Har ett äldre hus som används som lantställe/fritidshus som är byggt ca 1904. Det är idag isolerat i bjälklagen med kutterspån. Ytterväggarna är enbart timrade, utan extra isolering. Några ångspärrar eller liknande finns så klart inte.

På ovanvåningen vill vi nu öppna upp till nock, och ta bort innertaket och kutterspånen, och isolera uppe i snedtaket istället.

Jag skulle behöva hjälp med hur man skall tänka kring isoleringen. Utrymmet kommer periodvis stå ouppvärmt.

Det finns många trådar om detta, så intresset verkar vara stort, men det är svårt att få fram bra svar. Antagligen för att frågan är komplicerad, och något bra universalsvar inte finns. Men jag lägger upp mitt projekt, och hoppas på bra feedback.

Så här ser det ut idag:
Schema för husets sektion visar olika våningar, kattvindar och spånisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rum på ovanvåning:
Ett sovrum med blommigt tapet, en säng, fönster och vintage inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivningen påbörjad:
Renoveringsarbete i rum med skadat tak, sönderrivet golv, sand, byggavfall, fönster och tapetserade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbjälklag och takstolar syns i en oisolerad vind. Vintage eller rustik karaktär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här tänkte vi oss isolera när vi öppnat upp till nock:
Skiss av hussektion som visar isolering, väggkonstruktion och ventilation, med tekniska beteckningar på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av en takkonstruktion med isolering, luftspalt, och ångbroms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi tänkte passa på att isolera de oisolerade plankväggarna till kattvindarna också (inne på kattvindarna för att inte missa mer rumsvolym) , samt golvet inne på kattvindarna. Luftspalten i snedtaket kommer vi lufta ut ner till kattvindarna och upp till nock. Det finns ingen ventilation vid takfotarna eller i nock, men jag kompletterar med ventiler på gaveln både för kattvindarna och högst uppe i nock. Vi har tänkt att isolera med cellulosa-skivor (iCell) samt med ångbroms.

Synpunkter?
 
Hur tänkte du med takstolen då?? Du kan ju inte bara ta bort en bärande del…
 
A A bygg skrev:
Hur tänkte du med takstolen då?? Du kan ju inte bara ta bort en bärande del…
Du menar hanebjälkarna? Nej, de går inte att ta bort hur som helst. (Vi säger 'hanebjälke' här i Småland, det kanske heter något annat på rikssvenska.)
 
Min skiss var lite missvisande angående takstolarna. Dessa skall så klart vara kvar, och de horisontella balkarna kommer ju synas och gå igenom rummet uppe i nocken.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Om ni värmer huset nått vintertid skulle jag rekommendera tjockare isolering än på din illustration, minst 20cm för helgboende och gärna det dubbla om ni har råd och möjlighet.
 
F fribygg skrev:
Om ni värmer huset nått vintertid skulle jag rekommendera tjockare isolering än på din illustration, minst 20cm för helgboende och gärna det dubbla om ni har råd och möjlighet.
I snedtaket siktar vi på 30 cm. På den timrade fasadväggen vågar vi inte sätta för tjock isolering, då väggen kan bli för kall och börja fälla ut kondens bakom isoleringen.
 
R
F fribygg skrev:
Om ni värmer huset nått vintertid skulle jag rekommendera tjockare isolering än på din illustration, minst 20cm för helgboende och gärna det dubbla om ni har råd och möjlighet.
Räcker inte 300mm?
 
R Rejäl skrev:
Räcker inte 300mm?
Kanske det, men det är oftast svårt att fixa i efterhand och jag har mycket svårt att tro att varken isolering eller energi kommer att bli billigare än vad det är.
 
R
F fribygg skrev:
Kanske det, men det är oftast svårt att fixa i efterhand och jag har mycket svårt att tro att varken isolering eller energi kommer att bli billigare än vad det är.
Om jag förstår TS rätt så ska han handisolera så då är 300mm i ett gammalt hus välisolerat..
Det motsvarar ca 4-500mm lösull..
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Om jag förstår TS rätt så ska han handisolera så då är 300mm i ett gammalt hus välisolerat..
Det motsvarar ca 4-500mm lösull..
Må så vara, jag har missat om TS skrivit nått om isoleringstjocklek, men illustrationerna visade inte några 300mm vad jag såg.
 
R
F fribygg skrev:
Må så vara, jag har missat om TS skrivit nått om isoleringstjocklek, men illustrationerna visade inte några 300mm vad jag såg.
Sektionsskiss av hus visar isolering, ventilation och byggmaterial i tak och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rejäl skrev:
[bild]
Jag som missat och inte läst ordentligt.
 
  • Gilla
Terje Sohlberg och 1 till
  • Laddar…
R
Du har fått med dig rätt tänk.. bara o vara noggrann med alla isoleringsskarvar och få alla övergångarna med ångbromsen väl utförda så kommer det att bli bra…
 
  • Gilla
Terje Sohlberg
  • Laddar…
Att öppna upp till nock är ett bra motmedel mot överhettade fötter. All värme far också upp till nocks.

Jag har bott med ständig snö på golvet för att det inte fanns någon värme där nere. Rekommenderar inte sådant boende.
 
  • Gilla
Terje Sohlberg
  • Laddar…
Kallvinden är inte så stor, så det blir inte så många kubik som tillkommer uppåt i rummet.

Funderar även på att flytta upp och byta de horisontella balkarna, för att få mer känsla av rymd. De gamla balkarna var även olika i utseende och inte så snygga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.