Hallå allihopa!

Börjar hitta lite begränsningar i mitt nätverk, då vi använder ytan i huset på ett lite annorlunda sätt täcker den AP AC-PRO vi haft i herrans massa år dåligt.

Skulle behöva en AP till, och eftersom jag inte har nån aning om vad lösenordet till den Edgerouter Lite jag har är så blir jobbet att köpa en till ett rätt "stort" projekt med nollställning av alltihopa..

Så då skulle man kunna köpa en ny Dreammachine också... Och så vill frugan ha en kamera på baksidan så vi kan spana på älgarna, och kanske en på framsidan så tjyvarna håller sig borta och sen kostade en AP till 15000 spänn..
Ovanpå det skulle man gärna ha en NAS också, så att man kan sortera lite i korten på kidsen...

Frågan är egentligen, finns det något alternativ till Ubiquiti, som klarar allt i ett så att säga? WIFI, router, kameror och NAS?

Och fråga 2, jag har ingen brist på gamla datorer, skulle det gå att köra tre olika mjukvaror på samma burk så att säga, dvs router, nas och nåt kameraprogram? Vad skulle det kräva av hårdvaran? Skulle en AMD
https://www.techpowerup.com/cpu-specs/athlon-5350.c2516
med 4 gb ddr3 dra runt det?
 
Jag installerade en LR här om dagen som ersättare till Pro som satt tidigare. För vår del blev det en väldig skillnad, 2-4ggr snabbare både upp, ner och svar beroende på var i huset jag mätte efteråt. Är nöjd med det.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag kör bara Zyxel router med 6 ap och allt styrs via deras molntjänst Nebula. Fungerar suveränt. Täcker tre hus och har kameror mm.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Det var inte lätt att hitta något i zyxel-jungeln, det fanns ju hur mycket olika modeller som helst?

Inte supersugen på molngrejen heller egentligen... Jag vill ha något som är lokalt, och bara funkar liksom... 😀
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det var inte lätt att hitta något i zyxel-jungeln, det fanns ju hur mycket olika modeller som helst?

Inte supersugen på molngrejen heller egentligen... Jag vill ha något som är lokalt, och bara funkar liksom... 😀
Med t.ex. proxmox kan du ju enkelt köra flera VM:ar på samma burk, men jag undrar om inte 4Gb är lite i minsta laget. Men minne är ju nästintill gratis nu, så du kanske kan få tag på någon större modul.

Angående routermjukvara skulle jag slå ett slag för t.ex. pfSense eller liknande. Jag har erfarenheter från dedikerade PC-kort med pfsense på, och de är de routrar som har absolut minst krångel med, trots en massa VLAN, brandväggsregler och klienter i. T.ex. TekLager i stockholm säljer färdiga burkar om man inte vill pilla själv. Deras routrar "bara funkar".

https://teklager.se/sv/produkter/routers/apu2e4-open-source-router

Men om sagt, du kan säkert köra random routerdist i en VM på din proxmox-dator.. :)
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
En brandvägg/router från TekLager kombinerat med accesspunkter från Ubiquity är en riktigt najs kombo.

Styrprogramvaran till accesspunkterna kan du ha på datorn, måste inte vara igång hela tiden. Du kan lägga den i Proxmox också eller på en raspberry pi.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Tanken var att köpa en ny AP och labba lite med, för att sen överge Edgeroutern och koppla in den existerande APn..
 
MrJay
Ubiquiti är typ som Apple när det kommer till
nätverk; snygg design, många funktioner, ett helt ekosystem etc. Problemet är när något börjar strula så blir deras lösning nästintill värdelös. Vi har ett antal kunder som kör deras stack med UDM PRO, U6-LR APs etc. som haft enorma problem så fort det blir lite påfrestning på nätverket. Som exempel kan nämnas U6-LR som bootar om flertal ggr. i timmen, DNS uppslag som droppas osv. Deras vanliga kundtjänst var värdelös och loggarna innehåller absolut inget värdefullt så vi har fått leta oss fram till felorsaker.

Hursomhelst, till router skaffar du en burk med pfSense/OPNsense (någon nämnde TekLager tidigare.. vad jag vet kör de främst med kinesiska moderkort i produkter de säljer och en del har haft stora problem med att få pfSense 2.7-serien att rulla stabilt på dessa, bara så du vet… misstänker starkt att coreboot bara är att glömma på dessa också om du nu bryr dig om sådant).

