J Jontha skrev:
Jag går ut på gården och skjuter skallen av mig. Har ryssen sänkt våra kraftverk mitt i vintern klarar jag mig ungefär 2 dygn som mest. Det finns inget och absolut inget annat än BV. Skorstenen är riven. Det enda som finns i matväg är corn flakes, torkad pasta, hårdbröd. Jag har faktiskt inte ens tändstickor.

Enda sättet att överleva vore att attackera någon närboende som har sett om sitt. Fan heller att jag ska dö medan grannen sitter och käkar sig fet på konserver och har obegränsad tillgång på bränsle från tankbil. Det blir djungelns lag.
Du har lite chans att förbereda dig med mat nu. Klarar du dig inte ens 2 dygn på mat så är det dags att fixa det :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Göran.W
Jag klarar mig i minst 3 veckor utan el.
Hade nyss 27 timmar strömavbrott utan några som helst problem.
Har batteri reserv som klarar hålla vedpannan, internet och så klart tvn i gång några dygn.
Kyl\frysar driver jag med elverk ett par timmar om dygnet.
Vatten kan jag hinka upp ur brunnen.
Det som begränsar tiden jag klarar är hur mycket drivmedel jag har till elverket.
I matväg har jag mängder med kaffe,konserver, torr soppor, pasta och ris så jag klarar mig i minst 3 månader trots vi är 6 personer.

Jag känner att jag är väl förbered i shit hits the fan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Man får ju ha 10kbm så kommunen skitet nog i 1500l 😂
Fast har du 1m3 eller mer krävs det regelbundna kontroller, det väljer man normalt inte som privatperson.
Inte som månskensbonde heller.
 
  • Gilla
noone70 och 2 till
  • Laddar…
Palla bry sig.
Om elen försvinner stannar exakt hela samhället.
Bor 4 km från Danmark, jag pyser nog dit om det blir kortvarigt.
Springer det ryssar på gatorna, så drar jag till sommarhuset i Spanien och stannar där.
 
  • Gilla
Greger_08 och 1 till
  • Laddar…
S Soppatorsk skrev:
Springer det ryssar på gatorna, så drar jag till sommarhuset i Spanien och stannar där.
Jag utgår från att du inte är svensk?
 
  • Gilla
Hybro och 2 till
  • Laddar…
Toapappersfrågan är intressant!
Eftersom vi ändå inte kommer att kunna använda vattentoaletter är det ju helt oviktigt vad du använder för att torka dig med. Ändå hamstrar vi dasspapper vid minsta risk för krisvittring...

Jämför med om du åker på semester till Grekland, där det fnösketunna dasspappret, som går sönder när man andas på det, inte får spolas ner i toaletten utan måste läggas i papperskorgen för att inte orsaka stopp i de grekiska klenrören.
Om man ändå inte får spola ner dasspappret, varför då inte använda ett rejält, trelagers, våtstarkt hushållspapper?
Det ska ju ändå läggas i papperskorgen! Fundera på det du, när du sitter där!
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
I islander skrev:
En erfarenhet jag fick efter Gudrun då det blev plockepinn av högspänningsledning och vi var utan ström en vecka var att med ett litet elverk på en kW kunde så kunde det stå på nästan dygnet runt, medans de med ett större fick begränsa antalet timmar efter några dygn för det gick väldiga mängder bensin, så effektivitet helt klart och slutsatsen jag drog är att man behöver tänka till ordentligt vad man vill uppnå och hur länge.
Det där är bra input från verkligheten. Ett enklare 6kW dieselverk drar sådär 3 liter/timme. På en vecka blir det 500 liter. Ett traktordrivet elverk blir väldigt dyrt att köra längre perioder eftersom verkningsgraden på traktormotorn är halvbra vid låg belastning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag utgår från att du inte är svensk?
Om man som skåning får kalla sig som svensk, så är jag det
 
B beckebus skrev:
Toapappersfrågan är intressant!
Eftersom vi ändå inte kommer att kunna använda vattentoaletter är det ju helt oviktigt vad du använder för att torka dig med. Ändå hamstrar vi dasspapper vid minsta risk för krisvittring...
Hej och Välkommen @beckebus !

Varför skulle vi inte använda vattentoalett?

