Hej!
Jag bor i hus på landet och har 3-kammarbrunn och infiltrationsbädd. Systemet anlades 2009 när huset byggdes. Vi flyttade in nov-21 och slamsugning skedde första gången i Jan -22. Vi får veta från personen som var här och tömde att vattnet stod lite för högt i brunnen. Vi gjorde ingen åtgärd då vi ville se vad som hände med nivån efter tömning.

Sommaren -22 såg allt fortfarande bra ut, så det glömdes av att kontrollera nivån under hösten. Vid nästa tömning Jan -23 står vattnet ända upp till kanten. Vi beslutar då att köra tömning 2 gånger om året. Vi är fler i familjen än i familjen som sålde huset och hoppades att det berodde på det.

I April -23 får vi akuttömma då brunnen är proppfull igen. De spolar då rören och hoppas på att är något som är igensatt. I Juni -23 är brunnen full igen. De högtrycksspolar då ledningarna ut mot infiltrationen och säger att nu borde det ordna sig. Har sedan kollat nivån med jämna mellanrum fram till att snön lade sig. Idag var de här för rutintömning och då var locket fastfruset. Nivån står återigen alldeles för högt.

Det verkar bara vara att byta ut infiltrationsbädd och möjligtvis 3-kammarbrunnen också, då den enligt hon som var här är en brunnsmodell som är undermålig. Den saknar tydligen ”väggar”.

Det står inget om systemet i besiktningen. Men jag kollade själv nivån i brunnen på visningen och tyckte att nivån såg normal ut.

Nu är min fråga, är detta ett dolt fel, eller sträcker sig min undersökningsplikt längre än så? Kan jag kräva säljaren på något ang. en anläggning som är 15 år?
 
  • Gilla
Magnus Enochsson1
  • Laddar…
En femton år gammal infiltration kan mycket väl behöva grävas om om funktionen är tveksam, en 15år gammal trekammarbrunn ska verkligen inte behöva bytas.

Jag har just ersatt min 28 åriga infiltration, det behövdes knappast för funktionen utan fick göras för att kommunen påstod att den var gammal.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Systemet är ju ändå 12 år vid köpet så det talar emot dolt fel. Jag uppfattar att ni inte undersökte avloppsreningssystemet med en besiktningsman före köpet så att ni kan visa att det inte gick att upptäcka problem vid köpet. Det skulle stärka ert case. Att du kollade själv stärker ditt case. Vad som också stärker ert case är om säljaren har gjort någon specifik utfästelse om att det fungerar som nytt trots att det är 12 år gammalt. Uppgifter om problem med systemet från säljaren ökar er undersökningsplikt om minskar sannolikheten att det ska räknas som dolt fel.

Annars blir det som vanligt knepiga gissningar om det är ett dolt fel eller inte.

En formell sak som är knepig för er är att ni upptäckte problemet jan 22. Nu är det jan 2024. Följde ni kraven i jordabalken att meddela säljaren om felet jan 2022?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
En femton år gammal infiltration kan mycket väl behöva grävas om om funktionen är tveksam, en 15år gammal trekammarbrunn ska verkligen inte behöva bytas.

Jag har just ersatt min 28 åriga infiltration, det behövdes knappast för funktionen utan fick göras för att kommunen påstod att den var gammal.
Det är inget fel på brunnen i den bemärkelsen. Det är (enligt hon som var här) en undermålig modell som är ganska vanlig, men som saknar ”väggar” så när de blir mycket vatten så följer det med papper och sånt så att problemet blir ännu värre. Det är ju inget jag kan kräva säljarna på pengar för. Det är ansvar för infiltrationen jag undrar över.
 
Har ni satt in ett stort badkar efter att ni flyttade in?
 
T Tomazzzz skrev:
Det är inget fel på brunnen i den bemärkelsen. Det är (enligt hon som var här) en undermålig modell som är ganska vanlig, men som saknar ”väggar” så när de blir mycket vatten så följer det med papper och sånt så att problemet blir ännu värre. Det är ju inget jag kan kräva säljarna på pengar för. Det är ansvar för infiltrationen jag undrar över.
Det är knappast nått dolt fel att en 15 år gammal infiltration behöver grävas om.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Systemet är ju ändå 12 år vid köpet så det talar emot dolt fel. Jag uppfattar att ni inte undersökte avloppsreningssystemet med en besiktningsman före köpet så att ni kan visa att det inte gick att upptäcka problem vid köpet. Det skulle stärka ert case. Att du kollade själv stärker ditt case. Vad som också stärker ert case är om säljaren har gjort någon specifik utfästelse om att det fungerar som nytt trots att det är 12 år gammalt. Uppgifter om problem med systemet från säljaren ökar er undersökningsplikt om minskar sannolikheten att det ska räknas som dolt fel.

