H HenrikHuslöse skrev:
Erfarenheterna från Ukraina pekar väl på motsatsen. Mobilen är det sista människor ger upp. Det uppstår nog en marknad för att driva mobilnät med satellitkommunikation rätt snabbt.
Men när det gäller Ukraina så finns det fortfarande en normalt fungerande omvärld.
Det ska man nog inte räkna med
 
Jag tror man kan dra en hel del slutsatser från kriget i Ukraina vad gäller vad som skulle hända vid ett liknande scenario här.

Ett par saker jag tycker mig se:

  • Även om en del flyr/låser in sig, så hjälper de flesta varandra.
  • Samhället måste fortsätta så många har singa jobb att gå till osv som vanligt.
  • El/Internet är så viktiga att man försvarar dessa och ser till att hålla infrastrukturen vid liv överalt där det går (dvs vid fronten kan det vara svårt, men innåt gör man ett rätt bra jobb)
  • I större städer kan det förekomma frekventa avbrott i elförsörjningen (och vatten/värme) men folk klarar sig med powerbanks, vattendunkar, filtar osv. Dvs det är inte ett två år långt oavbrutet avbrott, utan olika längd och frekvens, men saker funkar emellanåt (kan påverka hur man planerar).
  • Särskilt på mer isolerade platser kan längre tids självförsörjning vara viktigt då el/gas/vatten kan vara borta längre perioder, och du kan också pga situationen bli isolerad och inte kunna ta dit därifrån och mat osv kan inte ta sig dit.
Finns säkert fler saker att ta med sig och detta kommer analyseras mycket mer inom en snar framtid av olika forskare tror jag
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Axelida Axelida skrev:
Vem ska du använda telefonen till, om ingen annan (eller väldigt få i alla fall) har ström och fungerande mobiler?
Man har byggt mobilnät i krigszoner förut. Somalia byggde väl tre konkurrerande mobilnät trots att det inte fanns en regering. I Irak överraskades journalisterna av att mobilnät kom upp i takt med att den amerikanska invasionen fortskred. Entreprenörer från grannländerna körde in så fort de kunde och satte upp mobilmaster.

Jag tror att mobilnät är som sprit, droger och prostitution. Hur mycket man än bekämpar dem återkommer de.
 
  • Gilla
  • Haha
hY3 och 6 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Vad får dig att tro att de som jobbar på HH båtarna bryr sig om att ta sig till jobbet?
Hur mycket får man med sig i en kajak? När han tagit sig över till dk, vad ska han leva på?
Pengar, hur många har 10000 tals kr liggandes? Elen är borta, hur ska han betala färjan, båten eller flygplanet… natura?
Jaha så du menar att kaptener och övriga på båten är ynkryggar? Och så gnäller ni på han som drar till dk eller spanien.
Vad innebar nu totalförsvaret? Jag har nog missuppfattat det gravt isåfall när de säger att samhället skall fungera så nära som möjligt i största möjliga mån.

Men du insinuerar på att personalen på HH är ynkryggar och inte går till jobbet som är en viktig del av allt ;)

Kan han ta sig till Dk eller mer söderut så fungerar ju kreditkortet fint.
 
hsd
Axelida Axelida skrev:
Vem ska du använda telefonen till, om ingen annan (eller väldigt få i alla fall) har ström och fungerande mobiler?
Där ser Du hur hightech försämrat krisberedskap, förr funkade telefoner även under strömavbrott
Nu tänkte jag inte att mam ska ringa vänner och bekanta utan mer för nödläge
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Problemet är väl att det numera inte går att köpa några varor när det blir strömavbrott. 🙁
Så är det ju i många butiker.
Har vi inte råd och möjlighet att redan nu börja handla hos den som själv äger och jobbar i sin butik och som accepterar såväl kontanter som kort som betalningsmedel och förhoppningsvis inte ser kassalagen som en strikt lag , utan säljer ut vad de har i butik även utan el till kassor och vågar.
H HenrikHuslöse skrev:
Erfarenheterna från Ukraina pekar väl på motsatsen. Mobilen är det sista människor ger upp. Det uppstår nog en marknad för att driva mobilnät med satellitkommunikation rätt snabbt.
Tror du det? Varken 4e eller 5e generationens mobilnät har ju fått nån ordentlig reservkraft så mobilnät med satelitkommunikation behöver isåfall strömförsörjas ordentligt med ny reservkraft och batteribankar och det betvivlar jag kommer ske de kommande 10 åren då tillverkningskapaciteten på batterier lär gå åt för elektrifieringen av fordonsflottan. Om du avser satelittelefoner har de ju inte slagit igenom för privatbruk, jag gissar att det beror på kostnaden.
 
hsd
F fribygg skrev:
Jag tror inte på att hamstra nån mat man inte använder i vardagen, isåfall riskerar man ju så småningom att behöva kassera det man preppat med om det inte blir nån kris.

