R Rkarlsson skrev:
Jaha så du menar att kaptener och övriga på båten är ynkryggar? Och så gnäller ni på han som drar till dk eller spanien.
Vad innebar nu totalförsvaret? Jag har nog missuppfattat det gravt isåfall när de säger att samhället skall fungera så nära som möjligt i största möjliga mån.

Men du insinuerar på att personalen på HH är ynkryggar och inte går till jobbet som är en viktig del av allt ;)

Kan han ta sig till Dk eller mer söderut så fungerar ju kreditkortet fint.
Min poäng är att i en kris så ska man inte räkna med att allt fungerar, speciellt i ett initialt skede om jag råkat kränka eller förolämpa någon anställd på HH färjorna så ber jag ödmjukast om ursäkt 😀

Civilförsvaret mål är att samhället ska fortsätta ”fungera” och alla ska gå till jobbet som vanligt men det finns ingen beredskap för kriser
Tex är det inte en enda kommun som har en fullgod beredskap för att ens uppfylla de grundläggande krav de har på sig enligt lag (dvs ta hand om de som inte klarar det själv i vanliga fall).

Det som hände på E22 för inte så länge sen är en pinsam påminnelse om att vår övriga beredskap är allt annat än på topp och då fungerade el, mobilsystem mm

Eller Coop för några år sedan som inte kunde ha öppet när it systemen låg nere, tror du det kommer fungera bättre om elen skulle försvinna helt.

Som vår beredskap för en kris ser ut i dag så kommer samhället inte fungera speciellt bra om en större kris inträffar. Om elen (som den här tråden handlar om) skulle försvinna helt eller delvis under en längre tid skulle vi snabbt få stora problem med det mesta i vårt samhälle
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Högsommar blir det problem att ladda mobiltelefon m.m. och självklart blir kyl & frys obrukbara. Annars klarar man sig bara kommunen ordnar fram vatten och det går att få tag på mat.

Mitt i vintern har vi samma problem med laddning av saker. Kyl och frys är däremot inga problem. Värme kan bli knepigt även om man struntar i kommunens föreskrifter om trivseleldning max två gånger i veckan, för kaminen själv ska en enligt instruktionen inte eldas mer än några timmar om dagen. Då blir den kall i 12 timmar varje dygn, och i vårt oisolerade plankhus blir det nog riktigt kallt fort utan uppvärmning. Dessutom skulle vi snabbt få slut på ved.

Annars är nog vår backup att flytta hem till mina föräldrar ett par mil bort. De har bättre isolerat hus och mer ved. De har även solceller och batteri, men jag har inte koll på om det är kopplat så att det funkar vid strömavbrott. Vid ännu längre kris är det bara att packa in både oss och mina föräldrar i bilar och dra till deras stuga, som redan är näst intill off grid.

Någon liten solpanel för laddning av mobiltelefon vore nog inte dumt att ha.
 
J Jontha skrev:
Jo men det är ju så. Jag har vänner i charkiv som berättar om att strömmen kommer och går. Vet inte om det är för att ukrainarna själva stänger ner kraftverket ibland. Det är ett krig och den regionen rullar på ändå. Ibland dimper det ner en bomb mitt i en gata. Många har inte jobb, men det finns de som har. De som inte har jobb får hjälpsändningar med ganska trist mat, men ändå. Så du kommer inte vara helt livegen bara för att landet är attackerat. Det finns massor med hjälporganisationer.

Sen undrar jag faktiskt hur det är tänkt att ryssen ska kunna ta sig hit utan att stöta på patrull från alla håll och kanter.
Ryssen behöver inte komma hit(iaf inte officiellt)
Hackerattacker, små sabotage team som förstör infrastruktur(spränga mobilmaster) eller på annat sätt göra livet jävligt surt för oss.
Se bara vad Ukraina ställde till det för ryssen när de
sprängt Northstream.
 
