B beckebus skrev:
Roligt att höra att du har det så fint ordnat att du kan använda din toalett.
Men om man nu inte har egen trekammarbrunn med vattendrag nära huset så att man kan hämta vatten i en hink utan har kommunalt avlopp som inte fungerar utan ström och inte heller en egen pool, ja då blir det ju besvärligt.
Men då kan vi andra komma hem till dig.
Och då är det ju bra om du har hamstrat skithuspapper, vi vill ju inte smutsa ner din handduk.
Vad får dej att tro att jag hamstrar skithuspapper?

Fixar du dej en hink in kan du nog gå ut och hämta dej en hink vatten även om du bor med kommunalt avlopp, när du använt det till disk passar det utmärkt att spola med i wc
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B beckebus skrev:
Roligt att höra att du har det så fint ordnat att du kan använda din toalett.
Men om man nu inte har egen trekammarbrunn med vattendrag nära huset så att man kan hämta vatten i en hink utan har kommunalt avlopp som inte fungerar utan ström och inte heller en egen pool, ja då blir det ju besvärligt.
Men då kan vi andra komma hem till dig.
Och då är det ju bra om du har hamstrat skithuspapper, vi vill ju inte smutsa ner din handduk.
Du kan väl använda din egen arsleduk?
Du kan också skita i en hink med en plastpåse i, du behöver inte åka till någon annan för att uträtta dina behov.

Jag kan också använda min toalett, för jag har egen brunn och eget avlopp (men snart kommunalt för kommunen gillar inte självförsörjning🙁).

Min kommunala avloppspumpbrunn rymmer nog 300 liter innan den behöver pumpa så det finns en del marginal.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Hmmm. Jo det talas ju om att man ska klara sig ett tag. Funderar på, om nu det är sån kris att all el slås ut i dagar, har man verkligen behov av att kunna köra all elektronik och ugnar osv? Tänker att man sannolikt inte kommer fortsätta jobba som vanligt.

Jag har möjlighet att elda på övervåningen och en öppen spis som inte är sotad på nedervåningen. Har ved för nån månad.

Bor några hundra meter från en sjö där man borde kunna ta vatten. Borde köpa klortabletter och byta vattnet jag har i mina 2 10l dunkar oftare. Man börjar nog inte ta vatten från sjön förrns man använt sitt förråd av vatten...

Har ett enkelt spritkök och ett par flaskor rödsprit. Borde köpa en sån där solcell som kan ladda en powerbank / mobil.

Funderar på om man borde ordna så man kan stänga utgående avlopp om det blir en situation där avloppspumpar slutar funkar och det riskerar trycka tillbaka avlopp in i husen?

Maten (och toapappret) har jag svårare att lösa. Nog kan man leva på konserver och torrvaror några dagar, kanske en dryg vecka. Men vad göra sen? Men om krisen är så allvarlig att det inte finns el, mat, vatten och avloppen ger upp helt vet jag inte. Kan man leva nånstans i stadsmiljö då? Är man inte prepper och inte har nåt hus på landet med egna odlingar och egen brunn så är det nog rätt svårt att leva så mer än nån vecka...
Jag tror det är bättre att du köper dig knäckebröd,snabbmakaroner och havregryn, kanske några xtra helkonserver om du använder sånt. Solcellen lär du väl kunna undvara då mobilnätet sannolikt tystnar ganska fort.
Att klara dig själv ett par veckor borde inte vara några omöjligheter oavsett om man som du bor i staden eller har tillgång till nått eget lantligt boende.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
hsd
Vilka varor kommer att ta slut fortast, toapapper rök ju vid oandemins början , läste om plastdunksbrist på en del köplador
Vad tror Ni ,vad kommer att hamstras vita bönor och torkat kött eller vad
 
hsd hsd skrev:
Vilka varor kommer att ta slut fortast, toapapper rök ju vid oandemins början , läste om plastdunksbrist på en del köplador
Vad tror Ni ,vad kommer att hamstras vita bönor och torkat kött eller vad
Jag tror inte på att hamstra nån mat man inte använder i vardagen, isåfall riskerar man ju så småningom att behöva kassera det man preppat med om det inte blir nån kris.

