N noone70 skrev:
Bra för att hålla magen i gång 🌬️
😂
Blå förpackning WHEY-80 proteinpulver på bord bredvid gul shaker och laptop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har alltid med mig en påse på resande fot med. Just nu sittandes på hotellrummet. Ska precis blanda med vatten och slurpa i mig min frukost här :)

Beroende på smak och märke tycker jag inte det är några problem att blanda med vatten. Själv kör jag det oftast i gröten till frukost dock. Då är star nutritions vanilj bäst, sedan i med lite valnötter och kanel så smakar det som tomtegröt :)
N noone70 skrev:
Har några kg liggandes i skåpen… men fy vad äckligt att dricka med vatten
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hej och Välkommen @beckebus !

Varför skulle vi inte använda vattentoalett?

Har man egen trekammarbrunn och grävd brunn eller vattendrag nära huset är det väl naturligt att fortsätta använda WC även om det är strömlöst, jag hämtade vatten i hink och spolade så efter Gudrunstormen och det är väl många som numera har en pool och lätt kan hämta vatten till disk och spolning i den.
Annars går det att hämta spolvatten ur närmaste bäck.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Varför tror du att du kan åka över gränsen och slippa strömavbrott, om du ska över bron är det säkert stopp vid betalstationerna, och är det inte det så kan du lika gärna stanna i Limhamn 🙃
Om ryssen springer på gatorna i Skåne så kan det nog bli besvärligt att ta sig till Spanien...
Har han 4 km till dk så bor han i Helsingborg. Han behöver ingen bro. Om han inte äger en båt så kan han betala någon bra pengar, eller skaffa sig en kajak. Har han riktigt bra fysik så kan han en fin dag i augusti simma över.
HH båtarna lär gå med vid strömavbrott även om de är eldrivna, de har ju liksom diesel kvar.

Om det skulle smälla så undrar jag dock om kastrup är igång till Spanien.

Annars kan han ju ta fram stora plånboken och åka till Ljungbhed och hoppas på att någon nappar och tar ut ett litet flygplan så de kan flyga obesedda till spanien.
 
Finns det någon omformare 12v till 230v för fast installation, eller UPS?
Tanken är att driva några cirkulationspumpar, så lågt effektbehov.
 
Har skummat igenom tråden. Tycker att det är intressant hur många som nämner hur mobilen ska laddas. Om landet är strömlöst, kommer mobilmasterna snart att sluta fungera. Tror inte att det finns reservkapacitet för hur lång tid som helst?

Min andra tanke blev sedan att det vore viktigast att mobiltäckningen utanför tätorter fungerar så länge som möjligt. Bor man i tätort har man människor omkring sig, troligen i många fall även nära och kära, som man kan hålla kontakt med utan mobilanvändning. Även information går ju att få ut via gamla hederliga anslagstavlor t ex.

Det jag saknar mest just nu för egen del, är en fungerande gammaldags vattenpump. Den som sitter i brunnen är just nu bara dekoration. Huset har haft veduppvärmning (byggt 1938), men det finns inga spår kvar av detta, bara skorstenen på taket. Vi har dock en smedja i ett uthus så vi får väl elda och bo där om det blir smällkallt.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
MrJay
M mattoys skrev:
Finns det någon omformare 12v till 230v för fast installation, eller UPS?
Tanken är att driva några cirkulationspumpar, så lågt effektbehov.
Ja, de kallas för invertrar/växelriktare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Jag går ut på gården och skjuter skallen av mig. Har ryssen sänkt våra kraftverk mitt i vintern klarar jag mig ungefär 2 dygn som mest. Det finns inget och absolut inget annat än BV. Skorstenen är riven. Det enda som finns i matväg är corn flakes, torkad pasta, hårdbröd. Jag har faktiskt inte ens tändstickor.

Enda sättet att överleva vore att attackera någon närboende som har sett om sitt. Fan heller att jag ska dö medan grannen sitter och käkar sig fet på konserver och har obegränsad tillgång på bränsle från tankbil. Det blir djungelns lag.
Eller så knackar du på hos grannen så hjälps ni åt. Han bjuder på husrum och lite mat, och du hugger ved och jobbar för födan...
 