Att köpa lite extra av vanliga vardagsvaror och rotera, dvs ta det gamla paketet först och ställa det nyköpta fulla paketet bakom kostar inte mycket och ger en ju möjlighet att klara lite längre strömavbrott
Tänkte mest på affärshyllorna
 
S SSG3000 skrev:
Enklast o smidigast är en eller flera ups ér, i serie med anslutning till pumparna.
Billigast är en omformare, med separat batteriförsörjning, typ bilbatteri.
Jag hade omformare i min sista ved-installation, då det kunde finnas mkt energi kvar i eldstaden vid ett strömavbrott och pannan skulle definitivt koka sönder. Fungerade nästan perfekt. Avbrottet funkade alltid 100% men återkopplingen när strömmen kom tillbaka strulade flera ggr. Detta märktes typ "dagen efter" när strömmen tog slut i batteriet och det blev kallt i huset.
Mina pumpar är har fast elinstallation, dock.
 
H Hybro skrev:
Hur har Ni fixat för att klara av ett långvarigt strömavbrott, typ en vecka eller längre?

En timme eller två klarar alla.

Förutsättningarna är så klart vitt skiljda.
Kanske man vid riktigt illa läge
t o m väljer att utrymma.

Dessutom är det helt olika förutsättningar beroende på årstider.

Men vi kan väl hålla oss till högsommar ock smällkalla vintern.
Jag har två 16Ah intag på fasaden med 4 uttag med jordfelsbrytare på insidan, här kan jag sedan koppla in mina två elbilar 40kwh + 60kwh (16Ah styck)och sedan dra elkablar till förbrukare.
Jag har UPS till alla accesspunkter, switchar och router samt till Pelletsbrännare och cirkulationspump, klarar ca 1 timme. Skulle elbilarna inte vara hemma eller tomma har jag ett bensindriven elverk installerat i källaren samt 20liter alkylat bensin hemma.
Snart har jag även 21Kw solpaneler installerat så jag känner nog att en 2-3 veckor skulle inte vara problem för mig att vara strömlöst som det ser ut nu.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Ja, de kallas för invertrar/växelriktare.
Har sökt med de termerna också utan resultat.
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Mina pumpar är har fast elinstallation, dock.
Det är väl ett mycket överkomligt problem att ansluta bef pumpar via stickpropp för att kunna driva dem via egen reservkraft om man äger och driver sådan?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Finns det någon omformare 12v till 230v för fast installation, eller UPS?
Tanken är att driva några cirkulationspumpar, så lågt effektbehov.
Det finns väl hur många som helst, särskilt om du inte behöver så stor effekt (inkl starteffekt)?

Exempel:
https://www.kjell.com/se/produkter/...MI0qGM5bnhgwMVoDcGAB3arw0FEAQYByABEgI38PD_BwE

Klarar upp till 2000W kortvarigt, 1000w kontinuerligt. Måste monteras med bra kylning...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är väl ett mycket överkomligt problem att ansluta bef pumpar via stickpropp för att kunna driva dem via egen reservkraft om man äger och driver sådan?
All 230v fast installation har jag bytt till stickpropp, som vattenpump, pelletsbrännare, cirkulationspumpar, här har jag sedan kopplat in UPS aggregat så man klarar kortare avbrott.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag tror man kan dra en hel del slutsatser från kriget i Ukraina vad gäller vad som skulle hända vid ett liknande scenario här.

Ett par saker jag tycker mig se:

  • Även om en del flyr/låser in sig, så hjälper de flesta varandra.
  • Samhället måste fortsätta så många har singa jobb att gå till osv som vanligt.
  • El/Internet är så viktiga att man försvarar dessa och ser till att hålla infrastrukturen vid liv överalt där det går (dvs vid fronten kan det vara svårt, men innåt gör man ett rätt bra jobb)
  • I större städer kan det förekomma frekventa avbrott i elförsörjningen (och vatten/värme) men folk klarar sig med powerbanks, vattendunkar, filtar osv. Dvs det är inte ett två år långt oavbrutet avbrott, utan olika längd och frekvens, men saker funkar emellanåt (kan påverka hur man planerar).
  • Särskilt på mer isolerade platser kan längre tids självförsörjning vara viktigt då el/gas/vatten kan vara borta längre perioder, och du kan också pga situationen bli isolerad och inte kunna ta dit därifrån och mat osv kan inte ta sig dit.
Finns säkert fler saker att ta med sig och detta kommer analyseras mycket mer inom en snar framtid av olika forskare tror jag
Jo men det är ju så. Jag har vänner i charkiv som berättar om att strömmen kommer och går. Vet inte om det är för att ukrainarna själva stänger ner kraftverket ibland. Det är ett krig och den regionen rullar på ändå. Ibland dimper det ner en bomb mitt i en gata. Många har inte jobb, men det finns de som har. De som inte har jobb får hjälpsändningar med ganska trist mat, men ändå. Så du kommer inte vara helt livegen bara för att landet är attackerat. Det finns massor med hjälporganisationer.

Sen undrar jag faktiskt hur det är tänkt att ryssen ska kunna ta sig hit utan att stöta på patrull från alla håll och kanter.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
N ntserver_67 skrev:
Snart har jag även 21Kw solpaneler installerat så jag känner nog att en 2-3 veckor skulle inte vara problem för mig att vara strömlöst som det ser ut nu.
Har du beställt solcellsanläggningen med Ö-drift? Monteras de på vägg så de kan fungera även om taket är snötäckt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.