i avloppet, som varenda vinter envisas med att svämma över i källaren. Voffö blir det på detta viset??

Vi har testat det mesta, inklusive att filma rören och anlägga ny infiltrationsbädd (se nedan för basfakta), slamtömning har vi tre gånger per år – nu senast strax före jul – och det enda fettberg som finns på fastigheten är jag.

Förra köldknäppen för några veckor sedan kallade vi på spolbilen, som numera hittar själv till oss. Den verkade ha ett ganska lätt jobb (vi frågade iofs inte om detaljer om vad där fanns att hitta), så att det var våra restprodukter som orsakat stoppet verkade mindre sannolikt. Nu är det ny köldknäpp, och si, då möter man återigen sitt senaste toabesök utspritt över pannrummets golv.

Till och med jag börjar ana ett samband. Men vilket?

Det kommer också uppgurglande ur avloppet vid långvariga häftiga regn. Denna ledtråd förvirrar mig dock en del eftersom det inte talar för att rören i backen frusit till is. Vad är det vi missar?

Ska inte rören ligga på frostfritt djup kanske? Så hur kan det bildas frost där det är frostfritt?

Bila upp och byta rör har vi inte råd med, särskilt inte under oxaveckorna i januari. Sätta backventiler tror jag inte på eftersom avloppsvattnet ju måste ta vägen någonstans.
Så vad ska vi göra??

Basfakta:

Hus från 1957.
Avloppsrör i gjutjärn, sannolikt original.
Enskilt avlopp med trekammarbrunn.
Har inte lyckats ta reda på om dagvattenledningarna är sammankopplade med avloppet, vilket tydligen inte var ovanligt förr.
 
  • Gilla
torplover_3000 och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Ska inte rören ligga på frostfritt djup kanske? Så hur kan det bildas frost där det är frostfritt?
I avloppsrören ska det inte finnas nått vatten när du inte spolar så de behöver inte nödvändigtvis vara grävda till frostfritt djup hela vägen.
 
  • Gilla
  • Haha
StefanMJ och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
I avloppsrören ska det inte finnas nått vatten när du inte spolar så de behöver inte nödvändigtvis vara grävda till frostfritt djup hela vägen.
Det är mycket som inte ska här i världen. Hur får man till ett avlopp utan vatten uti?
 
  • Gilla
tobbetk
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Det är mycket som inte ska här i världen. Hur får man till ett avlopp utan vatten uti?
Korrekt fall
 
  • Gilla
  • Haha
Lived och 7 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
– och det enda fettberg som finns på fastigheten är jag.
Har inget vettigt att tillföra, men...är i samma situation med min fastighet! 🙃
 
  • Wow
StefanMJ och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Har inget vettigt att tillföra, men...är i samma situation med min fastighet! 🙃
Jag lider med dig broder.
 
  • Haha
StefanMJ och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Det är mycket som inte ska här i världen. Hur får man till ett avlopp utan vatten uti?ölk eller
Med bra fall ut och framför allt inte en snålspolande toa. En läckande/droppande del har ingen energi i sig och fryser snabbt i ett markrör, som inte är på frosfritt djup.
Du säger på vinter, det är inte så att det fryser till en klump/kulle i röret och bygger på, så nästan stopp. Att kolla om dagvatten gå ner i avlopp är nästan en katastrof för hela bygget. Du slår i mjölk eller karamellfärg/vatten i stupen som går ner i mark om det finns, sen se om det kommer något kulört i slammbrunnen
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Med bra fall ut och framför allt inte en snålspolande toa.
Vi spolar så in i 17 men det törs man ju inte när det riskerar att komma upp igen. Däremot tror jag toan står och smårinner lite hela tiden. Fast problemen fanns innan den nuvarande WC-stolen ens installerades.

J jonaserik skrev:
Att kolla om dagvatten gå ner i avlopp är nästan en katastrof för hela bygget. Du slår i mjölk eller karamellfärg/vatten i stupen som går ner i mark om det finns, sen se om det kommer något kulört i slammbrunnen
Mycket bra idé! Har faktiskt inte tänkt på det. Fast först måste jag ju vänta på att det verkligen rinner som det ska i avloppet 😡
 
ricebridge ricebridge skrev:
tror jag toan står och smårinner lite hela tiden. Fast problemen fanns innan den nuvarande WC-stolen ens installerades.
Katastrof för toan, stor frysrisk i rören kanske. Du får stänga vattnet till den tömma i några hinkar varmvatten och se om det släpper, även om det skulle vilja komma upp någon stans. Gjutjärnsrör och inga fel hittas vid filmningen, hur ser det ut i trekammarbrunnen, röret in ska hänga fritt i luften, inte vara under ytan. Rinner det ut i infiltrationen ordentligt. Många frågor är det, men försöker se orsak till ert problem.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Korrekt fall
Jag vet. Men om man nu inte tänkt sig gräva upp hela avloppet?
 
ricebridge ricebridge skrev:
Jag vet. Men om man nu inte tänkt sig gräva upp hela avloppet?
Jag kan tyvärr inte trolla, men Yes handdiskmedel, raka rör,korrekt fall och ordentliga spolmängder är bra grundtipps för problemfria avlopp.
 