  • Gilla
och en till och 4 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Ger dig på mig så lär du en eller två rätt obehagliga överraskningar
Jag gillar inte personer som tror att de är för mer. Klarar sig själv; ja, med dom saker du råkar sitta på. Annars är du bara en grinig skit. Jag kommer inte låta dig sitta som en liten påve och vara självgod. Jag kommer gå in och ta det jag behöver. Dina överraskningar bryr jag mig inte i. Öppnar dörren med hagelbössa och hämtar det jag ska ha. Det är bättre att du håller dig undan så slipper det bli värre än så.
 
  • Arg
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nu är denna tråd 17 sidor, och en hel del inläghg handlar om att åka iväg til sommarhus osv: men när jag har skummat igenom den så har jag inte sett den springande frågan: NÄR gör man det ?
I efterhand kan man ju se om ett strömavbrott varit 5 eller 55 timmar - men i början när strömmen går ?

När tar man beslutet att lämna lägenehten i stan och dra till sin BOL ?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Jag gillar inte personer som tror att de är för mer. Klarar sig själv; ja, med dom saker du råkar sitta på. Annars är du bara en grinig skit. Jag kommer inte låta dig sitta som en liten påve och vara självgod. Jag kommer gå in och ta det jag behöver. Dina överraskningar bryr jag mig inte i. Öppnar dörren med hagelbössa och hämtar det jag ska ha. Det är bättre att du håller dig undan så slipper det bli värre än så.
När det är kris så är det varje persons ansvar (precis som under normala fall)
Jag tar mitt ansvar och tar hand om mig och min familj.
Har du inte fullgjort ditt så är det ditt ansvar och ingen annans och då får du svälta om ingen förbarmar sig över dig och med din inställning så lär du inte få mycket hjälp
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kanske 1.5: Skaffa ett gäng skarvsladdar så kan man rigga det viktigaste på reservkraft utan att krångla till det med att peta i den fasta installationen. Det kan man tycka är överkurs.
Tycker du verkligen så när skarvsladd(en-arna) ska in genom fönstret/dörren. Det blir mycket kalldrag o tätning för en skitsak som en reservkrafts-omkopplare i mätarskåpet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Har han 4 km till dk så bor han i Helsingborg. Han behöver ingen bro. Om han inte äger en båt så kan han betala någon bra pengar, eller skaffa sig en kajak. Har han riktigt bra fysik så kan han en fin dag i augusti simma över.
HH båtarna lär gå med vid strömavbrott även om de är eldrivna, de har ju liksom diesel kvar.

Om det skulle smälla så undrar jag dock om kastrup är igång till Spanien.

Annars kan han ju ta fram stora plånboken och åka till Ljungbhed och hoppas på att någon nappar och tar ut ett litet flygplan så de kan flyga obesedda till spanien.
Vad får dig att tro att de som jobbar på HH båtarna bryr sig om att ta sig till jobbet?
Hur mycket får man med sig i en kajak? När han tagit sig över till dk, vad ska han leva på?
Pengar, hur många har 10000 tals kr liggandes? Elen är borta, hur ska han betala färjan, båten eller flygplanet… natura?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Finns det någon omformare 12v till 230v för fast installation, eller UPS?
Tanken är att driva några cirkulationspumpar, så lågt effektbehov.
Enklast o smidigast är en eller flera ups ér, i serie med anslutning till pumparna.
Billigast är en omformare, med separat batteriförsörjning, typ bilbatteri.
Jag hade omformare i min sista ved-installation, då det kunde finnas mkt energi kvar i eldstaden vid ett strömavbrott och pannan skulle definitivt koka sönder. Fungerade nästan perfekt. Avbrottet funkade alltid 100% men återkopplingen när strömmen kom tillbaka strulade flera ggr. Detta märktes typ "dagen efter" när strömmen tog slut i batteriet och det blev kallt i huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag tror det är bättre att du köper dig knäckebröd,snabbmakaroner och havregryn, kanske några xtra helkonserver om du använder sånt. Solcellen lär du väl kunna undvara då mobilnätet sannolikt tystnar ganska fort.
Att klara dig själv ett par veckor borde inte vara några omöjligheter oavsett om man som du bor i staden eller har tillgång till nått eget lantligt boende.
Erfarenheterna från Ukraina pekar väl på motsatsen. Mobilen är det sista människor ger upp. Det uppstår nog en marknad för att driva mobilnät med satellitkommunikation rätt snabbt.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Lite off topic, har någon provat iPhone med satelituppkoppling
Vem ska du använda telefonen till, om ingen annan (eller väldigt få i alla fall) har ström och fungerande mobiler?
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.