anticimex här via Folksam förra året och han konstaterade att det uppenbarligen fungerar.
Sen är det ju ingen ventilation i egentlig mening med springan i nockfoten samt vanliga tallriksventiler i gavlarna.
Precis, där är exempel på fler parametrar. Så länge det fungerar är allt mycket bra. Då är det inte läge att förändra konstruktionen och förutsättningarna för mycket.
 
J
Har inte läst igenom tråden. Men har bara en enkel fråga. Ska mina vind vara TÄT eller VENTILERAD??
Tack för snabbt svar.
 
J Johannes56 skrev:
Har inte läst igenom tråden. Men har bara en enkel fråga. Ska mina vind vara TÄT eller VENTILERAD??
Tack för snabbt svar.
Ja.

Det var det snabba svaret. ;)
Bara antar att du trollar lite så här i slutet på en 17 sidor lång skrik-debatt om vindars ventilation.
 
  • Haha
  • Gilla
GammaltSomNytt och 2 till
  • Laddar…
J Johannes56 skrev:
Har inte läst igenom tråden. Men har bara en enkel fråga. Ska mina vind vara TÄT eller VENTILERAD??
Tack för snabbt svar.
Tyvärr går det inte att svara på frågan rakt av. Det är många faktorer som styr utfallet, hur höga fuktvärdena blir. Ventilation är som moment 22. Hur man än gör kan det riskera bli fel. Vad man än gör så är det därför bra att följa upp åtgärderna med kontinuerlig fuktmätning. Lite mer kunskap finns om du läser i tråden.
 
É
Jag har precis byggt själv enligt min bild efter konstruktionsritningarna. Fast med mer isolering, är lite konstigt illustrerat mängden på bild. Blir 45cm kanske.

Om jag förstått rätt är alltså detta värsta tänkbara :( Men ska jag verkligen täppa igen ventilationen (som jag kämpat med, satt skivor) det första jag gör? Tänker att jag börjar med att sätta en temp/fuktmätare.

Teknisk ritning av byggkonstruktion, detaljer för fästning och ventilation, skala och mått angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
É ÉlPon skrev:
Jag har precis byggt själv enligt min bild efter konstruktionsritningarna. Fast med mer isolering, är lite konstigt illustrerat mängden på bild. Blir 45cm kanske.

Om jag förstått rätt är alltså detta värsta tänkbara :( Men ska jag verkligen täppa igen ventilationen (som jag kämpat med, satt skivor) det första jag gör? Tänker att jag börjar med att sätta en temp/fuktmätare.

[bild]
Funkar perfekt för mig...
Jag är ganska säker på att det behövs en fördjupning i ämnet ångspärr och ev läckande yttertak.
Speciellt ångspärren att den verkligen funkar och är helt tät. Har en taklucka/stege upp till vinden och varje höst lägger jag dit en gammal madrass från vinden i luckhålet för extra täthet.
 
É
P paralun skrev:
Funkar perfekt för mig...
Jag är ganska säker på att det behövs en fördjupning i ämnet ångspärr och ev läckande yttertak.
Speciellt ångspärren att den verkligen funkar och är helt tät. Har en taklucka/stege upp till vinden och varje höst lägger jag dit en gammal madrass från vinden i luckhålet för extra täthet.
Vad menar du funkar? Att ha takfotsventilation?

Min del är en större tillbyggnad och jag har inga genomföringar alls i ångspärr. Där ångspärr är otätt är möjligtvis där jag häftat fast den eller om tejpen i skarvar i framtiden skulle släppa.
 
É ÉlPon skrev:
Vad menar du funkar? Att ha takfotsventilation?

Min del är en större tillbyggnad och jag har inga genomföringar alls i ångspärr. Där ångspärr är otätt är möjligtvis där jag häftat fast den eller om tejpen i skarvar i framtiden skulle släppa.
Ja, jag har precis likadant, fungerar perfekt.
 
Hej,
Jag skrev i denna tråden för flera månader sen. Har haft mycket mögel på vinden och försökte läsa på forumet om hur man skulle få bukt med detta.

Flera månader senare så har det nu löst sig för mig. Har nu i genomsnitt runt 70-80 RH under de värsta månaderna, ofta har jag samma luftfuktighet på vinden som ute. När jag har 80RH är det alltid många minusgrader så jag är inte orolig för mögel i dagsläget.

Såhär gjorde jag:
1. Ökade ventilationen från takstolen upp till kallvind (1.5 plans villa). Över tid hade masoniten bågnat och gjort luftspalten trängre.
2. Satte mögelstopp i varje fack.
3.Tätade en genomföring (takbelysning) där jag på vintern kunde känna att varm luft steg upp på vinden.
4. Tätade innifrån där innerväggen möter snedtaket. I mitt hus sitter där en list men bakom listen så va det en stor glipa mellan väggens gipsskivor å takets gipsskivor. Gjorde bara en chansning att ta bort listen å såg att det var stora glipor rakt in i isoleringen där värmen kunde leta sig upp på vinden.

Om jag går upp på vinden så känner jag att luften rör på sig, det gjorde jag inte innan. Tänker att cirkulation i kombination med tätning gjorde susen för mig iaf. Hoppas detta hjälper någon annan. Ha det gött!
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Är inte ventilationen "fel" om det drar upp på vinden?
Hos mig är det snarare att vid otätheter känner man luft komma in i bostaden än att det drar upp på vinden?
 
T TheGame skrev:
Är inte ventilationen "fel" om det drar upp på vinden?
Hos mig är det snarare att vid otätheter känner man luft komma in i bostaden än att det drar upp på vinden?
Inte om det är en kallvind. Den är ju ventilerad och ska omsätta luften
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.