BirgitS
Vispen74 Vispen74 skrev:
WC/dusch är ett bra förslag, nackdelen är att man ser toan från bastun, man vill kunna gå på toan utan att känna sig iakttagen från de i bastun säger min erfarenhet.
Men även i ditt förslag ser det ut att vara fri siktlinje från lavarna närmast kaminen till framkanten av toaletten.

Vad är anledningen till att du inte vill spegelvända trappan?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men även i ditt förslag ser det ut att vara fri siktlinje från lavarna närmast kaminen till framkanten av toaletten.

Vad är anledningen till att du inte vill spegelvända trappan?
Toaletten synlighet avgörs av hur lång glasvägg man sätter brevid, har inte inrett badrummet på den detaljnivån, utan mer en grovskiss, som resten av all inredning.

Trappan kommer byggas in med förråd under, om man vände trappan då kommer halvväggen mot vardagsrummet som TVn sitter på bli helvägg och det kommer bli mera instängt. Nackdelen med nuvarande är att man kommer upp rakt mot en vägg på övervåningen. Men får se vilket håll trappan blir åt till slut, inte 100.
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Tack för ytterligare bra feedback 🙂

Beträffande lillanuttens ihopklipp så är det bra lösningar, dock delvis på bekostnad fasaden gällande linjen med fönstren på övervåningen. WC/dusch är ett bra förslag, nackdelen är att man ser toan från bastun, man vill kunna gå på toan utan att känna sig iakttagen från de i bastun säger min erfarenhet. Möbleringen i tvättstugan är bättre än våran, som inte på något vis bra i våran ritning, bara stoppat in något för att få en uppfattning om storlek, så tar det med framöver. Likaså har jag inte ritat köket i detalj eftersom det kommer att göras med köksplanerare, har tagit fasta på grejen med fri siktlinje från entrén och mera bänkyta runt hällen, så det kommer sannolikt.

Beträffande GenRLees feedback om öppnare på övervåningen så är det den sak vi velar mest om just nu, extrarummets vara eller inte vara. Vi har exakt denna öppna yta i vårat nuvarande hus, det är väldigt luftigt och trevligt, men väldigt opraktiskt, eftersom ljudet vandrar fritt mellan denna yta, kök, matplats och vardagsrum. Vi har haft allt mellan hemmagym, TV-spelsyta, musikinstrument, brädspel, biorum på denna yta, och det är jättetrevligt, men har alltid stupat på ljudet. Så I nuläget går funktion före form till förmån för ett slutet rum där man kan väsnas med stängd dörr. Men som sagt, detta är en fråga som vi slits mellan vad so m ska gå först mellan form och funktion, båda dessa aspekter har ju ett värde. Att slopa öpningen mellan våningarna är inget alternativ för oss, det är vad som sätter prägel på huset, och som vi haft i vårt förra hus, vill aldrig vara utan det.

Skapade för övrigt en tråd just om ett eventuellt allrums vara eller inte vara i velande mellan alternativen:
[länk]
Angående rum eller allrum där uppe. Vi har faktiskt gjort så på vår ovanvåning att vi har satt en vägg med fönster i mot trappen - lite liknande det fönster det ser ut som om du ritat ut mot öppningen ner.

Det jag menar är att även om ni väljer att inte sätta upp en vägg mot korridoren för att utnyttja ytan som allrum så kan ni ändå ha en hel vägg mot öppningen och bara låta det vara helt öppet ner på den lilla sträckan som redan är inritad. Eftersom det då bara skiljer en vägg mellan allrum och sovrum hade jag helt enkelt utfört huset som ett allrum, en extra vägg är väldigt enkel att smälla upp i ett senare skede om ni känner att ni hellre gör ett extra sovrum där.
 
Ska se om jag lyckas förmedla lite om vad som skapar rymd och känsla av öppenhet.

Det som gör att många brukar gilla öppna planlösningar är att det ger en känsla av rymlighet. Det blir ofta öppet och blottat där det är bra att tänka på är att samtidigt balansera in en känsla av trygghet.

Något som gör att den öppna delen känns större är när man inne i huset går genom en förträngning och sedan kommer in i den expanderande volymen. När man går genom en dörr i en korridor och kommer in i stora salen.

