J JLov skrev:
Ingen granne med hönshus? 🙄
Jag bara väntade på den 😇
 
  • Gilla
  • Haha
johel572 och 13 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Har du jordkällare eller pumphus med elradiator?
Jag har jordkällare under lucka i köket men inte något som är inkopplat elektroniskt där. Pumpar upp dricksvatten från brunnen med hydropress som kräver 1000w vid påslag (går i 30 sekunder till fullt tryck uppnåtts)
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
J JLov skrev:
Ingen granne med hönshus? 🙄
Inte långt från att jag tar på mig foliehatten och börjar titta sådär konspiratoriskt på alla grannar inom synhåll😂
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ikeas elmätarpryl vore nog bra att sätta upp för att kolla.
Inga infravärmare som står på?
Nej inte elpatroner, VV-beredare, eller värmare står på.
 
  • Gilla
taxationistheft
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Radiatorer och golvärme så är det väl säkert två cirulationspumpar som går hela tiden. De drar ju lite.. Inte 2kw men ändå.
Uppvärmt garage? Hur då? Vattenradiatorer där också eller?
L lat skrev:
Har du fått en ny elmätare?
Då bör du kunna se momentaneffekten.
Bryt 1 säkring i taget & se vadxsom händer.
Jag har en ny👍🏻
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
zentzuken zentzuken skrev:
Jag bor i hus 1800-talshus 95kvm + 75 kvm nybygt uppvärmt garage. Innertemp i garage +15C och i huset + 20C vid ca -12C utomhustemperatur (Norrbotten)
vedeldar mot ACC-tankar för värme i garage och hus. Även VV värms upp via vedpanna/accar.

Ligger på en medel dygnsförbrukning på runt 50kwh per dygn toppar runt 70 och dalar kring 40.

Vi är 4 st i hushållet. Jag tycker att energiförbrukningen är orimligt hög sett till yta temperatur och framförallt uppvärmningsform.
Är det något jag missar?

/Andreas
När på1800 talet är huset byggt? Gamla hus kan vara liggande stockar som man sedan brädfordrat på utsidan och insidan och sedan sågade man bort knutarna. Stockhus kan vara ganska bra men hur är det med isoleringen mellan stockarna. Ofta användes mossa. Det kan var springor mellan stockarna både uptill och ned till och man får luft som cirkulerar genom springorna och har kontakt med innervägarnas och ytterväggarnas inner ytor. Det blir nästan samma sak som ingen isolering. En del hus var byggda som plankhus redan på 1800 talets slut vilket betyder en yttra stående plankvägg och en inre. I mellamrummet mellan väggarna hällde man sågspån eller torvströ eller hyvelspån. Med tiden packas detta och stora utrymmen upptill i väggarna kan bli tomma på isolering och det kan också dra luft igenom även om väggarna har skivor eller pappa på insidan och är brädfordrade på utsidan. Sedan har vi taket och golvet där isoleringen kan var dålig. Ta dit en konsult med värmekamera som får leta värmeläckor. Kolla vinden kolla golvet. Mycket lämpligt att göra en riktigt kall vinter. En sådan konsult kan nog också ge råd om lämpliga åtgärder.
Björn Dahlroth
 
  • Gilla
Luc Reiner och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Om huset och garaget värms upp med ved, varför pratar vi då om uppvärmningen när det är elförbrukningen som är problemet?
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
zentzuken zentzuken skrev:
Jag bor i hus 1800-talshus 95kvm + 75 kvm nybygt uppvärmt garage. Innertemp i garage +15C och i huset + 20C vid ca -12C utomhustemperatur (Norrbotten)
vedeldar mot ACC-tankar för värme i garage och hus. Även VV värms upp via vedpanna/accar.

Ligger på en medel dygnsförbrukning på runt 50kwh per dygn toppar runt 70 och dalar kring 40.

Vi är 4 st i hushållet. Jag tycker att energiförbrukningen är orimligt hög sett till yta temperatur och framförallt uppvärmningsform.
Är det något jag missar?

/Andreas
Sådär nu har jag gått igenom de prylar som jag vet använder el.
- Tot 5 st cirkulationspumpar(🤦🏻‍♂️)
45w x 4 + 65w (Laddomat) alla går 24h/dygn utom Laddomaten ca 10h varje dag.

- 12 st 6w lampor utomhusbelysning (Har fram till nyligen lyst samtliga mörka timmar under dygnet dvs. Från kl 15:00 - 09:00

OCH

- Någon typ av värmekabel!! som ligger i kulverten från brunnen in till hydropressen. Hittar inte spec. Men antar att det är många W den drar.