  • Gilla
Jontha
  • Laddar…
I
Beredskap ska finnas men vad är det egentligen man är så rädd för nu? Handlar det verkligen om att Ryssland ska anfalla Sverige? Varför skulle de anfalla ett land som de inte har direkt access till och som ligger mitt bland Nato länder? Dessutom samtidigt som de har fullskaligt krig i Ukraina där man pratar om att de har brist på matriell? Jo, det sägs att Gotland är strategiskt bra men hur bra är den om man inte har enkel access?

Jag är ingen expert på området men skulle gissa att utspelet från ÖB handlar om att trycka på och få mer finanser till sin verksamhet. Sverige har aldrig varit särkilt duktig på beredskap "vi såg det aldrig komma" har man ju hört par gånger, denna regeringen ser ut att faktiskt förbereda vilket aldrig är fel även om riskerna är små.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hullken
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Beredskap ska finnas men vad är det egentligen man är så rädd för nu? Handlar det verkligen om att Ryssland ska anfalla Sverige? Varför skulle de anfalla ett land som de inte har direkt access till och som ligger mitt bland Nato länder? Dessutom samtidigt som de har fullskaligt krig i Ukraina där man pratar om att de har brist på matriell? Jo, det sägs att Gotland är strategiskt bra men hur bra är den om man inte är enkel access?

Jag är ingen expert på området men skulle misstänka att utspelet från ÖB handlar om att trycka på och få mer finanser till sin verksamhet. Sverige har aldrig varit särkilt duktig på beredskap "vi såg det aldrig komma" har man ju hört par gånger, denna regeringen ser ut att faktiskt förbereda vilket aldrig är fel även om riskerna är små.
Det handlar inte bara om ryssen, det kan vara elavbrott, pandemier, interna hot(islamister, nazister eller vänsterextrema) osv osv

Gotland är extremt viktigt att kontrollera ur en strategisk synvinkel. Kontrollerar du gotland kontrollerar du mer eller mindre hela Östersjön

”Utspelet” från öb handlar om att vi har en historisk dålig beredskap. Den har inte varit så här dålig sen 2:a världskriget drog i gång

Vi har varit världsbäst på beredskap, men sen kom Person, Reinfeldt och Löfven och körde allt i botten

Vi hade världens 4e största flygvapen (i antal plan)
Våra piloter var bland de bästa i världen
Vi hade beredskapsförråd över allt, med medicin, mat, bränsle, skyddsmasker(vi hade 7,5 miljoner skyddsmasker som några politiker beslutade att de skulle eldas upp), skyddsrum med plats för alla medborgare, bönder hade enorma lager med spannmål i beredskap, vi hade vapenlager i var enda stad osv osv

(När det var en liknande snöstorm som den för några veckor sen 1978 skickade försvaret ut 50talet bandvagnar för att undsätta folk som satt fast i bilar. Nu tog det dygn innan man fick ordning på skiten)


Allt detta måste byggas upp igen

Sen är inte risken liten att nått händer, det är bara frågan om när en kris kommer. Sen behöver det inte vara just ryssen
 
Redigerat:
  • Gilla
Bådablir9 och 4 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Hur har Ni fixat för att klara av ett långvarigt strömavbrott, typ en vecka eller längre?

En timme eller två klarar alla.

Förutsättningarna är så klart vitt skiljda.
Kanske man vid riktigt illa läge
t o m väljer att utrymma.

Dessutom är det helt olika förutsättningar beroende på årstider.

Men vi kan väl hålla oss till högsommar ock smällkalla vintern.
Kul och högaktuellt ämne!
Jag bor I hus, en bit ”ute i skogen”, så har sedan ganska lång tid utvecklat system för att allting ska fungera även i strömlöst läge (på förekommen anledning).

Har en centralt placerad braskamin med inbyggd fläkt.
Fläkten blåser ut i flera rum i huset, så värmen löser jag på det sättet, och har även en fotogenkamin som reservalternativ.