  • Gilla
Nilstyko och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Katastrof för toan, stor frysrisk i rören kanske. Du får stänga vattnet till den tömma i några hinkar varmvatten och se om det släpper, även om det skulle vilja komma upp någon stans. Gjutjärnsrör och inga fel hittas vid filmningen, hur ser det ut i trekammarbrunnen, röret in ska hänga fritt i luften, inte vara under ytan. Rinner det ut i infiltrationen ordentligt. Många frågor är det, men försöker se orsak till ert problem.
Tack, jag uppskattar all input och att du tog dig tid.

Har testat med varmvatten direkt i golvbrunnen som svämmat över. Ska testa med varmvatten via kran. Återkommee.

Trekammarbrunnen är inspekterad… tror jag? Får kolla när karamellfärgen ska användas.

Filterbädden är anlagd för tio år sedan efter konstens alla regler. Svårt att tro att felet ligget där.
 
Jag förstår inte riktigt din fråga. Det är väl uppenbart att avloppet fryser för dig. Bara för att avloppet "borde" ligga på frostfritt djup, betyder ju inte att det gör det.
Då det dessutom är gjutjärn gör att det blir stopp väldigt fort, om det det blir kallgrader. Du vet säkert själv hur järn beter sig i minusgrader. Vatten fyser och fastnar direkt på den kalka ytan. I ditt rör fortsätter det att bygga på med is, flödet minskar. Det fryser ändå fortare, sen är det stopp.
Men, om du har gjutjärnsrör, så är de så gamla, så det är ändå dags att byta dem. Då passar du på att få ner dem lite djupare.
Tillfälligt kanske du kan hitta vart det blir stopp, genom att trycka en vattenslang genom röret tills det tar stopp. Då vet du hur många meter det är till stoppet. Då kan du lägga några skivor med markisolering däröver.
Ett bra sätt att tina röret, är också att köra ner en vattenslang tills det tar stopp. Sen häller/pumpar du ner varmt/kokande vatten i slangen.
 
  • Gilla
Nilstyko och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
i avloppet, som varenda vinter envisas med att svämma över i källaren. Voffö blir det på detta viset??

Vi har testat det mesta, inklusive att filma rören och anlägga ny infiltrationsbädd (se nedan för basfakta), slamtömning har vi tre gånger per år – nu senast strax före jul – och det enda fettberg som finns på fastigheten är jag.

Förra köldknäppen för några veckor sedan kallade vi på spolbilen, som numera hittar själv till oss. Den verkade ha ett ganska lätt jobb (vi frågade iofs inte om detaljer om vad där fanns att hitta), så att det var våra restprodukter som orsakat stoppet verkade mindre sannolikt. Nu är det ny köldknäpp, och si, då möter man återigen sitt senaste toabesök utspritt över pannrummets golv.

Till och med jag börjar ana ett samband. Men vilket?

Det kommer också uppgurglande ur avloppet vid långvariga häftiga regn. Denna ledtråd förvirrar mig dock en del eftersom det inte talar för att rören i backen frusit till is. Vad är det vi missar?

Ska inte rören ligga på frostfritt djup kanske? Så hur kan det bildas frost där det är frostfritt?

Bila upp och byta rör har vi inte råd med, särskilt inte under oxaveckorna i januari. Sätta backventiler tror jag inte på eftersom avloppsvattnet ju måste ta vägen någonstans.
Så vad ska vi göra??

Basfakta:

Hus från 1957.
Avloppsrör i gjutjärn, sannolikt original.
Enskilt avlopp med trekammarbrunn.
Har inte lyckats ta reda på om dagvattenledningarna är sammankopplade med avloppet, vilket tydligen inte var ovanligt förr.
Min erfarenhet, bl.a. från inträngande vatten i källarhusgrund, att det vanligtvis är under vinterhalvåret, eller efter intensiva regnperioder, som problemen med inträngande vatten och översvämningar uppstår. Under vinterhalvåret p.g.a. att markvattennivån (det som finns en bit under markytan) ofta stiger p.g.a. minskad avdunstning från markytan, och minskat vattenbehov för växterna. Och denna vinter har köldknäpparna kommit direkt efter intensiva regn - men stigningen av markvattennivån kommer med en viss fördröjning - dagar eller veckor. Så det behöver för din del alltså inte vara ett frysvattenproblem. Och sedan kan dagvattenledningar förstås förvärra problemet.
Jag tippar alltså att ditt problem beror på att ditt system blir överfullt med vatten.
--- Undersök vart ditt dagvatten tar vägen - stuprör och ev. husdräneringsledningar.
--- Koppla om möjligt bort stuprör från systemet, och led ut vattnet på marken en bit bort från huset.
--- Se över om ev. överskottsvatten i systemet kan pumpas bort någonstans med dräneringspump.
Och speciellt tråkigt kan det vara om husdräneringen är ihopkopplad med systemet, vilket kan göra att avloppsvatten då kan tränga in i husdräneringen också - inte så trevligt med bajsvatten i husdräneringen!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag förstår inte riktigt din fråga. Det är väl uppenbart att avloppet fryser för dig.
Eftersom problemet uppstår även när det är mildväder med regn talar detta emot att det handlar om enbart frysstopp. Sen kan det ju vara både och.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.