NAS skaffar du en bruk med MYCKET ECC RAM och trycker in TrueNAS på. På den kan du om du vill köra Zoneminder som NVR.

Som APs hade jag rekommenderat Aruba från HP, de slår Ubiquiti med hästlängder.

Kamera kan du ta egentligen vad som helst som passar er, inget billigt kina-skräp, inga moln och med RTSP stöd.

Tyvärr känner jag ingen tillverkare som erbjuder allt-i-ett och snyggt paketerat som Ubiquiti. Du kan få bättre prylar för varje ändamål om du kör på mitt förslag men det blir mer administration och emellanåt lite jobbigt 🙂
 
Redigerat:
  • Gilla
Rockerik och 2 till
  • Laddar…
MrJay
W witten skrev:
Styrprogramvaran till accesspunkterna kan du ha på datorn, måste inte vara igång hela tiden.
Jodå, den behöver vara igång hela tiden. T.ex. så fungerar inte tidsstyrning/schemaläggning av WiFi på Ubiquiti APs om den inte är igång.
 
Redigerat:
Verkar som att det går att göra en reset och hitta din gamla config och återställa, eller med console kabel och singel user mode
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Ubiquiti är typ som Apple när det kommer till
nätverk; snygg design, många funktioner, ett helt ekosystem etc. Problemet är när något börjar strula så blir deras lösning nästintill värdelös. Vi har ett antal kunder som kör deras stack med UDM PRO, U6-LR APs etc. som haft enorma problem så fort det blir lite påfrestning på nätverket. Som exempel kan nämnas U6-LR som bootar om flertal ggr. i timmen, DNS uppslag som droppas osv. Deras vanliga kundtjänst var värdelös och loggarna innehåller absolut inget värdefullt så vi har fått leta oss fram till felorsaker.

Hursomhelst, till router skaffar du en burk med pfSense/OPNsense (någon nämnde TekLager tidigare.. vad jag vet kör de främst med kinesiska moderkort i produkter de säljer och en del har haft stora problem med att få pfSense 2.7-serien att rulla stabilt på dessa, bara så du vet… misstänker starkt att coreboot bara är att glömma på dessa också om du nu bryr dig om sådant).

NAS skaffar du en bruk med MYCKET ECC RAM och trycker in TrueNAS på. På den kan du om du vill köra Zoneminder som NVR.

Som APs hade jag rekommenderat Aruba från HP, de slår Ubiquiti med hästlängder.

Kamera kan du ta egentligen vad som helst som passar er, inget billigt kina-skräp, inga moln och med RTSP stöd.

Tyvärr känner jag ingen tillverkare som erbjuder allt-i-ett och snyggt paketerat som Ubiquiti. Du kan få bättre prylar för varje ändamål om du kör på mitt förslag men det blir mer administration och emellanåt lite jobbigt 🙂
Jag är ganska nöjd med det jag haft från Ubiquiti, men det är ju bara ett fåtal användare..

Jag har bokstavligen konfigurerat Edgeroutern och AC-PRO en gång, sen har det rullat i snart 7 år.. startat om nån gång om året kanske... Bytt nätadaptern en gång, men det är allt..
 
Bytte ut en gammal cloudkey mot en UDR (Dream Router) nyligen och kör den med mina stenålders AP AC Pro och är väldigt nöjd.
Alla Apple grejer fungerar och varken fru eller döttrar klagar... Bättre up-time mätare än så hittar man inte!

UDR stöder SD kort för kamera.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
MrJay
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag är ganska nöjd med det jag haft från Ubiquiti, men det är ju bara ett fåtal användare..

Jag har bokstavligen konfigurerat Edgeroutern och AC-PRO en gång, sen har det rullat i snart 7 år.. startat om nån gång om året kanske... Bytt nätadaptern en gång, men det är allt..
Har själv en ERlite hemma som rullat på i hur många år som helst. Jag gillar dock att pilla och kör 3.0.0-rc6 numera på den.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Köpte en U6+, tänker att jag ska leka lite med den och en pfSense-burk ..
Det är väl inget som hindrar att man har "dubbla lager" routrar?

Sen får vi se om vägen framåt är Dreammachine eller något annat ..

Kollade lite kameror på Amazon, är Reolink nått att ha? Recensionerna spretar lite ...
Tips på nått annat? Lägger helst inte mer än 1000-1500 per kamera och vill gärna ha lite mer än de 9 meters mörkerseende som Ubiquitys billigaste kameror ger ... gärna 25-30 meter...
 
Edgeroutern då? Sälja?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.