J Jonas_81 skrev:
Var har du för ventilation? frånluft med värmeväxlare brukar ofta ha tillsatsmotstånd för att värma upp tilluft och den kan ligga på och värma huset vid kallare väderläk ( går att stänga av då man har billigare uppvärmningssätt)
Självdrag enligt inlägg #5.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J Jonas_81 skrev:
Var har du för ventilation? frånluft med värmeväxlare brukar ofta ha tillsatsmotstånd för att värma upp tilluft och den kan ligga på och värma huset vid kallare väderläk ( går att stänga av då man har billigare uppvärmningssätt)
Självdragshus.
 
zentzuken zentzuken skrev:
Självdragshus.
De hade jag missat.

Instalera själv just denna,
https://www.homewizard.com/sv/butik/wi-fi-p1-meter/

Man ser förbrukningen live och men typ en sekunds delay ser man om man knäpper på eller av en lampa med deras + prenumeration får man olika faserna var för sig också.

Finns ju många alternativ till live mätning men denna konstatera jag att var rätt förmånlig och "plug and play" så att säga
 
  • Gilla
zentzuken
  • Laddar…
Låter mycket. Kan du logga in på din nätägares sidor och se förbrukningsmönstret där?
Om du har ny elmätare brukar man kunna se timvärden och på det viset kanske lista ut vad som drar ström. Jag kan se 15minutersintevall på min förbrukning via min nätägares ”mina sidor”.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
zentzuken zentzuken skrev:
Sådär nu har jag gått igenom de prylar som jag vet använder el.
- Tot 5 st cirkulationspumpar(🤦🏻‍♂️)
45w x 4 + 65w (Laddomat) alla går 24h/dygn utom Laddomaten ca 10h varje dag.

- 12 st 6w lampor utomhusbelysning (Har fram till nyligen lyst samtliga mörka timmar under dygnet dvs. Från kl 15:00 - 09:00

OCH

- Någon typ av värmekabel!! som ligger i kulverten från brunnen in till hydropressen. Hittar inte spec. Men antar att det är många W den drar.

Nå summan är ju nu då att detta totalt kanske förklarar den höga elräkningen?!
Är varje pump 45 W/T ?
 
L loodje skrev:
Är varje pump 45 W/T ?
Nej de är troligen 45 W (Watt), som TS skrev. Man kan även säga att de drar 0,045 kWh/h (kilowattimmar per timme) om man absolut vill uttrycka det så, men det är samma sak.

Trådar har spårat ur av enhetsdiskussioner förr, så jag hoppas att vi kan lämna det där.
 
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
R roke skrev:
Låter mycket. Kan du logga in på din nätägares sidor och se förbrukningsmönstret där?
Om du har ny elmätare brukar man kunna se timvärden och på det viset kanske lista ut vad som drar ström. Jag kan se 15minutersintevall på min förbrukning via min nätägares ”mina sidor”.
Kan bara se timvis förbrukning så att topparna generellt är då vi lagar mat, tvättar osv. Över tid är det tämligen jämn (hög) förbokning
 
zentzuken zentzuken skrev:
Jag bor i hus 1800-talshus 95kvm + 75 kvm nybygt uppvärmt garage. Innertemp i garage +15C och i huset + 20C vid ca -12C utomhustemperatur (Norrbotten)
vedeldar mot ACC-tankar för värme i garage och hus. Även VV värms upp via vedpanna/accar.

Ligger på en medel dygnsförbrukning på runt 50kwh per dygn toppar runt 70 och dalar kring 40.

Vi är 4 st i hushållet. Jag tycker att energiförbrukningen är orimligt hög sett till yta temperatur och framförallt uppvärmningsform.
Är det något jag missar?

/Andreas
såhär ser måndagsdygnets förbrukning ut. Beakta då att ingen varit hemma förens efter kl 16, vedeldar osv. Och jag har notoriskt fimpat varje lampa, standby tv osv…
 
  • Skärmklipp av elanvändning, stapeldiagram, timvis data, specifik adress, mobilwebbläsare, datum den 15 januari 2024.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Kan du ta ett foto på din elmätare och kanske även centralen?
 
M mrsnhp skrev:
Nej de är troligen 45 W (Watt), som TS skrev. Man kan även säga att de drar 0,045 kWh/h (kilowattimmar per timme) om man absolut vill uttrycka det så, men det är samma sak.

Trådar har spårat ur av enhetsdiskussioner förr, så jag hoppas att vi kan lämna det där.
45 W/ pump. 65 W för laddomatpumpen
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Hur långt har du mellan bostadshus och garage?

Jag tippar på frostskyddskabel. Du säger att det är nybyggt garage, sedan när?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Stäng av värmekabeln ett par timmar, är det en stor eljtuv borde det ju synas tydligt i förbrukningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi har ett hus från 1970-talet, 73 kvm enplan, LLVP + elradiatorer, El VVB, självdrag, delvis tilläggsisolerat på vinden och fönstren i ett rum fixage med insattskasset (resten är orginal 2-glas från 70+ talet). Tvättmaskin (2023) men ingen tumlare.
Och vi laddar två bilar:

Drog 1700 kwh i Dec, ca 55kwh/dygn.

Drar man av bilarna så blir det kanske ca 1100 kwh, dvs 35 kwh/dygn.
Som en jämförelse...
 
zentzuken zentzuken skrev:
Sådär nu har jag gått igenom de prylar som jag vet använder el.
- Tot 5 st cirkulationspumpar(🤦🏻‍♂️)
45w x 4 + 65w (Laddomat) alla går 24h/dygn utom Laddomaten ca 10h varje dag.

- 12 st 6w lampor utomhusbelysning (Har fram till nyligen lyst samtliga mörka timmar under dygnet dvs. Från kl 15:00 - 09:00

OCH

- Någon typ av värmekabel!! som ligger i kulverten från brunnen in till hydropressen. Hittar inte spec. Men antar att det är många W den drar.

Nå summan är ju nu då att detta totalt kanske förklarar den höga elräkningen?!
10 Watt per meter är en mycket vanlig effekt OM värmekabeln ligger inuti slangen, är den utvändig så har dom ofta högre effekt kanske det dubbla.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
zentzuken zentzuken skrev:
såhär ser måndagsdygnets förbrukning ut. Beakta då att ingen varit hemma förens efter kl 16, vedeldar osv. Och jag har notoriskt fimpat varje lampa, standby tv osv…
Ser väl inte så konstigt ut, jag snittar väl kanske på 0,75/kWh för stora huset inkl FTX exkl värme men toppning av vv.
Pumparna drar ju en del i ditt fall & de körs i princip alltid på för hög effekt.

  • Cp till värme & golvvärme kan troligen(med största säkerhet) dras ned till steg 1 utan problem
  • Laddomatpump kan dras ned till åtminstone steg 2, antagligen steg 1, utan problem
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.