Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Enklare med marijuana va?
Kanske i Holland :)
 
Kritiska reservdelar redundans är bra. Har man som vi en solcellsanläggning off grid bör man ha en växelrkitare och en regulator i reserv imo. Laddbara AA och AAA batterier är bra,

Trist om allt faller på att tändstickorna är slut när man vet att de kostade 1 kr per förpackning när de gick att köpa.
 
C
L Liljeros skrev:
Lagra soppa ska man vara försiktig med, dålig hållbarhet på modernt bränsle
Diesel går bra att lagra så länge man håller sig borta från FAME och etanolspetsat.
 
Redigerat:
Har åtta eldstäder. Ett litet elverk skulle behöva inhandlas.

Det skulle bli rätt mörkt och vi skulle frysa en del. Men överleva.

Betydligt värre i storstäderna. Såg en rapport att svält skulle bryta ut efter två veckor utan energi, elektricitet och fossil.

Miljöpartiet representerar den moderna aktivism som vill ta livet av så många som möjligt.
För vårt eget bästa. För att "rädda planeten".
De tycker vi är för många.
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Lagra soppa ska man vara försiktig med, dålig hållbarhet på modernt bränsle, förslagsvis lagrar man inte mer än vad man själv kan omsätta under ett par månader. Ska man långtidslagra är Aspen att föredra.
Blankdiesel eller att köpa tillsatser
 
H Hybro skrev:
Hur har Ni fixat för att klara av ett långvarigt strömavbrott, typ en vecka eller längre?

En timme eller två klarar alla.

Förutsättningarna är så klart vitt skiljda.
Kanske man vid riktigt illa läge
t o m väljer att utrymma.

Dessutom är det helt olika förutsättningar beroende på årstider.

Men vi kan väl hålla oss till högsommar ock smällkalla vintern.
Vi har elverk och 2 eldstäder. Klarar oss bra.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ett bra husapotek. Några olika sorters antibiotika, febernedsättande, sårsprit, gasbinda, stoppande och laxerande meds, skalpell, pincett, kortison.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
En vecka eller två är inga problem utöver tristess oavsett årstid. I smällkalla vinter hade vi nog sovit hela familjer i "stora rummet" där vi har braskamin.
I övrigt har jag ett elverk på 2kW som duger till laddning av elektronik, kyl/frys om man tullar lite på temperaturen, matlagning osv (om lott såklart).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Blankdiesel eller att köpa tillsatser
Då kan man lagra det längre men om man ska upprätta nån form av prepping så skulle inte jag vilja förlita mig på att jag fick en bra batch när jag tankade och att det inte bli fukt i tanken. Surt när domedagen slår till och dieseln blivit en grön sörja
 
H Hybro skrev:
Hur har Ni fixat för att klara av ett långvarigt strömavbrott, typ en vecka eller längre?

En timme eller två klarar alla.

Förutsättningarna är så klart vitt skiljda.
Kanske man vid riktigt illa läge
t o m väljer att utrymma.

Dessutom är det helt olika förutsättningar beroende på årstider.

Men vi kan väl hålla oss till högsommar ock smällkalla vintern.
Inte alls, har lite ved och sen har vi stadgas, men den kanske också slutar funka vid ett strömavbrott
 
J Jehu skrev:
Betydligt värre i storstäderna. Såg en rapport att svält skulle bryta ut efter två veckor utan energi, elektricitet och fossil.

Miljöpartiet [...]
Miljöpartiet ... ? De är ju de som vill ha närproducerad mat, självförsörjande och inte vara beroende av utländska energikällor så som olja eller utländsk industri i form av skitgrejer för lättsinnig konsumtion. Men ändå får de skit nu? Ja och så är de mot att bli indragna i stormaktskrig också. Värsta prepper-partiet ju.
 
  • Älska
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Tänker man ett långvarigt scenario så blir mat en viktigare faktor. Kolhydrater i form av ris och pasta, matlagningsolja i kombination med multivitamin och fiskespö är en billigt och hållbar....
Ska hållbart vara ett kriterium är det bättre att ha ett potatisland och en matkällare för sitt behov av kolhydrater. Lätt att spara undan sättpotatis till våren!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
En erfarenhet jag fick efter Gudrun då det blev plockepinn av högspänningsledning och vi var utan ström en vecka var att med ett litet elverk på en kW kunde så kunde det stå på nästan dygnet runt, medans de med ett större fick begränsa antalet timmar efter några dygn för det gick väldiga mängder bensin, så effektivitet helt klart och slutsatsen jag drog är att man behöver tänka till ordentligt vad man vill uppnå och hur länge.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ska hållbart vara ett kriterium är det bättre att ha ett potatisland och en matkällare för sitt behov av kolhydrater. Lätt att spara undan sättpotatis till våren!
Det är bra och det har vi! Bättre vet jag inte, kan vara vanskligt att odla potatis och mycket vatten behövs om det inte regnar. Men det är ett komplement i vårt fall och väldigt gott :)

Ris är lätt att förvara och nästan gratis.
 
Jag går ut på gården och skjuter skallen av mig. Har ryssen sänkt våra kraftverk mitt i vintern klarar jag mig ungefär 2 dygn som mest. Det finns inget och absolut inget annat än BV. Skorstenen är riven. Det enda som finns i matväg är corn flakes, torkad pasta, hårdbröd. Jag har faktiskt inte ens tändstickor.

Enda sättet att överleva vore att attackera någon närboende som har sett om sitt. Fan heller att jag ska dö medan grannen sitter och käkar sig fet på konserver och har obegränsad tillgång på bränsle från tankbil. Det blir djungelns lag.
 
  • Gilla
  • Arg
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.