Har man egen trekammarbrunn och grävd brunn eller vattendrag nära huset är det väl naturligt att fortsätta använda WC även om det är strömlöst, jag hämtade vatten i hink och spolade så efter Gudrunstormen och det är väl många som numera har en pool och lätt kan hämta vatten till disk och spolning i den.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Kamin och ved iaf, så då kan man vara varm och laga mat går väl på grillen och spritköket. När kolen och rödspriten är slut så tar man ved till grillen.

Har en bäck 20 m bort, så jag antar att man kan ta vatten därifrån, sila ett par gånger genom kökshanddukar och sen lägga i en klortablett så har man dricksvatten.

Maten räcker väl en vecka eller två.

Sen får man väl ta sig till Danmark/Tyskland.

Suger.
 
S Soppatorsk skrev:
Om man som skåning får kalla sig som svensk, så är jag det
Varför tror du att du kan åka över gränsen och slippa strömavbrott, om du ska över bron är det säkert stopp vid betalstationerna, och är det inte det så kan du lika gärna stanna i Limhamn 🙃
Om ryssen springer på gatorna i Skåne så kan det nog bli besvärligt att ta sig till Spanien...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Hmmm. Jo det talas ju om att man ska klara sig ett tag. Funderar på, om nu det är sån kris att all el slås ut i dagar, har man verkligen behov av att kunna köra all elektronik och ugnar osv? Tänker att man sannolikt inte kommer fortsätta jobba som vanligt.

Jag har möjlighet att elda på övervåningen och en öppen spis som inte är sotad på nedervåningen. Har ved för nån månad.

Bor några hundra meter från en sjö där man borde kunna ta vatten. Borde köpa klortabletter och byta vattnet jag har i mina 2 10l dunkar oftare. Man börjar nog inte ta vatten från sjön förrns man använt sitt förråd av vatten...

Har ett enkelt spritkök och ett par flaskor rödsprit. Borde köpa en sån där solcell som kan ladda en powerbank / mobil.

Funderar på om man borde ordna så man kan stänga utgående avlopp om det blir en situation där avloppspumpar slutar funkar och det riskerar trycka tillbaka avlopp in i husen?

Maten (och toapappret) har jag svårare att lösa. Nog kan man leva på konserver och torrvaror några dagar, kanske en dryg vecka. Men vad göra sen? Men om krisen är så allvarlig att det inte finns el, mat, vatten och avloppen ger upp helt vet jag inte. Kan man leva nånstans i stadsmiljö då? Är man inte prepper och inte har nåt hus på landet med egna odlingar och egen brunn så är det nog rätt svårt att leva så mer än nån vecka...
 
  • Gilla
Hullken och 3 till
  • Laddar…
Mat är inte lika viktigt som vatten, en normalviktig klarar upp till en månad utan mat med det fett man har på kroppen, en vecka är en fasteperiod.
Behovet av toapapper står i direkt proportion till hur mycket du äter, så det brukar jämna ut sig😉
I stora delar av Afrika finns inget toapapper alls men konstigt nog klarar dom sig ändå🤔
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Soppatorsk skrev:
Om man som skåning får kalla sig som svensk, så är jag det
Kallar du dej svensk deltar du självklart i försvaret av landet, passar det inte kan du flytta redan nu.
 
  • Gilla
  • Älska
OramaC och 5 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hej och Välkommen @beckebus !

Varför skulle vi inte använda vattentoalett?

Har man egen trekammarbrunn och grävd brunn eller vattendrag nära huset är det väl naturligt att fortsätta använda WC även om det är strömlöst, jag hämtade vatten i hink och spolade så efter Gudrunstormen och det är väl många som numera har en pool och lätt kan hämta vatten till disk och spolning i den.
Roligt att höra att du har det så fint ordnat att du kan använda din toalett.
Men om man nu inte har egen trekammarbrunn med vattendrag nära huset så att man kan hämta vatten i en hink utan har kommunalt avlopp som inte fungerar utan ström och inte heller en egen pool, ja då blir det ju besvärligt.
Men då kan vi andra komma hem till dig.
Och då är det ju bra om du har hamstrat skithuspapper, vi vill ju inte smutsa ner din handduk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.