Att köpa lite extra av vanliga vardagsvaror och rotera, dvs ta det gamla paketet först och ställa det nyköpta fulla paketet bakom kostar inte mycket och ger en ju möjlighet att klara lite längre strömavbrott
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
C
hsd hsd skrev:
Vilka varor kommer att ta slut fortast
Inga. Problemet är väl att det numera inte går att köpa några varor när det blir strömavbrott. 🙁
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Vintertid är huset utrustat med kamin och vedeldad köksspis, största problemet är vatten men antingen smälta snö om det finns eller hinka upp ur den grävda bevattningsbrunnen. Kyl/frysmat får ställas ut utomhus.
Sommartid är nästan båten bästa valet, gasolspis (har alltid gasol i reserv), kylskåp på batteri som laddas av solcell eller dieselmotorns generator.
Vad är det för kylskåp som gå på batteri? 😊
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
S Soppatorsk skrev:
Palla bry sig.
Om elen försvinner stannar exakt hela samhället.
Bor 4 km från Danmark, jag pyser nog dit om det blir kortvarigt.
Springer det ryssar på gatorna, så drar jag till sommarhuset i Spanien och stannar där.
Låter som min definition på ynkrygg! Man stannar och kämpar för sitt land
Men vad får dig att tro stt du tar dig ut ur sverige? Om något sånt händer lär bron till Danmark vara sprängd, stängd eller helt igenkorkad
Utan el så kommer på sin höjd plan få landa, än mindre lyfta så du blir nog fast i sverige
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Jag går ut på gården och skjuter skallen av mig. Har ryssen sänkt våra kraftverk mitt i vintern klarar jag mig ungefär 2 dygn som mest. Det finns inget och absolut inget annat än BV. Skorstenen är riven. Det enda som finns i matväg är corn flakes, torkad pasta, hårdbröd. Jag har faktiskt inte ens tändstickor.

Enda sättet att överleva vore att attackera någon närboende som har sett om sitt. Fan heller att jag ska dö medan grannen sitter och käkar sig fet på konserver och har obegränsad tillgång på bränsle från tankbil. Det blir djungelns lag.
Ger dig på mig så lär du en eller två rätt obehagliga överraskningar
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Låter som min definition på ynkrygg! Man stannar och kämpar för sitt land
Men vad får dig att tro stt du tar dig ut ur sverige? Om något sånt händer lär bron till Danmark vara sprängd, stängd eller helt igenkorkad
Utan el så kommer på sin höjd plan få landa, än mindre lyfta så du blir nog fast i sverige
Du kan nog ganska enkelt ta dig ut ur Sverige. Vi har liksom inte så bra koll på vad som kommer varken in eller ut ur detta landet. På tok för mycket kust och långa landsträckor mot Norge.

Men ja det är väl klart man stannar och slåss för sina nära och kära!
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Ok låter som det är många har som har absolut noll koll
VIKTIGAST: vatten, ha 5l/person/dag hemma i dunkar, har man badkar och kommunalt vatten fyll badkaret med vatten
1 toapapper, Sverige är världens största producent av toapapper! Vi svälter ihjäl innan toapappret tar slut
2 bor man i lägenhet eller inte kan skita utomhus, ha kraftiga byggsäckar och kattstrypare hemma.skit i säcken och förslut med buntband
3 mat för en vecka, lätt att ordna med en sk preppbox eller om man är riktigt lat nutella och tortillabröd
4 Matlagning gasolkök (glöm inte co varmare)

Läs på, det finns massor av info där ute
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
O OneMoreSlice skrev:
Vad är det för kylskåp som gå på batteri? 😊
Helt vanligt isotherm kylskåp som sitter i båtar/husbilar etc.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ett tips från en kroppsbyggare är att ha några säckar vassleprotein hemma. Bra att ha i kristider och står sig länge så bara att köpa på sig ett gäng att ha på lager. Kräver dock lite vatten för att kunna få ner.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Ett tips från en kroppsbyggare är att ha några säckar vassleprotein hemma. Bra att ha i kristider och står sig länge så bara att köpa på sig ett gäng att ha på lager. Kräver dock lite vatten för att kunna få ner.
Bra för att hålla magen i gång 🌬️
😂
 
  • Haha
pennybridge
  • Laddar…
P pennybridge skrev:
Ett tips från en kroppsbyggare är att ha några säckar vassleprotein hemma. Bra att ha i kristider och står sig länge så bara att köpa på sig ett gäng att ha på lager. Kräver dock lite vatten för att kunna få ner.
Har några kg liggandes i skåpen… men fy vad äckligt att dricka med vatten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.