För att initialt kunna hitta sakerna när det är mörkt (strömavbrott inträffar ju som bekant alltid när det är mörkt), så har jag lite automatisk nödbelysning.
Både en ”riktig” variant som lyser ca 5 timmar när strömmen faller bort, men även en hemmasnickrad i garaget som går via ett bilbatteri (några 12V LED-puckar från Jula), och dom klarar ca 100 timmar på ett bilbatteri.
Fördelen med en batterilösning jämfört med en UPS är att UPS:en tar en del ström även obelastad, så den kommer att vara tom inom mindre än ett halvt dygn om man inte slår på och av den.
Men nödbelysningen är bara för att inte bli ”blind” initialt, så den har jag på väl valda ställen, det är ju inte så roligt att vakna av att ett starkt lyse tänds i sovrummet på grund av ett kortvarigt strömavbrott, då är det bättre att det tänds i hallen och köket till exempel (dessutom kan den lätt uppfattas som "ful").
Sedan har jag flera LED-lyktor för att lösa behovet långsiktigt.

Takmonterad rökdetektor med LED-statusindikator, testknapp och kablar på en strukturerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tak med infällda lampor och synlig kabeldragning, vitt och grått, spår efter något fuktigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det gäller elektricitet så har jag inte gjort några ingrepp i installationen i fastigheten, utan istället skapat ett dedikerat intag, med en ”svans” på utsidan, för att slippa dra in sladdar via fönster och dörrar.
Så där tar jag in enfasigt, max 2200W, från elverket, som jag fördelar ut till de saker jag vill driva (braskamin, ladda batterier mm).

Vit dubbeluttag med texten "ELVERK" på en texturerad vägg nära ett träfärgat listverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eluttag märkt "ELVERK" på röd vägg, med ansluten kontakt och synlig kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min egna vattenpump är trefasig, så där har jag en hemläxa att göra, även om jag har älven 100m bort, så skulle det kännas bra att även kunna köra upp vatten enfasigt.
Varmvattenberedaren tar 1kW enfasigt, så den går att köra via elverket, men föredrar att värma vatten med ved i bastun istället, och jag måste se till att jag har tryck i hydroforen, vilket är ett trefasproblem.
Ett trefasigt elverk skulle kunna lösa problemet relativt enkelt, men ser det som lite "overkill", eftersom jag inte har någon annan nytta av det, det enfasiga använder jag till mycket annat eftersom det är portabelt.

Mobilnätet upplever jag som bättre och bättre, men mer än 10-12 timmar räknar jag inte med, det har erfarenheten visat, så en batteridriven radio har jag faktiskt också.

I övrigt så är det nog inte så stor skillnad från många andra.
Lämplig mat, friluftskök som drivs med bensin och gas (bensin upplever jag som enkelt att hantera för då vet jag exakt vad jag har), ved, bränsle till elverket fotogenvärmaren och batterier till lampor.
I Norrland har vi ju ljust dygnet runt på sommaren, så det är lätt att glömma bort att testa saker som belysning, kolla att man har färska batterier mm.
Förvarar alltid en delmängd batterier i frysen, så håller dom väldigt länge.
Men, som sagt var – testa systemet med jämna mellanrum.
Jag har väl tur där som har en sambo som uppskattar dom återkommande ”driftprovsdagarna”, när vi kör fastigheten fristående från elnätet i kallt klimat, bara för att se att allting fungerar, och om vi saknar någonting väsentligt, och hittar prylarna.
Numera är elnätet så pass stabilt även hos mig, så jag hoppar till av lycka när det slocknar, väntar dom obligatoriska 50 sekunderna, och blir lite tillfredsställd om det inte fungerar med tillkopplingen från elnätet.

Men ser jag på vad vi har hemma så skulle jag säga att någonstans kring 10-14 dagar klarar jag i kallt klimat, sedan behöver jag mer bensin, maten klarar vi nog 3-4 veckor, och ved är ingen begränsning.
Så det finns alltid svaga punkter att fundera på och utveckla.
Så strömavbrott på grund av väder och vind tror jag att jag klarar, men krig är ju tveksamt, då kan det dra ut på tiden, och alternativa lösningar måste fram, så tar gärna tips om det, alltid intressant.
 