När vi pratar om att skapa trygghet i huset får man jobba med siktlinjer, hinder och skydd. t.ex. vid entrén skapar det en otrygghet när man direkt från dörren kan se rak igenom hela huset. Där är det en fördel om själva entredörren är lite vid sidan av, entren är en separat zon. Därifrån går man istället in i zonen- korridor därifrån man har en bra överblick över huset.
Jag gillar en enkel planlösning, som ändå har en viss twist/labyrint i sig utan att det blir komplicerat.

Fönster och öppningar med avskiljande väggar placerar man så att man skapar trygga hörn där man gärna sitter och gan "gömma sig"

Jag gillar entrén i hörnet och har flyttat ner ytterdörren så man inte ser in i korridoren genom att öppna dörren. Sen kopplar jag ihop ett skärmtak över entrén med uteplatsen vid hörnet. Det är väldigt trevligt att när det kommer gäster och man sitter på uteplatsen kommer dom direkt i närhet av där man redan sitter. Det blir välkomnande, och man har ingen okänd springandes utan upsikt. Till det hade jag försökt flytta huset lite nord-öst på tomten.

Matrummet flyttar jag in från hörnet och sätter längst in i huset kontoret och TV-vardagsrummet.

Tv-rummet från dubbeldörrar i lite stora sal anda, dörrarna är väl öppna till vardags så det blir luftigt men går att stänga till när man känner för det.

Matrummet med öppet till övervåningen har jag satt 2st öppningar med räcke. Detta för att 2st öppningar med en liten väggsnutt på mitten gör att den upplevs längre. skulle gärna placera kaminen mellan matrum och kök, när jag kollade måtten blir det tajt så kamin bör nog sitta på kortväggen i matrummet och en vedspis i köket.

Köket får en bardisk mot korridoren, ett fönster på innerväggen från köket till viloplanet för trappan. Under trappan kan man ha ett skafferi/förvaring för öllådorna från tysklandsresan.

Det är min första skiss nu, kollar mer på övervåningen och lite justering senare

Schematiska skisser av rum med mått, möbler och inredningsdetaljer i bläckpenna på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning och en genomskinlig planlösning överlagrad, sannolikt använd för att visualisera designförslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Tack för ytterligare bra feedback 🙂

Beträffande lillanuttens ihopklipp så är det bra lösningar, dock delvis på bekostnad fasaden gällande linjen med fönstren på övervåningen. WC/dusch är ett bra förslag, nackdelen är att man ser toan från bastun, man vill kunna gå på toan utan att känna sig iakttagen från de i bastun säger min erfarenhet. Möbleringen i tvättstugan är bättre än våran, som inte på något vis bra i våran ritning, bara stoppat in något för att få en uppfattning om storlek, så tar det med framöver. Likaså har jag inte ritat köket i detalj eftersom det kommer att göras med köksplanerare, har tagit fasta på grejen med fri siktlinje från entrén och mera bänkyta runt hällen, så det kommer sannolikt.

Beträffande GenRLees feedback om öppnare på övervåningen så är det den sak vi velar mest om just nu, extrarummets vara eller inte vara. Vi har exakt denna öppna yta i vårat nuvarande hus, det är väldigt luftigt och trevligt, men väldigt opraktiskt, eftersom ljudet vandrar fritt mellan denna yta, kök, matplats och vardagsrum. Vi har haft allt mellan hemmagym, TV-spelsyta, musikinstrument, brädspel, biorum på denna yta, och det är jättetrevligt, men har alltid stupat på ljudet. Så I nuläget går funktion före form till förmån för ett slutet rum där man kan väsnas med stängd dörr. Men som sagt, detta är en fråga som vi slits mellan vad so m ska gå först mellan form och funktion, båda dessa aspekter har ju ett värde. Att slopa öpningen mellan våningarna är inget alternativ för oss, det är vad som sätter prägel på huset, och som vi haft i vårt förra hus, vill aldrig vara utan det.

Skapade för övrigt en tråd just om ett eventuellt allrums vara eller inte vara i velande mellan alternativen:
[länk]
Angående linje med fönstren på ovanvåningen borde det inte finnas något hinder att låta dem följa med för att behålla symmetrin?

Ett annat alternativ med badrummet är att "saxa" dörrarna, och även behålla symmetri med andra sidan av huset om man flyttar fönstret i hallen för att få bättre förvaring och få till den lite bredare tvättstugan.

Bifogar förslag på ny utformning av badrummet samt medföljande fasadritning (som även har lite justerad fönstersättning för att "lugna ner" fasaden lite).