Nå summan är ju nu då att detta totalt kanske förklarar den höga elräkningen?!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Du kan ju dra en säkring i taget och om någon står och kollar på mätaren samtidigt så får ni ju svart på vitt va grejerna drar.
 
  • Gilla
Johan Arkitekten Engström
  • Laddar…
zentzuken zentzuken skrev:
Någon typ av värmekabel!! som ligger i kulverten från brunnen in till hydropressen. Hittar inte spec. Men antar att det är många W den drar.
Stäng av den manuellt utom när det blir redigt kallt.
Har likadant själv & sätter bara på den om det är kallare än -20⁰ ett par dar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
zentzuken zentzuken skrev:
Sådär nu har jag gått igenom de prylar som jag vet använder el.
- Tot 5 st cirkulationspumpar(🤦🏻‍♂️)
45w x 4 + 65w (Laddomat) alla går 24h/dygn utom Laddomaten ca 10h varje dag.

- 12 st 6w lampor utomhusbelysning (Har fram till nyligen lyst samtliga mörka timmar under dygnet dvs. Från kl 15:00 - 09:00

OCH

- Någon typ av värmekabel!! som ligger i kulverten från brunnen in till hydropressen. Hittar inte spec. Men antar att det är många W den drar.

Nå summan är ju nu då att detta totalt kanske förklarar den höga elräkningen?!
Det låter ambitiöst med 5 cirkulationspumpar men de förklarar inte elförbrukningen. De drar under 6 kWh per dygn. På sikt kan du se över om du kan minska antalet cp. Sen drar nya cp typiskt 4-10 watt så det kan vara läge att byta ut dina befintliga.

Vad gäller värmekabeln för inkommande vatten så kan den dra en del. Men om vi tar ett exempel, en 25 meters värmekabel som levererar max 16 W/m kommer ändå inte upp i mer än ca 10 kWh per dygn. Den värmekabeln förklarar inte heller din höga förbrukning.

Om du har stickproppsanslutning till värmekabeln så är det lätt att koppla en energimätande smartplugg emellan så vet du svart på vitt vad den drar.

Det handlar ju om 2-3 kilowatt kontinuerlig effekt i snitt så det är någonting mer som förbrukar el och jag tror knappast att matlagning, tvättmaskin, diskmaskin står för resterande upp till 50-70 kWh per dygn.

Mät, mät,mät! 😁
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
En fråga
Har du torpargrun eller har huset ställts på betongplatta nån gång på 60-70 talet??
 
D Dilato skrev:
Jag bara väntade på den 😇
Fantastiskt att det kom först i inlägg #15. Vart är ByggaHus på väg?
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Björn Dahlroth skrev:
När på1800 talet är huset byggt? Gamla hus kan vara liggande stockar som man sedan brädfordrat på utsidan och insidan och sedan sågade man bort knutarna. Stockhus kan vara ganska bra men hur är det med isoleringen mellan stockarna. Ofta användes mossa. Det kan var springor mellan stockarna både uptill och ned till och man får luft som cirkulerar genom springorna och har kontakt med innervägarnas och ytterväggarnas inner ytor. Det blir nästan samma sak som ingen isolering. En del hus var byggda som plankhus redan på 1800 talets slut vilket betyder en yttra stående plankvägg och en inre. I mellamrummet mellan väggarna hällde man sågspån eller torvströ eller hyvelspån. Med tiden packas detta och stora utrymmen upptill i väggarna kan bli tomma på isolering och det kan också dra luft igenom även om väggarna har skivor eller pappa på insidan och är brädfordrade på utsidan. Sedan har vi taket och golvet där isoleringen kan var dålig. Ta dit en konsult med värmekamera som får leta värmeläckor. Kolla vinden kolla golvet. Mycket lämpligt att göra en riktigt kall vinter. En sådan konsult kan nog också ge råd om lämpliga åtgärder.
Björn Dahlroth
S Secondhandhomsted skrev:
En fråga
Har du torpargrun eller har huset ställts på betongplatta nån gång på 60-70 talet??
Torpargrund och på senare år är huset lyft en en platta är
Gjuten under badrum
 
Var har du för ventilation? frånluft med värmeväxlare brukar ofta ha tillsatsmotstånd för att värma upp tilluft och den kan ligga på och värma huset vid kallare väderläk ( går att stänga av då man har billigare uppvärmningssätt)
 
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.