  • Gilla
och en till och 5 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tror du det? Varken 4e eller 5e generationens mobilnät har ju fått nån ordentlig reservkraft så mobilnät med satelitkommunikation behöver isåfall strömförsörjas ordentligt med ny reservkraft och batteribankar och det betvivlar jag kommer ske de kommande 10 åren då tillverkningskapaciteten på batterier lär gå åt för elektrifieringen av fordonsflottan. Om du avser satelittelefoner har de ju inte slagit igenom för privatbruk, jag gissar att det beror på kostnaden.
Om en mobilmast drar 15 kW så skulle man behöva ett portabelt dieselelverk på den effekten och någon som fyller på bränsle. Gissar på att det går åt ett 200 l fat per dag.

Dieselverk + en mindre lastbil som åker runt varje dag med diesel + lite folk med bössor typ Sekuritasvakter så kan man driva ett antal master.

Satellitantenner finns ju flera varianter på. Sånt där kan kan proffsen lösa.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
I
N noone70 skrev:
Det handlar inte bara om ryssen, det kan vara elavbrott, pandemier, interna hot(islamister, nazister eller vänsterextrema) osv osv

Gotland är extremt viktigt att kontrollera ur en strategisk synvinkel. Kontrollerar du gotland kontrollerar du mer eller mindre hela Östersjön

”Utspelet” från öb handlar om att vi har en historisk dålig beredskap. Den har inte varit så här dålig sen 2:a världskriget drog i gång

Vi har varit världsbäst på beredskap, men sen kom Person, Reinfeldt och Löfven och körde allt i botten

Vi hade världens 4e största flygvapen (i antal plan)
Våra piloter var bland de bästa i världen
Vi hade beredskapsförråd över allt, med medicin, mat, bränsle, skyddsmasker(vi hade 7,5 miljoner skyddsmasker som några politiker beslutade att de skulle eldas upp), skyddsrum med plats för alla medborgare, bönder hade enorma lager med spannmål i beredskap, vi hade vapenlager i var enda stad osv osv

(När det var en liknande snöstorm som den för några veckor sen 1978 skickade försvaret ut 50talet bandvagnar för att undsätta folk som satt fast i bilar. Nu tog det dygn innan man fick ordning på skiten)


Allt detta måste byggas upp igen

Sen är inte risken liten att nått händer, det är bara frågan om när en kris kommer. Sen behöver det inte vara just ryssen
Något bra\dåligt kommer alltid hända men att Sveriges försvar skulle bli angripet eller bli utan el i flera veckor är absolut inte en fråga om när, snarare en fråga om det kommer inträffa alls. Risken är liten även om den absolut finns.

Med det sagt så anser jag mig vara tydlig med att beredskap ska man alltid ha oavsett hur liten risken är så i övrigt håller jag med helt.
 
  • Gilla
Hullken
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det finns väl hur många som helst, särskilt om du inte behöver så stor effekt (inkl starteffekt)?

Exempel:
[länk]

Klarar upp till 2000W kortvarigt, 1000w kontinuerligt. Måste monteras med bra kylning...
Jag behöver en för fast installation(på 230 sidan).
Jag vill alltså inte ha någon med uttag på, det är det inget problem att hitta.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är väl ett mycket överkomligt problem att ansluta bef pumpar via stickpropp för att kunna driva dem via egen reservkraft om man äger och driver sådan?
Den som är ansluten till laddomaten som styrs med både rökgas- och vattentemperatur är inte lika lätt, blir en konstig installation med mix av fast installation och stickpropp.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Om en mobilmast drar 15 kW så skulle man behöva ett portabelt dieselelverk på den effekten och någon som fyller på bränsle. Gissar på att det går åt ett 200 l fat per dag.

Dieselverk + en mindre lastbil som åker runt varje dag med diesel + lite folk med bössor så kan man driva ett antal master.
Det har man alltså inte ordnat hitills under de årtionden som mobiltelefoni varit i drift. Istället har man avvecklat många av de militära bränsledepåer vi tidigare haft.
 