Handritad ritning, möjlig planlösning av hus eller lägenhet, möbleringsskiss, rummets dimensioner markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritade skisser av ett hus från olika vinklar, på rutat papper, daterad och märkt med anmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Schematisk ritning av en lägenhetsplan med möbler, kök, sovrum och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svårtydd ritning av en våningsplanslayout med möblering, inklusive kök, badrum och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skjutdörrar mellan matsalen och TV rummet
 
Redigerat:
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Jag som trodde vi vara klara 😆
Tack för input, klurar vidare efter dessa och se om vi ska anpassa något 👍
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
En sak som slår mig är bastun. Det känns svårare att få in rummen på bottenplan. Om man flyttar upp bastun till övervåningen. Kanske får in ett badkar också så kan man göra matsalen lite längre och få mer lounge runt kaminen

Hur är utsikten runt tomten?
 
Tvåvåningshus, ritning, vertikal panel, sadeltak, skorsten, flera fönster, entrédörr, enkel design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det börjar närma sig. Nu kommer nästa svåra val. Liggande panel som ovan, eller stående funkispanel? Vi kan bara inte bestämma oss. Tror vi ska ha målad panel i alla fall. Var inne på sån trendig värmebehandlad funkispanel först då några hus runt om detta har det, men läser mycket om påväxt på dessa paneler, samt att det blir nog inte så snyggt när de blivit askgrå på denna typ av hus.
 
Vad är funkispanel? Hur som helst ska ni absolut ha stående panel, de där täckbrädorna för elementskarvarna är ju inte så roliga…
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
En sak som slår mig är bastun. Det känns svårare att få in rummen på bottenplan. Om man flyttar upp bastun till övervåningen. Kanske får in ett badkar också så kan man göra matsalen lite längre och få mer lounge runt kaminen

Hur är utsikten runt tomten?
Blev fortsatt bara några mindre modifieringar till sist, bland annat vände vi på trappan och vände på inredningen i badrum och bastu som föreslagits tidigare i tråden, det gjorde köket lite större med då badrummet kunde minska något.

Utsikt? Det är att stirra in i grannkåken längs långsidorna, in i skogen på baksidan och något öppet på framsidan över vägen och bort över hus. Så inte mycket till utsikt.
 
G Grisbacka skrev:
Vad är funkispanel? Hur som helst ska ni absolut ha stående panel, de där täckbrädorna för elementskarvarna är ju inte så roliga…
Nej skarvbrädorna är lite tråkiga.

Typisk funkispanel:
Träbeklädd byggnad, röda fönsterramar, skiffergrått tak, modernt, minimalistiskt, arkitektur, delvis molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vispen74 Vispen74 skrev:
Nej skarvbrädorna är lite tråkiga.

Typisk funkispanel:
[bild]
Snyggt med tjärvitriol eller järnvitriol på stående panel. Passar ännu bättre utan spröjs på fönster.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Skulle säga att det beror på vilken känsla ni vill få.

Stående = huset upplevs högre
Liggande = huset upplevs längre/bredare

Jag personligen hade nog kört på liggande och helst utan övergångsskarvarna. Då ges huset ett något lägre uttryck, vilket jag tror är en fördel eftersom det är relativt smalt.

Gällande väggfärg så hade jag nog valt en bruten vit. Vanlig vit blir lätt skitig, eller upplevs som det. Kolla jotun sommersne som är lätt bruten. Vid en första anblick ser den vit ut, enda tills du sätter vitt mot den, för då kliver brytningen fram och syns tydligt. 🙂
 
J Jarlsgård skrev:
Skulle säga att det beror på vilken känsla ni vill få.

Stående = huset upplevs högre
Liggande = huset upplevs längre/bredare

Jag personligen hade nog kört på liggande och helst utan övergångsskarvarna. Då ges huset ett något lägre uttryck, vilket jag tror är en fördel eftersom det är relativt smalt.

Gällande väggfärg så hade jag nog valt en bruten vit. Vanlig vit blir lätt skitig, eller upplevs som det. Kolla jotun sommersne som är lätt bruten. Vid en första anblick ser den vit ut, enda tills du sätter vitt mot den, för då kliver brytningen fram och syns tydligt. 🙂
Jo, det blir nog liggande panel just för att huset ska se lägre ut. Tyvärr går det inte välja bort skarvbrädorna. Det är generalskarvar mellan blocken, och när panelen torkar och drar ihop sig tror jag det blir rätt synligt annars.

Färgvalet blir från paletten i området, som är allt utom vitt skulle jag säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.