Tobbe.A
U Utsliten och utdömd skrev:
De som isolerade grannens vind gjorde fel.
Det skall sitta brandmatta eller vissa fabrikat kräver ventilerad låda/rör runt skorstenen för att inte isolering skall ligga emot.
Även om du har lösull av mineralisolering så skall den inte ligga emot.
Som räddningsledaren sa när vi pratade om det. Det ska inte ligga emot och det ska vara minimum 3 cm avstånd till brännbart, helst det dubbla.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
De som isolerade grannens vind gjorde fel.
Det skall sitta brandmatta eller vissa fabrikat kräver ventilerad låda/rör runt skorstenen för att inte isolering skall ligga emot.
Även om du har lösull av mineralisolering så skall den inte ligga emot.
Runt min murade SEM skorsten skulle det fyllas med stenull, inte specat om det skulle vara krattull,rullar eller skivor.
 
U
F fribygg skrev:
Runt min murade SEM skorsten skulle det fyllas med stenull, inte specat om det skulle vara krattull,rullar eller skivor.
Den typen av stenull du isolerar med i väggar och tak har annat bindemedel än brandklassad stenull. Viktigt att tänka på för de som läser tråden att det är en väsentlig skillnad även om de kan se, lukta och smaka samma.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Det här var något nytt för mig, trodde att det blev rätt gjort när en firma sprutade stenull runt och mot vår murade skorsten för ett år sen, isocell cellulosa på övriga delar. Det blir garanterat en tur upp på trånga vinden (även vi låglutande tak) för att inspektera närmare. Några bra länkar till dessa brandskyddsmattor?
 
J JonasJN skrev:
Det här var något nytt för mig, trodde att det blev rätt gjort när en firma sprutade stenull runt och mot vår murade skorsten för ett år sen, isocell cellulosa på övriga delar. Det blir garanterat en tur upp på trånga vinden (även vi låglutande tak) för att inspektera närmare. Några bra länkar till dessa brandskyddsmattor?
Det är garanterat felaktigt, eller åtminstonde vårdslöst av de som gjorde det. Brandskyddsmatta = stenull. Köp en stenull skiva eller två och ersätt närmast skorstenen.
 
Men vad blir egentligen skillnaden då? Är det bättre brandskyddsmässigt med skivor än lösull av samma sort?
 
R
Lösull av tex. Stenull är luftigt och inte brandtätt i sig även om inte själva ullen brinner så finns det omgivande material som kan antändas.. brandskivor eller mattor är tätare packade för att motstå brand och värme…
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Tobbe.A
Oavsett material så ska det väl vara avstånd mellan rökkanalen och isoleringen? De borde ju byggt en sarg innan de sprutade in lösullen. Jag har ställt frågan om det till företaget som var hos oss, ska bli intressant att se svaret.
 
R
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Oavsett material så ska det väl vara avstånd mellan rökkanalen och isoleringen? De borde ju byggt en sarg innan de sprutade in lösullen. Jag har ställt frågan om det till företaget som var hos oss, ska bli intressant att se svaret.
Om du har avstånd så kommer det att vara kallras. Därav finns det isolering som kan ligga direkt an… Tekniska ritningar för installation av skorstensgenomföring, isoleringsanvisningar, mått och materialkrav, på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tekniska installationsscheman för skorsten, isolering och avståndsmått anges. Webbplats gränssnitt synligt överst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Tobbe.A
R Rejäl skrev:
Om du har avstånd så kommer det att vara kallras. Därav finns det isolering som kan ligga direkt an…
Vi har ju stenull som sattes dit när de installerade skorstenen, den går en bit upp över originalisoleringen. Nu ligger det ju lösull över den. Som jag har förstått det så borde man satt en sarg mellan stenullen och den gamla isoleringen innan de blåste dit lösullen, så att luften kan röra sig och så att inget ligger emot. Det är nog inte många centimeter lösull som ligger över, men ändå.

Räddningsledaren sa att det ska vara avstånd, oavsett material, till rökkanaler. Jag kanske missförstod och att det var om man inte har stenull… eller så var det hängslen och livrem från hans sida…
 
R
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
Vi har ju stenull som sattes dit när de installerade skorstenen, den går en bit upp över originalisoleringen. Nu ligger det ju lösull över den. Som jag har förstått det så borde man satt en sarg mellan stenullen och den gamla isoleringen innan de blåste dit lösullen, så att luften kan röra sig och så att inget ligger emot. Det är nog inte många centimeter lösull som ligger över, men ändå.

Räddningsledaren sa att det ska vara avstånd, oavsett material, till rökkanaler. Jag kanske missförstod och att det var om man inte har stenull… eller så var det hängslen och livrem från hans sida…
Ja det gäller alla andra typer av isolering, det är bara sten ullen som används i brandskyddssyfte..
Har man det så var det nog hängslen och livrem x10 ifrån räddningsledaren..
 
Redigerat:
Tobbe.A
Fick svar från företaget vi anlitade, de skrev bland annat:

”Isocells produkt är självslocknande, den glöder men slocknar av sig själv. Dock som med allt med hög temperatur så brinner allt till slut. Isoleringen är godkänd, provad av RISE, för att klara ett fullgott brandskydd för ett hus.”…”Det är bara det yttre lagret som förkolnar vid brand, liknade förlopp som när trä brinner. Sammantaget gör detta att ISOCELLs cellulosa inte brinner eller smälter ner.”

De skrev också att de inte använder Hunton, då det är brandskyddsklass F vilket innebär att det är övertänt inom 2 minuter.

Jag har ställt frågan varför det inte är standard att bygga en sarg eller varför de inte använde stenull vid skorstenen, det finns ju ändå en brandrisk (även om den är liten vid rätt eldning). Ska bli intressant att se svaret sen.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
R
Ta lite lösull och elda på det utomhus, jag är tveksam till att det inte brinner då glasull smälter i eld..
 
Tobbe.A
R Rejäl skrev:
Ta lite lösull och elda på det utomhus, jag är tveksam till att det inte brinner då glasull smälter i eld..
Jag har faktiskt tänkt tanken. Jag kan testa i morgon om jag hinner.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Angående komprimering över tid av lösull. Har alltid känt mig obekväm med lösull i vägg och befarat det ska sjunka men har blivit lugnad och lovad av diverse ue/ leverantörer. Byggde i somras ut en kåk jag själv gjorde för femton år sedan, där K föreskrivet ekofiber i väggar. Öppnade i somras en vägg cirka 2,8 meter hög för passage till tillbyggnaden, mot hammarband har det släppt 20cm. Aldrig lösull i vägg för min del!
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.