  • Ledsen
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Mina pumpar är har fast elinstallation, dock.
Ja det utgick jag ifrån. Har inte sett några trådlösa cirk-pumpar på marknaden ännu. Det är bara att dela upp kretsen. Antingen vid pumpen eller vid säkrings-skåpet. Enklast vid pumpen kanske. Ut med den fasta kabeln ifrån pumpen och sätt den i en dosa. Komplettera med en gummikabel från dosa till UPS/omformare och från UPS/omformare till pumpen och sen är det klart. 1h jobb max plus matr.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
I
När det gäller beredskap kan man få hur långt som helst för vår del skulle jag vilja uppnå något i stil med följande :

- ca 100 liter vatten i tankar
- Stormkök med både gas och bränsle
- Större Dieselaggregat med bränsle
- Nödradio, kanske även en HAM radio
- Läkemedel, ex antibiotika, sprit, tvål, förband, m,m
- Sovsäckar som klarar kyla
- Bra kläder för väder, vind och jobb
- Tält
- Batteri
- LED belysning
- Kontanter
- Cyklar eller fulltankad bil
- Mat på burk
- Möjligen lite ved

Det mesta av detta är redan på plats.

Blir det krig så kommer vi antagligen lämna vårt hus då det är trähus och skyddar så gott som inget. Skyddsrum är allmänt svårt då de lokala är kraftigt underdimensionerade sett till antal invånare, dessutom ska man inte förväntas sig någon välorganiserad hantering när krisen uppstår. Det är nog mer troligt att vi söker efter grotta eller djup välbyggd källare, eller så förblir man mobil.

Det optimala hade varit att själv bygga något men den ekonomin finns inte och risken för att Sverige blir anfallet anser jag fortfarande som mycket liten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Den som är ansluten till laddomaten som styrs med både rökgas- och vattentemperatur är inte lika lätt, blir en konstig installation med mix av fast installation och stickpropp.
Behöver inte vara så. Jag hade laddomaten kopplad till "reservkraft" hela tiden. Dvs i normala fall fick den nätspänning via omformaren/UPS, och vid strömavbrott kopplades det automatiskt internt om till reservkraft från bilbatteriet.
Det är ju så en UPS/omformare är uppbyggd. Pannans fläkt och cirk-pumpen gick också på samma krets/säkring.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
I Ironside skrev:
När det gäller beredskap kan man få hur långt som helst för vår del skulle jag vilja uppnå något i stil med följande :

- ca 100 liter vatten i tankar
- Stormkök med både gas och bränsle
- Större Dieselaggregat med bränsle
- Nödradio, kanske även en HAM radio
- Läkemedel, ex antibiotika, sprit, tvål, förband, m,m
- Sovsäckar som klarar kyla
- Bra kläder för väder, vind och jobb
- Tält
- Batteri
- LED belysning
- Kontanter
- Cyklar eller fulltankad bil
- Mat på burk
- Möjligen lite ved

Det mesta av detta är redan på plats.

Blir det krig så kommer vi antagligen lämna vårt hus då det är trähus och skyddar så gott som inget. Skyddsrum är allmänt svårt då de lokala är kraftigt underdimensionerade sett till antal invånare, dessutom ska man inte förväntas sig någon välorganiserad hantering när krisen uppstår. Det är nog mer troligt att vi söker efter grotta eller djup välbyggd källare, eller så förblir man mobil.

Det optimala hade varit att själv bygga något men då jag anser risken för att Sverige blir anfallet som försvinnande låg så är det inte ekonomiskt försvarbart även om jag anser att beredskap är ett måste i grunden.
Låter som en bra början
Men du behöver mycket mer vatten, minimum som MSB rekommenderar är minst 5l/per person/dag. Är ni 4 pers så räcker 100l 5 dagar

Hygien ska du inte glömma
våtservetter är utmärkt att ha till det mesta
 
  • Gilla
Genaugenau
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.