Annars blir det som vanligt knepiga gissningar om det är ett dolt fel eller inte.

En formell sak som är knepig för er är att ni upptäckte problemet jan 22. Nu är det jan 2024. Följde ni kraven i jordabalken att meddela säljaren om felet jan 2022?
Nej, vi ville försöka fixa det på egen hand först. Hörde av mig till säljaren vid andra tömningen när det var vatten upp till kanten. Det var i Januari -23. Även vid akuttömningen i April -23. Svaret jag fick då var: ”Hej! Jag såg ditt mail men inte hunnit svara. Låter väldigt skumt med brunnen, vi har tömt en gång om året på rutin och då har det aldrig varit fullt”.

Vet inte hur man ska undersöka brunnen vidare vid visning, när nivån såg bra ut. Visningen var 6mån efter sista tömning. Ska man gå in med kamera till infiltrationsbädden för att ha gjort sin plikt?

Och nej vi lät tyvärr aldrig en besiktningsman undersöka brunnen. Det var heller inte med i säljarens besiktning.
 
Claes Sörmland
T Tomazzzz skrev:
Nej, vi ville försöka fixa det på egen hand först. Hörde av mig till säljaren vid andra tömningen när det var vatten upp till kanten. Det var i Januari -23. Även vid akuttömningen i April -23. Svaret jag fick då var: ”Hej! Jag såg ditt mail men inte hunnit svara. Låter väldigt skumt med brunnen, vi har tömt en gång om året på rutin och då har det aldrig varit fullt”.

Vet inte hur man ska undersöka brunnen vidare vid visning, när nivån såg bra ut. Visningen var 6mån efter sista tömning. Ska man gå in med kamera till infiltrationsbädden för att ha gjort sin plikt?
Uppstod felet efter köpet kan det inte vara dolt fel. Ett fel som uppstått mellan nov 21 och jan 22 är således inte ett dolt fel.

Så ni måste hitta t ex ett fel i ett rör som härrör från före köpet för att det ska vara dolt fel. Alltså från före nov 21.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är knappast nått dolt fel att en 15 år gammal infiltration behöver grävas om.
Nej ok. Då är det väl bara att lägga in en snus och kavla upp ärmarna😅
 
  • Gilla
datja och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Uppstod felet efter köpet kan det inte vara dolt fel.

Så ni måste hitta t ex ett fel i ett rör som härrör från före köpet för att det ska vara dolt fel.
Ok, tack för svar!
 
T Tomazzzz skrev:
Nej ok. Då är det väl bara att lägga in en snus och kavla upp ärmarna😅
Tja, eller så tar du fram telefonluren och ringer en granne med lämplig maskin.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Tja, eller så tar du fram telefonluren och ringer en granne med lämplig maskin.
Ja. Lägga in snus, kavla upp ärmarna, ringa grävmaskinskompis.
 
  • Gilla
Arnejaevel och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Uppstod felet efter köpet kan det inte vara dolt fel. Ett fel som uppstått mellan nov 21 och jan 22 är således inte ett dolt fel.

Så ni måste hitta t ex ett fel i ett rör som härrör från före köpet för att det ska vara dolt fel. Alltså från före nov 21.
Förresten fel upptäcktes Jan -22 då brunnen tömdes första gången i vår ägo. Vattnet stod då för högt i brunnen. Så att felet tillkommit efter nov -21 känns osannolikt.
 
T Tomazzzz skrev:
Förresten fel upptäcktes Jan -22 då brunnen tömdes första gången i vår ägo. Vattnet stod då för högt i brunnen. Så att felet tillkommit efter nov -21 känns osannolikt.
Oavsett är det tufft för dig (med eller utan snus) att bevisa när felet skedde eller pga vad. Kan det vara så att ert användande orsakat "stopp" i infiltrationen?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
T Tomazzzz skrev:
Förresten fel upptäcktes Jan -22 då brunnen tömdes första gången i vår ägo. Vattnet stod då för högt i brunnen. Så att felet tillkommit efter nov -21 känns osannolikt.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Oavsett är det tufft för dig (med eller utan snus) att bevisa när felet skedde eller pga vad. Kan det vara så att ert användande orsakat "stopp" i infiltrationen?
Ja det kan det ju va, men det känns lite osannolikt att vi skitit infiltrationen tät på mindre än 2 månader😅

Har ju antagit att jag inte har så mycket att hämta, men man vill ju veta, inte bara tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.